Hjälp med fyrtaktig galopp?

E

EiraFF

Hej! Mitt fyrgångssto har ofta en väldigt fyrtaktig galopp, det brukar bli bättre om hon får gasa på ganska mycket men jag skulle vilja att hon kunde galoppera långsamt också. Är det någon som har lite träningstips?

Sv: Hjälp med fyrtaktig galopp?

Det krävs träning. Hon måste orka galoppera så långsamt.

Låt henne galoppera i snabbare takt tills hon har stärkt sig.

Har ett sto som precis lärt sig att galoppera med ryttare, o som också är väldigt fyrtaktig.
Mitt råd är bara att fortsätta galoppträna, både med och utan ryttare. Löshoppning är också kanon!
Det kommer med tiden, att hon kan galoppera långsammare och långsammare men fortfarande vara ren.
Det har ju också med bakbensaktiviten att göra, och bärigheten, om jag inte minns fel.
Alltså att jobba med att få bakbenen under sig, flytta bärigheten bakåt osv, så hjälper ju det såklart.

Galoppfattningar, galoppfattningar... Upprepa till förbannelse från trav och så småningom skritt och till och med stillastående. Galoppen kan fattas ur en svag sluta för att hjälpa hästen att ta galoppen bättre samt stärka galoppen.

Uppförsbackar är jätte bra att träna i både skritt trav och galopp. :) Där jobbar dom på bra med rygg och bakben ;)

galoppfattningar å A och O som kryptisk redan nämnde.. Sen är det viktigt att du faktiskt rider galoppen, varje steg, rid, rid, rid. Kanske hjälper att tänka bak ner fram, bak ner fram. Kom ihåg att du i fattningen också skall sitta, att du inte stiger upp och släpper henne lång så hon börjar springa.

Lycka till :)

Senast ändrad av en moderator:

Som många redan sagt är galoppfattningarna A och O.... fatta galopp galoppera några steg sedan ner i trav sen upp pang i galopp.. upprepa en 20 ggr.

Galoppera upp för backar och även rygga upp för backar gör att hästen får mkt bra rygg och rumpmuskler samt vinkar bakbenen mkt bra!

Galoppera över galoppbommar då måste hästen galoppera i 3 takt annars blir det pannkaka av bommarna=)

och tänk på sitsen=)

På hästar som spänner ryggen kan det vara bättre att stå upp, låta dem rulla in i galoppen från trav.
T.ex i ett hörn på ridbanan- då inte hörnet ut mot långsidan.
Kom från långsidan - rid fri trav där hästen slappnar av - lägg en volt i hörnet (ledande tygeltag får hästen att slappnaav) fatta galoppen in i hörnet. På mitten av kortsidan bryter du av genom att lägga en mjuk volt. Upprepa upprepa! Det viktiga är att man inte blir frustrerad om det inte blir galopp direkt utan då gör man ändå en volt på mitten av kortsidan och pövar en gång till. Superbra övning på speciellt femgångare. Med tiden kan du sätta dig ner och verkligen rida. Övningen ger också hästen självförtroende till att våga galoppera avslappnat, något som oftast ger tretaktig galopp i slutänden!:)

Tanken är att det (med tiden) ska bli trav-galopp-trav. Gångarterna med sväv stärker varandra!

På hästar som spänner ryggen kan det vara bättre att stå upp, låta dem rulla in i galoppen från trav.
T.ex i ett hörn på ridbanan- då inte hörnet ut mot långsidan.
Kom från långsidan - rid fri trav där hästen slappnar av - lägg en volt i hörnet (ledande tygeltag får hästen att slappnaav) fatta galoppen in i hörnet. På mitten av kortsidan bryter du av genom att lägga en mjuk volt. Upprepa upprepa! Det viktiga är att man inte blir frustrerad om det inte blir galopp direkt utan då gör man ändå en volt på mitten av kortsidan och pövar en gång till. Superbra övning på speciellt femgångare. Med tiden kan du sätta dig ner och verkligen rida. Övningen ger också hästen självförtroende till att våga galoppera avslappnat, något som oftast ger tretaktig galopp i slutänden!:)

Tanken är att det (med tiden) ska bli trav-galopp-trav. Gångarterna med sväv stärker varandra!

Detta låter bra :)

Va bra! ;) En till orsak till att fatta in i hörnet är att du kan ge hästen full frihet i munnen då du inte behöver styra. Var speciellt noga med att inte bli hängande i innertygeln!:idea:

Lycka till!!//Lotta

Tack så jättemycket för svaren!
Hon brukar bli lite hetsig av galoppfattningar men om jag gör som Echa säger så ska det nog gå bra.
Så nu ska jag gör fattningar, rida i uppförsbackar och löslongera så det ska nog bli bra.
Tack så jättemycket!!!

Ett tips är att ställa lite utåt på långsidorna och lite inåt i hörnor(kortsida), men försiktigt. Samtidigt som du driver på med inner ben, på långsidorna. ;)

Du, tänk inte så mkt på tackten utav att hon sätter under sig, att hon orkar. DEt är jätteviktigt och när hon kan det kommer det atomatiskt. hoppas det går bra för dej

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
Kropp & Själ Jag är lite nyfiken på hur det ser ut runt om i landet, då jag själv upplevt att den vård man erbjuds kan variera väldigt beroende på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 050
Senast: corzette
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Jag har problem med lederna och har svårt med skottkärra eftesom man lyfter tyngden i handtagen till ganska stor del när man kör främst...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka