Hjälp!! jag orkar inte mer....

P

Piqueur

Snälla hjälp mig med min häst!!
Hon är hemsk och lasta

När jag köpte henne i april gick det bra att lasta då gick hon bara rakt in..
Men sen så gick hon inte in hon vägrade sprekade och kastade sig bakåt!! Hemskt!!:crazy:

Sen så hittade vi en lösning och det var att backa intill transporten in till stallet så det var en vägg på ena sidan och så hade vi en longerlina på andra sidan.. '

men nu börjar hon att bråka där med!
Jag har funderat på att skaffa en repgrimma, efter som hon stegrar så mycket..

Snälla har ni nått tips skicka det till mej då!!
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Hej!
Att lasta en häst handlar om ledarskap, hästen ska följasin ledare in i transporten, eller gå in själv då ledaren driver den framåt/inåt transporten. Det låter ju lätt som en plätt! Nu vet vi alla som sysslat med våra kära pållar ett tag, att det inte är så lätt. Vi kan tycka att ledarskapet fungerar i alla andra situationer utom vid lastning. Varför vill inte hästen gå in i transporten? Är den rädd? En rädd häst måste få tid att acceptera situationen, den får man absolut inte bli hård emot, eller stressa.Är det otäckt inne i transporten, är det ostadigt underlag, transporten "niger" då hästen kliver på lämmen.? Att backa emot stalldörren är jättebra ifall man kan göra så. Då är hästen inne och kan inte springa runt på en stor yta. Att använda en rejäl halsrem som man fäster ett långt rep i och drar igenom grimmans nosrem och runt bommen inne i transporten, sedan driva hästen innåt och dra åt sig repet allt eftersom. Ibland fungerar det att longera in hästen med repgrimma på, den har de mer respekt för än en vanlig.(Kom bara ihåg att ha en vanlig grimma på att binda fast hästen i inne i trailern.) Gott om tid, lugn och ro, öva, öva! Försök att låna en transport om du inte har en egen, för att kunna öva lastning utan tidspress! Ellen Ofstad har gett ut en jättebra DVD-film om problem-hästar. Där tas lastproblem upp på ett bra sätt. Det bästa vore om du kunde få hjälp av en erfaren hästmänniska, för detta med lastning är inte helt lätt om det väl börjat strula. Lycka till!
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Är det möjligtvis så att ni kört på ett sätt så hon blivit rädd. Många hästar som ej haft lastproblem har slutat gå in i transporter pga att chuffören inte förstått hur det är att hålla balansen i kurvor och vid stopp.

Då skulle jag uppmana inte bara till lastövningar utan att chauffören själv provar att utan stöd stå i en transport som lämpligtvis (då det inte är tillåtet att färdas i transport) framförs på en stor parkering och bromsas och svängs.
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Hej, hade liknande problem med mitt sto och jag säger bara en sak: använd INTE repgrimma på hästen om den kastar sig. Det kan ge fruktansvärda skador. Eftersom att en repgrimma är så smal och bara är ett rep om hästen så kan den skära in om hon kastar sig bakåt. Och att hon kan få problem med nacken. Sätt på henne en tjock halsring som ger ett jämt tryck över hela nacken och ta grimskaftet genom grimman.
Vi prövade med allt för att få in henne och en till häst. I en vecka stod vi och bara försökte locka in dom och gör aldrig det misstaget. Hästar ska inte mutas dom ska få belöning när dom har utfört rätt arbete.
Men vi tog ett långt rep och en rejäl kabinhake och sen gick en person in i transporten och virade repet några varv runt stången i transporten (så att hon skulle kunna hålla emot när hästen ryckte). Sen var vi två stycken som stod bakom och knöt armar och tog tag (första min kompis häst) runt bakbenen på honom och lyfte in honom. Han var inte ett dugg rädd för transporten, han hade bara bestämt sig för att inte gå in. Men honom fick vi in. Mitt sto var inte lika lättlurat men vi gjorde samma sak med henne fast i stället för att lyfta in henne så manade vi på henne. Hon kastade sig åt sidorna och tyckte att livet var pest. Så tillslut så bara flög hon upp i luften och landade på rampen (beröm) sen manade vi på henne lite till och efter mycket om och men gick (flög) hon in. Och när hon väl var där innne så märkte hon att allt obehag slutade. Hon fick godis och beröm och då lärde hon sig att så länge man gör rätt belönas man. Gör man fel så är det inte kul.
Och nu går hon in lös efter mig i transporten. :banana:
Men har man ett bra ledarskap så går det ganska fort om man gör som vi gjorde.
Står man och mutar hästen som vi gjorde i början så lär dom sig tillslut att om jag tar en hov på rampen så får jag godis och sen backar man igen får då får man godis igen om man går upp.
En ledarhäst ute i naturen skulle aldrig gå med på att stå och disskutera saken, säger ledaren nåt då är det det som gäller.
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Hur kör ni med henne i transporten då? Kör ni som vanligt eller bromsar ni ner i tid till rondeller, avfarter och svängar? Många kör ju som de stulit både häst och tranport. Då är det inte konstigt att hästarna inte vill gå in i transporten. OBS! Jag säger inte att du gör det men att många gör så.
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Både min pappa och mamma kör bra!!
Och så länge jag ägt henne så har det inte hänt något som hon skulle va rädd för..

Tycker ni att jag ska andvända halsring??

Det går inte att försöka dra in henne med anrmarna bakom elr så för då sparkar hon...

Tck för svaren!!
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Om jag var i din sits så skulle nog jag överväga att ta kontakt med en lasttränare för att få hjälp.

Vet inte vart du bor men hör dig för. Det brukar inte kosta så mkt och man får hjälp av dukitg folk. Vet flera som blivit hjälpta och nu har väldigt lättlastade hästar.

Lycka till
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Jag tycker att du ska överväga allt som sagt här innan men om du nu måste lasta henne innan hon lärt sig gå in självmant så finns det många alternativ med rep

1. Knyt ett långt rep på var sida om transporten, ha två kompisar som håller i dom. När du fått fram hästen till rampen så byter kompisarna plats så att repet korsas och därför inte lämnar hästen något alternativ än att gå in.

2. Knyt ett rep på ena sidan av transporten, förslagsvis på den sidan hästen kommer stå sedan. ha en kompis som håller i repet, när du gått fram med hästen till rampen går din kompis runt hästen med repet så att repet hamnar runt bakdelen. Fungerar ungifär på samma sätt som alt. 1

3. Detta är ett alternativ som du kan använda om du är själv. Ta ett långt rep sätt det runt hästen trä båda ändarna genom grimman och håll i repet tillsammans med grimskaftet. Det kan vara bra om du gjort iordning detta rep innan och fäst något på repet som ska vara mot baken på hästen som skyddar. det kan också underlätta om du knyter ett rep som kommer gå över korset så att repet inte ramlar ner på benen. Detta förhindrar hästen att resa sig och ger samtidigt tryck bakifrån.

Få inte dåligt samvete för att du "tvingar" hästen in i transporten. Oftast så är det fjant från hästens håll. Kanske så vet den vart du är på väg och inte har någon lust att åka dit eller så är det någon annan anledning. Lär dig skillnaden på din häst när den är motvillig och när den är rädd. Är hästen rädd så ska du självklart inte tvinga in den i transporten. Då måste du låta den vänja sig vid den.
Ett bra sätt att se om det är fjant eller om hästen är rädd är hur den beter sig när den väl är inne. Är den lugn då så är det bara fjant det den håller på med när den ska in och tvärtom.

Det är iallafall så det brukar vara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

precis så har jag med gjort med en stenhård kuse som bara bestämde sig för att inte gå in. Vi lufte in honnom en gång (tog ca. 10 min) och sen var det aldrig någon diskussion;) De tidigare ägarna hade fjäskat med godis och annat i åratal och för de kunde det ta upp till 3 timma att få in honom. Fast i bland så gick han bara in på första försöket vilket visade att det bara var han som gjorde som han ville.
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

En ponny i ett stall jag stod i började tvär vägra kliva på transporten helt plötsligt...visade sig vara nåt fel i frambenen på den hästen....
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Inlägg från en o-expert.

Grejen är att det är stor skillnad mellan att köra med transport och utan. Det är också stor skillnad mellan att köra en hästtransport och t.ex. en husvagn. Det är olika saker, så man kan vara en kanon på att köra bil, men ändå nybörjare på att köra släp.

Ditt inlägg får det att låta som om detta är din första häst. Då är det sannolikt också så att dina föräldrar aldrig har kört hästsläp förrut. Att två personer på tråden nämnt bilkörningen är inte för att anklaga dina föräldrar, utan för att det är vanligare än man tror att människor kör som vanligt, utan att tänka på att det står någon och balanserar bakom bilen. Släpet rör sig ryckigare än dragbilen.

Det har tydligen blivit otrevligt för din häst att åka transport. Detta behöver inte bero på att det "hänt något".

Fundera över hur du går in i en transport - jag ser många som själva tvekar och som inte leder hästen in i transporten, så mycket som de ställer sig mellan häst och transport (jag undrar hur många gånger jag gjort detta själv :o ). En väl uppfostrad häst kliver inte över människor och skulle inte drömma om att gå ombord när människan stod i vägen. Om detta gäller dig. Vänd dig från hästen och gå in i transporten. Led som vanligt. Utgå ifrån att hon följer dig.

Oavsett skäl. Jag tror på att lastträna och att göra detta när du har gott om tid, hjälp till hands och inte ska åka någonstans. Till och med jag har lyckats genom att vänta ut hästar. Vi går mot transporten. Stanna är OK. Backa är tabu. När hästen tvekar eller börjar röra sig i sidled stannar vi. Sedan står vi tills dess att det känns OK. När man komit upp på lämmen, måste man vara lite på sin vakt, eftersom osäkra hästar rusa in för att få det otäcka gjort.

Var medveten om att lastning kan vara farligt! Ingen människa bakom lämmen.
 
Sv: Hjälp!! jag orkar inte mer....

Träna, träna och träna!
Både folk och hästar kan "fastna" totalt i det där med lastning.
Mycket tid, tålamod och lugn!
Och som någon sa här tidigare. Att lasta hästen ibland bara för att ge en kraftfodregiva, och sedan lasta ut är inte dumt alls! Det ger bra associationer till transporten istället för tvärtom!

Ibland undrar jag hur 17 hästar klarar av att åka trailer! Har ni suttit i en hästtrailer som åker på en väg någon gång? Det är förskräckligt! så det är kanske inte så konstigt att vi får problem med lastningen ibland, även på hästar som lastats lätt förut!

Lycka till med pållen!!!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 678
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 259
Senast: Happimess
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp