hjälp.. hur länge ska man kämpa? kvickdrag

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare AmandaBisa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 3 774
A

AmandaBisa

Har en häst med kvickdrag och denna sommaren har varit fruktansvärd..
Hon har haft 2 anfall då hon knappt fick luft och kämpade som bara den så vet fick komma ut akut.
Hon har svarat bra på medecin tills nu.. Nu har hon börjat flankandas igen och hosta när jag red fast hon går på full dos medicin.

Mitt största problem är försäkringen, har reservation för luftvägs problem och ja ni kan väl tänka er va dyrt de blir i längden, tror jag har lagt ut runt 10 000 redan på vet vård och mediciner och nu är kontot tomt.

Sen är frågan hur länge man ska kämpa? Lider hon? jag har astma själv och att inte få tillräckligt med luft är nåt av det hemskaste man kan vara med om.
Det är så svårt.. jag vill inte att hon ska lida men tänk om jag tar bort henne och så kanske hon hade kunnat bli bättre sen?

Ska prata med stallägarna om att ha henne ute på nätterna nu och så får vi se om det blir bättre men annars vet jag faktiskt inte vad mer jag kan göra..:cry:

Sv: hjälp.. hur länge ska man kämpa? kvickdrag

Klart att hon lider, gör det som är rätt. Befria henne.

Har hon haft så kraftiga anfall och även problem vid ridning så skulle jag fundera på att det är dags att låta henne avsluta.
Hon kommer inte bli bättre, det är ju en sjukdom som enbart försämras.

Jag tog det beslutet med min egen när jag märkte att anfallen var riktigt allvarliga och för att slippa hamna i situationen att behöva kalla in nödslakt.
Bättre att avsluta i lugn och ro när hon fortfarande mår hyfsat och inte är under stress som i en situation då hon inte kan andas.

Det jag märkte på min häst var att hon blev mycket tröttare med tiden och att hon vid anfallen blev allt mer stressad. Hon orkade inte leva det aktiva liv som hon ville. Då var det dags.

Det är mitt råd och min åsikt utan att ha sett hästen. Du känner henne och ser hon mår och reagerar.

Hur är hästens miljö?

Ler eller gräshage?
Hö/ silage?

Har hästen kvickdrag så kan den bli helt frisk om den ställs på en lösdrift -där ingen gammal möglig halm får ligga o dessutom mockas.

Det är alltid bättre att ta bort orsaken än att behandla symptomen.

för mig skulle valet mellan stall o lösdrift vara enkelt.

Jag hade häst som fick kvickdrag (kronisk bronkit). Han fick ett par riktiga anfall, men sedan fick han utebox där han kunde komma och gå som han ville. Han fick all mat blöt (blött hö eller ensilage). Han stod först på torv och sedan på spån (halm fungerade aldrig)

Något som hjälpte honom mycket (han levde ca 15 år med kronisk bronkit, var travare och blev 28 år) var örter. Jag gav honom en Örtblandning som hette Super Codlivine Breath-Clear. Det togs hem av Willab tror jag det var. Jag fick min lokala foderbutik att köpa hem det till mig. Innehåller bl.a Eucalyptus, Lakrits, Anis mm.

Kanske kan vara värt ett försök?

Annars var Bricanyl + Kortison det enda som funkade på honom när han var dålig...

Lycka till!

Hon står på stall nu, öppet hela nätterna höt blötläggs (har fått hösilage förut men det är slut:()
lång utevistelse, borstas alltid ute.
Ja jag gör väl det bästa av allt jag kan, dock hade jag helst haft henne på lösdrft men vet ingen här i närheten. Men som sagt ska försöka fixa så hon får gå ute på nätterna och så får vi se om det blir nån skillnad.
står i gräshage.

Kan tillägga att han blev dålig när det var mycket pollen i luften. Hans kvickdrag bröt ut första gången i Maj månad ett år när det var mycket torrt och mycket pollen i luften...

Kan tillägga att han blev dålig när det var mycket pollen i luften. Hans kvickdrag bröt ut första gången i Maj månad ett år när det var mycket torrt och mycket pollen i luften...

Jag tror oxå att min har reagerat extra mycket nu på grund av pollen.. hon fick sitt första anfall i mars/april nån gång tror jag det var när de precis hade börjat bli varmt. Men ska hon må så här varje sommar så blir de inte kul för henne. :cry:

Jag tror oxå att min har reagerat extra mycket nu på grund av pollen.. hon fick sitt första anfall i mars/april nån gång tror jag det var när de precis hade börjat bli varmt. Men ska hon må så här varje sommar så blir de inte kul för henne. :cry:
Men se till att den går ut så fort som du kan eller leta aktivt efter annat boende.

Ingår endast hö får man göra sig omaket att köpa eget silage. den kan äta all mat ute.

Om den är pollenallergisk måste den få rätt medicin, men de får knappast kvickdrag av det allena. Då har det pågått väldigt länge.

Tack! har köpt Breathe-Free där ifrån för några år sedan men då va hon inte så här illa, fast vet inte riktigt om de hjälpte så jätte mycket.
Har även testat alger men just nu gör det ingen större skillnad iaf.

Det bästa för hästen måste vara att vara ute dygnet runt, om den inte är pollenallergiker och hostar av den anledningen.

Vi har haft ett varmblod som för ca 12 år sedan fick diagnosen kvickdrag. Två vintrar fick han medicin som vidgade luftrören. Vi övergick till ensilage, gav honom ofta mat ute, lät honom vara ute länge på vinterdagarna, (de går alltid ute dygnet runt i 6-7 månader), tog bort innertaket över hans box, hade fönster öppet i stallet. Hostan blev så småningom bättre. Jag gav honom anis och timjan avkok i stället för medicin när han fick hosta. Efter ett par år försvann hostan helt, han kunde äta en del hö. Han levde i flera år utan hosta, avlivades förra våren, 25 år gammal, pga andra anledningar.

Om du har ändrat på förutsättningarna och hästen inte blir bättre så är det nog inte mkt mer du kan göra.

Ja jag gör väl det bästa av allt jag kan, dock hade jag helst haft henne på lösdrft men vet ingen här i närheten. Men som sagt ska försöka fixa så hon får gå ute på nätterna och så får vi se om det blir nån skillnad.
står i gräshage.

Men allvarligt, det kan väl knappast vara så himla svårt att låta hästen gå ute 24/7?

Det är ju bara att skita i att ta in henne på kvällen....

Det är ju både det bästa, enklaste och billigaste man kan göra för att hästen ska må bra.

Har din häst sådana här problem på vintern med eller bara på sommarhalvåret? Annars skulle man kunna misstänka att den är gräs/pollenallergiker och i så fall har den det bättre i stallet. Jag har haft en häst som var gräs/pollenallergiker och den fick flera anfall där det lät som om den skulle kvävas och den bukandades väldigt ofta (bara av att stå rakt upp och ner eller skritta). Enda sättet att få den symptomfri var att ha den inne alltså - med fönster och dörrar stängda - och bara rida i manege. Valde att avliva den för den ville gärna vara ute så jag tyckte synd om den. Om det var rätt eller inte vet jag inte men det kändes rätt just då i a f. Och om jag skulle få en häst till med samma problem skulle jag avliva den också, för det är väldigt jobbigt både för hästen och för hästägaren att ha en sån här häst. Om din häst är symptomfri när den vistas ute så är det såklart en annan sak, då får man väl sätta upp en utebox i hagen så kan den gå ut och in som den vill året runt.

Hästen jag skrev om medicinerades två gånger per dag, med en spray som gavs via en tratt, men det hjälpte inte ändå. Har hört att det numera finns sprutor som man kan ge mot allergi, men det är inget jag kan något om.

Som jag har fattat det har man haft god verkan av vanliga humanallergimediciner även på häst.

Min fick någon cortisonspray som man även använder på människor men den hjälpte inte speciellt bra. Dessutom hade den inte full effekt förens efter två dagar, något som veterinären som skrev ut den inte sa något om. Det fick jag veta av en läkare några år senare när jag började prata om detta. Och han var medicinarexpert så han borde veta. Där blev jag rätt sur faktiskt. Fast det hade nog inte spelat nån roll ändå, hästen fick 2x20 puffar per dag så det var ju rätt mycket ändå. Sprutorna som man kan ge numera är nog bättre? Kanske är sånt man ger människor också, jag vet inte.

Har hon haft så kraftiga anfall och även problem vid ridning så skulle jag fundera på att det är dags att låta henne avsluta.
Hon kommer inte bli bättre, det är ju en sjukdom som enbart försämras.

Jag tog det beslutet med min egen när jag märkte att anfallen var riktigt allvarliga och för att slippa hamna i situationen att behöva kalla in nödslakt.
Bättre att avsluta i lugn och ro när hon fortfarande mår hyfsat och inte är under stress som i en situation då hon inte kan andas.

Det jag märkte på min häst var att hon blev mycket tröttare med tiden och att hon vid anfallen blev allt mer stressad. Hon orkade inte leva det aktiva liv som hon ville. Då var det dags.

Det är mitt råd och min åsikt utan att ha sett hästen. Du känner henne och ser hon mår och reagerar.

Samma med min häst...:(

Han reagerade troligen även på pollen och jag tyckte inte han var värd ett liv med massa mediciner som KANSKE skulle göra honom bra, han var inte värd att behöv må dåligt och kämpa så mycket.

Nej jag pratar om vanlig allergimedicin i tablettform- att stävja utbrotten.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg... Min valack hade problem med pollensäsongen. När han var som sämst fick han Bricanyl. Alltså tabletter för människor som jag krossade och blandade i fodret. Han fick även kortison samtidigt. Han var superdålig första sommaren och jag tvivlade många gånger på om jag gjorde rätt som kämpade. Men sen lyckades jag hålla honom relativt symtomfri i många år. Han kunde vara lite pipig i andningen i land på sommaren.

Jadu.. Svårt. Vet en häst som vid 12 års ålder hade utvecklat en rejäl kvickdrag (detta är på 80-talet). En älskad framgångsrik tävlingshäst som blev så illa däran att han låg och inte ville resa sig..
Ägaren vägrade att ge upp (idag skulle nog detta ifrågasättas) och fick medicinera med cortison. Efter miljöombyte (och ständig utevistelse) - nära stor sjö så bättrade den på sig något. Då red ägaren! Red och red trots pipande lungor och rosslande och hostande.. Grundtanken var att med en hög grundkondition och muskelbyggande skulle "lungorna få hjälp".
Detta lyckades! Efter 2 års ridning och medicinering var hästen i princip symptomfri och tränades och tävlades ända upp i 20-års åldern. Ibland fick hästen ett lättare återfall - som hävdes med cortisonbehandling. Veterinären sa att i och för sig kan cortisonet slå ut njurarna och hästen måste avlivas - men att utan behandling skulle den ju dö i alla fall...

Detta var en stark liten häst som blev 26 år gammal - och som inte avlivades pga kvickdrag utan av att tänderna blev totalt nedslitna.. Men om det idag skulle vara acceptabelt ur djurskyddssynpunkt vet jag som sagt inte - men visst går det att vara envis.

Liknande trådar

Katthälsa Skrev i den andra tråden men mår så himla dåligt över detta så skriver här med om någon har tips hon har mått illa i ca en vecka...
Svar
14
· Visningar
1 956
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 804
Senast: Grazing
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 902
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka