HJÄLP! Han vill inte jobba

mumrikan

Trådstartare
Jag har fått låna en jättetrevlig liten häst med oerhörda gångarter, ffa en rejäl ökad trav (bara 155 cm som kommentar till tråden om små dressyrhästar).
En jättebra läromästare som dessutom kan det mesta, dock har han stått skadad i flera månader. Vi börjar därför från grunden för att bygga upp honom (och mig) och ska börja starta lite tävlingar till hösten.
Nu har denna smarta lilla häst dock börjat inse att jag inte har lika fasta händer och starka ben som hans tidigare ryttare (han var en välbygd man, jag ganska liten tjej) och därför har han börjat tro att han inte ska behöva jobba lika bra med mig.:devil:
Det uttrycker han med att bocka och skutta (skritt och trav) :bump: eller rusa iväg okontrollerat (galopp) så fort han börjar tycka att det blir lite jobbigt. (väldigt ofta)
Jag var ett tag rädd att han skulle ha ont nånstans trots att veterinär och tränare gett klartecken, men när min tränare (samma kroppsbygnad som hästens tidigare ryttare) hoppar upp, får han bråka lite för att få stopp på bockandet, men sen går det jättebra. :bow:
Därför tvingas jag inse att det är min ridning det är fel på, men har någon tips på hur vi ska komma runt det. Men mig bockar han bara mer om jag slår till honom och om jag ändå inte ger mig kan vi bli stående på samma plats LÄNGE. Jag brukar därför släppa efter för att få honom FRAMÅT, men då tappar jag samtidigt all samling jag haft och lagom tills jag fått ihop honom igen börjar cirkusen igen. En sak som dock funkar är att HELA TIDEN rida skolor, skänkelvikningar, halter etc, men så fort jag vill att han ska gå rakt fram 10 meter börjar skolorna ovan mark igen!!!
Min tränare är jättebra och säger att bara jag driver mer (ska rida utan sporrar eller spö) så ska det bli bättre så småningom, men jag skulle vilja höra lite andra små tips.

Sv: HJÄLP! Han vill inte jobba

Ingen som har något litet tips på vägen?
Eller nån som haft liknande problem och som kan trösta mig med att det går att komma över?
Eller kanske någon benövning jag kan göra hemma/på jobbet för att få starkare benmuskler och orka driva fram så mycket som min tränare vill?

Jag tycker att det låter som att hästen protesterar för att den har ont. Har du en utprovad sadel , trivs hästen med bettet, kan den ha dragit upp den gamla skadan och vad var det för fel på den? Det går ju inte att säga vad du ska göra utan att ha sett dig rida, din tränare ska kunna hjälpa dig att komma vidare. Går inte det så får man söka efter en ny.

Varför ska du ha starka ben när man rider med säte/bål?

Hmm.. min ponny är lite gran lika dan, eller Var iaf det (visst, det händer gortfarande :smirk: ). Det bästa för oss var att jobba vidare. Om han brallade så jobbade jag honom ännu hårdare. Varje gång han brallade sa min tränare åt mig att sätta honom i arbete. Det är väl det ända jag kan tipsa med! Min ponny blir också värre om man slår till honom..

Jag tror inte att han har ont. Dels har vi kollat upp allt, såklart extra mycket pga den gamla skadan i v.b. (han rids på ett vanligt tränsbett, sadeln är OK men inte perfekt eftersom han har ganska dåligt sadelläge, ny är beställd och kommer i sommar) och dels så går han ju så himla bra när tränaren rider (samma ridsätt som förra ryttaren). Varför om han har ont?
Att jag behöver starka ben är ju för att hästen är van att ridas så, vi är nya för varandra och jag har dessutom ganska nyligt återupptagit ridningen efter lång tids uppehåll så jag är ju också otränad. Sätet svarar han på när jag gör viktförskjutning i tex galoppombyten, men inte som framåtdrivande hjälp.

Beauty_Boss: Förutom att driva vidare när han brallade, HUR fick du honom att sluta. Tappade du också all samling när han bockade eller kunde du ha honom kvar i hand? Var/ är han stark och rusade/ rusar?

Ett problem jag har också är nog att jag ofrivilligt blir lite rädd när han brallar. Vet att han inte försöker få av mig så jag är inte eg. rädd, men får väl nån slags "räddlukt" som hästen känner och utnyttjar till sin fördel. Vad gör man åt det?

men finns det inga roliga övningar du kan göra skritta eller trava över ett par bommar. markarbete får kusen annat att tänka på lyfta fötterna
förvändgalopp
lite sådant roligt, (bebis övningar kanske för en inbiten dressyrryttare)
och minsta lilla tendens till att bocka sätter du ner rumpan djupt i sadeln och räknar till tre och driver framåt.
och varje gång han försöker rusa eller bli stark ge tygeln fram med handen.

gå med honom vid handen ta en promenad gå och köp glass med kusen :d

kanske du kan longera honom före ett ridpass så du får kontakt
så han kan koncentrera sig på jobbet.

lycka till:love:

mumrikan skrev:
En sak som dock funkar är att HELA TIDEN rida skolor, skänkelvikningar, halter etc, men så fort jag vill att han ska gå rakt fram 10 meter börjar skolorna ovan mark igen!!!

Att ovanstående fungerar är ju kanon! Bra att du har något att utgå ifrån :) Det är skitsvårt att hålla kvar samlingen i en häst som är rak. Min häst försöker komma undan arbetet genom att öka tempot och skjuta sig från bärigheten så att säga, och andra har ju andra metoder.. som din då.. :crazy:

När du skriver rakt fram - menar du då på ett rakt spår med *rak kropp*? Vad händer om du du gör några skolövergångar mellan öppna och sluta och så småningom hamnar mitt emellan öppnan och slutan - dvs rider på en rak linje, men med en häst som är böjd i kroppen men ändå går på två spår?

Får du ngn förvarning på när bockningarna börjar, eller säger det bara pang-bom?

Har du provat rida honom på kandar?

mumrikan skrev:
Beauty_Boss: Förutom att driva vidare när han brallade, HUR fick du honom att sluta. Tappade du också all samling när han bockade eller kunde du ha honom kvar i hand? Var/ är han stark och rusade/ rusar?

Ett problem jag har också är nog att jag ofrivilligt blir lite rädd när han brallar. Vet att han inte försöker få av mig så jag är inte eg. rädd, men får väl nån slags "räddlukt" som hästen känner och utnyttjar till sin fördel. Vad gör man åt det?

Jag håller mycket på yttertygeln och tänker tanken mot öppna! han blir ganska stark när han får fart, men oftast *peppar peppar ta i trä* så lyssnar han på mina förhållningar. Men det är viktigt att du berömmer när han lyssnar också! Han tappade formen lite i brallet, men sedan vart han så laddad så att det blev så mycket aktivitet i baken att han blev jättefin :D Jag blev också rädd i början och självklart tycker jag ju inte att det är Roligt, men jag blir mest arg när han håller på. Jag driver fram honom och jobbar hårdare helt enkelt!

Tack för alla bra tips och uppmuntran. :love: Det är just vad man behöver när det ibland känns som om man inte kommer nånvart och är redo att ge upp.

Beauty_Boss skrev:
Jag håller mycket på yttertygeln och tänker tanken mot öppna! han blir ganska stark när han får fart, men oftast *peppar peppar ta i trä* så lyssnar han på mina förhållningar. Men det är viktigt att du berömmer när han lyssnar också! Han tappade formen lite i brallet, men sedan vart han så laddad så att det blev så mycket aktivitet i baken att han blev jättefin :D Jag blev också rädd i början och självklart tycker jag ju inte att det är Roligt, men jag blir mest arg när han håller på. Jag driver fram honom och jobbar hårdare helt enkelt!

Ja yttertygeln är nog en bra lösning. Tror att jag oftast håller emot för lite där och att jag gärna rider för mycket på innertygeln.

FlipTheFrog skrev:
Det är skitsvårt att hålla kvar samlingen i en häst som är rak. Min häst försöker komma undan arbetet genom att öka tempot och skjuta sig från bärigheten så att säga, och andra har ju andra metoder.. som din då.. :crazy:

När du skriver rakt fram - menar du då på ett rakt spår med *rak kropp*? Vad händer om du du gör några skolövergångar mellan öppna och sluta och så småningom hamnar mitt emellan öppnan och slutan - dvs rider på en rak linje, men med en häst som är böjd i kroppen men ändå går på två spår?

Har du provat rida honom på kandar?

Nej egentligen är det inte rakt fram som är svårast utan på en volt. Jag har en tendens att böja honom för mycket inåt eller att rida lite sidvärtes på volten för att han skärper sig mer då, men när min tränare säger åt mig att bara ställa lite och rida fram och bak på samma spår i volten då brallar han som värst. Tror att det dels är jobbigt för honom dels att jag tappar kontrollen.
Men även alldeles rakt som på en långsida eller diagonal är jättesvårt utan brall, men det känns som om han inte tycker att det känns lika jobbigt och därför skärper han sig.

Har inte provat att rida på kandar, har ridit ganska lite på kandar tidigare, men det kanske kan vara ett sätt att hålla bättre koll på honom. Känns ju vettigare att använda kandar i dressyr isf alla andra bett och hjälptyglar hoppryttare använder på sina hästar.
Men samtidigt vet jag inte hur han skulle reagera. Han är väldigt känslig i munnen (en motsägelse för att samtidigt kan bli mycket stark) och kanske bara skulle reagera med att rusa än mer för att komma undan.

Trots allt provade jag att rida med gummisnodd på träningen idag. Har alltid skytt alla typer av hjälptyglar som drar ihop hästen, som pesten, men GUUUD va bra han gick!!! Det kändes lika bra som första gången jag red honom, när förra ryttarens ridning fortfarande satt i honom,

Det var som om han förstod att nu var det allvar, nu skulle vi jobba. Jag kunde sluta tänka på händerna som jag ibland använder för mycket och bara koncentrera mig på att rida med säte och skänklar. Ökad trav på diagonalen blev trav och inte en serie bocksprång! Och han kunde tom galoppera samlat på en volt.

Men jag vill inte bli beroende av detta. Tror ni att jag kan rida med det någon eller några veckor (bara under träningspassen såklart) och att han sen glömt bort att spela Allan :angel: med mig och att vi sen kan jobba på normalt utan den? Eller finns det en risk att man inte löser något utan är tillbaka på ruta ett igen när den plockas bort?

mumrikan skrev:
Därför tvingas jag inse att det är min ridning det är fel på

Varför är du så säker på det?
Jag skulle snarare vilja påstå att hästen tidigare är felriden med för stora och grova hjälper ("starka ben och fasta händer"). De allra flesta hästar är i början känsliga för små, små hjälper men blir tyvärr ofta avtrubbade i takt med att hjälperna blir grövre. Varför skrika när man kan viska?

Hur du ska komma tillrätta med problemet vet jag inte riktigt, men ett sätt kan vara att börja om från början. Skritta på lång tygel i en vecka, gör halter och igångsättningar med så små hjälper som möjligt och försök få hästen känslig för hjälperna igen. Efterhand kan du gå över i trav och så småningom även galopp när de små hjälperna fungerar.

Lycka till!

Immer

Jag tänker lite som Immer fast tvärt om... Den ryttare hästen har haft innan och din tränare är ju tydligen större än du, både vad gäller längd och vikt och följdaktligen muskler. Kanske är det helt enkelt så att din tränare inte kan föra fram det h*n menar med att driva framåt. En person med bra sits och stadga i kroppen behöver ofta inte göra särskilt mycket för att driva, det är mer en känsla i magen än i benen och svår att förklara. Kanske gillar hästen helt enkelt inte att du klämmer, trycker och sparkar (vad vet jag) om hans mage? Finns det ett läge där hästen accepterar din ridning utan att bocka? Analysera dig själv där och känn efter vad du gör eller inte. Lägg er träningsnivå där ett tag för att få flyt i ridningen, för att rida mer än du och hästen klarar verkar inte särskilt givande. Visst ska man höja kraven i ridningen för att komma vidare men man ska också kunna ha ett flyt och en bekväm nivå. Lycka till med ridningen och var glad att du har en läromästare som kanske är just det, din lärare :idea: .

*knapplån*

Titta lite på tråden om att skola munnen eller tvinga. Ofta blir det protester om man både bromsar och gasar samtidigt. Hästen måste förstå vad du vill med dina hjälper.

- och - hästen har inget begrepp om vad som menas med "arbete" .... den vet om du blir glad och nöjd eller rädd och arg. Den kan känna sig bra i kroppen och röra sig med glädje eller det kan ta emot på massor av olika sätt....

Om du får den effekten så är problemet dina händer.
De är inte stilla och fasta nog.
Eller så håller du dem fel.

Filma och jämför mot tränare och förra ryttare.
I övrigt så håller jag med Immer.
Om du börjar om från skrittarbetet så löser du problemet oavsett om det är händerna eller hästen.

keramin skrev:
Jag tänker lite som Immer fast tvärt om... Den ryttare hästen har haft innan och din tränare är ju tydligen större än du, både vad gäller längd och vikt och följdaktligen muskler. Kanske är det helt enkelt så att din tränare inte kan föra fram det h*n menar med att driva framåt. En person med bra sits och stadga i kroppen behöver ofta inte göra särskilt mycket för att driva, det är mer en känsla i magen än i benen och svår att förklara. Kanske gillar hästen helt enkelt inte att du klämmer, trycker och sparkar (vad vet jag) om hans mage? Finns det ett läge där hästen accepterar din ridning utan att bocka? Analysera dig själv där och känn efter vad du gör eller inte. Lägg er träningsnivå där ett tag för att få flyt i ridningen, för att rida mer än du och hästen klarar verkar inte särskilt givande. Visst ska man höja kraven i ridningen för att komma vidare men man ska också kunna ha ett flyt och en bekväm nivå. Lycka till med ridningen och var glad att du har en läromästare som kanske är just det, din lärare :idea: .
Jag tror nog att det är lite mittemellan det du säger Keramin och Immer. Det handlar om vad hästen är van vid och att jag är van vid något annat. Tror att det är en kombination av tidigare ryttarens starka ben och fasta händer men också en stabil sits och stadiga händer, alltså både bra och dålig ridning samtidigt. Jag ger gärna lite mindre hjälper, men är samtidigt inte lika stabil i handen och sitter inte lika djupt i sadeln. Han går bäst och trivs mest när jag sitter stilla med händer och sits, men samtidigt blir det en ond cirkel för det kan jag bara göra när han går lugnt och bra utan att ta bettet, rusa iväg och bocka. Har tom hunnit lägga mig till med en slags ful stolsits för att jag då sitter kvar bättre i hans språng, hoppas den går över med hans bocksprång.:rofl:
Det jag har gjort, och som jag knappt kan stå för, är att rida med gummisnodd två gånger nu. :angel: Det har dels hjälpt mig att vara mer stilla i handen och honom att lyssna mer. Han har bara brallat iväg en enda gång per ridpass och då för att han jag var lite otydlig i mina hjälper, men annars är han väldigt mycket mer lyhörd. Det viktiga är inte att gummisnodden drar in hans huvud för jag vet att samling kommer bakifrån, utan att han lyssnar på mina små hjälper, för egentligen är han en känslig häst. :love: Vi har ridit VÄLDIGT mycket halter och igångsättningar och det har gått jättebra och han jobbar på jättebra trots att jag inte "har honom i ett skruvstäd" som han är van vid utan driver mer normalt.
Men vad händer sen? Kan jag plocka bort gummisnodden sen och ha kommit nånvart, eller kommer jag vara tillbaka där jag var innan den åkte på? Nån som har erfarenhet av sånt?

Inte_Ung skrev:
Om du får den effekten så är problemet dina händer.
De är inte stilla och fasta nog.
Eller så håller du dem fel.

Filma och jämför mot tränare och förra ryttare.
I övrigt så håller jag med Immer.
Om du börjar om från skrittarbetet så löser du problemet oavsett om det är händerna eller hästen.
Och skritten fungerar faktiskt oftast bra. Han lyssnar och är mer stabil då. Rider mest i skritt när jag rider själv i ridhuset för att inte provocera fram något när jag inte har nån på marken som hjälper mig. Vill inte ta en konflikt jag sen inte kan lösa helt.

Jag är medveten om mina händer men som jag skriver i ovanstående inlägg så blir det också en ond cirkel där jag har bra händer när han går bra, men när han bråkar och tar bettet så åker min ytterhand upp som för att parera något. Jobbar på det, men det är inte lätt.

Händerna är annars det enda jag och min tränare (som jag i övrigt har stor respekt för :bow: ) har lite olika åsikter om. Han vill att jag ska rida med händer som hålls ganska brett och är mer liggande tills jag har uppnått en ganska hög samlingsgrad och först då ta upp dem. Jag har tidigare lärt mig att händerna ska vara på rätt plats, ihop och med rät linje armbåge-bett, från början.
Vad tycker ni?

Jag har lättast att hålla dem still när de är ihop, och gör ibland också som en ögla där jag håller båda tyglarna i båda händerna för att påminnas om att inte släppa efter för mycket på yttertygeln.

Hej!
Bockadet kanske jag inte kan säga så mkt om, men min häst var likadan i galoppen i början genom att plötsligt rusa iväg.
När jag fick henne var hon inte så genomriden och inte så lösgjord. Nu när hon är det rusar hon inte längre, hon har alltså byggt upp nya bakbens muskler så att hon orkar samla galoppen. Innan orkade hon inte och därför rusade hon, men problemet är kanske annorlunda för dig i och med bockandet.
Men som sagt om du ger rusandet lite tid ochj tränar upp bakbens muskler (tillexmpel klättring) Kanske det går bättre efter en tid.

Rebecca

Eftersom du inte har samma kroppskonstitution eller samma hjälpgivning som förre ägaren, så tycker jag att du kan försöka att få hästen att förstå dina nuvarande hjälper istället för att du ska rida på styrka.
Använd "bollfenomenet" för att få honom att gå istället för med skänkeln.

Du får helt enkelt:angel: omprogrammera den, så att knapparna funkar för dig.
Det kan ta tid. Det är av stor vikt att du sitter korrekt o har en stilla hand.

Sysselsätt den hela tiden krumellutter, där du kommer åt den lättare, otaliga övergångar o snabba tempoväxlingar o inte bli kvar / dragandes i handen,
Skritta på lång tygel ganska ofta så slipper du konflikter för att hästen får mjölksyra.

mumrikan skrev:
Jag har fått låna en jättetrevlig liten häst med oerhörda gångarter, ffa en rejäl ökad trav (bara 155 cm som kommentar till tråden om små dressyrhästar).
En jättebra läromästare som dessutom kan det mesta, dock har han stått skadad i flera månader. Vi börjar därför från grunden för att bygga upp honom (och mig) och ska börja starta lite tävlingar till hösten.
Nu har denna smarta lilla häst dock börjat inse att jag inte har lika fasta händer och starka ben som hans tidigare ryttare (han var en välbygd man, jag ganska liten tjej) och därför har han börjat tro att han inte ska behöva jobba lika bra med mig.:devil:
Det uttrycker han med att bocka och skutta (skritt och trav) :bump: eller rusa iväg okontrollerat (galopp) så fort han börjar tycka att det blir lite jobbigt. (väldigt ofta)
Jag var ett tag rädd att han skulle ha ont nånstans trots att veterinär och tränare gett klartecken, men när min tränare (samma kroppsbygnad som hästens tidigare ryttare) hoppar upp, får han bråka lite för att få stopp på bockandet, men sen går det jättebra. :bow:
Därför tvingas jag inse att det är min ridning det är fel på, men har någon tips på hur vi ska komma runt det. Men mig bockar han bara mer om jag slår till honom och om jag ändå inte ger mig kan vi bli stående på samma plats LÄNGE. Jag brukar därför släppa efter för att få honom FRAMÅT, men då tappar jag samtidigt all samling jag haft och lagom tills jag fått ihop honom igen börjar cirkusen igen. En sak som dock funkar är att HELA TIDEN rida skolor, skänkelvikningar, halter etc, men så fort jag vill att han ska gå rakt fram 10 meter börjar skolorna ovan mark igen!!!
Min tränare är jättebra och säger att bara jag driver mer (ska rida utan sporrar eller spö) så ska det bli bättre så småningom, men jag skulle vilja höra lite andra små tips.

ta oftare hjälp av en tränare skulle jag ha gjort en period för att komma ur problemet

axel skrev:
Eftersom du inte har samma kroppskonstitution eller samma hjälpgivning som förre ägaren, så tycker jag att du kan försöka att få hästen att förstå dina nuvarande hjälper istället för att du ska rida på styrka.
Använd "bollfenomenet" för att få honom att gå istället för med skänkeln.

Du får helt enkelt:angel: omprogrammera den, så att knapparna funkar för dig.
Det kan ta tid. Det är av stor vikt att du sitter korrekt o har en stilla hand.

Sysselsätt den hela tiden krumellutter, där du kommer åt den lättare, otaliga övergångar o snabba tempoväxlingar o inte bli kvar / dragandes i handen,
Skritta på lång tygel ganska ofta så slipper du konflikter för att hästen får mjölksyra.
Jo det är ju det jag gärna vill, rida honom för mina hjälper, inte lära mig att rida på styrka. Men det är inte helt lätt med en häst på 12 år som ridits med styrka (dock i kombination med bra stabil sits och hand) hela sitt inridna liv.
Vad menar du med "bollfenomenet"?
Och tack för tipset om att skritta på lång tygel emellanåt. Eftersom jag själv är nygammal i sadeln, har jag fram tills för några veckor sen skrittat en hel del under ett ridpass, men jag har nu fått bättre flås och orkar en timmes ganska hård träning. Men jag borde kanske tänka på min stackars lilla häst också, har inte tänkt på att han kan få mjölksyra, har mest sett på flåset. Vi sattes igång båda två samtidigt efter långt uppehåll. Han rids dock ett par dagar i veckan av en annan ryttare (hoppar lite lätt nångång och rider annars mest ut = inga stora krav) och jag tränar i gengäld lite simning och springer lite ibland.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 262
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tjockistråden 4
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII