Hjälp! Jag kan inte sitta rak!=O

Sv: Hjälp! Jag kan inte sitta rak!=O

tack för ditt svar!
detta är något jag kommer att göra så snart som möjligt, gå och kolla upp om man har nån låsning eller något. jag hamnar ofta på vänster sida.
sen vet jag att jag brukar vara väldigt stel i mina muskler i ''övre'' ryggen, vet inte vad muskeln heter, men den som är typ under axeln. skulle vara skönt att kolla upp, så man kan träna upp sig bättre!

tack för ditt svar!
detta är något jag kommer att göra så snart som möjligt, gå och kolla upp om man har nån låsning eller något. jag hamnar ofta på vänster sida.
sen vet jag att jag brukar vara väldigt stel i mina muskler i ''övre'' ryggen, vet inte vad muskeln heter, men den som är typ under axeln. skulle vara skönt att kolla upp, så man kan träna upp sig bättre!

Då är det nog bra att få lite expert hjälp, har själv väldigt stela muskler i nacke och skulderblad pga kort bröstmuskulatur som drar fram axlarna samtidigt som musklerna på baksidan då kämpar för fullt att hålla tillbaka axlarna = spänningar och huvudvärk. Har blivit mkt bättre nu när jag regelbundet drar ut bröstmusklerna efter varje ridpass med övningar som jag fick hos naprapaten.

Stort lycka till och hoppas det hjälper dig:)

Ja men de är ju väldigt troligt att de kan va nå krångel !:idea: Jag har ju väldans lång å slingrig rygg:angel: har långa lemmar ö.h.t så kan ju va att bröst muskeln e för kort faktiskt!! för ja sitter/står/går oftast med axlarna frammåt lutade!:idea:
hmm.. nu ska man bara ha tid me att ta sig till nån klinik också :angel:

Tips: Min dressyr tränare sa alltid till mig att gå som jag ville rida m.a.o rak i ryggen axlarna bakåt. Om du går ihop sjunken på dagarna blir detta den naturliga kroppsställningen även när du rider.

Korta bröstmuskler kan mycket väl vara ett resultat av dålig hållning (både från ridningen och vardagen). Testa att försöka få ihop skulderbladen i ryggen (skut fram brösten) så får du mer kraft i ryggen (du använder de muskler du tränat!). Försök sedan påminna dig själv om det mellan hindren! tycker inte det låter som dett sadel fel utan snarare som hästen drar dig ur possition!

Fortsätt kämpa ge inte upp!

Jo de är precis som du skriver:o
Går alltid med dålig hållning och har alltid gjort.. försöker verkligen tänka på de men tycker de blir lite för mkt "titta på mina bröst" scenario:angel: :rofl: Och så sjunker jag tilbbaks i min slapp stil:D

Oh, har samma problem.
Fast inte bara i hoppningen, utan i all ridning...
Håller på med dressyrträning nu och övar jättejätte mkt på att bli mer rak och sitta mitt i sadeln o.s.v

ha spöt bakom ryggen mellan armarna . Svårt att förklara, men ha det bakom ryggen inanför dina armbågar medans du håller i tyglarna . Rid så varje dag i en vecka och du får bättre hållning ;) . haha , brutalt, jag vet . men det funkar .

Men om du har problem med rygg osv. kanske det är en dum ide :crazy: :cool: .

Jo de är precis som du skriver:o
Går alltid med dålig hållning och har alltid gjort.. försöker verkligen tänka på de men tycker de blir lite för mkt "titta på mina bröst" scenario:angel: :rofl: Och så sjunker jag tilbbaks i min slapp stil:D

Ha Ha jo precis så känns det om man går och pressar fram bröst korgen för att försöka få rakare hållning, ser inte klokt ut:D Och istället för at bli rak åker bröstet ut och man svankar i ryggslutet.

Men jag skrev en övning i ett tidigare inlägg som garanterat hjälper mot framadragna axlar, gör den så många gånger du orkar varje dag en liten stund när du passerar en dörr öppning och efter du ridit. Räcker en töjning så mkt det går varje gång du gör den;)

Jo jag gör faktiskt det nu varje dag!:bump: om ja kommer ihåg, tihi Får se om de ger resultat!:idea:

Oj det här blev vääärldens längsta svar men läs gärna igenom om du orkar ;)

Jag har haft precis samma problem tills för några veckor sedan då det helt plötsligt blev bättre.

Vad som händer är att min häst rusar och då hoppar mer flackt vilket gör att hon river på högre höjder.

Jag trycker inte ner hälen ordentligt, vilket gör att jag kniper med knäna istället för vaderna, vilket gör att jag håller balansen mer med knäna vilket i sin tur gör att jag sitter framåtlutad som en himla jag-vet-inte-vad :crazy: Har man den ställningen (som du också skrev med knäna och hälen) så är det i princip omöjligt att sitta rakt, eftersom knäna håller emot.
Blicken är hindret istället för över, vilket gör att jag mäter avståndet fel och alltid trycker av henne för tidigt, vilket i sin tur resulterar i att sprången blir större, hon ökar efter hindret och så går allt om och om och om... :(

Min häst är även framtung och har lätt för att rusa (vilket säkert beror på min urusla hållning i hoppningen. I dressyren sitter jag hur rakt som helst /mycket barbackaträning/ och där är hon Världens Lydigaste).

Vi har kämpat ganska länge med det här, men det blev inte bättre, så tillslut tvingade min tränare mig att sätta på en graman (usch vad jag hatade det).
Vad den gjorde var att hindra min häst från att rusa, vilket gjorde att jag inte behövde ha den diskussionen utan istället kunde koncentrera mig på att sitta rakt och tillbaka (vilket gramanen hjälpte till med eftersom den stoppade upp henne utan att jag behövde "anstränga" mig).
Den gjorde också så att hon förstod vilken form jag ville att hon skulle gå i, och själv kunde jag känna skillnaden och verkligen förstå hur annorlunda hela ridningen blev när vi båda gick "rätt".

Sen fanns det natruligtvis nackdelar med gramanen också, hon förlorade mycket av sin positiva bjudning, och det var inte längre lika "kul" att hoppa, vilket självklart smittade av sig på mig också. Jag som var van att bara behöva nudda henne för att hon skulle hoppa av var nu tvungen att t.o.m. använda spöet ibland :(
Det blev för mycket för mig och efter 3 gångers användning (1 hoppträning/vecka) så slutade det med att jag stod och störtgrinade i stallet och sa att jag aldrig ville hoppa igen om det skulle vara på det sättet :cry: :o

Nästa gång körde jag utan. Tror att det var tack vare en blandning av att vi använt den några gånger så att båda förstått mer hur tempot och kontakten mellan oss skulle vara, samt att jag var koncentrerad till tusen på allt; hållning, ben, knän, hälen och blicken - allt för att slippa sätta på gramanen igen. Och det gick asbra :)

Helgen som kom hoppade vi en 1,20 bana i full koncentration och världens samspel. Jag var sååå glad :D

Så mitt tips - även om du kanske är helt emot hjälptyglar - testa graman.
Även fast det inte är hästens fel att den rusar så ger gramanen dig mer tid att tänka efter själv och få till det du gör fel, vilket kommer gynna er båda.
Se bara till att du verkligen använder träningarna med gramanen till att göra något åt problemet, så att du kan börja rida utan den men fortfarande få till samma samspel efter bara några gånger.
Däremot rekommenderar jag inte att bli fast på hjälptyglar, mitt ideal är ändå att i det stora hela klara sig utan sådant.

Lycka till :)

Ps Och tänk på att titta över hindret och inte på det, det ger jättemycket och du ser avståndet på ett helt annat sätt.

Oj det här blev vääärldens längsta svar men läs gärna igenom om du orkar ;)

Jag har haft precis samma problem tills för några veckor sedan då det helt plötsligt blev bättre.

Vad som händer är att min häst rusar och då hoppar mer flackt vilket gör att hon river på högre höjder.

Jag trycker inte ner hälen ordentligt, vilket gör att jag kniper med knäna istället för vaderna, vilket gör att jag håller balansen mer med knäna vilket i sin tur gör att jag sitter framåtlutad som en himla jag-vet-inte-vad :crazy: Har man den ställningen (som du också skrev med knäna och hälen) så är det i princip omöjligt att sitta rakt, eftersom knäna håller emot.
Blicken är hindret istället för över, vilket gör att jag mäter avståndet fel och alltid trycker av henne för tidigt, vilket i sin tur resulterar i att sprången blir större, hon ökar efter hindret och så går allt om och om och om... :(

Min häst är även framtung och har lätt för att rusa (vilket säkert beror på min urusla hållning i hoppningen. I dressyren sitter jag hur rakt som helst /mycket barbackaträning/ och där är hon Världens Lydigaste).

Vi har kämpat ganska länge med det här, men det blev inte bättre, så tillslut tvingade min tränare mig att sätta på en graman (usch vad jag hatade det).
Vad den gjorde var att hindra min häst från att rusa, vilket gjorde att jag inte behövde ha den diskussionen utan istället kunde koncentrera mig på att sitta rakt och tillbaka (vilket gramanen hjälpte till med eftersom den stoppade upp henne utan att jag behövde "anstränga" mig).
Den gjorde också så att hon förstod vilken form jag ville att hon skulle gå i, och själv kunde jag känna skillnaden och verkligen förstå hur annorlunda hela ridningen blev när vi båda gick "rätt".

Sen fanns det natruligtvis nackdelar med gramanen också, hon förlorade mycket av sin positiva bjudning, och det var inte längre lika "kul" att hoppa, vilket självklart smittade av sig på mig också. Jag som var van att bara behöva nudda henne för att hon skulle hoppa av var nu tvungen att t.o.m. använda spöet ibland :(
Det blev för mycket för mig och efter 3 gångers användning (1 hoppträning/vecka) så slutade det med att jag stod och störtgrinade i stallet och sa att jag aldrig ville hoppa igen om det skulle vara på det sättet :cry: :o

Nästa gång körde jag utan. Tror att det var tack vare en blandning av att vi använt den några gånger så att båda förstått mer hur tempot och kontakten mellan oss skulle vara, samt att jag var koncentrerad till tusen på allt; hållning, ben, knän, hälen och blicken - allt för att slippa sätta på gramanen igen. Och det gick asbra :)

Helgen som kom hoppade vi en 1,20 bana i full koncentration och världens samspel. Jag var sååå glad :D

Så mitt tips - även om du kanske är helt emot hjälptyglar - testa graman.
Även fast det inte är hästens fel att den rusar så ger gramanen dig mer tid att tänka efter själv och få till det du gör fel, vilket kommer gynna er båda.
Se bara till att du verkligen använder träningarna med gramanen till att göra något åt problemet, så att du kan börja rida utan den men fortfarande få till samma samspel efter bara några gånger.
Däremot rekommenderar jag inte att bli fast på hjälptyglar, mitt ideal är ändå att i det stora hela klara sig utan sådant.

Lycka till :)

Ps Och tänk på att titta över hindret och inte på det, det ger jättemycket och du ser avståndet på ett helt annat sätt.

En fråga bara - ingen kritik, utan bara en undran/nyfikenhet. Försvårar inte graman hoppning för hästen? Eller tänker jag fel nu?

Hihi;

1) Man behöver inte kopiera hela inlägget när det är sådär jääättelångt ;)

2) Så länge du använder gramanen rätt när du rider (dvs rider på tygeln och inte på gramanen) så försvårar den ingenting.
Gramanen är bra på det sättet att det är du som ryttare som bestämmer hur mycket den ska inverka, den är t.ex. inte som en martingal eller gummisnodd som säger stopp vid en viss punkt.

Om man släpper efter på gramanen (vilket man gör vid själva hoppet med eftergiften) så tar den inte emot någonstans alls, vilket gör att om man rider rätt så kan den inte försvåra för hästen.

(däremot kan den inverka på andra negativa sätt under själva användningen, exv minskad bjudning, och det är därför jag helst rider utan den).

:)

tack för att du vill dela med dig!:)

Jo jag red faktiskt med graman ett tag förut, men som vanligt efter att gramanen plockats fram slängdes den bort fort som attan igen:angel:

Hästen blir (som du skrev ) lam, ingen frammåtbjudning, stel och inte alls med vid ridning..=/
Så nej.. den rök upp på vinden igen.

Hälwn har jag tendens till att trampa ner för mkt i dressyren men nu har jag granskat gamla hoppvideos på mig å pållen och ta mig fan på att hälen åker upp på tävling!!:eek:
För tillfället byggs hästen upp med tömkörning pga skada, mne såfort han blir bra igen ska jag verkligen kämpa med häl,rygg,mage ja allt!:D
Får hoppas de går!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 661
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 752
Senast: Honey07
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar