Hjälp med krubbtitare

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Duplica
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 93
  • Visningar Visningar 5 745
Sv: Hjälp med krubbtitare

Ger man inte Losec?

Samma verksamma substans som i gastroguarden men gastr.. är lite lättare att dosera och ge!

Till TS: Ingen rolig situation men jag tycker inte om krubbitarremmarna alls, de döljer bara problemet men innebär mer lidande för djuren.
Vi har två krubbitare i stallet( magsårshästar) , bägge hade förut rem i omgångar , den ena även på natten. En morgon när jag skulle morgonfodra låg den ena hästen och kämpade med att få luft, remmen ( som var hårt spänd) hade vridit sig ett varv och blockerade andningen- Det var inte roligt och efter det har ingen av hästarna rem.
En tanke- Ger ni henne något förebyggande mot magsår, med tanke på hur stressande detta verkar vara för henne och att hon redan krubbiter!?

Jag blev tvungen att ha mitt ena sto och föl på boxvila då fölet var skadat. Dock löste jag det genom en lite större sjukhage ca 20 gånger 5 m med ett litet lösdriftsskjul dygnet runt och sen la jag in sysslesättningssaker ( mat) . De hade fri tillgång till hö men kraften fick de utspridd på marken, det tog några timmar att hitta alla pelletserna och gav lite sysselsättning, la även in grenar etc.

Eftersom din stod på halm är det kanske svårt med att sprida ut krafften men skulle du inte kunna ta en himla massor ( köp storsäckar av ex bruntes) av morötter, äpplen, knäckebröd och skära ner i halvstora bitar och sprida ut i hela boxen så kan hon hålla på att fibbla efter dem ett tag. Dem kan hon ju knappast göra sig illa på heller! :angel:
Morötter är ju dessutom lite laxerande vilket kan vara bra för en stillastående häst.

Aloevera juice, är det bra för magproblem? Vår dam har krubbitit sedan hon var ettåring. När hon stod på Jägers fick hon ha munkorg på startdagarna. Trots att hon nu lever "stilla lantliv" krubbar hon som bara den.

men skulle du inte kunna ta en himla massor ( köp storsäckar av ex bruntes) av morötter, äpplen, knäckebröd och skära ner i halvstora bitar och sprida ut i hela boxen så kan hon hålla på att fibbla efter dem ett tag. Dem kan hon ju knappast göra sig illa på heller! :angel:
säg inte det ;) hästar kan göra illa sig på luft !

smart å sprida ut i halmen så där!!!!!

säg inte det ;) hästar kan göra illa sig på luft !

smart å sprida ut i halmen så där!!!!!

Ja rent teroritiskt kan hon ju sätta en äpplebit i halsen men lite risker måste man nog allt våga ta om man ska kunna ge dem ett drägligt liv! :angel:

Aloevera juice, är det bra för magproblem? Vår dam har krubbitit sedan hon var ettåring. När hon stod på Jägers fick hon ha munkorg på startdagarna. Trots att hon nu lever "stilla lantliv" krubbar hon som bara den.

Jag skulle inte ge aloe vera juice till en magsårshäst.

Aloe vera används ju ofta just för magen, och för det mesta fungerar det ju säkert bra, eller i värsta fall är verkningslöst. Men det finns biverkningsrapporter på människa där aloe vera gett slemhinneretning i mun och svalg, samt gett magrelateade biverkningar. Så jag skulle inte våga chansa om det vore min häst.

Jag skulle inte ge aloe vera juice till en magsårshäst.

Aloe vera används ju ofta just för magen, och för det mesta fungerar det ju säkert bra, eller i värsta fall är verkningslöst. Men det finns biverkningsrapporter på människa där aloe vera gett slemhinneretning i mun och svalg, samt gett magrelateade biverkningar. Så jag skulle inte våga chansa om det vore min häst.

åh :o

en häst i stallet får det för sina luftvägar, funkar!

fölet fick det när han blev sjuk...

tiderna var i ordning mellan de olika stallen.

i nuvarande är det normalt ca 8-17, men lite efter väder och vind...
stora pluset på nya stallet är att de får kraft 3ggr å strå 4ggr/dag!!! förra stallet gick hon 12-19 UTAN mat = inte ok enl mig...

så hellre oftare utfodring en +1-2h ute .... (man får ju alltid anpassa sig om det inte är ens eget stall)

Nej, menade inte att det var dåligt eller jättelite eller så.. men det där med att ''prova allt'' fick det att låta som om hästen varit ute helt överdrivet jättemycket..typ..
Våra är ute dygnet runt så länge det går, men när vi nu tar in dem blir det runt 5..kommer ut 7..hade helst haft dem ute längre meen gillar inte att gå ända ner till hagen i mörkret.. :angel: De har iaf strå i hagen.

Ushc nä..hoppas alla krubbitar hästar blir bra..

Jodå, jag har druckit det själv med, gav dock noll effekt.

Men skulle inte våga chansa just med en maghäst, eftersom det finns inrapp biv (iofs så är det ju väldigt väldigt lite procentuellt, eller promillemässigt kanske det blir, sett). Men då det helt saknas minsta lilla forskning på att det skulle hjälpa hästmagar, så tar jag det säkra före det osäkra och ger inte det till maghäst.

Sen, har inte gastrogard hjälpt, då lär tyvärr aloe vera vara som en piss i nilen =/

Nej, menade inte att det var dåligt eller jättelite eller så.. men det där med att ''prova allt'' fick det att låta som om hästen varit ute helt överdrivet jättemycket..typ..
Våra är ute dygnet runt så länge det går, men när vi nu tar in dem blir det runt 5..kommer ut 7..hade helst haft dem ute längre meen gillar inte att gå ända ner till hagen i mörkret.. :angel: De har iaf strå i hagen.

Ushc nä..hoppas alla krubbitar hästar blir bra..

ah ok :idea:

hon gick ute dygnet runt förra sommaren i 5 veckor, men blev inte bättre... gick in å sov lite på dagarna å när jag borstade osv...

ah ok...

jag testade och det hjälpte på min mage, men den är mer mjölk-fiber-stress... :)

det är ju ind. hur aloe vera funkar, men som du säger, om det finns risk att man försämrar så kanske det inte är läge att prova!

Ja, det var en intressant tråd, ska läsa igenom den ordentligt vid tillfälle.

En dag när hon skulle in från hagen såg vänster bakkota ut såhär:
http://i239.photobucket.com/albums/ff78/Slutparentes/DSC00148.jpg?t=1196172208 (varning för blod)

Förmodligen har hagkompisen råkat springa över henne så hon sen har gått omkull, för hon hade ett djupt köttsår på insidan av låret som gick in i benmärgen. De hade fått nya skor dagen innan.

I kotan blev det iaf en fraktur på mediala kotsenben, ledbrosk skada mediala kotsenben och fiberruptur gaffelband.
Hon fick åka in och opereras och stå med gips i lite mer än fyra veckor. Nu har hon haft ett annat bandage i drygt två veckor men det är inte säkert att hon blir hel. :cry:

Ojdå ,det såg inte alls roligt ut! :( Ska hålla tummar o tår för att hon blir bra iallafall, du får hålla oss uppdaterade! hur går det med krubbitningen, hon håller på för fullt ännu? :s

Jag har tyvärr inte några tips direkt på vad du kan göra för din häst. Tänkte på detta med att sprida ut morötter i boxen medans jag läste hela tråden men det kom ju inlägg om det också på slutet...

Hur ser hennes box ut? Kan hon titta ut i stallgången?

Tänkte komma med en erfarenhet av krubbitning också.... Jag hade ett tag en häst som krubbet (krubb-bet kanske man skriver?). Han hade väldigt dåligt humör och när han förhindrades att krubbita med rem så blev hans humör ännu värre. Han blev riktigt farlig. Inte kul med en ardenner som attackerar....
Han bet inne som ute, även när han gick på lösdrift. Enda gången han inte bet var när han gick i en av sommarhagarna. Kom på nu när jag läste här att den hagen var den enda som inte låg framme vid gården utan en bit därifrån. Inga människor eller maskiner som rörde sig runt hagarna hela dagarna. Kan ju ha varit en sån sak som gjorde honom stressad.

det stämmer som de säger om krubbbitning... de ger inte kolik utan tvårt om.
m
Men sen finns de de små fallen som min herre......
lungn, har alltid mat, och krubbiter på ALLT.
Har kompisar, bra hage, men står hällre och biter på stolparna en umgås med dem.
jag smörjde in stolparna men anti krubb... så nu har han bara rem inne.
Jag har provat med att ta bort remmen inne, tog bort krubban o.s.v och så har han en bänk som han kan dra i
men han väljer vattenkoppen... och den kan jag inte flytta på:confused: så det blir rem inne..
har inget annat val.

Jag undrar om du spelar musik för din häst... det gjorde jag:smirk:
massor:banana:
han har vilat i 3 veckor nu.....klumpigt Fullblod:d

köp sån där krubba man ställer i bildäck. ställ ner vattenhinken på golvet!

de kan inte krubba på låg nivå!

*kl*

Min häst luftsnappar. Han gör det i perioder. Kan bota det med Krafft Mag/Tarm ibland om jag har helt rätt förutsättningar. Dvs han slutar... Men så kommer något och han börjar igen.

När han inte luftsnappar fiser han aldrig. När han luftsnappar fiser han massor. Dessutom kan man se luften gå ner i svaljet och följa det ljudmässigt.

Så visst kan de svälja luft...

Det enda jag kan rekomentera är inget/superlite krafft foder. Min blir sämre när han äter ur krubban.

Ge något för magen, krafft mag tarm tycker jag är bra. Bakjäst är också bra.

hur mkt kostar mag-krafft? å hur länge räcker det?

min får 1,5kg havre å strax under 2kg fibergi, fin i hullet för typ första gången. (hippo vitaminer, linfröpellets 2dl)
2kg hö frukost, 2kg hösilage lunch, 7-8kg kl 17 som ska räcka över natten (hon har hönät och hushåller, alltid lite kvar dan efter)...

hur mkt kostar mag-krafft? å hur länge räcker det?

min får 1,5kg havre å strax under 2kg fibergi, fin i hullet för typ första gången. (hippo vitaminer, linfröpellets 2dl)
2kg hö frukost, 2kg hösilage lunch, 7-8kg kl 17 som ska räcka över natten (hon har hönät och hushåller, alltid lite kvar dan efter)...

Helt ot men jag bara måste:P

Vad är det för häst du har, alltså vilken storlek?

Tyckte det lät så lite med höet där, jag började småbanta min herre, eller snarare ville han skulle va kvar i samma hull som han är i. gav honom 3-3-3-4 och han var alldeles tokig av hunger typ stackaren. >Blev alledels stirrig o bitig o grejer. Nu får han väl sammanlagt en 17-17 kg hösilage per dag och det är perfekt :p Men alla hästar är ju som sagt olika och absolut inget illa menat, bara undrade. :)

tar inte illa upp!

Det är ett fullblod på 160, väger typ 450, fin i hullet nu! (smal om man jämför med feta halvblod :p)

När jag köpte henne så var jag överlycklig om hon petade i sig 5kg... förra året åt hon 8kg hö (dåligt hö i förra stallet) :(

Så så här mkt har hon aldrig ätit förut!
Hon har typ fått hömage till å med :p

http://hem.bredband.net/okefenokeexx/skillnad.jpg

bild när jag köpte å sen andra från november... omusklad!

Ja hon såg allt fin ut, på den andra bilden;)

Det klart fullblod har ju ofta en tendens tt vara lite tunnare och svåra att få upp i hull!

Hehe, min d-ponny väger (kanske gått upp lite nu när hon stått en månad pga hälta) 475 :P Me hon är ju lite grövre i typen men ändå:P

Mitt halvblod på 160 skulle jag gissa på ligger runt 5-600 kg:p

Men hon såg fin ut i kroppen så jag tar tillbaka det jag sa! :) Frågar man inget får man inget veta:p

Men hon såg fin ut i kroppen så jag tar tillbaka det jag sa! :) Frågar man inget får man inget veta:p

jag tycker inte du ska ta tillbaka det!!!! Klart man ska fråga! :idea:

420kr på första bilden... hon var ju inte fet, men mat fick hon!!!

Lättare nu när hon hajjar att hon SKA INTE galoppera mer på banan, den stressen är borta!!!
Förut blev hon nervös för minsta lilla... nu är det KUL att åka transport! Går på själv :)
Men krubbitningen är ju där lik förbannat....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka