HJÄLP!! Hund förstört golvet!!

Viilda

Trådstartare
Vi behöver verkligen hjälp!!! Vet inte hur vi ska lösa det här. Idag när vi kom hem hade vår ena hund förstört golvet i köket. Det är en plastmatta som hon har strimlat och bitit sönder totalt. Så det är bara för oss att byta golv nu...

Vi har sedan tidigare haft problem med att hon biter sönder saker när vi inte är hemma. Men vi har lämnat ben och andra leksaker och filtar och sånt så att hon ska ha någonting att göra plus att hon har ju vår andra hund som sällskap så hon är ju inte helt själv.

När vi är hemma biter hon aldrig på saker utan det är så fort vi går utanför dörren som hon verkar bli helt hysterisk. och det spelar då ingen roll om vi är borta 2min eller 2timmar, enda skillnaden det gör är att hon då hinner bita sönder fler grejer. Den senaste tiden har vi gjort så att vi har avgränsat och stängt in dem i köket när vi inte varit hemma och då plockat bort allt som de inte får bita på och lagt in leksaker, ben (stora älgben). Och det har ju gått bra då fram tills idag då hela golvet var borta..

Vi vet inte hur vi ska ta oss till nu :( har försökt med allt möjligt känns det som.. Och vi kommer bli tvungna att lämna dem själv framöver också. Vi behöver verkligen hjälp!!!!!

Sv: HJÄLP!! Hund förstört golvet!!

När det gäller kostnaden för golvet, kolla med ditt hemförsäkringsbolag om de ersätter man måste ha allrisk eller oturs försäkring kan ingå din försäkring (som tex i If stor hem) eller vara en tilläggs försäkring (vanligast)
Dock tar inte alla bolag när det är hundskada, men värt att kolla, har du If storhem så ingår det, övriga bolag vet jag ej så ring och fråga.
När det gäller hunden hade jag börjat med att begränsa utrymmet så inte hela huset blir "uppätet" sedan är här säkert någon som kan tipsa om bra träning

Senast ändrad:

Det är ju ganska enkelt att skriva, men ni måste träna ensamhetsträning. Hur se hundens liv ut? Vad är det för hund?

Jag har jätteproblem med min ena, så jag har väl ganska många tips, men det är ju ganska svårt att tipsa när man inte vet så mycket om hunden, förutom att den käkar grejer.

HUNDVAKT!!!
och se till att hunden är riktgt jäkla supertrött innan ni börjar om att träna ensamhet med henne igen!! alltså inte bara enhalvtimmes pomenad utan längre där hon får sträcka ordentligt på sig, samt mentakl träning som till ex spår o sök. det tröttar hunden. så får ni helt enkelt börja om som om det vore en valpis!
för hunden är uppenbarligen väldigt stressad över att bli lämnad oavsett kompis elle rej.

Ja det är klart att vi försöker fixa hundvakt om vi ska bort en sväng på dagen men det är inte alltid det går då de flesta jobbar. Men jag är för det mesta hemma på dagarna också men jag kan inte ens gå till affären och handla så som det ser ut nu eller åka på möte och vara borta i två timmar.

Så vi behöver verkligen hjälp med hur vi ska lösa det här om det är något som man kan träna bort eller om det är att vi gör fel på något sätt eller om det helt enkelt inte går att lämna henne hemma. Jag har ju hört att denna rasen kan vara svår att lämna själv, fast hon är ju som sagt inte helt själv utan hon har ju hundsällskap.

Jag känner mig lite skeptisk till munkorg, är inte det bara en tillfällig lösning? Är det okej att lämna hunden ensam med det i några tim?

Okej hur gör man ensamhetsträning då? För jag tycker att vi har ensamtränat henne (tydligen fel eller inte tillräckligt mycket då) hon var bättre på att vara ensam förut tycker att det här är något som har blivit värre och värre nu..

Det är två siberian husky som vi har och nu vet jag att alla kommer att skrika att det beror på att vi aktiverar dem för lite. Men jag tror inte att så är fallet. Vi använder dem till drag (skidor och cykel) och brukar vara ute och gå med dem i skogen på två-tre timmars promenader och då får de gå lösa och springa och leka hur mycket det vill. Min sambo är även ute och springer med dem.

Idag när vi lämnade dem ensamma så hade vi precis varit ute på en långpromenad och de hade lekt och badat och var trötta. Men ändå förstör hon golvet. Men visst det kanske är för lite.. men de andra jag känner som har husky ligger också på den här aktivitetsnivån ungefär.

Ja det är en tillfällig lösning för korta stunder, inte två timmar.
Har ni prövat att annonsera efter hundvakt?

Bygg hundgård...

Ensamhetsträna är en minut i taget, hunden ska vara lugn en minut innan ni kan lämna den 2 minuter osv. Sen tror jag inte att detta är ovanligt inom huskys, det är den typen av hundar om man ska säga så. Hur mycket nosaktiverar ni hundarna?

Min svåra har suttit jättemycket i bur, hon älskar sin bur. Nu funkar inte det längre, det är inte tillåtet och vi har jätteproblem. Men vi har testat massor, bland annat Tryptofan(aminosyra, fodertillskott) som kan vara bra att testa, även DAP och Valeriana. Hade jag haft möjlighet hade jag byggt typ hundgård inomhus, då hade min iaf inte kunnat skada sig själv, men det har vi inte möjlighet till.

Men börja med ensamhetsträning, i kombo med tex DAP.

Ja okej det är de som jag också uppfattat att ensamhetsträning är och det tycker jag att vi har gjort. Vi lämnade henne i någon minut i början för att sedan successivt öka och det gick bra. Och vi har kunnat lämna henne i kanske två timmar under en tid utan att hon bet sönder något och var lugn. Men sen började det gå åt andra hållet att vi en dag kom hem och hon hade bitit på en liten grej. Nästa gång hade hon bitit på mer och mer och så har det fortsatt. Och vi har nu börjat avgränsa utrymmet så att de bara får vara i köket.

Nej som du säger så har jag också hört att det här inte är ovanligt inom den här rasen.

Ja då får vi försöka med ensamhetsträning igen. Vad är de kosttillskotten bra för?

Hur gammal är hon?
Hur mkt aktivering får hon mentalt? Speciellt innan ensamhet?

Spelar roll om det inte är tillåtet om hunden mår bäst av det.

Spårar du med hunden? Antingen du gör det eller inte, så prova att lägga spår till henne precis innan du ensamtränar. Då är hon förhoppningsvis för trött för att hitta på bus. Och så börja med 1-2 minuter de första gångerna, utöka med 1-2 minuter åt gången tills du är uppe i en halvtimme. Men ha inte för bråttom med utökningen av tiden.

Om du måste iväg på möte eller annat som gör att du måste ge dig iväg ett par timmar, kan du i så fall ta med hunden? T ex kan den sitta i bilburen om du kör bil. I bilen får hunden sitta i bur ett par timmar när bilen står stilla om det inte är för varmt. Hemma inomhus får däremot hunden inte vistas i bur.

Spelar roll om det inte är tillåtet om hunden mår bäst av det.

Kan vara svårt att förklara för djurskyddsinspektören om det skulle bli så. Men tyvärr funkar inte bur heller längre, hon tuggar sönder buren och tänder/nos ser mindre fina ut...

Om hunden gör detta pga av stress så ska den inte vara supertrött när ni lämnar den. Om du får välja själv att gå med en pigg treåring på ett köpcentra eller en trött? Ska man utsättas för stress ska man vara utvilad.

D.A.P som föreslogs är inte ett kosttillskott, det är ett milt rogivande medel där man lyckats framställa samma feromon som tiken avger till sina valpar på kemisk väg. Jag skulle rekommendera att du använder D.A.P dosa i det rummet där hunden ska vara ensammen i, plus att du ger hunden zylekene, ett mjölkpreparat som ger "paltkoma".

Sen måste man se helheten, är hunden en stressad individ i övrigt? Plus som tidigare nämnt, hur ser vardagen ut. Hur kan du påverka för att göra det "minst otrevligt" för din hund när den är ensam.

Jag upplever henne som lugn (alltså inte stressad) annars men hon är väldigt energisk. Vi brukar skämta om att hon har adhd eller liknande. Hon är också väldigt smart. och när vi kommer hem dem här gångerna så syns det ju verkligen att hon vet om att hon gjort fel utan att vi ens säger något.

Hon är en husky av tio, alltså en som kan gå lös och som kommer tillbaka (man brukar säga att en av tio kan det). Hon är också fruktansvärt hårdhudad och hon har stundvis varit jättejobbig som valp. Tillsägelser och sånt bara rinner av henne och hon bryr sig liksom inte. Och hon har heller aldrig varit rädd för någonting. Det bästa hon vet är att springa och det gör hon gärna i flera timmar.

Hon är också väldigt smart. och när vi kommer hem dem här gångerna så syns det ju verkligen att hon vet om att hon gjort fel utan att vi ens säger något.

Fast det gör hon inte, av det enkla anledningen att hon är hund. Däremot känner hon igen situationen och har lärt sig att ett tillbakadraget sätt mot er lönar sig.

ADHD och DAMP börjar bli den vanligaste bort/förklaringen på jobbiga hundar som jag börjat stöta på i mina kuser. Sannorlikheten att en hund skulle ha neuropsykiatriska funktionshinder ser jag som en smula långsökt.

Vad menar du med energisk, inne eller ute eller både och?

Hur gammal är hon? Är väl ganska vanligt att saker de kan ena dagen är borta nästa osv i vissa perioder medan de växer upp. Kanske ända upp i tvåårsåldern kan jag tänka mig. Kanske är det dags för löp?
Testa att börja om från början med ensamträningen?

Nej i just det fallet kanske hon inte förstår men vi har i alla fall gjort bedömningen att hon är en smart hund då hon förstår väldigt mycket mer än vår andra hund tex. Vi har även gjort sådana där smart test som man kan göra på hunden.

Jag använder det inte som en bortförklaring. Vi tror inte att hon har adhd vi brukar bara skämta om det för att hon har den energinivå som hon har och för att hon mellan åt har varit svår. Inte alls lik våra andra hasky.

Främst är det ju ute då vi har lärt hundarna att det inte ska vara någon lek och sånt inne utan att man är lugn inne. Men det händer ju att hon blir energisk inne också. Ja jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det där med energin. Först och främst så kräver hon kanske dubbelt så mycket aktivitet jämfört med vår andra. Hon är nyfiken på Allt och älskar alla. Hon är liksom alltid glad (energisk) så att det sprätter i benen på henne även om vi precis varit ute och dragit en mil. Men jag upplever inte att det är den där stressade energin men jag kanske har fel där.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 591
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka