Hjälp! Hur ska jag stoppa henne?

Y

Yefrem

Min kompis vill ta en kull efter sin hona för att hon vill ta vara på hennes mentalitet.
Men kattens temperament inte är speciellt ovanligt och hanen hon vill para med är inte speciellt kelig av sig. Han är som katter är mest. Kelig ibland men inte alltid.

Båda katterna är huskatter. Hanens föräldrar är okända och honans pappa är okänd.

Hur ska jag få henne att inse att hon inte bör avla på sin katt?
Jag har redan förklarat för henne att det är dyrt och farligt. Vem vet vad det kan finnas för genetiska defekter.

Hon har dessutom inte råd med det men det verkar hon inte inse trots att jag påpekat det.

Finns det nån kattmänniska därute som kan hjälpa mig att få henne att avstå från det här?

Sv: Hjälp! Hur ska jag stoppa henne?

Tråkigt nog blir det ju katten och kattungarna som får lida

Och katten är inte försäkrad,vaccinerad eller avmaskad.

Visst är det hennes val men jag känner ändå att jag måste försöka förklara vad det innebär att ta en kull på katter efter okända föräldrar. Jag tänker inte bara vara tyst medans hon sätter kattungar till världen som kan ha genetiska sjukdomar och som hon inte kan behålla om hon inte hittar hem till dem.

Fråga henne vad hon gör när katten försöker föda mitt i natten, men första kattungen fastnar och kommer inte ut. Hela förlossningen stoppas och katten måste kejsarsnittas. Ett kejsarsnitt på jourtid kostar 10000-20000 kr. Har hon inga pengar har hon inte råd med det. Ska hon då bara sitta och se på när mamma katt och kattungar sakta och plågsamt dör?

Angrip den ekonomiska punkten, för går något fel blir det jävligt dyrt. I synnerhet om katten inte är försäkrad. Även om katten är försäkrad brukar man inte kunna direktreglera på jourtid så man måste ändå kunna ligga ute med de där pengarna tills försäkringsbolaget kopplas in och betalar ut ersättning.

Man får tycka vad man vill om huskattavel, men att inte ha pengar och ändå ge sig in på att ta en kull är idiotiskt (det är det även om katterna är renrasiga och av samma ras). En viss buffert behövs för man kan ha otur.

Ja det har hon absolut inte råd med. Hon lever på soc-bidrag.

Sitter just nu och kollar upp kostnader för foder,vaccineringar och sånt. Imorgon ska jag skicka henne en liten uträkning på vad det kommer kosta att få en kull. Ska berätta för henne om det där med kjesarsnittskostnaden. Tackar :bow:

Liten uppdatering.

Hon ska iväg ock vaccinera katten snart och hon ska prata med veterinären då om vad det finns för risker med det hela. När hon har gjort det ska hon bestämma sig

Jag talade även om för henne hur dyrt det skulle bli om nått gick fel. Hon såg lite chockad ut.

Katten är fortfarande oförsäkrad men förhoppningsvis fixar hon det.

Om inte veterinären får henne att ändra sig så parar hon katten vid nästa löp om ca 3 veckor.

Jag hoppas hon vet vad hon gör :(

Åk in och sterilisera eller kastrera i smyg, nä då. Svårt val men som de andra säger, förklara att det inte bara är och "avla". Om hon nu lever på social bidrag, hur ska hon då ha råd att avmaska, vaccinera eller ge kattungarna mat.
Har en här också som jag fick tjata på att kastrera eller ge hennes honer p-piller, men hon lyssnade inte så nu står hon med 15 kattungar hemma, som ingen vill ha. Jag mår otroligt dåligt över det, men kan inte göra något åt saken, har räddat för många djur därifrån redan.

Kan inte du be vetrinären innan nu åker dit att dra en massa skräckhistorier och förklara hur situationen är med henne.

Jag håller på henne bara hon ær noga med sin lilla uppfødning och ser till att hitta bra hem till ungarna.
Det dær med ærftliga sjukdommar ær inget bra argument, det ær nog større risk med raskatter egentligen før de ær ofta linjeavlade.

Jag håller på henne bara hon ær noga med sin lilla uppfødning och ser till att hitta bra hem till ungarna.
Det dær med ærftliga sjukdommar ær inget bra argument, det ær nog større risk med raskatter egentligen før de ær ofta linjeavlade.

Men pengarna då?
Om man inte har katten försäkrad så ska man tillräckligt mycket pengar att lägga ut om något händer när ungarna ska födas.
Något annat är totalt oansvarigt och naivt. Katten och ungarna lär ju åka till vet. och avlivas om något händer istället för att få hjälp, så ska det inte vara. Om det dessutom sker på akuttid så kanske hon inte ens har råd med det utan måste ringa runt efter en jägare medan kattmamman lider. Usch. :(

Men pengarna då?
Om man inte har katten försäkrad så ska man tillräckligt mycket pengar att lägga ut om något händer när ungarna ska födas.
Något annat är totalt oansvarigt och naivt. Katten och ungarna lär ju åka till vet. och avlivas om något händer istället för att få hjälp, så ska det inte vara. Om det dessutom sker på akuttid så kanske hon inte ens har råd med det utan måste ringa runt efter en jägare medan kattmamman lider. Usch. :(

Om allt går bra, vilket det väl oftast gör, så behöver det inte bli dyrt alls. Skiter hon i vaccinationer och sånt där så är det bara maten som blir lite dyrare under den tiden hon har källingarna kvar. Kanske är hon också en sådan som säljer efter 7-8 veckor, och då blir det ju inte alls dyrt. Inget bra argument för någon som inte bryr sig, det där med pengar...
(obs- bara diskussion kring argument, inte min värdering om hur det ska vara)

Men om hon nu ändå har tänkt att sälja kattungarna vid 7-8 veckors ålder så finns det ju faktiskt ett väldigt bra motargument till detta, nämligen att det är olagligt! Sen är det bara att hoppas att hon fattar vad det innebär vilket ju inte verkar vara helt självklart med tanke på tråden som handlar om denna lag här på forumet.

Saken är den att det redan finns en sådan massa katter.
Jag har en hona nu hemma som hittades i en katong som var ihoptejpad, hon låg där med sin unge och var i väldigt dåligt skick så jag fick mata ungen för hand, för mamman orkade inte.

Om jag då ska leka kattägaren i detta fallet och argumentera imot det.. så kan jag säga att vaddå olagligt. Vem kollar upp det? Polisen hinner inte utreda misshandlar och lösa mord, hur ska de kunna ta sig tid till att kolla upp hur gamla kattungar är när de säljs? Jag vet ingen som är anmäld för detta. (Eller som folk skriver i andra tråden:) Jag har alltid sålt källingar när de är 8 veckor, och det har gått bra.. :grin:

:bow:
Respekt till dig som rycker in för djurens väl. Visst finns det många sånna historier och historien kommer nog att upprepas varje år i varje del av detta land.. tyvärr.. :cry:

Jag har ingen aning om nån har blivit anmäld hittills men lagen är som sagt väldigt ny så har det inte hänt ännu lär det göra det framöver. Jag hoppas det finns folk därute som håller sina öron och ögon öppna och har mod nog att anmäla om de vet att nån säljer sina kattungar innan de är 12 veckor.

Jag hoppas det, jag med.. Jag har fullt upp med att sprida informationen om att lagen finns till alla kattägare jag vet..

Härligt! :bump: Tror vi alla måste hjälpas åt att informera om sånt som rör djurens bästa så gott vi kan.

Om allt går bra, vilket det väl oftast gör, så behöver det inte bli dyrt alls. Skiter hon i vaccinationer och sånt där så är det bara maten som blir lite dyrare under den tiden hon har källingarna kvar. Kanske är hon också en sådan som säljer efter 7-8 veckor, och då blir det ju inte alls dyrt. Inget bra argument för någon som inte bryr sig, det där med pengar...
(obs- bara diskussion kring argument, inte min värdering om hur det ska vara)

1. Man bör förutse alla händelser. Om man inte har råd med ohyggligt dyr vet.vård ska man försäkra sitt djur.
2. Att inte vaccinera är bara korkat.
3. Att ge bort kattungarna för tidigt är också korkat, samt olagligt.

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka