Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

Sv: Hjälp?(långt) Lära in flytta bogen utåt på volt?

sidförande kan man först lära in i stallgången, helt enkelt flytta hästen med tryck av handen och säga akta dig.

Överför det sedan uppsutten stillastående, lägg till skänkeln och ha en medhjälpare som säger akta dig och ev. kan lägga till handen
aha säger hästen :)

på detta sätt går det skitfort bara eftter några försök
OM intr ryttaren ger motstridiga signaler med vikten :angel:

Sedan måste ju hästen lära sig denna koordination och får därför träna att flytta ett par steg i taget först stillastående och sedan på rakt spår

Först senare kan man lägga till på böjt . Men det måste hästen ju också ha både stryka och koordination för

Hästar förstår snabbare om man gör det lätt och busenkelt i början och ger dem tid att lisa ut hur de skall hantera sin kropp för att utföra det begärda

Senast ändrad av en moderator:

Okej, tack för tipset!
Enkelt att börja med.
Det tror jag till och med att jag skulle kunna få min sambo att hjälpa mig med i början....:D

Av dina taggar utåt (och ringa ålder) så tolkar jag att du inte träffat så många hästar med ung ålder.
Det kan ju faktiskt också vara så att vi träffat olika typer av hästar, olika raser har olika förutsättningar, personligheter och egenskaper!
Unga hästar som jag träffat är känsliga om man tillåter detta!
Atagligen är du rätt okänslig själv som inte upptäckt det ännu, eller har du inte erfarenheten som krävs för att se, känna och läsa av den unga hästens signaler.
Träna på mera, och var lite ödmjuk, så blir det nog bra!
Lycka till!

Flytta bogen med hj av tygel mot halsen görs ibland för att rakrikta hästen, då bogen skall anpassas till bakdelen! Vidare för ridning av skolorna på ett korrekt sätt.
För att lära in detta kan du gå tillväga så här:
A hitta voltspår med LITE böjning, var noga med att hästen spårar så gott det går, se till att du sitter mitt över hästen, inte förböjer i halsen och att tempot är lagomt = inte för fort eller såsigt.
BNär hästen LYFTER inre frambenet så lägger du tygeln mot halsen, upprepa detta vid varje lyft av inre fram, undvik att försöka trycka med tygel. Det kan skapa överböjning/vikning av halsen = övningen blir ödelagd.
Använd 4-metoden; förbeded i fyra steg utför i fyra steg och avsluta i 4 steg. =Ökar din koncentration och focus Samt ger lagoma krav till den oskolade hästen.
Åter igen; BÖJ EJ förmycket, då slår hästens förvarsmekanism på och hästen kämpar för att inte förlora balansen. En ren nervreaktion. Var diadynamisk i dina hjälper och börja i det mer balanserade varvet!
Jag tycker inte du ska stå stilla och försöka flytta hästen, det är som att be om problem!
Arbete lärs lättast in i rörelse, då hästen är ett flyktdjur och löser sina problem med just rörelse.
Seså, ut och träna!Lycka till!

Av dina taggar utåt (och ringa ålder) så tolkar jag att du inte träffat så många hästar med ung ålder.
Det kan ju faktiskt också vara så att vi träffat olika typer av hästar, olika raser har olika förutsättningar, personligheter och egenskaper!
Unga hästar som jag träffat är känsliga om man tillåter detta!
Atagligen är du rätt okänslig själv som inte upptäckt det ännu, eller har du inte erfarenheten som krävs för att se, känna och läsa av den unga hästens signaler.
Träna på mera, och var lite ödmjuk, så blir det nog bra!
Lycka till!

Brukar inte lägga mig i andras diskussioner men jag tycker ändå det är du som har taggarna utåt som börjar smirka och ha dig. Jag tycker du ska ta åt dig av ditt eget tips "var lite ödmjuk".

Läs inläggen jag skrivit innan du börjar lägga dig i!
Jag har mina åsikter och måste väl få ha det! Annars är det här inget fritt forum, eller finns det vissa krav för vad man ska tycka.
Shameless torde väl tolka som h*n vill, och jag som jag vill. Ordet är fortfarande fritt i sverige, personangrepp utan grund däremot inte!

Har redan påpekat/frågat det i tråden, men drar upp det igen; det förvånar mig att man använder halvhalten när hästen LYFTER sitt innerfram, vad är motiveringen till detta? Mest nyfiken eftersom jag själv gör tvärtom.

Hej
Som jag har lärt mig så är det inte frågan om "halvhalt", utan att tygeln förs mot halsen med avsikt att föra hästens framdel utåt. Jag vill mena att det är lättare att förflytta insidans ben utåt när det är "påväg" så att säga. Man kan här undvika ett mottryck då hästen i detta läge är mera mottaglig.

Okej, det betyder att man kräver att hästen ska korsa sitt framben över det andra redan från början alltså?
Jag brukar ju först lära in att flytta bara bogen utåt innan själva öppna-träningen, kanske därav förvirringen. Tycker det är lättare när manbara ska flytta bogen att flytta det yttre fram, för ofta är det ju i syfte att flytta bort vikt från den inre bogen om den belastar för mycket (och då är det svårt att flytta det frambenet utåt innan vikt flyttats över på yttre).

Jag har inte taggarna utåt jag tyckte du skrev på ett tyket sätt och då gjorde jag också det. Att man är gammal behöver inte betyda att man träffat många hästar och dessutom har du missförstått mig om du tror att man ska vara så okänslig man kan mot hästarna.

Jag vet att hästarna är otroligt mycket känsligare än människor och kommer alltid att vara. Unghästar är känsliga jag har inte påstått nått annat men man måste vara tydlig mot dom för en oinriden häst kan inte hjälper från början. Givetvis så börjar man med den känsligaste hjälpen men unghästar förstår inte vad man vill utan att veta vad hjälpen betyder så är det med allt och alla.

Vad är det för fantastiska raser som du har träffat som kan allt från början? Om dom är så känsliga som det verkar som du menar behöver dom väl ingen inridning alls?

Hej allihop!!
Vill bara börja med att tacka för alla goda råd och tips jag har fått! Det har gett resultat!
Jag började med att lära honom flytta bogen utåt med lätt touchering på bakkanten av bogen kan man säga med hjälp av spö,när han kunde det från marken, gjorde jag även detta uppsuttet, gick jättebra, lite svårare dock.
Tog även Fredrik_s tips om stillastående sidoförflyttning och sedan lägga över detta uppsuttet.
Började även lägga till tygel mot halsen när han förstod vad jag ville(eller rättare sagt jag förklarat så han förstod mig:p)

Såå... idag första turen helt barbacka så gjorde vi ett försök att flytta utåt på volten åt både höger och vänster, och dra på trissor det gick!!! avslutade direkt , massor med beröm och dessutom som extra belöning gick matte hela vägen hem....:D
Så tack alla ni som hjälpt mig, för allihop har bidragit med en del, jag satte bara ihop bitarna i pusslet det så det passade oss.;)

Inte så illa pinkat med tanke på hur länge vi tränat alltså....:)

Bra jobbat! :)
Är ju precis det som det handlar om, att översätta den hjälp man får till vad som faktiskt passar ekipaget.

Tack! Jätteskönt att komma över den här "puckeln" så att säga. Men får jag fler problem som jag inte kommer igenom så vet jag solkart vart jag ska vända mig för hjälp den saken är klar! Tack återigen!:bow:

OT- har du hittat någon bra tränare än? (tror vi pratade om det i annan tråd?)

Jo, jag skulle höra mig för hos den tjejen du tipsade mig om, men det verkar som om den tjejen jag var upp och tränade för i Skule kommer till N-ingrå på mer regelbunden basis då det fanns fler intresserade där också. Den 11 november så har jag tränat för henne 4 gånger i år och det är väl ungefär nåt sånt jag tycker passar mig och killen. Men jag ska fortsätta se om hon du tipsade om har tid också nån gång i mellanåt.

Liknande trådar

Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 798
Senast: FridaW
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar