Hjälp med krubbtitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 5 745
Sv: Hjälp med krubbtitare

går det inte att spänna remmen mer?

min häst är krubbitare och jag har fått göra fler hål eftersom remmen var för lång

Hej läste din tråd tråkigt med hästen. Min kille som har ytterst känslig mage efter dålig avmaskining innan jag köpte honom han har stopp i blod kärlen i kröss roten. Han får gas kolik av att äta lussern pellets. Jag har tyvär erfarenhet att lussern pellets ger gas kolik. Har även märk att om jag ger honom och de andra hästarna kokat linfrö så blir de bättre i magen lindrar med magsyran.

hoppas nu hästen blir bra snart och att du slipper Helsingborg.

Mitt förra fullblod var svår krubbitare och hon fick kolik om hon stod inne ett helt dygn.
Precis som tarmarna gick i baklås, om det var så risigt väder så hästarna inte släpptes ut så räckte det att gå ut med henne i 10 minuter så klarade hon sig. Om man missade det så fick hon ont i magen och innan man kom på det:crazy:.

Kanske är det väldigt lite rörelse behövs för att undvika kolik men det verkar ju svårt med din häst.

På min var det inga remmar eller annat som hjälpte och hon upplevdes inte som någon stressad häst... möjligen lite för intelligent.

Senast ändrad:

Jag har hört att man kan ta citronsaften och ta där hästen krubbbiter!

Har gjort fler hål. På det näst innersta 'trycker' hon fortfarande och på det innersta bli andningen väsig och näsborrarna flera nummer större. :crazy:

Om hon inte hade varit så olycksdrabbad hade jag varit mer öppen för förslag, men nu är det tyvärr så att hon har en ny småskada ungefär var tredje dag. Minst.

Hon gick omkull i boxen när gipset tagits av, hon fick liggsår innan vi började linda och överdriva med halm.
Här om dagen hade hon en stor vätskefylld 'pung' mellan frambenen, förmodligen för att hon legat på en hov eller nåt. Skorna ska plockas av i veckan. (det här under två veckors tid)
Tidigare har hon slagit i huvudet nån stans så hon har ett överben(?) på nosryggen. Haft massa mugg och rasp, varit halt ett flertal gånger, haft gaskolik, ringorm ..
Och så klart slicat upp hela jävla kotan ... ><

Hur orkar man med en sån häst? Nu har hon tatt sej jättebra i hullet och blivit riktigt fin, men innan såg hon alldeles vanvårdad ut och det är hon INTE, jag gör allt jag kan för att hon ska må bra .. :cry:

Jag vill inget hellre än att hon ska få komma ut, men nu går inte det.
Det känns verkligen som att utmana ödet att ge henne en aktivitetsboll, men det kan väl vara värt ett försök?
Är jag helt dum i huvet för att jag är såhär nojig? :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Nej, man är inte dum för att man är nojjig, speciellt inte med en skadad häst.. =)
Men du kanske behöver välja mellan pest eller kolera; aktivera hjärnan med något som kan skada kroppen, eller håll kroppen så säker som möjligt och skada hjärnan (psykiskt välbefinnande).
Viktigt att komma ihåg att psykisk skada även skadar kroppen..
Det är naturligtvis jättesvårt, men jag tror ändå att du måste försöka hitta den minst farliga leksaken och hjälpa mentaliteten på något sätt..

Jag hoppas att det går över och blir bra för er:)

Tipps på leksak som inte skadar. ta en godis boll som man har till hundar proppa den med dags ransonen av rehab och lägg in.går även att göra med en pet flaska som du gör hål i.

Anat tipps för magen börja be b-vitamin de främjar de goda bakterierna i magen och förhindrar att de dåliga bakterierna växer till sig så att det blir gas.

nej klart att du inte är dum i huvudet..

det kan nog hjälpa om h*n får mer hö / hösilage för att ha någonting att pilla med... och kanske ta ut pållen så att h*n får vara ute lite i grimskaft.. rykta och pyssla lite extra

hoppas att ni kommer fram till en bra lösning på detta :)

Still: Hon har fri tillgång på hö och hon får INTE lov att gå ut .. =(

går det inte att spänna remmen mer?

min häst är krubbitare och jag har fått göra fler hål eftersom remmen var för lång

Måste bara inflika att min gammelgubbe är krubbitare, han har under många års tid haft remmen på, hade mycket ofta kolik trots rem.

Sedan så fick han för några år sedan ett sår just vid där remmen skulle sitta och han var tvungen att vara utan.

Han har sedan dess varit helt utan faktiskt, han har inte haft ett enda kolikanfall om jag bortser från en pytteliten känning pga av extrem kylsvängning och lite dåligt drickande.

Han krubbiter inte alls mer än med rem, snarare mindre.

Så numera vete 17 om rem gör så stor skillnad till det bättre faktiskt.

Mjo, hon krubbiter något extremt utan rem, det enda man hör är hennes grymtande :crazy:

Nu har "mitt" fullblod haft boxvila i sex veckor och vi håller på att bli tokiga båda två. Särskilt hon! Hon krubbiter som aldrig förr och har dessutom börjat väva.

Som rubriken säger: det jag främst behöver hjälp med är hennes krubbitande. Hon har krubbitarremmar, en vanlig med metallbygel och en i läder med nån flärp ... ja, skit samma - den funkade inte ändå.

Saken är att hon har så litet struphuvud, så det 'glider förbi' bygeln.

Vad kan man göra? Jag har varit runt på olika ridsportsbutiker och frågar efter mindre storlekar, men det verkar inte finnas.

Har liksom ingen lust att åka upp med henne till helsingborg mellan återbesöken för att hon har fått gaskolik .. :eek:

Har läst en hel del just om krubbitning i skolan det sista. Lite intressant fakta i den texten jag läste var konstaterandet : Krubbitarrem är alltså en inhuman åtgärd(tror det stod inhuman, men alltså elak åtgärd) då den gör så att det gör ONT för hästen att krubbita. Sen får hästen inte ner nån luft utan den åker faktiskt ut igen. Bara en sägen att de åker ner en massa luft i lungor osv o förorsakar kolik. Däremot kan den ju få kolik pga orsaken till symptomen krubbitning (stress, tristess osv)....

Men varför inte plocka ur krubba osv om hästen krubbiter mot dne?

Har inte läst alla svar och ber i förväg i ursäkt ifall jag upprepat något någon annan redan sagt..

Mjo, hon krubbiter något extremt utan rem, det enda man hör är hennes grymtande :crazy:

Hmm, jobbigt.

Min gubbe krubbiter ju fortfarande såklart, men det verkar som om att han gör det mindre utan remmen och framför allt så har ju just koliken försvunnit. *peppar peppar*

Kanske prova att ha på något snubbigt på ställen där hon biter?

Har själv förr provat sk Cribox, men tyckte inte att det funkade.

Det som jag tyckte gav bäst resultat var sådant där man sätter på täckena för att hästar inte skulle bita på varandra och sedan tjärsalva!

Det gillar inte min häst i alla fall.
Har för mig att just tjära användes mycket förr till hästar som bet på trä osv.

Annars som någon föreslog, häng in lite grenar, lite granris eller annat "gott" som hon kan sysselsätta sig med.

Är hon ensam inne i stallet eller finns sällskap att tillgå?

Jag har en häst som hade otrolig tandaktivitet för ett tag sedan. Jag hängde in massor av saker i stallet som han kunde tugga på.Han tuggade väl på dom också och tyckte det var kul men av en tillfällighet råkade vi få väldigt många halmbalar och fick ställa en precis utanför hans stall.Aldrig hade jag kunnat ana hur kul det är att "plocka halm". Ett riskfritt tidsfördriv också eftersom han bara nådde toppen på balen från sitt stall. Vi ställer fortfarande halmbalar utanför hans stall man vill ju inte vara en "glädjedödare".:D

är det elakt å sätta på typ munkorg på dagen, sån med större hål så att hon kan plocka i boxen? å ha halm å hö å sånt?

fullblod är hopplösa att sysselsätta :crazy:

/har oxå krubbitare som är värre med rem :(

Jag tror oxå att munkorg är "snällare" än rem.

Frågan är om den inte börjar att väva mer, men å andra sidan måste den fokusera mer tid på att få i sig maten.
Problemet med att få dem att lära sig att äta med den är jobbigt.
min häst var apatisk i nästan 1 v. innan han fattade tekniken.

min medryttarhäst var vävare.. å det är ju stressande för dem, om man band upp henne så var det som att hon fann lugn å ro... nu kan man ju inte knyta fast en häst med boxvila å sätta på munkorg :D men när någon är i stallet och pysslar osv kanske man kan hitta på nått...

fönsterbox? utebox?

usch lider med TS... man blir lixom maktlös som hästägare :cry:

Jag vet inte om det är som jag inbillar mej, men:
Jag bytte ludd på bygeln häromdan, till ett tjockare eftersom det gamla slitits ut, och nu verkar det inte som hon biter lika mycket. Åtminstone har jag inte hört henne göra det. Hon kanske bara råkat strunta i det när jag varit där? Nu när fjordingen är i kondition igen kan jag rida honom mer så då är jag ju inte i stallet hela tiden..
Jaja, vi får väl se.

Idag kommer hovslagaren och drar skorna, så har jag ett riskmoment mindre :banana:
Särskilt eftersom hon ska få börja promenera lite i stallgången på fredag!!! (ingen är lyckligare än duplica :D)

Jag har också en herre som krubbiter och suger tag i krubban:smirk:...men han har blivit bättre sen han fått en jollyboll...han har även en i hagen som han tycker är jätte kul...och dom kan man inte skada sig på.

Han står även med krubbitar rem på natten, läder med flärp...den är också för stor på honom men jag har satt ett tjockt lagar fårskinns ludd...vilket funkar kanon!

Han står på halm, så han har mycket att pilla med och han får mycket hö...så han kan stå och äta...och fixa.

Sen har jag även smörjt in med no bite creme...funkar ibland:d

Ring till vet om du är orolig!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka