Hjälp - Jag vill flytta

C

Celise

Usch. då var man där.
Det funkar inte med stallägaren. Har olika uppfattningar om saker, hon går in och trixar och fixar med hästen utan att man gett tillåtelse, blir irriterad när man ställer frågor som kan uppfattas som kritisering och vill inte lyssna när man ber om något. Så det är många saker som verkligen inte stämmer.

Så nu har jag insett att det nog vore bra att ta mitt pick och pack och lilla pållen och flytta till ett nytt stall..
MEN. problemet är ju nu att han har blivit SÅ fäst vid ett sto med föl i stallet. Lämnar inte hennes sida och vägrar gå någonstans utan henne och står bara och skriker då!
Och jag är så olycklig. vet inte hur jag ska göra. :confused:
stallet ligger ganska långt bort, så dels vill jag ju ha honom närmare så att jag kan lägga ner mer tid och energi på honom. (tar 45 min ena vägen, alltså 1 ½ timme bara resa).
Men är så rädd att han praktiskt taget ska sörja ihjäl sig utan henne.
Han har inte haft det lätt innan jag köpte honom och det känns som stoet har blivit hans fasta punkt. :crazy:

Så jag behöver alla råd jag kan få! Vet varken in eller ut..
Ska jag ta ifrån honom sin fasta punkt och flytta dit jag kan vara mer och där jag kan komma bättre överrens med folk?
eller ska han få vara kvar där Han ifall trivs??? :confused:

SÅ TACKSAM FÖR RÅD OCH STÖD!

Sv: Hjälp - Jag vill flytta

Hästar anpassar sig, jag tror inte han kommer må dåligt av att lämna sin kompis, hästar tänker inte som vi.

Som ovanstående säger. Hästar är anpassningsbara.

Mår inte du bra så kommer inte hästen må bra i slutänden heller. Visst din häst kommer sakna sin kompis men även hitta nya i det nya stallet.

Om jag vore du skulle jag flytta till ett stall där jag trivdes bättre.

haha, vore ju onekligen den bästa lösningen men är inte så säker på att hon vill flytta sina pållar tyvärr.. :/

Tror jag vet hur du känner, har varit i samma sits, men jag flyttade och min häst fick lika bra kompisar, har inte märkt ett dugg att han skulle sörja sin gamla kompis. Tror inte man ska mänskliggöra dem som vi ofta gör ;)

Hästar anpassar sig, jag tror inte han kommer må dåligt av att lämna sin kompis, hästar tänker inte som vi.

Hur vet du det? Hästar kan visst sörja sina vänner. Jag tycker inte man ska flytta hästar i onödan.

Det är ju inte i onödan- hästägaren mår inte bra. Mår man inte bra smittar det av sig på ridningen, hanteringen och hela köret som tillslut smittar av sig på hästen.

Flytta hästen: ridning ska vara roligt- inte något man ska må dåligt över.

Flytta bums!
Hästar som är känslomässigt bundna till varandra är (tycker jag)skittråkigt att pyssla med och på köpet har du även en grinig stallägare samt lång väg till stallet :mad:

Din häst kommer att hitta nya kompisar!

Tack. Igår var jag och tittade på det nya.. verkade jätte bra!
Så nu får jag vänta och tänka..
Det "nya" ligger ca 15 minuter från mig! (tillskillnad från 45-60 min..)
+ att det är kollektivstall, så mkt mer jobb o mys med hästen! :D

Flytta hästar i onödan? Jag tror inte folk som känner sig manade att flytta hästen gör det för att de tycker det är onödigt men kul. Det är trots allt rätt jobbigt, både flytten och acklimatiseringen efter.

Nä, jag tycker ts ska flytta om hon känner att det inte funkar, det är ju både resvägen och stallägaren som gnisslar. Hittar man bara rätt ställe så finner sig hästen tillrätta snabbt.

Det är ju inte i onödan- hästägaren mår inte bra. Mår man inte bra smittar det av sig på ridningen, hanteringen och hela köret som tillslut smittar av sig på hästen.

Flytta hästen: ridning ska vara roligt- inte något man ska må dåligt över.

:bow::bow::bow:

Hur vet du det? Hästar kan visst sörja sina vänner. Jag tycker inte man ska flytta hästar i onödan.

Om hästens matte inte trivs så är det väl inte i onödan man flyttar!?
Tycker att om man själv eller hästen inte trivs så får man leta något annat. Hästen kommer ju att få nya kompisar och med en glad matte så följer ju en glad häst.

Så jag hoppas att Celise med häst kommer att trivas i sitt nya stall.

Kicki :)

Det är väl klart att man inte ska flytta hästar i onödan, men man kan inte stå kvar i ett stall där man mår dåligt!
Visst kan hästar "sörja" sina vänner, men inte alls på samma sätt som vi människor.

Bra att du flyttade, som sagt, mår du dåligt blir du lättare irriterad och ofta, tyvärr, går det ut över lillpållen, fast man inte menar det. Själv blev min valack kär (om hästar nu kan bli det) i ett sto från Sverige som var hit till Finland på betäckning. Inte syntes det direkt att han sörjde, men han blir alltid lika lycklig, varje gång han ser en clydesdale :) Senare flyttade jag honom till ett annat stall som varnärmare och jag fick större friheter och han ser inte ut att lida alls bland med fjordingarna. Så bättre att flytta om man inte trivs.

att han inte kan lämna stoet och bara skriker är ju inte så bra det heller. kan ju bli en ful ovana. min häst är sån, att fäster han sig vid vissa hästar (ston!) så kan han blir fruktansvärt jobbig. kan vara hysterisk att rida, stressad, skrikig och sparkar o slår vid hantering om hästen tex står ute o skriker. sära på dom va det bästa alternativet. kan ju inte vara nyttigt att ständigt se hästen stressad heller.

Håller med föregående skribenter om att du bör flytta.
Ytterliga ett skäl till varför: Kortare resväg ger mindre koldioxidutsläpp (om du kör egen bil vill säga), du kommer spara miljön i tillägg till alla andra vinster. :)

Jag har flyttat min häst några gånger, det brukar gå hur bra som hellst, bara man är lite uppmärksam och inte kräver för mycket den första tiden.

Lycka till!

...och bläh :devil: för tjafsiga stallägare!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 951
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama