Hjälp med bild

Sv: Hjälp med bild

kl

En fråga som väcks när man ser dessa tyska hundar (läs: missfoster :angel:) är ju hur aveln ser ut i Sverige. Finns det svenska schäfrar som ser ut så här? Finns det svenska uppfödare som premierar detta utseende och vars avel är på väg åt det här hållet? Jag är inte alls insatt i den svenska aveln men det kanske finns någon här som har lite inblick?

edit: Eller det kanske är så att bruksproven i viss mån omöjliggör avel på räkor iom att de knappast klarar att hasa sig över en appelplan..?

Japp det finns sådana hundar i Sverige. Tyvärr. Såg en sån på TV - hos Aschberg. Jag missade början men köparen och en veterinär ville få kennelklubben och någon från schäferklubben att ta förnuftet till fånga. Veterinären, köparen (ägaren) och Aschberg tyckte att hunden skulle avlivas. Tror nog att de gjorde det också. Men kennelklubbens represntant och tanten från schäferklubben tyckte inte det. Hunden kunde knappt gå i studion. :eek: Det var hemskt att se.

Såg detta program jag med. Brukar inte bli ill a berörd av mycket, men detta var fan mer än man klarade:eek:

Skulle jag se en hund som går så ute, skulle jag rent spontant, utan att veta ngt om denna "fina avel", gå fram till ägaren o fråga vad i helv*te det är för fel på hennes stackars hund som går sådär?

Likssom...en hund är en avkomma från varg osv sedan generationer...
Då ska den väl för fasen se ut som en "urhund" också. Iaf en schäfer som detta gäller.

Näe, fifan för sån avel.

Skulle bra gärna vilja tejpa fast fötterna på uppfödarna bakåt mot knäna eller ngt, o sen tvinga dom o gå runt så o se vad dom skulle säga.

/Tobbe

shit! hur fasen kan man avla fram dem sådär?! :mad: :eek: visst att jag är okunnig inom hundar men det där ser osunt ut, måste ju vem som kunna se.. ser till och med missbildat ut om man får säga så :crazy:
Stackarna måste ju få väldiga problem.
Fan vad trist, hur tänker folk!?

*kl*
En av andledningarna jag inte tycker om schäfer..
Den andra är att folk tycks avla på hundar som är mycket(!!) knepiga i psyket.:crazy:
Jag har hört talas om att det finns en schäfer som är rak ryggad med mod i själen, men vart finns dom? Inte någon som jag sett..

Tjejen som hade hunden var bara fodervärd. Därför hölls han vid liv onödigt länge. Tillslut gav ägaren med sig och fodervärden fick avliva hunden.
Det programet va nog de värsta jag sett. satt med tårar i ögonen från början till slut. Samma sak med katterna...

Av samma anledning gillar inte jag heller schäfrar.
Dom är dels sönderavlade fysiskt, men det verkar även vara nått fel på psyket. Jag har träffat 1(:eek:) schäfer i hela mitt liv med bra psyke. Hon skulle nog varit närmre 20 år nu om hon levt. så man hade kanske inte hunnit avla sönder dom så mycket när hon föddes.

Resterande hundrar har det alla varit nått konstigt med.
Grannens hund högg våran gamla mops över ryggen å skakade runt, inga skador tack och lov. Några år senare högg hon mammas valp över ryggen så det gick hål. "Hon uppfostrar" hette det då. Har då aldrig sett en uppfostrande tik bita hål i valpar=/
Sen högg hon familjens egna omplaceringshund å skakaade runt så ett muskelfäste gick av (En riktigt gammal dvärgpudel som var blind).

En tjej som hade häst i sama stall som mig har flera gånger flugit på min amstaffkorsning som jag hade förut när hon va valp. Han har desssutom flugit på min lilla dvärgpinscher å huggit honom flera gånger. Dvärgpinschern fick lite bitsår, men inget mer. Amstaffen vart livrädd för andra hundar...

För att inte tala om alla schäfrar som man möter på promenader när ägaren springer upp i skogen och försöker få hunden att sitta, men hunden hänger med all kraft i kopplet å låter som den vill slakta hunden som går förbi.

Folk går omvägar förbi "kamphundar", jag går omvägar förbi schäfrar...

Tjejen som hade hunden var bara fodervärd. Därför hölls han vid liv onödigt länge. Tillslut gav ägaren med sig och fodervärden fick avliva hunden.
Det programet va nog de värsta jag sett. satt med tårar i ögonen från början till slut. Samma sak med katterna...

Ok. Jag såg ju inte hela programmet. Det hade redan börjat när jag kom hem från stallet. Men det var hemskt. Fruktansvärt att se.

Det är inga schäfrar:( fy fan för dom som föder upp hundarna på det viset.. till dig som visade två bilder på en blandras (rocky?) och en renrasig så va blandrasen finare, och det ända som va fint på schäfern va färgen! ljuvligt vacker!

bara för det vill jag lägga in en bild på en fin schäfer, dock MKT dålig bild tyvärr.. bilden är inscannad och inte jättebra från början...

http://[url=http://www.pixbox.se/pic5875088][/URL]

tyvärr har jag inga bilder på denna hunden i datan när den står men den är BETYDLIGT snyggare än schäferhundarna som visats här..och han blev oxå nästan 14 år gammal. Frågan är om dom schäfrarna som visats här skulle hålla så länge?

*kl*

Schäfern vi hade hemma tyckte jag var riktigt fin, han var inte så himla lågställd...här har han "ställt upp sig" själv och spanar på nåt inne i skogen.

Vegardius.jpg

I en annan vinkel:
snevinkel.jpg

Kikade runt lite och hittade denna bilden.

http://www.pedigreedatabase.com/gsd/breeders/2615.html

Jag måste ha sett fel, hunden håller väl på att sätta sig, eller? Säg att det är så för annars blir jag mörkrädd :crazy:

:eek::eek::eek::eek:
2615.jpg

kollade på sidan - men fick upp en ann flera gånger, men nu tror jag ja fått upp rätt... :mad: fyyy fan..
alltså strävar dom efter att få så små vinklar det bara går på bakpartiet?? eller varför ska dom se ut på detta sätt?? finns det inget på schäferspråk som heter för vinklad???
jag skulle vilja se denna hund i rörelse *ryyyser*

Senast ändrad:

Sådär ser schäfern som bor här ut. lite mer slimmad och huvudet är lite mer likt "räkan" ovan.

*kl*

Schäfern vi hade hemma tyckte jag var riktigt fin, han var inte så himla lågställd...här har han "ställt upp sig" själv och spanar på nåt inne i skogen.

Vegardius.jpg

I en annan vinkel:
snevinkel.jpg

Så såg schäfern ut som mina föräldrar hade (över 30 år sedan). Fast färg och huvud var mer som på den som är fel vinkel på bakbenen.

Usch och fy!! Har sett bilder på schäfer i USA och de var ännu värre!! Fattar inte hur man kan avla sönder en brukshundsras (eller annan heller för den delen) så pass att de inte går att använda till något. Polisen och militären i USA köper inte inhemska schäfrar eftersom det inte håller till något. Allt bara för att de ska se bra ut på utställning, sen att de inte kan gå ordentligt spelar visst ingen roll.

Uschuschusch :crazy:

Stackarna ser ju inte ens ut som hundar, vad är det här??
15-w400.jpg

:( En räka på fyra tassar?
Jag tycker varken det ser hälsosamt ut eller är snyggt när de är så lågställda :crazy:

en räka på 4 tassar?:D
Nä, förlåt. Jag tycker verkligen att det är otroligt hemskt med shäfers som ser ut på et här viset..
Liknar inte dagens shäfer en giraff lite?
giraff_1.jpg

KL
Måste återigen komma till undsättning:)
Det finns massor av schäfrar som ser ut som min, Gabbi:
12609489.jpg

Trösta er med det!
Hoppas och tror enfaldigt att det tillhör ovanligheterna att dom VILL att denna vakra ras ska se ut som missfoster:crazy:
//C

visserligen inte helt renrasig, men kan garantera dig, att jag MYKKE hllre hade avlat på honom är en sådan där.... hmm... hund???

Här har ni Rocky:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/13180000-13189999/500x375/13186357.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/13180000-13189999/500x375/13186358.jpg

bordedcollie finns det i honom oxå.. men håll med om att detta ser bättre ut än detta:

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_16/15890000-15899999/500x375/15895672.jpg

Fast det är väl lite dumt att jämföra med en blandras, eller hur?

Följer själv strömmen och lägger ut bilder på mina schäfrar.

Gamlingen, 9½ år. Gillar hans exteriör väldigt mkt, precis en schäfer i Min smak på alla sätt och vis eg.!
Vanligt
P1010380.jpg

(överdrivet!)Uppställd
S1033202.jpg

Valpis, 5 månader. Något 'krummad' i ryggen, men fortfarande 'normal'
Hittar ingen vanlig bild på valpis så denna får duga.
Uppställd
S1035945.jpg

Senast ändrad:

Usch vad hemskt. Jag har länge varit förtjust i schäfer med alla dessa dåliga framavlade hundar fick mig att välja en annan ras.

Inte undra på att det är så vanligt med höftproblem inom just den rasen...

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 717
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka