Hjälp i hundletande!

MrBister

Trådstartare
Hej jag ska köpa min första egna hund och har fått upp ögonen för två, för mig, okända raser. Min allra första tanke och dröm var den lapska vallhunden då det finns en underbar sådan i familjen men min sambo vill gärna prova något nytt. Vi vill gärna ha en brukshund av urhundstyp och har då fått upp ögonen för den isländska fårhunden. Är det någon som har erfarenhet av denna ras? :) Jag har själv alltid varit lite svag för Australian kelpies men aldrig träffat en, hurdana är dom? Jättekrävande eller fungerar dom som första hund? :)

Har ni tips på andra raser får ni gärna tipsa!

Vad vill du göra med hunden? :)

Har två kelpies, de är krävande på så sätt att de behöver jobba. Men får de en uppgift i livet så är de bra förstahundar tycker jag.

Huruvida en hundras passar som första hund är helt upp till vad hundägaren är villig till. Det finns de som skaffar rottweiler som första hund och tävlar höga klasser i svåra tävlingsgrenar och de finns de som passar betydligt bättre med tex en papillon eller något annat som brukar ses som relativt lätta hundar.

För att veta vilken ras ni kan tänkas passa med bör ni ställa er följande frågor:
1. Vad kan ni erbjuda hunden för liv? (mängd motion och mental träning? typ av träning? nivå på träningen?)
2. Har ni några krav som måste uppfyllas? (pälsvård, storlek på hund, lättlärd, lätt att träna till bra inkallning ute?)

När man vet det, då blir det också lättare att sålla bland alla hundraser.

1. Vi flyttar snart ut på landet och lever ett ganska aktivt liv redan nu men vill ha närmare naturen samt kunna ha fler djur och en gård. Förutom fysisk träning så är jag själv intresserad av spårning och rallylydnad men tycker vallning verkar jätteroligt men vet inte riktigt hur man gör med det. Min sambo vill främst spåra och ha hjälp på gården med djuren som är tänkta. Vi är båda intresserade av att börja jaga men vill inte skaffa en jakthund innan vi ens tagit tag i den biten.

2. Vi vill gärna ha en hund med enkel pälsvård, fäller den någon gång/år är det inte hela världen men det får inte vara päls i fokus.

Storleken får gärna vara en stor liten hund, alltså runt 40-50 com i mankhöjd.

Hunden ska vilja vara med och lära sig nya saker. Lättlärd, gärna men framförallt vilja och intresse av att lära sig. Inkallning är viktigt för oss men det är sånt man måste träna på oavsett hund tänker jag. Hunden ska vilja vara med oss och trivas som gårdshund. Det är också viktigt att den kan slappna av och inte alltid känner behov av att springa en mil och/eller ha något att fundera på. ;)

Welsh corgi cardigan
Har en tik som blir 2 år nu o precis skaffat nr två som är 11 veckor!

Hon är alltid med och alltid lös. Älskar alla som hälsar på henne. Hälsar de inte bryr hon sig inte om dem. Gör allt jag ber henne om, hänger med på långa turer i skogen, spårar, tränar lydnad.. Agility funkar sådär. Hon gör allt jag ber om men hastigheten är inte den högsta ;) väldigt lättlärd o enkel hund som mår bra av lagom med arbete men hänger gärna med på allt!
Blir det några dagar där det är filmtittande som gäller så ligger hon gärna o myser eller äter på nått ben. Lämnar inte gården men det är endel vakt i henne, säger till om det kommer nån. Vissa upplever de som skälliga men jag har inte haft problem utan sagt ifrån från början.

Det är dessutom en vallhund :) lite lägre, ca 30cm i mkh. Men är verkligen en stor hund i lite mindre förpackning. Heller inga direkta rasjukdomar.

Men jag är dock väldigt partisk. Detta är min första hund o det hade inte kunnat bli bättre.

Har hört mycket gott om den rasen men jag är tyvärr ärrad av alla hundar som ens liknar rasen sen jag var liten.... Men jag ska försöka vara opartisk och läsa på, tack för tipset! :)

Efter lite läsning om welsh corgin så insåg jag att den är lite väl liten för oss då vi bor i norra norrland och större delen av året har väldigt mycket snö. ;) Såg nu också att jag missade att skriva att jag vill ha en klok hund som kan hantera metervis av snö och som gillar att åka skoter och vara med i traktorn ibland. Den ska heller gärna inte vara så skotträdd då det jaktmarker i närheten.

Efter lite läsning om welsh corgin så insåg jag att den är lite väl liten för oss då vi bor i norra norrland och större delen av året har väldigt mycket snö. ;) Såg nu också att jag missade att skriva att jag vill ha en klok hund som kan hantera metervis av snö och som gillar att åka skoter och vara med i traktorn ibland. Den ska heller gärna inte vara så skotträdd då det jaktmarker i närheten.
HAHA nä hastigheten i djupsnö är heller inte den högsta ;)
Men skotteädd är hon inte!
Jag saknar faktiskt de långa benen ibland, även om jag tycker det är väldigt charmigt för det mesta!

Det finns en norsk gårdshund, Norsk Buhund.
Inte världens enklaste kanske för dom är envisa.
Mycket social hund, min har varit med lös på scoutläger med ca 50 pers i flocken.
Men jag är nog partisk men älskar min tjej på 15 år......

Om ni klarar er utan vallning så är labrador en ras som nog kan tilltala er. En från utställningslinje som hålls i slimmad fin form orkar och vill jobba. Inte den idylliska vakthunden eftersom labbar överlag älskar människor. Vår säger dock till om det kommer främmande.

Det finns en norsk gårdshund, Norsk Buhund.
Inte världens enklaste kanske för dom är envisa.
Mycket social hund, min har varit med lös på scoutläger med ca 50 pers i flocken.
Men jag är nog partisk men älskar min tjej på 15 år......

Vi har kollat lite på den och om man läser SKKs rasbeskrivning låter det som en toppenhund för oss men vi har båda två tyvärr ganska negativa erfarenheter av rasen... De hundar vi mött stämmer verkligen inte ens in på SKKs beskrivning men det kanske är måndagsexemplar vi råkat möta.. :/

Om ni klarar er utan vallning så är labrador en ras som nog kan tilltala er. En från utställningslinje som hålls i slimmad fin form orkar och vill jobba. Inte den idylliska vakthunden eftersom labbar överlag älskar människor. Vår säger dock till om det kommer främmande.

Nog skulle vi det även om det hade varit kul och lite praktiskt för oss om hunden kan hjälpa. Jag har väldigt goda erfarenheter av rasen men den känns lite för mycket som en hund till en småbarnsfamilj men jag kanske är lite snabb på att döma. Ska absolut kolla upp rasen!

Det måste vara måndagsex ni stött på då.
Min och alla jag stött på genom åren har varit väldigt trevliga.
Många hundrädda har blivit hjälpta av min hund genom åren, men visst
en inte helt enkel hund för man måste vara envis och konsekvent.
Som många påpekar om spetsar så visst skäller dom men absolut inte omöjligt att
hålla efter.

Ingen av raserna som nämns i tråden lär kunna användas till vallning, utom möjligtvis en o annan Australian Kelpie.

Ingen av raserna som nämns i tråden lär kunna användas till vallning.

Tack, bra att veta! Vi hade inte tänkt ha hunden enbart för att valla utan det är mest en bonus då det mest troligt kan behövas ibland. Sen har vi själva lite intresse i bruks och vallning och så. :)

Jag undrar om inte en hovawart hade kunnat passa er ganska bra. De är dock lite större än vad du önskade, tikarna ligger på ca 58-65 cm och hanarna 63-70 cm. Det är ursprungligen en gårdsväktare som trivs när de får vara aktiva med familjen, en allround ras du kan göra det mesta med. Spår och övrigt skogsarbete är de oftast väldigt bra på och tycker är kul. I lydnadsträningen behöver man vara lite uppfinningsrik och behålla motivationen hos dom då de lätt tröttnar när det blir tråkigt. Borsta igenom pälsen lite då och då är vad pälsvård som behövs. Valla gör dom inte.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 299
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 144
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 823
Hundavel & Ras Ursäktar eventuellt förvirrande rubrik, men det skulle bli lite väl långt med "meriterande avelshundar" i den också. ;) Det är inte...
2
Svar
39
· Visningar
5 195
Senast: HeleneK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar