Hjälp, jag hamnar fel i sadeln!

Sv: Hjälp, jag hamnar fel i sadeln!

Aha, då borde du få plats utan problem.

Kanske är du lite ostretchad på insidan av låren, så att de inte faller ner lodrätt? Sätt dig lite längre fram i sadeln. Och testa att grabba tag i lårmusklerna på insidan med handen, och dra dem bakåt när du sitter i sadeln. Då får du förhoppningsvis överskänkeln i bättre position. Försök också att slappna av i knäna, så att du inte spjärnar mot stigbygeln. På bilden ser det ut som att du nästan tvingar ner hälarna, det komerm du inte att behöva om du lyckas mjukna i knät, och då kommer inte stigläderlängden att spela så stor roll heller. Ta bort klossarna så att de inte är i vägen. Du behöver också öppna upp bröstkorgen (lyft den framåt-uppåt) och få bak axlarna.

MKT bra tips, jag bugar & bockar (så långt jag kan utan att magen tar i :p) för dem. Min sits är verkligen i behov av en totalrenovering, därav trådskapandet. Bilden beskriver "the worst case senario", fullt sååå illa är det inte hela tiden men helt klart är sitsen ett stort problem :(

Jag kortade lädren ett hål igår och det gjorde massor för sitsen, men jag måste också tänka på det du föreslog. Jag är fruktansvärt svag i bål och halsrygg, mkt beroende på min nackskada så där behövs mängder med träning. På söndag åker jag dock ned till Uppsala för att få en diskprotes inopererad i nacken, så min förhoppning är att den skall hjälpa mig att få fason på nacken & bålen.

När jag kommer hem och får rida igen skall det första jag tar itu med bli träning av sitsen, så alla tips & råd jag får tar jag tacksamt till mig och gör minnesnoteringar av :)

Då ska du få ett tips till av mig. Ofta spänner man sig för att man rider "för mycket" när man rider dressyr. Framför allt är det vanligt att man gör konstigheter med skänklarna. Därför kan det vara bra att öva på att "åka häst" ibland, och framför allt att ta bort skänklarna som hjälp. Att rida utan stigbyglar, släppa ner benen och låta dem bli låååååååånga och passiva, sitta stilla och försöka låta hästens rörelse jobba loss det egna bäckenet, och låta rösten och små spöduttar sköta all drivning. Man kan gärna skita i formen också, och bara rida på en mjuk, jämn kontakt med hästens mungipor och styra runt i mjuka stora bågar. Samtidigt kan man gärna tänka att man har ett öga i varje bröst, och att de ska titta dit man är på väg. Skritt är en utmärkt gångart för detta arbete.

Hästarna ÄLSKAR när man rider så här, och det är extremt lärorikt för ryttaren, man förstår ganska snabbt hur lite hjälper man kan ge, och hur mycket friare hästen rör sig bara man tillåter den att göra det. Dessutom är det perfekt uppvärmning för både häst och ryttare, man kan göra det i början av varje ridpass om man vill.

Oj vad mkt bra tips, helt underbart! :laugh:

Jag skall absolut testa detta när jag kommer upp i sadeln igen efter operationen, idag var sista turen på ett tag framöver.
Iaf, idag kändes det faktiskt helt ok, inte tip-top, men iaf helt ok. Jag kände mig inte lika spänd i höfterna som jag gjort senare tiden och framförallt behövde jag inte "rätta till" låren en enda gång.

Dock så upplever jag fortfarande att högerlädret känns kortare än vänster, men det kanske mer är en fix idé än att det verkligen är så. Dessutom så hade jag väldigt ont i nacken idag och då drar jag gärna ihop mig istället för att sträcka på mig :(

Jag fick iaf gubben att ta en bild på oss när vi kom hem. Det blev inte världens bästa bild för pålle var trött och ville inte alls stå still och posera för ngn kamera. Men nog syns det iaf en liten förbättring?:

sits.jpg

STOR förbättring! :bow: Nu sitter du lodrätt, knäna är mjukare, axlar och bröstkorg är i bättre position. Slut handen och böj armbågarna också så börjar det verkligen likna något! ;)

Åh tack snälla ni, vad skönt att ni tycker det blev bättre :)
Det finns hopp känns det som, nu är jag en bit på väg så när jag kan börja rida igen så får jag fortsätta jobba på sitsen.

Tack för all hjälp! Pålle hälsar han också att han är glad att matte äntligen börjat sitta bättre, han är less på mitt vingel i sadeln :p

Dock så upplever jag fortfarande att högerlädret känns kortare än vänster, men det kanske mer är en fix idé än att det verkligen är så.

Så har jag det med!
Det högra benet är ett hål kortare.
Men folk har sagt att jag kan vara sne i bäckenet och det är mycket möjligt.
Dock är det bara ibland som benen är 'olika långa' och då det känns bra är när jag har rört mig så det knakat till i höften.
Så jag vet inte riktigt vad det är då jag ofta kan knäcka till höften när jag tex böjer mig eller sätter mig ner. :crazy:
Men att komma iväg till en kiropraktor går seeeegt.

Så jag skulle tipsa om att gå och kolla upp det. Inte ovanligt att du är sne i underlivet..
Kollat så att stiglädren är lika? Många byter aldrig sida på lädren så vänsterlädret kan vara längre.

Släpa er iväg till en kiropraktor genast!;) Jag lovar det är verkligen värt det!:D Tänk så mkt lättare det blev när jag hade varit och fått en "hel renovering" plötsligt så löd kroppen mina signaler och jag fick en helt annan sits!

Jag fick en smäll av en häst för ett par år sedan, hade ont i ryggen men tänkte att det går över. När jag väl kom till kiropraktorn så fick hon nog en liten chock:angel: Jag var totalt låst i höften/bäckenet specielt på höger sida.... Och det hade jag gått runt med i ca 1 1/2 år.... Nu är det ett himla jobb med att få musklerna (som har vant sig vid fel position) att hålla allt på rätt plats. Blir mååånga besök till min kiropraktor. (att jag sen är ganska överrörlig så att allt hoppar snett bara jag andas gör ju inte sake bättre:confused:)

Så se till att komma iväg, ju längre man går runt och är sned ju svårare blir det att få ordning på det igen!

Släpa er iväg till en kiropraktor genast!;) Jag lovar det är verkligen värt det!:D Tänk så mkt lättare det blev när jag hade varit och fått en "hel renovering" plötsligt så löd kroppen mina signaler och jag fick en helt annan sits!

Jag fick en smäll av en häst för ett par år sedan, hade ont i ryggen men tänkte att det går över. När jag väl kom till kiropraktorn så fick hon nog en liten chock:angel: Jag var totalt låst i höften/bäckenet specielt på höger sida.... Och det hade jag gått runt med i ca 1 1/2 år.... Nu är det ett himla jobb med att få musklerna (som har vant sig vid fel position) att hålla allt på rätt plats. Blir mååånga besök till min kiropraktor. (att jag sen är ganska överrörlig så att allt hoppar snett bara jag andas gör ju inte sake bättre:confused:)

Så se till att komma iväg, ju längre man går runt och är sned ju svårare blir det att få ordning på det igen!

Jag kan bara hålla med dej, jag har precis samma erfarenhet, jag hade gått runt med sviter av dels barnafödande, för mycket länge sen :eek: och dels efter en vurpa på glansis (ingen häst inblandad ens) och haft lite ont på nån punkt ibland med inte brytt mej om det. Efter behandlingar känns det otrolig skillnad på hästryggen, svårt att förklara men det är enkelt att sitta rätt över hästen och inverka exakt där man vill, kroppen lyder på ett helt annat sätt och det är psotivit även för hästen förstås, det är en otrolig känsla.:love: jag trodde inte det skulle göra sån stor skillnad. Sen inser man ju att hästen har inte särskilt svårt åt nåt håll utan det var nog piloten det:angel: Och där den har svårare kan man bättre hjälpa den. Kiropraktor eller (som i mitt fall) naprapat är alltså ett bra råd.

Senast ändrad av en moderator:

Håller med föregående två talare till punkt och pricka!

Iväg till kiropraktorn pronto!!!

Jag är lyckligt lottad och får kiropraktorbesöken betalda av mitt jobb. EN fördel med att ha stillasittande jobb med mycket musarmsbesvär.... resten av kroppen behandlas samtidigt :) Kolla dock runt. Flera kiropraktorer omfattas av högkostnadsskyddet, dvs det kostar samma som ett vanligt läkarbesök och man har ett tak på 900:-/år. Väl värt varenda krona!!!

Jo, det får nog bli ett besök till kiropraktor/naprapat (vad är skillnaden?) när jag kommer hem igen. Var hittar man de som omfattas av högkostnadsskyddet? Det vore ju underbart om man slapp betala varje krona själv :p

Gränsen mellan naprapat och kiropraktor är tydligen ganska flytande. Bägge yrkena kräver 4-årig utbildning. Kiropraktorn är mer inriktad på manipulation medan naprapaten även använder massage och stretching. Men behandlingarna verkar gå mycket in i varandra...

Jag vet inte direkt hur du skall hitta någon som omfattas av högkostnadsskydd. Men googla lite grand på kiropraktor/naprapat i din närhet och kolla om de har hemsidor. Där står det absolut om de omfattas i de fall de gör det - står det inte omnämnt kan du utgå ifrån att de inte omfattas :) Annars får du ringa runt och ta prisuppgift på de behnadlingsställen som finns nära dig.

Jomen det var ju det som var själva grundproblemet. TS får hela tiden justera benen bakåt för de "glider" fram - och hon trodde att det var sadeln fel :)

Låter toppen om det funkar nu TS!

Jag skrev att det behöver inte vara lädren som är för långa eftersom skänkeln inte var på rätt plats på bilden. För att veta måste ju skänkeln i rätt läge först. (för mig åker inte skänkeln fram av långa läder, tvärtom,) Nu var det uppenbarligen lädren som var för långa. problemet löst! Bra!

Jag håller med dig. TS- sök upp någon för en koll iallafall, en naprapat eller kiropraktor, det är värt det!
Själv gick jag med mitt problem i 2 år, tänkte att "äh det ordnar sig" och sedan när jag bestämt mig för att kolla upp det sköt jag upp det i 1 år. Jag hade alltid det ena benet längre fram än det andra, det var även kortare, jag kände mig helt sne, helt vriden. Det visade sig vara "men" efter en olycka då jag bröt sittbenet för 2-3 år sedan.. Nu har jag gått hos en naprapat 5 ggr och först nu känner jag mig faktist hyffst rak, nu är ryggen min rak, men musklerna vill dra mig tillbaka till snett läge då dom är ovana..

Jag rekomenderar att boka tid så fort som möjligt så inget blir värre. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar