Hjälp! Jag bogrider min häst!

Sv: Hjälp! Jag bogrider min häst!

Tråkmåns här...

Hur lär du ut ovanstående koordination till dina elever - vore det inte lättast att göra samma koordinationsövningar själv

Ger du dem inte några mentala bilder för att hitta rörelsen?

Just at koordinera axlarna känsn a och o för mig.

Jag har själv skada och neruologiska problem i form av skadade nervbanor men om man skall laga en skadad kropp då måste man öka sin kroppskännedom - med koordiantiosnövningar just

Jo, jag använder mig av det ridsystem jag byggt upp runt min egen problematik. Det är det som varit min drivkraft i att komma tillbaka.

Mentalt, fysiskt och själsligt..allt hänger ihop.

Själv lär jag ut en rörelse i taget dvs axelkoordination först, sedan bäcken - behärskar man dem var för sig kan man öva på att kombinera dem dvs sätta ihop dem och börja koordinera

Jag tycker att det är viktigt att lägga mycket tid på detta ett i taget för det handlar lika mycket om att lära sig "känna" var man har hästen och hur man själv behöver agera utifrån det

jag börjar varje pass framridning med att lägga på axlar och "känna av" var har jag hästen, var har jag mig, och koppla ihop oss - sedan lägger jag till höfterna och förhoppningsvis rider om min kropp är funktionell den dagen.

Jag kan ju ha låsningar som hindra korrekt koordination

Jag försöker lossa dem före ridturen - men ibland sitter ngn kvar och då får jag gå av och knäppa loss dem - funkar inte min kropp så funkar den inte som redskap att rida hästen med

Skall man "laga sig" så måste man bli väldigt kroppsmedveten - för att få igång skadade partier.

Det handlar om mest om att lära sig känna "var" är jag?
Var är hästen? Var vill den ha mig för bästa balans?

Håller med, och gör väldigt likt!

:bow:
Jag tror att det är hjälmen som gör susen:devil::angel: eller att du känner dig mer väl till mods på denna häst:banana:

Skämt åsido- Har du fått tillbaka glädjen med ridningen?

Jag var väldigt spänd på denna häst, något jag aldrig är på min egen _medvetet_

Glädjen är total, jag har aldrig sett mig själv skratta så mkt som på denna bildserie som togs den dagen :D

Jag jobbar nu för att komma igång med ridningen på min egen mkt välutbildade pålle, som är en fantastisk läromästare men lite "mkt häst"

Så fort jag känner mig bara liite säkrare så..

Jag hoppas på ridbilder från honom snart :banana:

Eller så slänger vi upp dig på Nattis, petigare skrälle finns inte att få om du ska rätta till din sits & balans ;)

Fast... nackdelen är att man måste vara fartblind tills man fått koll på sin kropp :devil:

Tillbaka till verkligheten, härligt att se dig i sadeln igen Carola, det glädjer mig verkligen. ;)

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 469
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17