Hjälp! Hur ska jag stoppa henne?

Sv: Hjälp! Hur ska jag stoppa henne?

Det dær med ærftliga sjukdommar ær inget bra argument, det ær nog større risk med raskatter egentligen før de ær ofta linjeavlade.

Har du några fakta på det?

Till TS, erbjud dig att betala kattens kastration och be henne kontakta ett katthem, så kan hon bli jourhem åt katter som är dräktiga, så får hon ta hand om en kull med allt där till, men med stöd från folk som kan och samtidigt gör en god gärning.

knapplån

Hon bryr sig väldigt mycket om sin katt så jag tror inte att hon kommer sälja kattungarna för tidigt. Dessutom kommer jag inte låta henne göra det ( även om jag måste kidnappa katten o ungarna)

Tyvärr har jag inte råd att betala en kastrering då alla mina pengar går åt till mina egna mediciner och jag helst inte vill sluta ta dem (tänkte leva några år till)
Men det där med jourhem låter bra. Får ringa henne imorgon och se om hon går med på det

OT
Zizzy: Var det inte du som skaffade dig en nakenkatt?

Tycker hon om andra katter än sin egen katt?
Det finns många övergivna kattungar som söker nya hem nu. I många fall är det den som har fött upp kattungarna som sedan när de inte hittar nya hem dumpar dom.
Det står en artikel i expressen idag att ett katthem får säga nej till 30-40 kattungar varje dag, tycker hon inte att man ska försöka hitta hem till dom kattungar som redan finns istället för att sätta nya kattungar till världen?

Har pratat med henne om jourhem men hon tror inte det går då hon bor i en liten etta och inte vet om hennes hona skulle gå med på att få in en annan hona i lägenheten.

förklara för henne att det är jättesvårt att bli av med kattungar till seriösa kattägare,risken är att hon helt plötsligt sitter med 1- 4 katter extra ,vad ska hon göra med dom.
Det är jättetråkigt att läsa hur man avlar hej vilt på katter ,när det finna massor av människor som lägger ner all sin lediga tid på att rädda alla hemlösa katter ,som blir efter oseriösa kattägare ,trenden är att det blir värre o värre från år till år ,folk flyttar och *glömmer* kvar katten på det gamla stället,åker iväg o slänger ut katten någonstans,slänger ut katten från bilen när man kör ,ställer ut en ihoptejpad kartong med levande kattungar i skogen ,för att dom ska svälta ihjäl osv osv
Så snälla försök övertala henne att låta bli.
Det finns bara ett antal seriösa hem ,varje mer född kattunge tar en annans seriösa hem

Ja det är ju tyvärr så, vissa människor ska inte ha djur.

Jag har tydligen lyckats skrämma upp henne. Hon väntar med att ta kattungar tills hon har råd att försäkra katten och har en buffert att ta av ifall det skulle behövas.
Hon vågar inte riskera att hennes katt råkar illa ut för att hon inte kan betala veterinären.
Så det blir inga kattungar just nu :)

Jättebra
Försök få henne att lägga ner detta med att ta kattungar på sin katt ,när det finns ett jätetsort överskott på katter.
Vill hon ändå ha kattungar finns det massor att vara stödhem åt.
Jättebra att du brydde dej och lyckades övertala henne :)

Att avla på en huskatt, det var förmodligen den dummaste idé jag någonsin hört.... Vet hon inte om att sk. huskatter/bondkatter finns i ett ÖVERFLÖD och att dom mer eller mindre skänks bort, för att det finns för många katter och för få hem???? Visst är det skoj med kattungar (har själv haft) men dom ska ha massor mat, avmaskas osv. Dessutom blir dom små marodörer som ränner omkring i flock när de blir lite äldre och det är OLAGLIGT och SKADLIGT för kattungarna att tas förtidigt från mamman, så man får allt stå ut med att saker går sönder, det hamnar lite kiss och bajs här och där innan de blir rumsrena osv. Det kostar alltså pengar, tid och omtanke med kattungar och man får inget betalt för dom när de ska flytta.
Så alla som har huskatt: KASTRERA!!!! Enda sättet att öka värdet på dessa fantastiska djur!

Ps. Jag skulle vilja säga att en katts mentalitet beror mest på sättet den blir uppfostrad på, efter alla katter jag själv haft och många andra haft. Alltså blir katten som man uppfostrar den, så hon kan nog gå till närmsta bondgård och välja ut en kattunge med bra bus i och som är lite självständig, med god uppfostran på det brukar dom bli underbara!:love:

Finns det nån kattmänniska därute som kan hjälpa mig att få henne att avstå från det här?

Jag är ju egentligen inte "kattmänniska" även om jag har katt, men jag är uppfödare av hundar och där resonerar ofta människor precis så.. Just deras (ofta blandras) är sååå underbar så hela hundvärlden verkligen skulle va så mkt fattigare om inte just deras hund får valpar.

Gör mig precis galen!

nu tycker jag att alla är jävligt pessimistiska!
bara man är berädd att ta sitt ansvar! jag har fött upp huskatter i 15år och aldrig haft problem.. nu säger jag inte att det inte kommer att bli problemfritt, men allt kan ju gå bra.. och kommihåg att honkattens mentalitet kan ändras ganska rijält när hon fått ungar. och det brukar inte bli 15 ungar på en parning kommihåg att en kull kan ha flera pappor. se till att hon vet några som vill ha ungar om hon inte vill ha alla själv..

nu tycker jag att alla är jävligt pessimistiska!
bara man är berädd att ta sitt ansvar! jag har fött upp huskatter i 15år och aldrig haft problem.. nu säger jag inte att det inte kommer att bli problemfritt, men allt kan ju gå bra.. och kommihåg att honkattens mentalitet kan ändras ganska rijält när hon fått ungar. och det brukar inte bli 15 ungar på en parning kommihåg att en kull kan ha flera pappor. se till att hon vet några som vill ha ungar om hon inte vill ha alla själv..

Och vad menas med att ta sitt ansvar? Det är väl just på den punkten meningsskiljaktigheter brukar finnas. Den här människan har ju dessutom inte råd att ta sitt ansvar och då är det ju egentligen väldigt råd. Har man inte råd med ett kejsarsnitt på jourtid ska man inte ta kull för det är en sådan sak som faktiskt kan hända och händer det måste man kunna betala för att få den veterinärvård som behövs.

Vad tycker du hon ska göra då ifall det blir en komplikation vid förlossningen? Skjuta katten då hon inte har den försäkrad?
Att honkattens beteende kan ändras efter en kull betyder inte att den gör det.
Man kan inte hålla på att chansa med djurs liv.

Och vad menas med att ta sitt ansvar? Det är väl just på den punkten meningsskiljaktigheter brukar finnas. Den här människan har ju dessutom inte råd att ta sitt ansvar och då är det ju egentligen väldigt råd. Har man inte råd med ett kejsarsnitt på jourtid ska man inte ta kull för det är en sådan sak som faktiskt kan hända och händer det måste man kunna betala för att få den veterinärvård som behövs.

Och det var precis vad som hände mig med min första kull....
Raskatt, som inte behagade klämma ut de två sista. (i korta drag)
En fin och trevlig Lördagskväll, då ingen veterinär vill jobba... :grin:
Bums iväg sju mil till närmsta som ville ta emot, om jag åkte på STUDS.
En timme senare och jag hade fått vända mig till Helsingborg eller Stockholm... :crazy:
Så visst kan det gå åt pipan, rätt så enkelt faktiskt.

se till att katten är försäkrad.. vi har haft tur efter som vi har en bra distrikts vet... desutom så skickar destriktan en räkning och då går det att få den reglerad. För mig spelar det ingen roll om det är en ras katt eller huskat man har ju ändå samma skylldigheter mot djuren..

Såklart att man har samma skyldigheter mot en huskatt som en raskatt.

Och ja, hon var försäkrad och jag som är känd på den veterinärkliniken fick sonika en räkning hem i brevlådan, efter att Djursjukhuset ordnat med reglering osv med försäkringsbolaget på Måndag morgonen. Men den lyxen har nog inte alla och då måste man ha en tio femton tusen liggandes hemma, ifall att...

se till att katten är försäkrad.. vi har haft tur efter som vi har en bra distrikts vet... desutom så skickar destriktan en räkning och då går det att få den reglerad. För mig spelar det ingen roll om det är en ras katt eller huskat man har ju ändå samma skylldigheter mot djuren..

Djurkliniker (inte heller distriktsveterinärer) har ingen möjlighet att direktreglera på jourtid och få fakturerar sina kunder så man behöver i princip ha möjlighet att punga ut för hela behandlingsbeloppet på en gång. Det är något man måste vara beredd på kan hända.

Vad gäller kostnads- och försäkringsfråga är det väl inte heller någon som har insinuerat att huskatter och raskatter ska behandlas olika?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 895
Senast: Badger
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Calmiche
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 387
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 979

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Random bildtråd med text V

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende