Hjälp med avmaskning

rosapantern

Trådstartare
Hej! Skickade in träckprov på min häst som visade 1175 på blodmask, odling görs på stora blodmasken. Är det samma avmaskning så jag kan avmaska redan nu? Hästen ska säljas när det är gjort, hur länge dröjer det innan allt kommit ut? Ska jag byta hage direkt efter han fått avmaskningen?
Tacksam för svar!

Hej! Skickade in träckprov på min häst som visade 1175 på blodmask, odling görs på stora blodmasken. Är det samma avmaskning så jag kan avmaska redan nu? Hästen ska säljas när det är gjort, hur länge dröjer det innan allt kommit ut? Ska jag byta hage direkt efter han fått avmaskningen?
Tacksam för svar!
Ja, ett ivermektinpreparat tar både stora och lilla blodmasken. För att förhindra återsmitta så byt gärna till en ren hage om du har möjlighet, efter 4-5 dagar ska allt vara ute.

Fast maskade du igår, vill du ju inte att hästen skiter ut masken i nya hagen. Vänta 3-4dagar i gamla, byt sen till "ren hage"
Men hästen ska ju flytta. Det som eventuellt överlever de här dagarna hinner inte utvecklas till smitta hästen kan plocka upp. Helt rätt att byta hage.

Liknande trådar

Hästvård Jag ska byta stall i månadsskiftet och fick nu mail från nya stallet och de vill att hästen avmaskas tre dagar innan inflytt. Träckprov...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 368
Senast: lundsbo
·
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
784
Senast: Lucifer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Habina
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 046
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar