Hjälp! Jag kan inte sitta rak!=O

S

SirWillgott

Har ett mycket stort problem... när jag hoppar me pållen kan jag inte sitta rak i ryggen ( vilket självklart påverkar både balans och resultat)
Har tränat mag/ryggmusklerna och dom är i topptrim, men ändå kan jag inte sitta helt rak:o
Det känns som om att när jag sätter mig rak i ryggen vid hoppningen så får jag hästen mindre mellan hand och skänkel..:crazy: Låter skumt, men det är så de känns, får inte samma kontroll + att de känns otroligt skumt att sitta så, känns nästan som om sadeln/hästen skuter fram mig igen..

Någon som har tips?:bow:

Sv: Hjälp! Jag kan inte sitta rak!=O

pmm- men sadeln E ny, och utprovad för både mig och hästens bästa..:(
Varför är det sadeln som är problemet? (vill ju inte sälja min underbara:cry: )

grazzie- jo, javet :o men försöker verkligen.. fast de slutar oftast med att jag kniper med knäna och höjer händerna >_<

jag har exakt samma problem! vet dock att det är mina magmuskler som är problemet i mitt fall, så jag håller på att träna upp dom. Jag brukar tänka på att känna sittknölarna ordentligt så jag verkligen sitter i sadeln samt att hålla blicken högt... då känns det som att min rygg blir rakare. Det var mina knep iaf :bump:

Har samma problem.. men jag har en inte så rak rygg i vanliga fall :smirk: Håll bliken uppe! det hjälper oerhört mkt :)

Som flera skrivit: Tänk på att verkligen ha blicken lyft!!

Sen funderade jag lite på det, varför vill du sitta rakt?
Kan du inte stå upp och vara lite framåtlutad, eller är det för att du känner att du får mindre kontroll som du inte vill göra det?
Hur van är du med korta stigläder?
Har du bra styrka i benen?

:p

Jo de är för att min häst lätt kan dra ihop sig och pina iväg vid hoppning.. han blir mer framtung, ingen kraft i galoppen för å kunna klara en bana på 120..
Då åker jag fram ( och blicken ned) och när vi då hoppar får han inte riktigt ett perfekt avtramp (för att jag sitter för ihopkrupen/framåtlutad) vilket gör att han river...=/
Jag har ofta fått hört att jag har korta läder förhållandevis till mina långa ben.. och tycker själv att benmusklerna är någorlunda iaf.. men de ska tränas upp nu i terränghoppningen(dör jag för övrigt alltid sitter rakt och balanserat!? )

Blicken är verkligen en sak jag tränar på!!:o Gillar att titta om hästen har loppor ganska ofta, hihi^^

AMMIE_08 - nee ja kan ju inte precis säga att min rygg är den rakaste heller.. lång, svankig, och lite böjd åt olika håll:angel:

frammåt lutad:( och för dålig omhållning med benen, känns som om ja inte kan trampa ner ibland, för då åker jag upp ur sadeln, svårt att förklara:crazy:

frammåt lutad:( och för dålig omhållning med benen, känns som om ja inte kan trampa ner ibland, för då åker jag upp ur sadeln, svårt att förklara:crazy:

Det är vanligt att vi ryttare har korta bröst muskler som gör att vi dras fram i överliv, axlar. Gå till en naprapat eller en sjukgymnsat. Du kan stretcha också. Ställdig i en dörröppning med armen ut i nittio grader med armbåge under arm mot dörrlisten, ta ett steg fram med foten som är närmast den arm du stretschar och pressa fram överliver, står rak i ryggen:D hoppas du förstår....

Det är vanligt att vi ryttare har korta bröst muskler som gör att vi dras fram i överliv, axlar. Gå till en naprapat eller en sjukgymnsat. Du kan stretcha också. Ställdig i en dörröppning med armen ut i nittio grader med armbåge under arm mot dörrlisten, ta ett steg fram med foten som är närmast den arm du stretschar och pressa fram överliver, står rak i ryggen:D hoppas du förstår....

Oh ja de har ja inte tänkt på!:idea: ja har ju krokig rygg ,men aldrig kollat:angel:

Pmm- säg inte så!:( Köptes för en dryg månad sedan.. En Prestige Versaille med 2cm extra framskärning...

Oh ja de har ja inte tänkt på!:idea: ja har ju krokig rygg ,men aldrig kollat:angel:

Pmm- säg inte så!:( Köptes för en dryg månad sedan.. En Prestige Versaille med 2cm extra framskärning...

Att det skulle va sadeln som gör att du trillar fram är inte det troligaste tycker jag:smirk:

Kolla upp dina muskler osv och så kan du få hjälp med vilka muskler du behöver träna för att få bättre hållning, jag har sett det beskriver på så många ryttare inkl mig själv. Lycka till:)

oK, jag får börja stryrketräna nu så fort jag blitt frisk!:idea: :banana:

Oh, har samma problem.
Fast inte bara i hoppningen, utan i all ridning...
Håller på med dressyrträning nu och övar jättejätte mkt på att bli mer rak och sitta mitt i sadeln o.s.v

Men kan man gå till en naprapat/sjukgymnast och få hjälp ? Vad kostar sånt ? :confused:

det är bra att göra en motrörelse:idea:
lutar du dig för mycket bakåt, så rid framåtlutad ett tag, så du får känna hur du sitter! (tips taget från en sitsexpert)

Oh, har samma problem.
Fast inte bara i hoppningen, utan i all ridning...
Håller på med dressyrträning nu och övar jättejätte mkt på att bli mer rak och sitta mitt i sadeln o.s.v

Men kan man gå till en naprapat/sjukgymnast och få hjälp ? Vad kostar sånt ? :confused:

Ja du kan gå till naprapat 400-500 kr eller så sjukgymnst (tror det kostar som ett besök vid vårdcentral 160 kr i vårt län iaf)

Dom kan ju hjälpa dig med att känna vilka muskler som är stela och korta och ge dig övningar som stretschar ut eventuellt korta muskler som gör att du exepelvis dras framåt i överlivet när du rider. Eller om du är svag i ryggmuskler eller magmuskler, det är ju viktigt att man tränar båda bak å framsida jämt. Naprapaten kan rätta till ev. låsningar som blivit också. Då får du bättre förutsättningar för att själv jobba vidare på rätt sätt, tycker jag;)

Om man förklarar vad man har svårt med t.ex. att man ofta hamnar åt vänster sida när man sitter i sadeln brukar naprapater va ganska duktiga och försöka kolla din kropp om det finns någon låsning eller så som gör det, även om dom inte förstår något om ridning:)

Senast ändrad av en moderator:

Att det skulle va sadeln som gör att du trillar fram är inte det troligaste tycker jag:smirk:

Det är kanske inte det troligaste, men det är möjligt.
En auktoriserad sadelutprovare berättade för mig att passar sadeln mig och hästen bra kommer jag naturligt att få en bra sits, så länge jag inte hittar på något alldeles galet, ex spänner mig eller något annat.

Till Ts: Träna att rida utan stigbyglar, och tvinga dig själv att du måste sitta rakt. Ägna en del av den tid du rider att bara tänka på sitsen, och lyft upp blicken annars är det jättesvårt att sitta rakt. Tänk också på att inte sitta och spänna dig. Ha gärna någon med dig när du rider som kan tjata på dig att sitta rakt, det är lätt att glömma de gånger man rider själv.
Lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Selenbrist
  • Hålvägg

Omröstningar