Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nu kommer väl alla köpare på att de ska häva köp av häst när de ledsnar på kylan och hästen ... undra om vi får se en epidemi i köp som försöker hävas.
Ok. Frågar eftersom det var det som hände oss. Köpte en häst på vårvintern, som ägaren sade (jag har det till och med skriftligt) inte har sommareksem. Första sommaren med oss så kliade han sig blodig. Efter att senare ha pratat med tidigare ägare, så fick jag bekräftat av dessa att hästen hade sommareksem också hos dem. Så, jaaa, vi blev totalt lurade i den här frågan.
Så det behöver inte vara så att du är lurad, frågan är om säljaren kände till att hästen hade kliat sig hos tidigare ägare? I så fall kan man tycka att de borde ha berättat det, tyvärr är det många som inte alls förstår hur allvarligt eksem är eller faktiskt kan bli.
Jo, de visste. Han har haft eksem hela livet, och ägarna som hade haft honom före de som jag köpte honom av, hade till och med skrivit in det som en punkt i köpekontraktet, att hästens "fel och brister" så var fullt utvecklad sommareksem och att han behövde täcke dygnet runt, salvor m.m. Så, jo, de var fullt medvetna om saken, och visste vad de sålde, så att säga.
Visst kan du dra igång en process om detta. Frågan är vad du vill ha ut av det. Häva köpet? Är du beredd att lämna tillbaka hästen till säljaren? Prisnedsättning? Hur mycket?
Allt detta står i relation till hur mycket det kostar att driva en process. Det är ju inte lönt att lägga ut 35 000 kr för att få igenom ett krav på 15 000 kr om man säger så. Och processer är DYRA. Jättedyra, om du inte sköter allt själv utan är tvingad att ta in en jurist.
Säljaren har ju undanhållit information som sannolikt hade betydelse för dig när du skulle bestämma dig för att köpa hästen. Säljaren har upplysningsplikt och ska berätta om förutsättningar som kan vara av intresse för köparen.
Det har nu gått mer än 5 månader. Hästen är nu behandlad i ryggen, för spänningar. Inte kissing spines eller något sådant utan för att hon vart så spänd i sina muskler. Den är röntgad, rygg hals utan några fynd.
Den nya ägaren vill nu att jag ska betala veterinärräkningar de har haft för behandlingar osv... "Kommer vi inte fram till något så kommer jag kontakta advokat."
Vad kan vi en komma fram till? Att jag ska betala? För att den är spänd? Ska jag betala träningarna med då eller?