Hjälp med bild

Sv: Hjälp med bild

Långt ifrån sant!!

Nja. Det måste ju vara det som eftersträvas, däremot kan jag tänka mig att gränsen flackar för vad olika personer bedömmer höra till respektive genre. Men har man klagomål på att en schäfer är för "utställningsavlad" trots att det sägs vara en bruksschäfer, då får man väl avstå den till förmån för en icke utställningsfierad hund/kennel då.

Många bruksschäfrar är oxå sönderavlade på det där sättet.

Kan erkänna att jag såg några med tveksamma ryggar på polis-SM, men jag tycker fortfarande att det är upp till polisen/föraren att välja kennel efter smak. Man kan ju inte först välja en brukskennel med inriktningen till stor del på utseende, och sen säga att all svensk schäferavel är åt h-vete.

Knapp..
Denna hane hittade jag i den senaste "brukshunden":
16266748.jpg

Lämnar forumet fritt för egna tolkningar.....

Vem är hunden? Svårt att avgöra i så uppställd position också tycker jag...

Knapp..
16266748.jpg

Dåligt uppställd!!!

Det bakre benet ska hasen vara i 90 grader vilket det långt ifrån är tar man fram benet till 90 grader så får man se nåt helt annat.

men kan tycka många brukshundar börjar bli räkor dom också.

Knapp..
16266748.jpg

Tycker att det ser ut som att hunden tagit ett steg framåt,och blivit tillbakadragen av h*n som håller i hunden om man tittar på hur sträckt halsbandet är, man jag kan ha fel.
Vad heter hunden?

Min tik går att få i den ställningen om hon dras tillbaka ett steg med bara framdelen. Och hon har rak rygg.

*kl*

man får ju se lite till om hundarna håller eller inte. håller bruksschäfrarna trots något krökt rygg lär inte den krökta ryggen påverka hållbarheten, det är bara gräsligt fult. håller de inte är de dåligt avelsmaterial, hur bra de än presterar i ung ålder. men jag hoppas och tror att linjer med dålig hållbarhet sållar ut sig själva.

Ja, det är ju onekligen konstigt att man vill presentera sin hund på detta vis??
Tik från samma kennel:
16267343.jpg

Vill man attrahera utställningsfolk ellr?

Jovisst, håller, och klarar hunden av det som krävs av den, då spelar det ingen roll om den har rak eller krökt rygg. Men om man ser på majoriteten av bruksschäfrarna har de en svagt sluttande rygg, inte extremt sluttande som showschäfrarna. Och det måse ändå ha någon betydelse.

Och tittar man på hur de två typerna av schäfrar rör sig, då tycker jag att bruksschäfern rör sig mkt mera funktionellt och energisparande än en showschäfer.

*kl*

man får ju se lite till om hundarna håller eller inte. håller bruksschäfrarna trots något krökt rygg lär inte den krökta ryggen påverka hållbarheten, det är bara gräsligt fult. håller de inte är de dåligt avelsmaterial, hur bra de än presterar i ung ålder. men jag hoppas och tror att linjer med dålig hållbarhet sållar ut sig själva.

Så himla sant!!

Vilken kennel kommer de ifrån? Skicka gärna PM om du inte vill lägga ut här.

Dåligt uppställd!!!

Det bakre benet ska hasen vara i 90 grader vilket det långt ifrån är tar man fram benet till 90 grader så får man se nåt helt annat.

men kan tycka många brukshundar börjar bli räkor dom också.

Då måste jag passa på och fråga, spelar det då någon roll var/hur det andra bakbenet är ställt? Så länge det bakre benet är rätt 'vinklat' menar jag...

Tillägg: Finns det någon 'regel' om från vilken sida hunden ska visas ifrån??

:D

//N - Inte alls insatt i hur hundarna ska visas:angel:

Senast ändrad:

Kan erkänna att jag såg några med tveksamma ryggar på polis-SM, men jag tycker fortfarande att det är upp till polisen/föraren att välja kennel efter smak. Man kan ju inte först välja en brukskennel med inriktningen till stor del på utseende, och sen säga att all svensk schäferavel är åt h-vete.

Självklart är det upp till var och en vilken sorts hund man vill ha. Men vad jag läst så har väl polisen svårt att hitta lämpliga hundar. Dels för ryggarna, men sen spelar ju psyket in oxå.
Jag tror inte att all svensk schäferavel är åt helvete. Det jag tycker är konstig är att de kan se så olika ut trotts rasstandard..

"Schäfern travar, och längd och vinkling på extremiteterna ska därför vara avpassade till varandra så att bak- och framben förflyttas lika långt under kroppen utan att rygglinjen förändras avsevärt. Om både kroppsbyggnad och vinkling är bra kommer rörelserna att bli vägvinnande, lediga och marknära. Huvudet bärs framsträckt och svansen något lyftad vid jämn och lugn trav. Den tyska schäfern är en travande hund. Extremiteternas längd och vinkling skall vara avpassade till varandra på ett sådant sätt att bakbenen och frambenen kan förflyttas lika långt under kroppen utan att rygglinjen väsentligen förändras".

Självklart är det upp till var och en vilken sorts hund man vill ha. Men vad jag läst så har väl polisen svårt att hitta lämpliga hundar. Dels för ryggarna, men sen spelar ju psyket in oxå.
".

Men om man får generalisera lite så borde väl de driftstarkaste och de minst exteriöravlade schäfrarna hittas på ungefär samma håll. Eller letar polisen hund hos exteriörkennlarna för psykets skull? Vad är det för psyke och för drifter de är ute efter?

vänners "räka" gjorde alla prov till att bli polishund.. klarade allt galant... och de var meningen att han skulle blir polis hund dock var han med om en olycka så inget blev som de hade bestäm..

de tittade på röntgen av höfter mm men de va psyket som va de viktiga.. å dom tyckte han va klockren i psyket... kunde fungera som famlije hund men blev en helt annan hund så fort han jobbade...

Liknande trådar

Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
778
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 820
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 229
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka