Hjälp med bild

Sv: Hjälp med bild

Men om man får generalisera lite så borde väl de driftstarkaste och de minst exteriöravlade schäfrarna hittas på ungefär samma håll. Eller letar polisen hund hos exteriörkennlarna för psykets skull? Vad är det för psyke och för drifter de är ute efter?

Jag vet faktiskt inte.. Har bara läst att de haft svårt att hitta bra schäfrar. Grejen är väl den att de med för sluttande ryggar inte håller lika bra.. Måste ju va rätt påfrestande för höfterna och lederna..

Jag tycker att det är hemst att det är så många som är emot sverige mest populära hund som har varit det i 40 år nu.
Jag är själv schäfer ägare och har tänkt starta avel på liten skalla på en av mina tikar.

Vist finns det många uppföddare tyvärr som avlar på det mesta och är inte så noga när det gäller när dom väljer ut deras avelsdjur.

jag har två schäfrar som är "avlad för utsällning" men inte har dom nån sluttande kors förutom när jag ställer upp dom i "Utställnings posering".

Jag tror personligen att det inte är bara schäfer som har problem inom aveln... varför ska man röntga knän och ögonspegla en massa hundraser? men det är bara schäferns problem som har kommit upp till ytan för att det finns så mycket schäfer i världen... men kolla lite breddare när det gäller skk avels pogram för olika raserna.... kolla inte bara på schäferns....

Min egna åsikt för att en schäfer ska klassa sig som ett bra avelsdjur är att dom är HD/ED fri och har en bra mentalitet och en god extriör för att hålla i hårt arbete. det är ju väldigt få uppföddare som avlar för att få fram enbart champions hundar. viste det finns såna, men de flesta avlar ju för att få en bra familj och träningskompis. vist det är ju skoj om ens egen uppföddning går bra på den gren tex bruks, utställning mm som man avlar för och vill förstärka rasen.

sen vill jag bara säga att det är synd att det är så många som inte kan ställa upp sina hundar "rätt" för om man ställer ut bakbenet för mycket så blir dom mer slutande och om man sätter in de andra bakbenent för mycke under dom så får dom karprygg och pga att man ställer dom fel så ser dom inte helt klock ut...

Håller helt med dig.
Tyvärr är det nog så att många avlar på helt fel hundar, bara för att "stammen" på dem är bra. Men det betyder ju dock inte att det är en bra hund att avla på för det.

Sen är det ju olika från person till person hur man tycker att hundar ska se ut.
Själv så har jag aldrig varit intresserad av utställning. Och har därför valt hund efter utseendet och spyke. Det har resulterat i en för liten Finsk lapphund med mittbena och lockig päls. Och en Schäfer som helt säkert kommer bli kanonsnygg. Men utan stamm.
Så det viktiga är ju trotts allt att skaffa hund efter användningsområde. Och fråga sig själv om hunden passar till detta.

Men jag tvivlar iaf starkt på att en schäfer med för sluttande rygg kan hålla i längden.. och i fall detta verkligen är bra avel?
Då föredrar jag ärligt talat min "stammlösa" schäfer framför en med sluttande rygg men med bra stamm.

kl

Det där är så sjukt!!
Varför förstöra en så underbar ras?

Lägger in föräldrarnas förra långhåriga schäfer:)
En jättevacker hund med ett ruskigt bra psyke.

6228031.jpg

7976559.jpg

fy fan vad de ser ut vissa asså.. om folk kan kalla mig djurplågare för att jag har en nakenhund... (som kan sätta på sig kläder på vintern så att de inte fryser och ta av sig nakna när de e sommar och varmt)

vad är det för dumt med det?
Det finns faktiskt långhåriga schäfrar oxå.
Inget fel med det

vad är det för dumt med det?
Det finns faktiskt långhåriga schäfrar oxå.
Inget fel med det

Jo, trots att jag har en rätt hårig typ själv så får jag nämna att det inte är det tänkta hårlaget. De blir mer känsliga för kyla och väta, och en del långhår saknar underull. Därför anses det som ett allvarligt "fel".

Jo för det är kvalificerat fel o vara långhår inom Schäfer därför är man lika korkad avlar på det skiten som räkryggar...

# Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande täckhår med underull,
behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäng nertill)
# Långhår (långt, mjukt täckhår utan underull, oftast med mittbena på
ryggen. Behäng vid öronen, på benen och svansen)

Jo för det är kvalificerat fel o vara långhår inom Schäfer därför är man lika korkad avlar på det skiten som räkryggar...

# Långhårspäls (långt, mjukt, icke tätt åtliggande täckhår med underull,
behäng på öron och ben, yviga byxor och buskig svans med behäng nertill)
# Långhår (långt, mjukt täckhår utan underull, oftast med mittbena på
ryggen. Behäng vid öronen, på benen och svansen)

Jag håller med dig, men på vissa hundar vet man ju inte om dom bär på långhårsanlag för än valparna föds och ev blir långhåriga.

Jag får väl tycka vad jag vill tycker bara 2 håller måttet av dom du nämde.

Nej det får du inte :p

Vad jag menar är att rent exteriörmässigt är hundarna "anatomiskt" korrekta och verkar hållbara. Sedan om någon tycker att den är för tunn och den är för kraftig etc..det är ju en annan historia.

Det där är ju inte ens i närheten av schäferrasens rasstandard. Eller har jag missat vart det står att hunden ska ha haserna och rumpen i baken och rycken krökt som en välvd banan.

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka