Hjälp med hundraser

Sv: Hjälp med hundraser

Själv är jag tokig i Springer Spaniel, trots att jag inte jagar, så jag kan aldrig låta bli att göra reklam för dem. Trots att det är en jaktras, så är de framavlade för att jobba i nära kontakt med föraren, och är därför väldigt följsamma, lättdresserade och arbetsvilliga. En bra Springer ska hålla sig max 30-40 m från föraren, och sätta sig omedelbart när den stöter upp ett djur, antingen det är fågel, kanin eller rådjur.
Min gamla Springer hade som betingad reflex att komma in till mig, sätta sig och vänta på godis varje gång hon såg ett rådjur. Det lärde hon sig mer eller mindre av sig själv, jag kan inte ens minnas att jag medvetet dresserade henne till det.

Nackdelen i ett stall är kanske storleken, och så att de är väldigt livliga, och gärna springer i sicksack framför en, (även det ett rastypiskt beteende).

Tidigare hade jag Golden retriever och många av mina kompisar hade Labradorer, båda raserna är följsamma och gick jättebra ihop med hästar, eftersom de är så lugna. Det var aldrig några problem att ha dem med i stallet eller på ridturerna. Men jämfört med springrarna tycker jag retrievers är lite tråkiga, jag gillar livliga hundar.

Sv: Hjälp med hundraser

Field-Spaniel.jpg

Denna hundras har jag jobbat mycket med. Jakt spaniel, field spaniel? Det är en 4årig tik som jag har haft med i stallet, sprungit och dragit lite med. Väldigt trevlig hund! Hon funkar bra i stallet men det studsar verkligen i henne, Och som du säger, hon sprigner sick sack framför hästen och stöter upp fåglar. Men väldigt trevlig hund. Väldigt mycket liv i henne, lite väl mycket ibland. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar