Hjälp! Jag bogrider min häst!

Sv: Hjälp! Jag bogrider min häst!

Vad härligt att du LEVER efter den dramatiska olyckan! Och vad duktig du är som ger dig den på att ta itu med ditt mentala monster! :bow:

Jag håller med de andra. Låt det ta tid. Rid en liten stund åt gången. Gå in i dig själv och känn hästens rörelser och hur den påverkar dig och din kropp. Sedan kan du känna hur din kropp påverkar hästen. Där har du mycket vunnet, för hästen kommer hjälpa dig att känna när det blir bra eller mindre bra. Under dessa övningar, strunta i hästens form och tyngdpunkt. Det kommer när känslan för hästens rörelser är tillbaks i ditt kroppsminne, din balans är tillbaks och dina muskler anpassade för ridning.

En annan övning som jag har fått av min tränare och som har hjälp mig mycket är att tänka på att revbenen alltid ska ha samma avstånd till höfterna oavsett om överkroppen är riktad rakt fram eller vriden i förhållande till höften. Det kan hjälpa att ha ett skärp i midjan som känns när du sänker revbenen och axeln. På bild tre och fyra ser du ut att vrida ner revben och axel.

Sen vet och kan du säkert allt om att vara bålstabil och stark. Att träna kroppen i andra sammanhang än på hästen är väldigt värdefullt!

Så otroligt bra du skriver, tar till mig av allt.

Jag har en högersida som är 5 cm längre (Överkroppen) så rent tekniskt så påverkar jag höger bog mer hela tiden då höger axel är så utsliten att högerarmen är så lång, så blir det fel, men sittbenen vet jag att jag hanterar ganska ok. Detta resulterar i att det ibland ser värre ut än vad det är men när vänster fot sticker ut som den gör, då vet jag att japp, jag viker mig i sidan.

Det med skärp är ett suveränt tips!

Du som är så kunnig- se uppåt:devil: o rid med känslan.
Du hamnar ju dit du siktar;)

Har mkt svårt att se att man kan bli korrekt i sin sits med enhandsfattning- vad händer med övriga bålen:confused:
Hur funkar det att trava?
Håller med övriga om HJÄLMEN:eek::devil:

Tänk på dina barn:mad:

Man hamnar där man siktar..så sant!!

Jag rider gärna med en hand, skritt, trav, tölt, galopp, jag sitter bättre och får en bättre hållning med enhandsfattning!

Jag styr inte hästen med fingerhjälper ändå och vrider mig gör jag nog mer med tvåhandsfattning :laugh:

Tack för komplimangen! :laugh:

Jag har förstått av dina inlägg här på buke att du är öppen i sinnet, inkännande och känslig. Därför tror jag inte att det kommer ta så lång tid för dig att finna balansen och känslan, om du "bara" slappnar av och kommer igång med kommunikationen med hästen.

Jag tror att du ska strunta i tekniska övningar med mm hit och dit för jag har en känsla av att eg är en känsloryttare. Har jag rätt?

När känslan för ridningen sitter så kommer kroppsdelarna på plats också, så klart med hjälp från instruktör, men hästen kommer tala om för dig när sitsen är korrekt eller inte. Och du fångar upp hästens signaler och korrigerar dig själv. På vägen kommer många härliga AHA-upplevelser och glädjen över ridningen kommer öka för varje gång. Härligt! :D

Du...just du inspirerar mig varje dag

:love:

Jag vet hur svårt det kan kännas att rida efter en olycka. Jag smällde ju själv 10 revben och fick kotkompression i bröstryggraden förra året. Men jag var snabbt uppe igen i sadeln. Efter 5 veckor satt jag på terapihäst, efter 6 v satt jag på min egen. Jag tror det underlättade läkningen och att jag inte tappade allt för mkt koordination. (Även om jag skrattade åt min högerhand som glatt vispade runt något enormt de första ridpassen. Den stackars terapihästen skrattade väl inte riktigt lika mkt).

Jag kan tänka mig hur många år av ickeridande satt sig i din kropp. Både mentalt (tröskeln blir ju så hög) och fysiskt. Jag tycker att du först och främst ska glädja dig åt att du sitter där uppe igen. Njuta av din drömfröken och att du litar på henne.

Sen tycker jag det är svinbra för bålstabilitet och -koordination att rida på enhand. Även om det är svårt så lär man sig rida med bäckenet först och främst! Jag hade inte klarat av det direkt när jag började rida igen e olyckan, så jag tycker du är "modig" som gör det.

Det låter förmätet att ge ridtips, men en grej jag hade bemödat mig om - om jag vore du, hade varit att linjera till lodlinjen. Gm att du är svag i midjan hamnar ditt axelparti bakom höfterna (mm) vilket gör att du skjuter hästapållen lite i framvikt. Gå igenom mantrat för den lodräta sitsen och börja nerifrån. Tänk inte uppifrån! (Lägg till tankarna på betongklotet innanför ditt bäcken, så kommer din tyngdpunkt ner ytterligare, eller dra in din favoritdoft genom näsan och pusta ut den genom munnen - sänker också tyngdpunkten och minskar rädslan).

Lycka till och låt det ta tid. Vi hinner ju ändå inte till nästa OS! ;)

PS: Du gör precis som du vill med skyddsutrustning, men tyckte inte du det gjorde rätt ont förra gången? Jag rider numera alltid med väst. Jag vägrar vara med om det jag var med om i april en gång till. Jag förstod aldrig att det inte FINNS en smärtgräns. Jag vill heller aldrig igen uppleva rädslan för att ryggen är av och att man inte ska överleva eller aldrig mer kunna gå. Och jag tänker aldrig mer utsätta min man för de timmarna på akuten när vi trodde att det var kört. :(

Svårt skadad i ridolycka för 9 år sedan, 8 brutna revben och 8 hals och ryggkotor lätt skadade. Svår hjärnskakning (Som med facit i hand nog var mer än hjärnskakning) Tappade all form av stavning, fick lästsvårigheter och stora koordinationsproblem.

Fick sluta rida i yrket och började undervisa samt jobba hästar från marken.

Hade dessutom precis fått barn och hade redan fått in en hel del feghet pga. mammarollen.

Detta resulterade i att jag under många år inte ens vågade sitta på en häst.

Detta har hängt kvar och än idag har jag rörelsestörningar, koordinationsproblem och är mkt rädd för hästar som inte är schyssta när man sitter på.

Nu bjuder jag helt på mig själv, (Äntligen Mackan ;) ) Jag kan ta all kritik men please var konstruktiva!

jag är alltför smickrad att du kommer ihåg mig, och samtidigt alltför chockad, med tanke på din bakgrund och din känsla runt ridningen, att du rider utan hjälm. Jag måste samla mig och finna mig, och sen kanske jag ev. kan fälla ngn sorts konstruktiv kommentar utöver detta. Men ärligt har jag svårt att släppa det hela. Carola - vad i HELVETE? :confused: jag som ridit i 30 år och som aldrig varit vare sig rädd eller SÅ allvarligt skadad (om än skadad ngra gånger åt det allvarligare hållet då det kunde gått illa), skulle ALDRIG aldrig ALDRIG, trots min totala säkerhetskänsla, lugn och självförtroende gällande min ridning, komma på tanken att rida utan hjälm. Inte ens för ett 10 minuters pass, inomhus, "ska bara" osv. Det är idioti, rent ut sagt. VAD exakt, gör det värt det?! att riskera ngt sånt?

SÅ. Nu har jag hävt ur mig! sorry. Hoppas det var konstruktivt formulerat och inte bara galla åtminstånde! :eek:

Ja det var ord och inga visor men jag måste nog hålla med, aldrig i världen att jag skulle rida utan hjälm och ändå har jag inte varit med om någon olycka ens i närheten av det som C_L har. Jag förstår inte hur man kan komma på tanken ens efter något sånt och när man inte ridit på så lång tid. Hur lätt är det inte att helt enkelt hämta hjälmen?

Man skulle nog nästan kunna tolka det där på ett intressant sätt om man vore psykolog. :eek:

Enhandsfattning för mig, även när jag undervisar är ett sätt att sträcka upp sig och vara tvungen att verkligen rida med rumpan, så håller med dig där, men det är såklart inte det lättaste men en bra koll och mätinstrument hur mkt man rumprider.

Jag är öppen för alla ridtips! Dina ord med betongklump etc är suveränt, jag tar till mig allt, öven alla kloka ord om säkerhetstänkande som även ni andra skriver om, absolut!

Och psykolog, nja, de säger inte så mkt om mitt tänkande alls. De brukar skjukskriva sig efter två gånger.

Hjälm har jag för det mesta, väst kan jag inte av många olika för privata skäl som jag inte tänker gå in på, använda.

Jag är dock taggad att rida vidare, jag har fått en mjuk längtan i kropp och knopp efter mer.

Jag har funderat mkt och analyserar bilderna, jämför tillfällena där hon faller fram på högerbogen med de tillfällena där hon faktiskt är med med bakbenen, och där vill jag ju tro att det är jag som får tag i henne med mina sittben, det ser ut som om jag kämpar för det i alla fall eftersom jag kniper med rumpan och lämnar sadeln på sina ställen.

Tack alla för era kommentarer!

Hejsan!
Ett tipps som du säkert känner till men kanske inte provat nu...rid med bollar. Det tar bort tankeverksamheten i hjärnan och flyttar fokus till kroppen. Blick överliv och sittben korrigerar sig automatiskt utan att ngn behöver tjata på dig.

Minst 20 min bollträning och sedan sitt och njut...

Vad innebär det? Nu har jag läst om det flera gånger på olika ställen men jag har inte sett det. Du har inte en bild eller så att visa hur det går till?

Till C_L vill jag lägga till att när man nyss har fött barn är bäckenet inte riktigt sig själv om man säger så, det tar lite tid på sig för att bli stabilt igen.

Efter att mitt yngsta barn föddes hade jag anmält mej till en kurs för en dressyrtränare, alldeles för tidigt som det visade sig. Det var en plåga, inte för att det gjorde ont, det stadiet var passerat, men kroppen gick inte riktigt att känna igen och det värsta var en obehaglig känsla särskilt i traven av att bäckenet var bara löst sammanfogat! Det blev inte bra och var inte värt pengarna jag la ner i min iver att komma igång igen. Det värsta var att jag visste det egentligen, men den här gången hade jag väntat så intensivt att få ta upp ridningen igen och ville ha en snabbstart, men kroppen ville inte samma.

Hej Carola!

Kan du inte skicka iväg Carola-tränaren och yrkeskvinnan på semester de första ridveckorna, och försöka locka fram Carola-ponnybarnet i stället?

Tänk inte så förtvivlat mycket, och ställ inte högre krav på dig själv än på dina elever eller hästar.

Ett sätt att koppla bort hjärnan lite kan vara att bygga en hinderbana med slalom mellan koner, bommar man ska mellan och liknande, och försöka rida styra igenom med bara sitsen.

Ett annat skulle kunna vara att du låter dig bli longerad.

Bollridning är bra, men kanske inte om man är lite rädd. Det går ut på att man tar två små uppblåsbara gummibollar ca 10-12 cm i diameter och sätter mellan sittbenen och sadeln.

Hej vännen. Jag ska hem till kalla sverige imorgon(fredag-9 och stannar till på onsdag. Om du vill så kommer jag gärna och petar på dig lite, ska till de trakterna på söndag och stannar till på måndag. Du hjälpte mig när jag verkligen behövde det, min tur nu? Underbara bilder!!!!

Jag skulle vilja säga "Tänk inte så mycket". Du behöver inte ens rida, åk bara med ett tag. Man behöver inte alltid prestera något.

Hej hopp.

Nu har jag skärpt till mig och träänat o tränat, dels med balansbollar, dels genom att gå, sitta och stå ergonomiskt.

Jag har ridit sammanlagt 4 ridpass sen senaste bilderna.

I lördags hade vi ett fototillfälle och därifrån har jag lite bilder.

Visst ser man lite skillnad på min balans?

jagrida4.jpg

jagrida3.jpg

jagrida2.jpg

jagrida.jpg

:)

Jag känner att vad jag vill jobba med, efter att ha studerat mina bilder, är att isolera axelrörelserna från sittbensrörelserna.

Jag kan ta all kritik men please var konstruktiva!

Min fråga är.

Hur isolerar ni rörelserna mellan axlar och sittben och hur kombinerar ni dem?

Jag vet hur man ska göra i teorin, jag kan undervisa hur man ska göra men att göra det själv verkar bli ett kapitel för sig!

Tråkmåns här...

Hur lär du ut ovanstående koordination till dina elever - vore det inte lättast att göra samma koordinationsövningar själv

Ger du dem inte några mentala bilder för att hitta rörelsen?

Just at koordinera axlarna känsn a och o för mig.

Jag har själv skada och neruologiska problem i form av skadade nervbanor men om man skall laga en skadad kropp då måste man öka sin kroppskännedom - med koordiantiosnövningar just

Själv lär jag ut en rörelse i taget dvs axelkoordination först, sedan bäcken - behärskar man dem var för sig kan man öva på att kombinera dem dvs sätta ihop dem och börja koordinera

Jag tycker att det är viktigt att lägga mycket tid på detta ett i taget för det handlar lika mycket om att lära sig "känna" var man har hästen och hur man själv behöver agera utifrån det

jag börjar varje pass framridning med att lägga på axlar och "känna av" var har jag hästen, var har jag mig, och koppla ihop oss - sedan lägger jag till höfterna och förhoppningsvis rider om min kropp är funktionell den dagen.

Jag kan ju ha låsningar som hindra korrekt koordination

Jag försöker lossa dem före ridturen - men ibland sitter ngn kvar och då får jag gå av och knäppa loss dem - funkar inte min kropp så funkar den inte som redskap att rida hästen med

Skall man "laga sig" så måste man bli väldigt kroppsmedveten - för att få igång skadade partier.

Det handlar om mest om att lära sig känna "var" är jag?
Var är hästen? Var vill den ha mig för bästa balans?

Senast ändrad:

:bow:
Jag tror att det är hjälmen som gör susen:devil::angel: eller att du känner dig mer väl till mods på denna häst:banana:

Skämt åsido- Har du fått tillbaka glädjen med ridningen?

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 721
Senast: Ramona
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
8 469
Senast: mackan
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 357
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10