C
C_L
Sv: Hjälp! Jag bogrider min häst!
Så otroligt bra du skriver, tar till mig av allt.
Jag har en högersida som är 5 cm längre (Överkroppen) så rent tekniskt så påverkar jag höger bog mer hela tiden då höger axel är så utsliten att högerarmen är så lång, så blir det fel, men sittbenen vet jag att jag hanterar ganska ok. Detta resulterar i att det ibland ser värre ut än vad det är men när vänster fot sticker ut som den gör, då vet jag att japp, jag viker mig i sidan.
Det med skärp är ett suveränt tips!
Vad härligt att du LEVER efter den dramatiska olyckan! Och vad duktig du är som ger dig den på att ta itu med ditt mentala monster!
Jag håller med de andra. Låt det ta tid. Rid en liten stund åt gången. Gå in i dig själv och känn hästens rörelser och hur den påverkar dig och din kropp. Sedan kan du känna hur din kropp påverkar hästen. Där har du mycket vunnet, för hästen kommer hjälpa dig att känna när det blir bra eller mindre bra. Under dessa övningar, strunta i hästens form och tyngdpunkt. Det kommer när känslan för hästens rörelser är tillbaks i ditt kroppsminne, din balans är tillbaks och dina muskler anpassade för ridning.
En annan övning som jag har fått av min tränare och som har hjälp mig mycket är att tänka på att revbenen alltid ska ha samma avstånd till höfterna oavsett om överkroppen är riktad rakt fram eller vriden i förhållande till höften. Det kan hjälpa att ha ett skärp i midjan som känns när du sänker revbenen och axeln. På bild tre och fyra ser du ut att vrida ner revben och axel.
Sen vet och kan du säkert allt om att vara bålstabil och stark. Att träna kroppen i andra sammanhang än på hästen är väldigt värdefullt!
Så otroligt bra du skriver, tar till mig av allt.
Jag har en högersida som är 5 cm längre (Överkroppen) så rent tekniskt så påverkar jag höger bog mer hela tiden då höger axel är så utsliten att högerarmen är så lång, så blir det fel, men sittbenen vet jag att jag hanterar ganska ok. Detta resulterar i att det ibland ser värre ut än vad det är men när vänster fot sticker ut som den gör, då vet jag att japp, jag viker mig i sidan.
Det med skärp är ett suveränt tips!