Hjälp med krubbtitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 5 745
Sv: Hjälp med krubbtitare

Bygeln blir ju mindre iom ett tjockare ludd, så det kan ha påverkat. Antar nu att du menar till krubbitar-rem.
Tycker fortfarande mer synd om hästen att den får gå med en hindrande och eventuellt smärtsam(när de vill svälja..vilket de borde göra när de äter och dricker med, men kanske den inte påverkar då av någon anledning) rem när den uppenbarligen redan mår psykiskt dåligt och använder bitningen till att må bättre. (Även om stallklimatet förbättrats efter att den börjat krubbita och den nu mår bättre, så känns det inte bra att hindra det när det finns bevis för att det inte är farligt eller skadligt).
Men du gör ju som du vill. Svårt att förbättra något annat (utevistelse) med en sjuk häst... :/

Det jag har märkt är att hon fått kolik om hon krubbitit mycket, t ex när hon fick den nya läderremmen som inte funkade. Häromdagen provade jag att inte spänna remmen så hårt, och då hade hon ont i magen dagen därpå. Det räckte för mej, faktiskt.
Hon har varit krubbitare sen hon kom till sverige (nån gång tidigt i våras), stått i galoppstall i tyskland.
Remmen hindrar inte hästen att svälja mat eller vatten.

Nu måste jag upp och ta av bandaget innan hovslagaren kommer.

Men de gör ju ingenting som kan orsaka kolik.. de sväljer inte luften...
Det enda skadliga med krubbitning är att framtänderna kan slitas onormalt.

Det jag har märkt är att hon fått kolik om hon krubbitit mycket, t ex när hon fick den nya läderremmen som inte funkade. Häromdagen provade jag att inte spänna remmen så hårt, och då hade hon ont i magen dagen därpå. Det räckte för mej, faktiskt.
Hon har varit krubbitare sen hon kom till sverige (nån gång tidigt i våras), stått i galoppstall i tyskland.
Remmen hindrar inte hästen att svälja mat eller vatten.

Nu måste jag upp och ta av bandaget innan hovslagaren kommer.

Tänkte på dig igår, satt och kikade i inån hästsportskatalog, och såg det den där krubbitarremmen från USA, med dubbla remmar, en går framför öronen och en bakom, helt i läder. Vet du vilken jag menar? Kanske vore ide att prova om du nu vill ha rem. Den fanns i olika storlekar med.

Den här alltså: http://www.miraclecollar.com/

Bygeln blir ju mindre iom ett tjockare ludd, så det kan ha påverkat. Antar nu att du menar till krubbitar-rem.
Tycker fortfarande mer synd om hästen att den får gå med en hindrande och eventuellt smärtsam(när de vill svälja..vilket de borde göra när de äter och dricker med, men kanske den inte påverkar då av någon anledning) rem när den uppenbarligen redan mår psykiskt dåligt och använder bitningen till att må bättre. (Även om stallklimatet förbättrats efter att den börjat krubbita och den nu mår bättre, så känns det inte bra att hindra det när det finns bevis för att det inte är farligt eller skadligt).
Men du gör ju som du vill. Svårt att förbättra något annat (utevistelse) med en sjuk häst... :/

det där är skumt... min biter i perioder har vi kommit fram till. i somras var det helt ok, hon hade inte rem, sen började magen låta massa, å jag satte tillslut på rem nu i höstas, men nu biter hon mer än någonsin :crazy:
hon har inte haft kolik de 3 åren jag haft henne, å då hade hon rem nästan 1år, utan rem nästan 2år, å nu med rem....

hon har stått på halm, alltid fri tillgång på hö, får mycket mat (fullblod) så hon kan inte vara frustrerad över att hon är hungrig. Kompisar i hagen, ute 7-14, 7-16/17, 8-17, 7-19 å nu 8-17... så hon har testat "allt"...

krubbitare är krubbitare :crazy:

Men de gör ju ingenting som kan orsaka kolik.. de sväljer inte luften...
Det enda skadliga med krubbitning är att framtänderna kan slitas onormalt.

jag var på den sidan hela tiden "de sväljer inte luften".
men varför började min hästs mage att låta så mkt när hon bet?

vet har kollat på framtänderna, visst ser man att hon biter, men de är helt ok... jag frågade till å med om remmen, hon menade väl att det är ju mest VI som irriterar oss och de andra människorna i stallet... men ingen VET ju faktiskt exakt hur det påverkar hästarna...
+ att man måste gå ner å kolla magen om de har magsår eller likn. de kan ju börja pga det.

Jag vet inte. Kanske någon annan detalj eller något ändrades samtidigt? Något man inte tänker på normalt..

Men tester har visat att luften inte sväljs... och äter hon normalt så lär hon inte få magsår heller. Om hon krubbiter istället för att äta så blir det ju så klart problem..

Ja, när de väl kommit in i vanan så är de fast. Tyvärr.
tycker iofs inte att 7-17 är sådär jättelänge att vara ute, men det är kanske mer än normalt. :3

Tänkte på dig igår, satt och kikade i inån hästsportskatalog, och såg det den där krubbitarremmen från USA, med dubbla remmar, en går framför öronen och en bakom, helt i läder. Vet du vilken jag menar? Kanske vore ide att prova om du nu vill ha rem. Den fanns i olika storlekar med.

Den här alltså: http://www.miraclecollar.com/

Vi har en sån :crazy: men hon lät ännu mer med den.

Jag är tyvärr fortfarande skeptisk till det där att de inte skulle svälja och min vet sa att hon fick ont i magen pga det, men jag vet ju inte.
Man ska väl inte vara så konservativ men jag har iaf upplevt att hon fått ont i magen när hon bitit mycket.

delvis kl

Mitt fullblodssto verkar också få täta koliker av sitt krubbitande. Nu har hon också magsår iofs. Men hon mår såpass dåligt att vi beslutat att ta bort henne trots att hon bara är 4 år:cry:

neej fy vad tråkigt! =/
jag kanske inte heller kan ha kvar min, men det är pga skadan..

Ja, det var en intressant tråd, ska läsa igenom den ordentligt vid tillfälle.

En dag när hon skulle in från hagen såg vänster bakkota ut såhär:
http://i239.photobucket.com/albums/ff78/Slutparentes/DSC00148.jpg?t=1196172208 (varning för blod)

Förmodligen har hagkompisen råkat springa över henne så hon sen har gått omkull, för hon hade ett djupt köttsår på insidan av låret som gick in i benmärgen. De hade fått nya skor dagen innan.

I kotan blev det iaf en fraktur på mediala kotsenben, ledbrosk skada mediala kotsenben och fiberruptur gaffelband.
Hon fick åka in och opereras och stå med gips i lite mer än fyra veckor. Nu har hon haft ett annat bandage i drygt två veckor men det är inte säkert att hon blir hel. :cry:

Ja, när de väl kommit in i vanan så är de fast. Tyvärr.
tycker iofs inte att 7-17 är sådär jättelänge att vara ute, men det är kanske mer än normalt. :3

tiderna var i ordning mellan de olika stallen.

i nuvarande är det normalt ca 8-17, men lite efter väder och vind...
stora pluset på nya stallet är att de får kraft 3ggr å strå 4ggr/dag!!! förra stallet gick hon 12-19 UTAN mat = inte ok enl mig...

så hellre oftare utfodring en +1-2h ute .... (man får ju alltid anpassa sig om det inte är ens eget stall)

delvis kl

Mitt fullblodssto verkar också få täta koliker av sitt krubbitande. Nu har hon också magsår iofs. Men hon mår såpass dåligt att vi beslutat att ta bort henne trots att hon bara är 4 år:cry:

finns medicin... gastrogard. kostar en hel del, men med väldigt bra resultat... synd å ta bort en sådan ung, men :bow: om det är sista alt. inte alla som orkar ta sådana beslut!

usch såg inte kul ut!

tur i oturen att det är så kallt ute, hade INTE velat ha den där skadan mitt i sommaren!

håller alla tummar å hovar!

Hon har fått gastrogard,samt en massa andra fodertillskott som ska vara bra för mag-tarm osv. Det hjälper för stunden liksom. Beslutet har fått växa fram hela hösten, att se henne när hon har ont i magen gör ont i själen. Hon krubbiter mycket även i hagen.

Hon har fått gastrogard,samt en massa andra fodertillskott som ska vara bra för mag-tarm osv. Det hjälper för stunden liksom. Beslutet har fått växa fram hela hösten, att se henne när hon har ont i magen gör ont i själen. Hon krubbiter mycket även i hagen.

testa aloevera juice... om du vill testa "en sista grej"...

lider med dig!

min krubbar inte ute tack å lov! däremot kan hon luftsnappa för å påkalla uppmärksamhet eller visa sitt missnöje... å det har blivit värre sedan jag satte på remmen igen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka