Hjälp med krubbtitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 5 745
Sv: Hjälp med krubbtitare

Skönt att hon inte är så stressad längre, men det kanske är därför hon börjat krubbita? Eller rättare sagt, hon krubbiter för att inte bli stressad? Återigen det här med att krubbitningen ju bara är ett symptom på att något är fel så att säga. Det ger ju en kick för hästen vid krubbitning med massa endorifin som åker runt i kroppen och lindrar "smärta". Som min lärare så fint sa: hästen knarkar ju!! . Stämmer ju faktiskt. :(

hon bet på banan med! Började det året hon började må dåligt... dvs när hon fyllde 3 år.

knarkare är rätta ordet... de blir ju beroende.. som att ställa godis framför en unge å säga nej... det går lixom inte

Hingstsugen: Som någon annan i tråden nämnde, så blir min också lugnare när hon "slipper" krubba, så hon kan ägna sej åt maten.

Sen jag satte på det nya luddet har jag knappt sett henne försöka ta stöd ens :love:

Karolinkempe: Uh, ja dessa fullblod -_- .. ja jag spelar musik för henne :banana: hon gillar Slagsmålsklubben men inte Billy Talent :)

Btw så var ju hovslagaren ute hos oss i tisdags och drog av bakskorna.
Hon var ganska nervös och bajsade typ sex gånger, men det gick bra trots att hon var jätterädd när hon skulle stå på sitt onda ben.
När han var klar sa han:
"Det bjuder huset på. Tapper häst!"

:love:

Ja du vad kostar det? Köper det ihop med annat oftast. Ca 300kr tror jag? Räcker med ca 1½ månad kanske 2 om man har tur.

Biter din mer när hon får mat i krubban? Spelar det någon roll vilken höjd hon får sin krubbmat på?

Jag har lite svårt att förstå vetrinärer som rekommenderar boxvila och att hon på nåder får gå något steg på stallgången men inte rekommenderar boxhage just utanför stallet. En boxhage hindrar rörelserna lika mycket som en box men de får en helt annan livskvalité. Börjar hästen väva p.g.a. tristess så har man ett helt annat problem med belastning och ev. befäst ovana.

Aha okej :) Då är jag med. Ja det är verkligen så, hemskt! Vore intressant om det kom upp något sätt att bryta en sådan vana, för är den väl befäst så är det nog i stort sett omöjligt!!

Skönt att det ändå gick bra att dra av skorna=)

Ja du vad kostar det? Köper det ihop med annat oftast. Ca 300kr tror jag? Räcker med ca 1½ månad kanske 2 om man har tur.

Biter din mer när hon får mat i krubban? Spelar det någon roll vilken höjd hon får sin krubbmat på?

har bara haft krubba på "normal" höjd :o känner mig dum som inte testar....
men hon kan gå iväg för att bita, om hon får lunchhö i stallgången (på golvet) så biter hon inte, sen på slutet så går hon fram två steg å tar tag i en box å biter...

om hon står uppbunden i boxen när jag borstar så biter hon.

Biter mest på krafftfoder!

Låter som min häst. Det svåra är att inte bli arg på sig själv för att man inte kan hindra det. Det är svårt att se ens häst göra sig själv illa...

När jag har provat att ge min häst sitt krafftfoder på marken så snappar han mindre. Han tar inte stöd alltså...

Dock tittar han upp ibland och snappar och går sedan ner med huvudet för att fortsätta äta. Har börjat erbjuda honom mat när jag grejar med honom för att han inte ska snappa. Problemet just nu är att han inte äter...

Vissa dagar är han lugn, och dessa dagar snappar han endast när han äter krafft. Oftast om det är lugnt så slutar han när han ätit klart. Dock kan han ibland fortsätta även när han äter höt.

Jag har provat att säga till honom när han snappar = snappar mer. Har provat att inorera = snappar samma. Har provat att meditera med honom = snappar mindre. Kan också se att han andas annorlunda innan han ska till och snappa.

En annan sak är också att när jag och min mage mår dåligt, snappar han alltid. När han snappar så blir min mage dålig... Djävligt skumt!

Att behandla min och hans mage ihop är effektivast. Så jag dricker proviva, han får jäst/magtarm. Då snappar han som minst.

Sedan är ju frågan vad som gör att han snappar. Jag tror att det är magproblem men även psykiska problem. Han testar gärna, lite som behåller du mig även om jag är besvärlig? Han har haft många ägare/stall vad jag vet om. Ffa många ryttare. Han trivs inte alls med medryttare osv. Har en tjej som bara mockar just nu, och inte ens det är helt populärt.

hej!
men hur gör ni med vatten kopparna????
min hadde fått gått utan rem om han inte nästa slitit ner vatten koppen med ledning och allt.
känns så hämskt att det sägs att han gör så pga att han mår psykiskt dåligt...:cry:
känns som jag gjort allt.
ingen krubba, halm, pinnar, träd, aktivitetsbollar( som han inte äns brydde sig om), mat i småbitar i halmen (skiter i att leta ibland) mat mat och åter mat...
han biter jämt utan rem...
rycker upp alla pinnar i hagen....:) måste skratta och berätta en historia.
I sommras när han kom hem från strömsholm var han tvungem att stå själv i hagen. Han hadde tråkigt så en kväll och natt hadde han dragit upp ALLA pinnar och när vi kom på morgonen låg han och sov i mitten av hagen med alla pinna och tråd liggande på backen.
Såg ut som att han sa
- så nu var jag klar och förtjäar mig en tupplur hihihihi:D

HAHA vilken rolig häst! lite humor ;)

min ger sig inte på vattenhinken/koppen...

krubban å kanter i boxen...

förra träboxen åt hon typ upp, å jag hängde in granar osv...

vilken personlig!!!!

Klart man behåller dem... :love:
min må vara krubbitare, men ojojojoj vilken stolt matte hon hade idag (åkt transport å tränat)... hon är GULD annars så

tyvär heter han häst J***L nu ;)
sparkade sönder släpet påväg till träningen(2 veckor sedan) och fick blödning vid hälbenet vila 4 veckor och sen nytt ultraljud..
men inte bara det igår hade han slagit sig själv på frambenet och fått en infektion så nu är det att linda ...:smirk:
han gör mig galen ...
dessutom står inte försäkringsbolaget för transporten.. behöver en ny baklem på en transport jag precis har köpt med dyra pengar :mad:
men hur länge var jag arg, tills jag såg han blödde

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka