Hjälp med arabgalopp

A

April Fairy

Någon som är intresserad utav att prova mitt arabsto ute på galopp banan? Hade varit så kul att se vad hon går för. Hon finns i Båstad i Skåne.

Sv: Hjälp med arabgalopp

Jag skulle gärna prövat din arab om hon bodde lite närmre...
Jag bor själv i Täby.

Lycka till och hoppas du hittar någon annan.

Kolla på Jägersro om der finns någon amatör eller porffs i närheten av dig och ta kontakt med dem. Ska en tränare starta din häst får du nog räkna med att de vill ha hästen uppstallad hus sig just pga. doping mm. De vill ha koll på vad hästen äter och vad den "behandlas" med och det krävs ju ockås mycket träning, i princip varje dag. Inte för att jag misstror dig med galoppförbundet är mycket hårda med olika preparat. Det är till och med karens på vissa vanliga krämer och salvor man köper i en vanlig ridsportbutik.

Lycka till

De flesta börjar nog med en ambition att få ut hästen som 3-åring.
Så det betyder inridning på hösten som 2-åring.

Men allt fler väljer att ta det lite lugnare och tar inte ut sina hästar förrän de är 4 (motsv 3 år hos FB).

Ett skäl till detta är att "begagnade" arabgaloppisar är populära distanshästar. Och då tar man det hellre lugnt och har kanske ett mer hållbarhetsinriktat synsätt.

OBS - Man ska samtidigt tänka på att tunisiska o ryska araber har extremt bra hållbarhetsrykte. Och i dessa länder går araberna löp som 2-åringar.

Tack så mycket =)
jag ville mest få min häst tidad. ska se om man får låna någon bana någonstans!?

Du ska nog inte börja tänka på att kolla tider om din häst inte är galopptränad.

följdfråga

Vad vill man som tränare,att hästen kan när den lämnas till träning?
Om den startas som 4-åring.

Hur många arablöp är det i Sverige per år?

Allt handlar om pengar och tid.
Men är hästen inriden (kan gå rakt fram och har "ratt och broms") och är lätt att lasta, sko mm så vinner du ju ett antal veckor.
Kan den alla gångarter så är det ännu bättre. Och kan den cantra lugnt och fint så är det kanon.

Samtidigt är det så att en van tränare ofta löser den biten snabbare än många gör på "hemmaplan". Och då vet tränaren dessutom hur det är gjort.

Behovet av att kunna utföra diverse 4-kantsspårs-sysslor är ganska begränsat. Och vet du inte exakt vad du gör så ska du nog passa dig för att galoppera fort.

Låt säga att du vill ha ut hästen i slutet av sommaren i år.
Är hästen helt grön så är det HÖG TID att börja jobba nu. Och istället för att vänta med att få hästen i träning för att du ska komma längre i inridning, så är det bättre att få iväg den med en gång och låta tränaren göra jobbet.

Är den igång och kanske kan galoppera och har lite kondis och muskler så är det en annan sak.
Då får du nästan ha en tränare till att "känna på" hästen och ge en bedömning.

Har damerna Lustig/Osterman ngt att tillägga/korrigera?

Glömde svara på frågan:
Vi har ca 35-40 lopp om året i Skandinavien.
I år har fyra av dessa över 100.000:- i prispengar.
Vardagsloppen ligger mellan 22.000:- (Köpenhamn) och 30.000:-

Har damerna Lustig/Osterman ngt att tillägga/korrigera?

Damer! :rofl::rofl:

Lustig verkar ha tagit semester, eller har någon av hennes hästar har fastnat i en dörr, så jag får väl ta fatt på grejorna! :angel:

Det enda en tränare väntar sig av en unghäst är att den ska vara något så när tam och van vid folk. Den ska gå att leda och lyfta fötterna på. Allt annat klarar dom, precis som Mats säger, oftast bäst själv. Då blir hästarna vana vid stallets rutiner direkt och lär sig inte att göra saker på nåt annat sätt.

I vilken ålder man sätter araber i träning har jag ingen aaning om men en vanlig åring ska vara i träning NU för att kunna starta som tvååring. Ju tidigare man sätter i gång desto bättre för då har man tid att vila när det kommer sådana perioder. För det gör det - växtperioder, förkylning, ligga fast i boxen, trampa av sig halva foten, skenben (men det ska dom egentligen inte få) och allt annat hästar ofelbart hittar på.:devil:

Det sämsta man kan göra är att köra på när det är dags att bromsa! Det har förstört många fina hästar! :eek: Men det finns forskning som visar att hästar som tävlat som tvååringar blir hållbarare och jag antar att det gäller för araber också - dock med ett års förskjutning.

Damer! :rofl::rofl:

... men en vanlig åring ska vara i träning NU för att kunna starta som tvååring.

Här vill jag förtydliga att Camilla med åring menar just 2-åring.
Hon missade tolvslaget den 31 december då vi firar alla kusars fölsedag....
Hon avser alltså inte de bäbisar som föddes i fjol.

Men det verkar i galopperibranschen som om hästarna inte "kallas" 2-åringar förrän när deras tävlingssäsong nalkas.

Alltså -
En häst som ska starta i juli-augusti ska vara i träning senast januari-februari samma år som den ska gå igång

Oavsett ras och ålder.

Precis som Mats säger! Dom är liksom åringar till dom börjar gå lite fortare och så. Naturligtvis är dom två rent officiellt men dom är ju faktiskt bara ett till någon gång på våren då dom har sin riktiga fölsedag!:D

Så glöm inte att fira bägge fölsedagarna. Alla ursäkter till fest är bra!!

Tack Genberg och Osterman för era svar.

Hur många lopp går en 3-åring på en "säsong"?

//Stina

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 783
Senast: Maniac123
·
Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 746
Senast: Ninnurur
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 547
Senast: fixi
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 592
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Gravid som "äldre"

Hund, Katt, Andra Djur