Min första reaktion var -finns de verkligen så små att de går in i ett akvariumPhu, läste rubriken och trodde de var levande. Vi har köpt många konstiga djur, men aldrig råkat köpa just en svärdfisk...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min första reaktion var -finns de verkligen så små att de går in i ett akvariumPhu, läste rubriken och trodde de var levande. Vi har köpt många konstiga djur, men aldrig råkat köpa just en svärdfisk...
Med tanke på det höga innehållet av tungmetaller kanske du borde sälja en del till tex en restaurang eller ställa till med en jättestor svärdfisk fest så du inte måste konsumera allt själv. Det är ju ungefär 50 portioner som du har där.Råkade göra en felbeställning och nu står jag med tio kg svärdfiskkotletter. Vad gör man med dem?
Det blir det första jag testar!
Hur höga halter pratar vi om? Något man behöver bry sig om ifall man inte är i barnafödande ålder?Med tanke på det höga innehållet av tungmetaller kanske du borde sälja en del till tex en restaurang eller ställa till med en jättestor svärdfisk fest så du inte måste konsumera allt själv. Det är ju ungefär 50 portioner som du har där.
https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/metaller1/kvicksilverHur höga halter pratar vi om? Något man behöver bry sig om ifall man inte är i barnafödande ålder?
@Nebraska bor du i Skåne köper jag gärna lite av dig
Jag vet hur kvicksilver funkar . Jag efterfrågade halter.
Okej jag har inga halter det är ju omöjligt att veta exakta halter utan att ha testat fisken då den finns i alla världens hav så varierar det nog ganska kraftigt beroende på var den är fiskad.Jag vet hur kvicksilver funkar . Jag efterfrågade halter.
Jag vet hur kvicksilver funkar . Jag efterfrågade halter.
Jag snedläste ännu mer till "blivit AV med svärdfisk" Liksom, hur lyckas de rymma och är de aggressiva när de är ute på viftPhu, läste rubriken och trodde de var levande. Vi har köpt många konstiga djur, men aldrig råkat köpa just en svärdfisk...
Någon annan fisk, och det var inget jag skulle betala för så det är inte läge att reklamera heller. Troligen har jag fått en dyrare fisk än jag skulle.Jag får också erkänna att jag var helt övertygad om att det var levande svärdfiskar och att jag undrade över hur stora akvarium du skulle behöva köpa
Men jag känner när jag läst tråden att en fråga är obesvarad vad skulle du egentligen beställa? Ett kilo som fick en extra nolla,? Någon annan fisk? Ingen fisk alls utan något helt annat som börjar på sv?
Så många frågor som behöver ett svar.
Ber om ursäkt att jag inte bidrar med några svar till dina frågor
Någon annan fisk, och det var inget jag skulle betala för så det är inte läge att reklamera heller. Troligen har jag fått en dyrare fisk än jag skulle.
Gränsvärde för kvicksilver för ål och gädda år visst 1 mg/kg, svärdfisk är under det? 1 mg 1/1000, 1 ppm = 1 part per million = 1/1 000 000?Fran FDA:
Swordfish contains an average of 0.995 parts per million (ppm) of mercury, but levels can be as high as 3.22 ppm. Swordfish is one of the fish with the highest average mercury levels.
The amount of mercury in fish depends on the species and the pollution levels in its environment. Larger and longer-lived fish tend to have higher levels of mercury.
Here are some other fish and their average mercury levels:
The Food and Drug Administration (FDA) advises that people limit their swordfish consumption to once a week, and pregnant women should limit it to once a month.
- Shark: 0.979 ppm
- King mackerel: 0.730 ppm
- Bigeye tuna: 0.689 ppm
- Marlin: 0.485 ppm
- Canned tuna: 0.128 ppm
- Cod: 0.111 ppm
- American lobster: 0.107 ppm
- Whitefish: 0.089 ppm
- Herring: 0.084 ppm
Gränsvärde för kvicksilver för ål och gädda år visst 1 mg/kg, svärdfisk är under det? 1 mg 1/1000, 1 ppm = 1 part per million = 1/1 000 000?
Säker på att det inte är mikrogram?Gränsvärde för kvicksilver för ål och gädda år visst 1 mg/kg, svärdfisk är under det? 1 mg 1/1000, 1 ppm = 1 part per million = 1/1 000 000?
Jag tror mg/kg blir samma sak som ppm. Se mitt andra svar i frågan ovan och rätta mig gärna om jag tänker fel...Det kan jag inte svara pa, men svardfisk maste vara under gransvarden da den serveras pa restaurang och saljs i battre fiskaffarer.