Hjälp, jag hamnar fel i sadeln!

-Catherine-

Trådstartare
Jag har på senare tid noterat en obehaglig sak gällande mig & min sadel, jag hamnar fel i den :(

Jag vet inte om det är mig det beror på eller sadeln. Sadeln har jag haft i drygt ett år (Wintec IW) och jag tycker mig att detta problem har uppstått mer på senare tid...eller så har det funnits hela tiden fast jag inte velat inse det :o

Idag när jag var ute och red så försökte jag analysera "problemet" och den korta versionen lyder: Spända höfter, lätt stolsits och en högerfot som lätt glider ut stigbygeln. Jag kommer på mig själv med att hela tiden försöka dra bak låret i sadeln för att få en bättre position. Detta gör att jag spänner mig så till den milda grad att jag inte kommer ned i sadeln riktigt :(

Jag har försökt att justera knästöden för att få ordning på sitsen, men det blir inte riktigt bra iaf. Försök med att länga stiglädren har inte heller gett ngt gott resultat, då har jag bara fått kramp i vaderna eftersom jag kompenserar läderlängden med att stå på tå i stigbyglarna för att kunna komma ur sadeln vid lättridningen.

Fan...blir jag tvungen att köpa ny sadel nu, eller har ngn tips på annan åtgärd? Sadeln ligger så bra på hästen att jag verkligen vill behålla den om det går. Men kan jag inte rida i den så spelar det ju ingen roll hur bra den ligger på hästen ....*suck*

Hjälp!! :cry:

Bild för att illustrera eländet, det är alltså jag som sitter fram :p

14545_190634544427_752229427_3908703_728436_n.jpg

Sv: Hjälp, jag hamnar fel i sadeln!

Du har för långa stigläder.

För långa?? :eek:

Jag var nog beredd på att få höra det mesta, men att de skulle vara för långa var totalt oväntat. Annars hör man ju alltid att man skall länga dem, inte korta dem :p

Men du menar alltså att pga att lädren är för långa så hamnar jag på detta vis? Hur kan det komma sig?

Förklara för mig som om jag vore tre år, för jag är verkligen novis på denna bit :o

Hmmm...korta dem är nog det enda jag inte prövat, så det får jag ju absolut ge mig på då. Hur skönt vore inte det, om en kortning av stiglädren skulle avhjälpa hela mitt bekymmer. Enda jag kan gräma mig över då, är att jag inte gjorde det tidigare :p

Testar att korta ett hål imorgon då :)

Tusen tack för tips!! :bow:

Ah, det är DIN blogg jag brukar kika in på ibland. :idea: :D haha

Till ämnet, jag skulle också tipsa om att korta minst ett eller två hål.
Minns när jag red på för långa läder, hade knappt balans att sitta kvar i sadeln och det var mest obekvämt. Fick också stolsits och spände mig.
Nu rider jag på långa, lagom långa helt enkelt. :)

Haha, jaså brukar du läsa den? Det var lite lustigt, jag trodde inte det var ngn som läste den förutom mina allra närmast sörjande :)

Jag blir mer och mer glad här där jag sitter, jag hoppas verkligen att det hjälper att korta lädren, det vore ju fantastiskt att slippa omaket med att leta sadel (eller operera om min kropp). Det lär dock kännas märkligt till en början, jag är ju van vid att kunna "sträcka ut" benen ordentligt nuförtiden :D

som övriga sagt så ser lädrerna för långa ut.
bilden är för mörk för mig, men har du stiglädrerna under kåpan eller ovanför? för om dom sitter under så kan man få helknasig sits,,,

Lädren ligger utanpå kåpan. Testade att rida med dem innanför också, men jag fick totalpanik av det :(

Tack för alla svar, jag testar att korta imorgon och ber gubben ta en ny bild på det så får jag se vad ni säger då :)

Jag tycker det ser ut som om sadeln är för lång i frampartiet och placerar dig bakom hästens tyngdpunkt och också gör så du hamnar i stolsits. Så även fast den ligger bra på hästen utan ryttare så kanske det skulle vara en idé att investera i en ny sadel. Det är alltså inget du gör som ryttare utan mer hur sadeln lägger sig på hästen tillsammans med att du ska sitta i den.

Mvh michaela

Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt, prova att korta. Jag sitter likadant om jag har för långa läder.

Såhär långa stigläder har jag. Länger jag ett eller två hål så sitter jag som dig.
StellaSRK2.jpg

Klart.. Handlade ju om stallbygge där ett tag.. ;)

Håller tummarna för att det fungerar för dig. :laugh:

Antingen är det du...
Uppsök en kiropraktor eller naprapat!
korta ca 2 hål!!

Kan även vara sadeln..
trång bak?
vid fram?
Ligger framstupa, så att du faller ngt fraåt och kompenserar med spänd skänkel..

Som de andra säger, korta lädren. Räta upp dig så du inte sitter så mycket på fläsket, du ska ha en tredjedel av vikten på skrevet.

Jag håller ev med om att korta ett hål, men skulle vilja se hur det såg ut om du inte spjärnade framåt med fötterna och satt på skinkorna istället för sittbenen? Fram med magen istället.

Sen tror jag sadeln är för liten du skulle nog ha en större sadel, så kom du ner bättre och låren fick nog bättre plats! Du ser ut att ha relativt långa ben.

*uppdaterar*

Kom just in från en ridtur. Jag kortade lädren ett hål (tog två först, men då fick jag "hoppläder" kändes det som). Jag måste säga att det blev en otrolig skillnad, till det bättre även om det var ovant. Dock så bör jag nog gå till ngn, jag misstänker att jag nog är lite sned för jag tycker hela tiden att höger stigläder blir lite för kort trots att de är exakt lika långa. Men det känns mkt positivt, det var nog som ni sa att lädren var alldeles för långa :)

Jag lovade ju er ett foto från idag också, men jag hade ingen som kunde plåta för gubben är inte hemma. Imorgon är han hemma, jag skall be honom plåta då.

Tusen tack igen, Bukefalosmedlemmarna är verkligen fantastiska! :bow:

Stiglädren behöver inte vara för långa. De kan se för långa ut eftersom du inte sitter i lodrät sits utan har benet/foten för långt fram. Om du drar tillbaka underskänkeln lite så du hamnar i lodrät sits märker du om de är för långa eller inte.

Jomen det var ju det som var själva grundproblemet. TS får hela tiden justera benen bakåt för de "glider" fram - och hon trodde att det var sadeln fel :)

Låter toppen om det funkar nu TS!

Jag håller med om att sadeln ser misstänkt liten ut.

Sen måste jag glida lite OT och kommentera den där barnsadeln. Snälla, tänk på att det är livsfarligt att låta barnen rida med stigläder som inte sitter i säkerhetskrampa utan att ha säkerhetsstigbyglar. Och tänk också på att den där "sadeln" ligger på ryggens allra svagaste del. I kombination med att du själv sitter på bakvalvet som det är nu riskerar du att få en häst med ryggont.

Jag förstår att det är svårt att se på bilden, men sadeln är inte för liten för mig. Det finns gott om plats för min (stora?) rumpa i den, sätet är 17½" och jag har snarare upplevt den som en aning stor. Jag skall ordna en ny bild som det syns lite bättre på bara gubben kan hålla sig framme med kameran när häst & jag är ute, återkommer med det alltså.

Ang. tandemsadeln så är den redan kommenterad och "tänkt på" :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 540
Senast: Blyger
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 620
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 165
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 439
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar