Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

Sv: Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

Problemet med all ridning är att du kan lära hästen att utföra saker/rörelser på signaler. Du kan också få hästen att följa din fysiska position och/eller position och balans (vikt). Du kan lära hästen att utföra rörelser på kommandon som strider emot hästens naturliga balans och rörelsemönster och du kan ge signaler som understödjer hästens naturliga balans och rörelsemönster. Eller som i de flesta fall så blir det en salig soppa av alltihop. Det betyder inte att häst och ryttare inte är rörande överens och väldigt nöjda med sitt eget "signalsystem".
Problemet kommer när man ska utföra mer krävande rörelser av hästen, då är det bra att ha ett signalsystem som överensstämmer med hästens balans och naturliga rörelsemönster annars blir det väldigt svårt att få kvalitet i rörelsen.
Personligen så blir jag tveksam till mig själv om jag märker att hästen har svårt att utföra det jag har bett om. Då backar jag alltid och försöker sitta rätt och ge signaler som under lättar för hästen att koppla på rätt rörelse. Jag behöver ju aldrig lära hästen hur den ska röra sig - det sköter den bäst själv:o Jag behöver renodla min hjälpgivning så att det blir naturligt för hästen att följa den.

Ja visst ska man flytta för så små hjälper som möjligt men man kan inte börja med det man måste börja med stora tydliga hjälper.
Man gör ju inte de allra minsta hjälperna på en häst man håller på att rida in tex;) så först måste man vara tyslig vad man vill;):)

Behöver du stora hjälper på din unga häst är det nog timingen som är fel, tålamod däremot, behövs på den unga/outbildade hästen.
Den unga hästen kan vara väldigt mycket mera lyhörd, om den tillåts vara det.
Börjar du med stora övertydliga hjälper blir det extra omväg när du sedan skall jobba bort det mot mindre hjälper. Träna istället din häst från början att vara lyhörd - det gör ialla fall JAG!:eek:

Bra forumlerat "Gast", det är när man gått en bit på utbildningen som problemen i början uppdagar sig.
Då är en vägledning av någon som kommit till de högre skolorna, och utbildat många hästar och ryttare hit, ovärdeligt.
ERfarehet av utbildningmängden i real life kan aldrig ersätttas av teoretisk lära!

Jag har ingen egen unghäst för tillfället men håller på att rida in en och har ridit ganska mycket unghäst innan och att rida en skolad häst och en unghäst är definitivt inte samma sak. När jag säger att man ska vara tydlig med stora hjälper menar jag inte att man ska vara okänslig och förstöra hästens finkänslighet.
Jag jobbar också med att hästen ska vara lyhörd men att gå på de allra minsta hjälperna som man gör på en skolad häst kommer inte en inridningshäst förstå. Givetvis ger man alltid den minsta hjälpen först och sen ökar så hästen får chansen ( men det är inte jättestor chans att hästen skulle vara så känslig för det.)men jag tror inte på att unghästen skulle förstå en galopphjälp som är finkänslig för en skolad häst. som ett ex.
Och nu säger jag inte att jag är så fantastisk känslig i mina hjälper som det låter som:D men det är inte så stor chans att tex den unghästen jag rider in nu skulle lyssna för en sån känslig hjälp. och tro mig jag har testat;)

Senast ändrad:

( men det är inte jättestor chans att hästen skulle vara så känslig för det.)

Redan här här har du försatt chansen, genom att inte ens tro att det ska gå:rofl::rofl::rofl:
Shame on you shameless...:smirk:

Jag antar att vi menar olika. Självklart har hästen känsligheten i sig men hästen måste förstå vad man menar först och det gör dom inte från början.:smirk:

Hej allihop!
Var på kurs igår för instruktör i AR och i pass nummer 2 ville h*n att jag skulle rida honom då för att se vad vi kunde öva på uppsuttet. Och detta hände: Jag satt upp, skulle försöka hålla reda på 4 tyglar som jag ännu inte alls behärskar och skulle då försöka helt enkelt rida honom på volten med bibehållen böjning. När vi då kom till att flytta ut bogen och öka volten så kom våra problem, mig helt förståeligt eftersom att vi inte övat nånting whatsoever på indirekttygel, tygel mot halsen = flytta utåt. Instruktören skulle hoppa upp och försöka förklara för honom hur han skulle bete sig, gick väl sådär måste jag erkänna inte var det några framsteg att tala om iaf. så jag fick sitta upp igen och h*n var min hjälpreda från marken och "tryckte" ut honom från marken medan jag lösgjorde honom på stången. Men h*n tyckte jag skulle fortsätta öva på att flytta bogen utåt på volten. Från marken toucherar jag honom på bogen när han har sitt inre framben i luften för att sätta det längre utåt volten
Nu till min fråga:
Vad har ni för förslag för att överföra flytta bogen utåt från marken till ridningen, jag kan ju inte ta hjälp av någon då jag är ensam utan jag måste ju försöka traggla mig genom detta själv.
Hur har ni gjort, vad har underlättat för er?
Hoppas på att ni kan komma med några tips som kan hjälpa oss på vägen.:crazy:
Tack på förhand :bow:

Hej,, detta är en bra sida,, hon förklarar väldigt enkelt och pedagogiskt..Lycka till!! http://www.ridkonst.nu/..... gå in på utbildningstrappa!!

Tack för tipset, har hennes bok och även där finns trappan beskriven ännu utförligare än på hemsidan...behöver bara lite ytterligare tips att omsätta det i praktiken...... men tack iaf. :)

Jag har fått lära mig tvärtom, (eller om jag lärt mig själv på så vis? :crazy: ) att man förhåller på innertygeln när innerfram är i marken för att ytter fram ska kunna sättas längre utåt. Sen höjer jag innerhanden lite uppåt mot höften, lite åt sidan men inte över på andra sidan halsen utan ungefär vid manken, försöker räta upp höften överdrivet om hästen verkar "luta" med manken åt något håll, försöker känna om baken hänger med eller om den går ojämnt och med sitsen flytta in/ut rumpan lite om det behövs.

Med stången kan jag vid enstaka tillfällen flytta fram handen långt fram mot nacken (inte ända fram, men så tygelvinkeln verkar ännu mer uppåt) och pulsera lite i tygeln, på så vis kan man lyckas lossa halsen (främst nacken) om den spänner emot och därmed låser bogen, "fuskar" hästen och då skjuter in rumpan så tar jag tillbaka tygeln och gör en kramning mot innerhöften dvs mer bakåt samtidigt som jag sitter till mer på innersidan för att få igång bakbenet. Samtidigt som man gör det är det bra att känna att man sitter med bra "ram" i sin egen kropp, dvs som man vill att hästen ska gå.

Men sen kan det variera lite beroende på hur känslig hästen är och hur den reagerar, vilka stelheter/spänningar det kan finnas som hindrar. Det svåra är ju inte heller att flytta ut bogen, det svåra är att få en bra helhet samtidigt som man gör det! :p

Eller så har vi träffat olika hästar!:banana:

Ja det lär vi nog ha gjort isåfall eftersom dina hästar verkar förstår ridhjälper innan dom blev inridna:D

Ramada:
Har inte funderat så mkt innan hur man flyttar utåt, mer bara gjort, men det låter knepigt att fokusera på att hästen ska lyfta ut sitt inre framben och korsa det yttre.
Låter mer logiskt att om det behövs förhålla på inner fram i marken så det yttre sedan kan flytta sig utåt från det inre och inner bak träda in och balansera upp rörelsen utåt, sedan följer det inre med utåt på större spår.

Annsan o Shameless:
Tänker ni inte båda två att man börjar med fina hjälper och om hästen inte svarar förstärker man pedagogiskt så den förstår och gör ett försök att följa, och sedan belönas med eftergift.
Alltså inte börjar med grova hjälper, men att de ibland behövs för att få fram budskapet.

Då jag sitter och finrider med all känsla jag har så kan ofta min häst skita totalt i vad jag gör för att det är lättast så. Då går jag vidare med mer krav och får förhoppningsvis en häst som är lättare på hjälperna och lite mer lydig iaf...
Sedan blir det mer äkta finridning och känsla, för att den engagerat hela kroppen trots att det är ganska arbetsamt.
Tålamod krävs ju oxå ja.. Men då det blir mer tålamodsträning än resultat så förstärker jag iaf tills det finns något att berömma.

Ja nu när jag läser som du förklarar så tycker jag själv att det låter mycket mer logiskt faktiskt kanske jag bör prova med detta istället...
hjälp ni skulle sett hur vi såg ut när vi skulle försöka rida på volten och i princip det enda vi kunde var att flytta ut rumpan(bogen hände inte med s.a.s)= mindre och mindre volt....tills vi nästan snurrar runt innersidan bara...:smirk:
Vissa saker känns så självklara och andra så svåra när varken jag eller killen kan...:crazy:
Men vi kämpar på, som tur är har man ju inte direkt nån tisdpress på sig och tack för att detta forum finns så man kan få hjälp när man kör fast...:bow:

:rofl:Oj så stingslig man kan vara!
Eller så är jag mycket, mycket skicklig hästviskare.:devil:
Tolka det som du vill!!! :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Ett direkt tips
Kolla att du sitter mitt över hästen och inte förböjer den!!

Annsan o Shameless:
Tänker ni inte båda två att man börjar med fina hjälper och om hästen inte svarar förstärker man pedagogiskt så den förstår och gör ett försök att följa, och sedan belönas med eftergift.
Alltså inte börjar med grova hjälper, men att de ibland behövs för att få fram budskapet.
QUOTE]
'Förstärka pedagogiskt, nja, snarare analysera om hästen verkligen är mogen för det jag begär, är den förberedd, vill den vara tillags och är den intresserad av att samarbeta? Annars jobbar jag där orsaken finns, inte där symtomet finns.
Varför grova hjälper? Om du håller på att bli anfallen av en galen häst, ja, men annars, nej!
Hellre stanna till och vänta tills hästen svarar. Stoppa upp, prova igen! Analysera din hjälpgivning, var ödmjuk!
Ofta när något inte går som man vill gör man för MYCKET!

Jag hävdar om och om igen att inte ens på unga hästar behöver vi stora och grova hjälper!
Funkar inte förhållningen på unghästen drar jag absolut inte MERA i tygeln!!! Och jag sparkar inte hårdare med skänkeln om den inte går fram!!!
Men, vi är ju alla olika personer som löser problem på olika sätt, detta är mitt, och för mig funkar det!:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Ja nu när jag läser som du förklarar så tycker jag själv att det låter mycket mer logiskt faktiskt kanske jag bör prova med detta istället...
hjälp ni skulle sett hur vi såg ut när vi skulle försöka rida på volten och i princip det enda vi kunde var att flytta ut rumpan(bogen hände inte med s.a.s)= mindre och mindre volt....tills vi nästan snurrar runt innersidan bara...
Vissa saker känns så självklara och andra så svåra när varken jag eller killen kan...
Men vi kämpar på, som tur är har man ju inte direkt nån tisdpress på sig och tack för att detta forum finns så man kan få hjälp när man kör fast...
Det upplever jag då hästen inte bär med inner bak. Vi har vårt abervarv och då jag inte är noga eller hästen är sämre pga stelhet eller träningsvärk eller annat (??) då faller han inåt i det svåra varvet.
Då är det hopplöst att flytta undan framdelen enbart för tygelinverkan.
Men om inner bak aktiveras kopplas sedan resten in oxå.
Ofta förbereder jag genom att korta steget så det ska bli lättare att bära upp med inner, (långstegad häst som vill ramla iväg) genom kort förhållning på båda tyglarna då inner fram är i marken.
Pushar på inner bak om det inte räckte med att korta steget för att finna balansen, med skänkel, röst eller spö-pet och sedan kan bogarna lätt komma ut på spåret igen. (öka volten/följa volten)

Ibland då hästen jobbat bra en svår dag med svagare (spändare)bakbenet och jag ger efter full eftergift bara ramlar han in över inner fram för att vila... Suck.. Men det blir bättre o bättre!
Idag klämde vi en långsida (vi har korta långsidor :p) i travöppna med nästan ingenting i handen och flyt i tvärningen och mjuk rygg som sviktade!!:banana::banana: Ska bära med mig känslan länge.:d

Hoppas flytet sitter i tills i morgon, då blir det kortlopp med bilstart, fullt ös och nytt rekord på travbanan! :cool:(-hoppas och drömmer jag!!!)

Du tolkade det på det sättet - är väl rätt svar enligt min tolkning!:cool:
Men du sa ju att den unga hästen behöver de allra minsta hjälperna. antingen har du hästviskarförmågan eller så har du inte utbildat några hästar.

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar