Hjälp med inridning?

J

johanna_ari

Jag jobbar för nuvarande på ett turridningsföretag i Kroatien och min chef har gett mig ansvar för en häst som är tre år och dags att ridas in. Hon är en liten vilding, men har väldigt fin karaktär och jag har gott hopp om henne. Problemet ligger snarare hos mig och min bristande kunskap. Jag har lite NH i ryggen, men har inte riktigt jobbat med inridning förut och jag letar nu febrilt efter råd och tips.

Så här långt har jag kommit: Jag kan nu sadla och sitta upp utan problem, och tränsa även om jag jobbar med grimma mycket. Men när jag väl suttit upp vill hon inte gå framåt, jag antar att hon tycker att det är obehagligt. Jag är lite rädd för att driva på för hårt också, men jag kanske ska ta i mer? Hon förstår heller inte att jag vill att hon ska galoppera under longeringen, och jag undrar hur jag ska lära mig att tala hennes språk så att hon förstår vad jag ber om.

Tacksam för alla råd!
 
Sv: Hjälp med inridning?

Har du ingen som kan hjälpa dig medans du håller på med unghästen. Så att den personen kan leda hästen lite frammåt medans du driver lite lätt så hon förstår vad som väntas av henne.
 
Sv: Hjälp med inridning?

Ta gärna hjälp av en medryttare för framåtbjudningen. Den brukar komma, ta det bara lite i lugn och ro. Jag skulle nog ta det rätt lugnt med galoppen så här i början och nöja mig med att trava. Först när jag känner att hästen lyssnar i skritt och trav så försöker jag med galoppen. Men det finns mycket tyckande om det. Har du tömkört hästen något? I tråden för oss som rider 09:ior finns mycket tips att få...
 
Sv: Hjälp med inridning?

Låt någon leda dig först så att hästen kopplar ihop skänkel med att någon går framför och är draghjälp. Sedan är det bra att rida med en rutinerad häst före så unghästen får följa efter.

Vid longeringen får du väl klatscha till med longerpisken bakom hästen och be om galopp, de brukar sätta fart då. Ibland kan man behöva ge en klatsch i rumpan om de inte går fram alls.
 
Sv: Hjälp med inridning?

Min rackare som jag ridit in själv under året tömkörde jag så mycket att han kunde det mesta på röstkommando ("skritta", "trava", "halt" osv).
Galopp väntade jag med till han hade balans och frammåtbjudning nog att fatta galopp på eget initiativ ute i skogen, då la jag till ett röstkommando, och berömde högt och ljudligt. Allt blev helt plötsligt skitkul ;) Sen kombinerade jag röstkommando med galoppskänkel, och nu tar han galopp kalasfint på väldigt små kommandon.
Så har jag egentligen gjort med allt. Befäst det från backen med röst och händer, och sen tagit med det upp på ryggen. Vet inte om det är korrekt, men det funkar och jag lyckas rida min tunga nordsvensk med förvånande små kommandon :love:
 
Sv: Hjälp med inridning?

Du måste tänka på att hästen kan ingenting ifrån början. Vad använder du för kommando från marken när du vill att hästen ska gå fram? om du nu använder ex smackning, så använd det ifrån ryggen också och kombinera den med skänkeln.
Allt handlar om betingning, och egentligen kan man lära hästen vilka knasiga kommandon som helst. Du kan få den att gå fram när du drar i tyglarna och stanna när du skänklar -om du vill.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Relationer Har börjat på ett nytt jobb/projekt tillsammans med några människor jag känt sen innan men aldrig samarbetat med tidigare. Detta har...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 494
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp