hjälp hästförsäljning....

B

buztifa

vad gäller egentligen?

från start,
i våras sålde jag ett hbl sto till en flicka och hennes mamma,
vi skrev kvitto på att vi skulle byta denna häst mot en kattunge, (dom föder upp raskatter) om det mot förmodan inte skulle gå vägen för kattmamman så skulle dom betala 7000:- för hästen inom Rimlig tid.
allt verkade gå super och dom var jättenöjda med hästen, nu framåt hösten började jag undra hur det egentligen gick med kattungen.
fick svaret att alla var uppbokade... så hon ville betala i stället. OK tänkte jag, besviken blev jag väl men men...
SEN
hittade jag denna människas annons på blocket där hon sålde kattungarna! d.v.s dom var inte sålda från början...
jag ringde upp, då var dom plötsligt sålda igen... på sisådär en timme....
jaha sa jag, då betyder det att jag får betalt nu?
hon velade lite, menade att kattungarna inte hade hämtats än men i mitten av november skulle jag få betalt...
nu är det som sagt mitten av december oc jag har äntligen efter flera veckors ringande fått tag i henne, då säger hon att hästen blev halt för en månad sen och därför ville hon bara betala 3000 för henne. nu undrar jag, hur kan jag gå vidare med det här? jag vill inte hämta hem hästen och jag behöver verkligen pengarna... alltså jag vägrar ta 3000 från HENNE.
hon påstår att hon vill behålla hästen men vill bara ge 3000 för att hästen blev halt, hästen är 23 år! och dom har haft henne i flera månader... så vad gör jag?

Sv: hjälp hästförsäljning....

du hanvisar till kontraktet och formadar jag de 7000 sek som ar inskrivna i kontraktet om du inte far en kattunge... och hjalper inte det sander du en faktura pa 7000 for hasten, betalar hon inte tar du det vidare med kronofogdens hjalp.. det ar vissa process som maste goras men det ar basic.. manga andra kan ge dit ett mer utforligt svar.. att hasten blev halt har inget att gora med kopesumman med tanke pa att de tydligen har anvant hasten for flera manader... lycka till med allt.

Ja skulle nog inte äns våga byta häst mot en katt, man vet ju aldrig om man får de dom lovar :cry:

hoppas att de löser sig i alla fall för dig :cry:

oki. men jag är ju privatperson? hur ska jag då kunna skicka en faktura?

så jag skickar bara en vanlig faktura? måste jag skicka påminnelse om hon inte betalar eller kan jag gå direkt till kronofogden?

jag tror att du maste skicka paminnelse.. ar inte hemma inom detta men lovisaleonora (moderator) kanske kan hjalpa dig, hon har bra pejl pa san har saker. och du kan ju alltid ringa kronofogden men det ar en avgift (300?) som du sen kan forhoppningsvis fa tillbaka fran kattfolket. du lagger bara pa den summa pa vad de ar skyldig dig.. KF kan hjalpa dig mer. och nej du skall inte ta 3000 for hasten. du har kontrakt pa 7000 eller en kattunge, du har inget av det nu, sa go to town med det...lycka till

så jag skickar bara en vanlig faktura? måste jag skicka påminnelse om hon inte betalar eller kan jag gå direkt till kronofogden?

Du är inte tvungen att skicka en påminnelse efter att du skickat fakturan .

Det kostar en avgift hos kronofogden som man även ställer till den man har kravet mot dvs kronofogdenavgiften.

Du ska absolut inte sänka priset utan gå på det som gäller i kontraktet , informera även köparen att detta är inget att diskutera utan man ska betala de 7000 kr för hästen annars kommer du driva in detta genom Kronofogden .

Var nu snabb om hon håller på att sälja kattungarna så vet du ju att det finns pengar på ingående ialla fall .

Mia

tack för alla svar! :love:
jag ska försöka knåpa ihop en faktura åt henne nu=)

Var noga med att dokumentera datum på fakturan.

Till exempel

"Full likvid för hästen xxxx enligt överenskommelse xx-xx-xx. Sista betalningsdatum ursprunligen xx-xx-xx.

Inbetalning sker till konto i x-bank senast 2010-12-20 (se tidigare betalningsfrist). Skulle livid ej registrerats angivet datum skickas fordran vidare till KFM vilket kan komma att innebära merkostnader och betalningsanmärkning"

Något i den stilen, så det framgår vad som har hänt. Och så klart summa att betala in.

Glöm inte att ange alla dina uppgifter på fakturan, så det går att nå dig (det är så surt när de skyller på att de inte haft mailadress/telefonnummer/adress eller vad det nu är). Skicka gärna både via fax, e-mail och snigelpost. Samt SMS:a att du skickat faktura via mail, fax och snigelpost. Så kan hon aldrig hävda att hon inte vetat/inte fått den.

skrev till henne att jag skulle skicka faktura, fick ett sms tillbaka att då skulle hon skicka kostnaden för allt DOM lagt ut på hästen till mig, d.v.d foder skötsel m,m
jag påpekade att det har vi inget avtal för, och att vi har ett kvitto där dom i princip köpt hästen men inte betalat... nu säger hon att hon tänker köra hit hästen till mig i morgon! jag varken kan eller vill ha hem hästen, vad gör jag!?

Berätta för henne att hon inte har någon laglig rätt att återlämna hästen. Hon har köpt hästen och äger den, men har inte betalt den.

Du vill ju ha pengarna, inte hästen. Väljer hon att köra den till dig, får du ju ta betalt för uppstallningen. Det är ju HENNES häst.

Hon försöker pressa dig.

jo jag märker det..:(
jag sa till henne att hästen i princip var hennes bara det att hon inte kan sälja den vidare innan den är betald typ... fick inget svar på det men hur beter jag mig om hon verkligen kommer hit? ska jag vägra ta emot hästen? eller måste jag ta den? jag har som sagt inte ens plats och 4 hingstar hemma, det här är ett sto det kommer bli kaos... men hon kan väl inte bara släppa den i hagen med dom andra eller ställa den i stallet? utan mitt medgivande alltså?

Du har ingen skydlighet att ta emot hästen, det är ju i princip som om jag skulle komma och lämna min häst hos dig och förvänta mig att det ska vara ditt problem.

Men du kan ju alltid meddela att du kan ta emot hennes häst, inackorderingspris med full inackordering inkl. skötsel är 5000 kr per påbörjad månad, priset anses accepterat då hästen lämnas hos dig. Veterinär, hovslagare etc tillkommer på priset.

Du har ingen skydlighet att ta emot hästen, det är ju i princip som om jag skulle komma och lämna min häst hos dig och förvänta mig att det ska vara ditt problem.

Men du kan ju alltid meddela att du kan ta emot hennes häst, inackorderingspris med full inackordering inkl. skötsel är 5000 kr per påbörjad månad, priset anses accepterat då hästen lämnas hos dig. Veterinär, hovslagare etc tillkommer på priset.

Exakt! Stå på dig och glöm inte informera om den fetmarkerade biten!

Folk är ju banne mig inte kloka. Hon borde skämmas :mad:

Meddela henne skriftligen, så finns det inte så mycket mer att säga om saken. Hon är inte skyldig dig en häst, hon är skyldig dig pengar. Nu verkar de ju dessutom ha haft sönder hästen, då kan man inte gärna lämna tillbaka den.

Folk är verkligen beredda att gå hur långt som helst för pengar ibland :mad: Stå på dig! Vik dig inte en millimeter för deras skull. Lovisaleonora är ruskigt vass vad gäller juridik vad jag har förstått, så du kan lita på hennes råd... De här människorna behöver uppenbarligen sättas på plats.

Nja, jag vill friskriva mig där. Men att sätta ett pris på inackordering om hon lämnar hästen är ju det absolut minsta ts ska göra.

Fast du har ju bra mkt mer koll än dom flesta här iaf! Här går inte att friskriva sig från nåt inte :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 284
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 957
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka