Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Vad matar jag den med? Kan jag släppa ut den? Det är nollan ute och regn (snö). Den ska kunna övervintra som fjäril men känns som en för stor chock att bara släppa ut?
Provat med sockerlösning, clementin och hyasinth. Den bara sitter... Den är kläckt inne och ska som sagt sova nu om jag läst rätt. Vet inte hur gammal den är, har kläckts under jullovet någon gång.
Ja det är nektar från olika blommor den äter normalt sett. Jah skulle tro att den inte direkt behöver mat nu. Vet inte hur du bor, något uthus, stall etc som kan vara lite lagom skyddat?
Jag hade tre nässelfjärilar som övervintrade i min lägenhet för ett par år sedan. De sov hela vintern (ehum, jag har en mycket kall, brittisk lägenhet. ) och rörde sig inte överhuvudtaget. Men för att citronen verkligen ska förstå att det är vinter trots att den är inomhus skulle jag försöka hitta ett kallförråd, eller stall eller liknande precis som @Jenka sade.
Släpper du rätt och slätt ut den är nog risken stor att den dör tror jag.
Varje höst får jag besök av mellan 2-5 nässelfjärilar som bosätter sig i mörka vrår i min lägenhet.
Ibland övervintrar dom ibland vilar dom där i nån vecka och sen tar de sig ut igen genom springan på balkongdörren.
Lite mysigt att ha fjärilshotell så där.
Försökte få den till ett skyddat skjul, men osäker om det klarade sig. Det är öppet men plusgrader, och borde få den att vilja sova. Stort dock så jag vet inte vart den är. Ställde med blomman som den satt på.
Hundavel & Ras Jag håller faktiskt inte med. Risken med en "snäll målbild" i flera led är att man inte kommer nånstans för att man hela tiden tycker...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.