Hjälp! Greenguard ...

Miran

Trådstartare
Hur får man en häst att använda greenguard och hur ska den sitta för att sitta perfekt? Hur långt glapp ska det t.ex vara mellan läpparna och masken.

Testade på min pålla och hon vägrar att ens försöka äta. Och då är hon ändå så sugen på gräs. Antingen står hon med huvudet upp och ser deprimerad ut eller så skrapar hon mulen utmed marken för att bli av med masken.

Jag har matat henne genom springorna för att hon ska fatta hur hon ska göra, men det fungerar inte ändå.

Snälla hjälp!

Jag tycker att sånna där är djurplågeri. Bättre att låta hästen stå inne en del utav dygnet.

Räkna inte med att hästen låter den sitta kvar någon längre stund.

malu

Djurplågeri för dig själv.Har man en häst som precis haft ett fånganfall så vill man faktiskt att den ska kunna gå o äta lite gräs än o behöva stå inne hela dygnet. Att ha en häst inne dygnet runt tycker jag är mera djurplågeri än o ha en green guard. Både jag o trådskrivaren har hästar som precis gått igenom fångproceduren, ska dessa hästar inte få gå på gräs enligt dig då?

Tja, jag skulle inte välja det om jag hade något val. Men som så mycket annat får man väga fördelar mot nackdelar och försöka hitta det som är skonsammast för sin kompis.

Tycker att känns mer som djurplågeri att ha henne i en hage utan gräs och stå och titta på andra hästar som får gå i beteshagen.

Alternativet att ha henne inne en del av dygnet känns inte heller aktuellt. Eftersom det var så jag gjorde tidigare när jag vande henne vid gräs för att hon inte skulle få fång - vilket resulterade i att hon åt så glupskt att hon fick kolik som utlöste fång.

Min fråga var hur man får en häst att förstå hur en greenguard fungerar.

Hej
Jag tyckte oxå det kändes obehagligt när lille ponnyn försökte ta av sig "masken" och såg ledsen ut. Men vad är alternativet? Jag satte på den igen och gick därifrån. Det tog inte så lång stund innan han fattade och kunde pilla i sig några strån. Nu har jag tagit av den några timmar på kvällen men han blir mer frustrerad då jag sätter på den igen. Nästan bättre att ha den på hela tiden.
Jag har satt den så att den hänger ca 1-2 cm under läpparna. Inga större problem tyckte jag att fästa den. Den främre flärpen är bara satt i nosremmen. Den bakre är satt så att plattan hänger vågrätt.
Jag är övertygad om att han hellre går ute med sin kompis än står inne, vad är det för liv?! Till den som skrev att hästen skulle stå inne borde fundera över hur man reducerar intaget under den tid de är ute. Bättre med koncentrerad betning?

De som anser att betesbegränsare är djurplågeri vet inte vad de talar om. Tvärt om är det djurplågeri för hästen att stå inne stor del av dygnet, i grushage, ensam utan kompisar, med gröngräset inom syn/lukthåll osv.

Både tjockisar och f.d. fånghästar mår bäst av att få gå och noppa lite gräs kontinuerligt. De får gå med kompisarna i flocken, vara sociala och har sysselsättning med att beta en stor del av dagen. Det är naturligt för hästen att äta under lång tid, vi bara begränsar intaget så hästen inte kan vräka i sig.

Till fånghästar är det dessutom farligt att gå i sk bantarhage. I en nerbetad hage frodas ogräs och hästen kanske väljer olämpliga växter den inte skulle äta om där fanns mer gräs.

Däremot kan jag hålla med om att den sk Greenguard är en hård och obekväm tingest, men kanske nödvändig då den är kraftig och stabil om man har en fånghäst - just för säkerheten. Själv valde jag istället den som ser ut som en korg , gjorde bara beteshålet en aning större.

Till de hästar som bara går på bantning har jag istället gjort egna bekväma betesbegränsare i mjuk och följsam 4mm tjock köldridå.
Så här ser den ut
Dock har jag numera inga lufthål på sidorna, den sitter så luftig ändå. En bild till.

Ang. att få hästen äta med greenguard på. Se till att gräset inte är för långt i början 5-10 cm är lagom. Då sticks stråna lättare in i greenguarden. Gör som du gjorde i början, mata lite dvs stick in grässtrån i greenguarden. Låt sen hästen gå och komma undefund med tekniken själv. När den blir hungrig nog kommer den att sluta sura ;) och börja äta. En del lär sig tekniken på 5 minuter, andra tar det ett par dagar för.

Min lärde sig tekniken på några minuter. Släpp in henne där gräset är hyfsat kort, där sticker stråna lättast in genom masken.

Hon kommer att lära sig, bara du inte står och sprutar ångest intill henne.

Hur den ska sitta får du pröva dig fram till. Den ska inte sitta så tajt att den skaver runt munnen, men heller inte så löst att hon petar den åt sidan.

En sak du behöver veta: den platta som är under hakan ska du inte vinkla upp runt mulen, som du gör med de andra tre sidorna. Den ska stå rakt ut, annars riskerar hon skav under hakan. (Har för mig att den finns en bild på påsen du köpte den i som visar underdelen).

Jag gjorde fel i början och vek upp även under hakan. Då fick hon skav. Vi filade till kanterna på hålet under hakan och plattade ut den igen - nu sitter den jättebra och skaver ingenstans.

Och framför allt ska du inte lyssna på folk som pratar om djurplågeri. De har aldrig haft hästar som blivit sjuka för att de äter för mycket och då är det jävligt lätt att snacka.

mandalaki

Tack alla (nåja, nästan! :smirk:) för era svar.
Jag lovar att återkomma med rapport om hur det går. Nu i kväll lyckades hon knipsa några strån, men sedan deppade hon ihop igen. Nya friska tag i morgon.

Skulle tro att sugenheten tar överhanden över stoltheten till slut. Min vackra tjej vill inte bli utstyrd som Hannibal hector, det kan man ju förstå.

Fång uppkommer ju av ett förhastigt foderbyte....där tycker jag hästägaren själv kan kontrollera väder och vind...för ta tex: en torr sommar....där gräset knappast växer...sedam börjar regnet komma hux flux...detta betyder att: under den torra delen av sommaren kan gräset ha en uppdämd växtförmåga för att sedan när regnet kommer börja växa med förnyad kraft...villket resulterar i att: detta sk sensommargräs kan ha lika kraftig näring i sig som ett vårbete...Detta är också ett slags foderbyte...Varför inte intressera sig för åker och ängar och hur naturen beter sig och deras växtkraft istället för att köpa konstiga prylar ?

Hur tycker du jag skulle ha gjort då, när det visade sig att vår ena häst på ett alldeles normalt bete, "utan regn och uppdämt växtbehov" där också alla våra andra hästar gick utan problem, fick "nojja" på att äta endast en sorts växt och fick fång av det. Denna växt anses dessutom som både ofarlig och smaklig för hästarna. Men för just den här hästen blev det alldeles för ensidig kost.

Visst kan hästar få fång av de orsaker du nämner, och det är också saker man kan kontrollera. Men det finns kanske hundra andra varianter/orsaker till fång som inte är lika lätta att vare sig veta något om eller kontrollera.

Jag har haft egna hästar i snart 30 år, haft hundratals hästar på bete och aldrig tidigare haft en fånghäst. Jag har heller inte förr om åren hört talas om lika många hästar som råkat ut för eländet som under senare år.

Vem vet vad som gömmer sig bakom den statistiken? Det kan vara allt från försuring av miljön, luftföroreningar, klimatförändringar, gödning, alltför förädlade grässorter osv osv....

Fortsätter det så här måste man som ansvarsfull hästägare flytta bort sin häst från betet på eftermiddagen de dagar solen skiner, eftersom fruktans-nivåerna i gräset är som högst då - för det vet du väl att det är en fångutlösande faktor? Eller när man riskerar lite nattfrost.

Det är okunnigt att lasta all skuld på hästägaren, det klarar vi så bra själva. För visst grubblar vi oss blå om vi kunnat göra något för att förhindra eller upptäcka detta.

I t.ex. min häst fall har jag vetat att han i alla år varit en extremt glupsk herre. Men han har tillsammans med några andra mkt lättfödda hästar fått gå i en bantarhage med lite magert hö halva dygnet och motionerats rejält så han inte blivit fet. Med facit i hand så hade han sannolikt aldrig fått sin fång med den metod som du så kategoriskt utdömmer - dvs om jag istället använt en betesbegränsare på honom och han istället fått gå med flocken på betet hela tiden.

Tyvärr, du har FEL! :mad:
Om du hade läst på lite innan du yrar om djurplågeri så skulle du veta det som alla fånghästägare vet eller kommer att lära sig:
Torka och kyla kan orsaka skyhöga halter av fruktaner i gräset! Fruktaner tros vara en av det faktorer som triggar fång.
De växter som utvecklar mest fruktaner är de vinterhärdiga växterna, vilket innefattar större delen av min hag-flora. Fånghästar som inte är i det akuta stadiet gynnas av att röra på sig så mycket som möjligt.
Varför ska man utsätta en häst för något så plågsamt som ett fånganfall om man kan förebygga det?

Sv: Hjälp! Greenguard ...

Hur får man en häst att använda greenguard och hur ska den sitta för att sitta perfekt? Hur långt glapp ska det t.ex vara mellan läpparna och masken.

Testade på min pålla och hon vägrar att ens försöka äta. Och då är hon ändå så sugen på gräs. Antingen står hon med huvudet upp och ser deprimerad ut eller så skrapar hon mulen utmed marken för att bli av med masken.

Jag har matat henne genom springorna för att hon ska fatta hur hon ska göra, men det fungerar inte ändå.

Snälla hjälp!

Hej! Jag har satt på en green guard på mitt sto för en vecka sen, och den funkar jätte bra att äta med, men däremot fick hon skav över allt. fick ta av den och låta allt läka, nu har jag satt nos ludd på alla skav ställen, MEN hon får fortfarande skav under på underläppen som två fläckar, vet inte vrf,. den ligger inte emot. någon som har någon ide? Sandra

Snälla hjälp!

Jag har hittills inte hittat nån modell som min pålla inte gnor av sig.
Förstår inte hur hon gör för jag har spännt enligt ALLA konstens regler och lite till, men likt förbannat är den av efter nån timme eller två så jag vågar inte använda "munkorg" även om det vore det bästa alternativet för henne. Då går jag och har ångest hela tiden :eek: över att hon pillar av den och föräter sig, så det är maaaager typ steppöken för henne i sommar... :(

Kolla så att det inte har blivit vassa kanter inåt mulen i plasten. När de går och nyper i gräset så biter de även i plasten och då reser den sig upp. Om du har fått vassa kanter är det bara att ta en fil och runda till dom igen.

Till greenguarden finns det en speciell grimma som ska göra att den sitter bättre. Den har även en halsrem så att det blir svårare för hästen att dra nackstycket över öronen. Jag tillverkade egna remmar och satte på en vanlig grimma. Greenguarden sitter bättre på och halkar inte på sidan heller.

Risken är när de går i en väldigt nerbetad hage och gnager är väl att de kan få sandkolik.
Puh! Dessa hästar. Alltid ska man gå och oroa sig för något. Ibland känns det som man ska gå över till gunghäst eller käpphäst. De måste väl iaf vara skadefria.:crazy: eller så måste de gå att laga med Karlssons klister.:idea:

Hej! Jag har satt på en green guard på mitt sto för en vecka sen, och den funkar jätte bra att äta med, men däremot fick hon skav över allt. fick ta av den och låta allt läka, nu har jag satt nos ludd på alla skav ställen, MEN hon får fortfarande skav under på underläppen som två fläckar, vet inte vrf,. den ligger inte emot. någon som har någon ide? Sandra

Fjorden som står inhyst hos mig på vintrarna får med munkorg på dagarna sommartid. Första veckorna fick hon skav av munkorgen på läpparna precis som du beskriver. Detta skav gav med sig efter ett par veckor.
I år har hon inte fått något skav alls... trots att hon gått utan munkorg hela vintern..

Så ha tålamod så kommer skavet att ge med sig så småning om.

Fjorden som står inhyst hos mig på vintrarna får med munkorg på dagarna sommartid. Första veckorna fick hon skav av munkorgen på läpparna precis som du beskriver. Detta skav gav med sig efter ett par veckor.
I år har hon inte fått något skav alls... trots att hon gått utan munkorg hela vintern..

Så ha tålamod så kommer skavet att ge med sig så småning om.

Jo igår såg det fint ut, men nu e det nästan öppna sår igen :S. Är rädd att det ska bli infekterat och så.

Hur får man en häst att använda greenguard och hur ska den sitta för att sitta perfekt? Hur långt glapp ska det t.ex vara mellan läpparna och masken?

Istället för att starta en ny tråd lägger jag in mina fråga här istället. Fram med erfarenheter från greenguard. Hur ska de egentligen sitta för att vara bra passform på dessa? GG grimman kan den motverka skav, i en vanlig rör sig masken väldigt mycket tycker jag.

Ni med bilder på eran häst i GG snälla lägg gärna in dem här så att vi andra får se hur de ska sitta eller få tips på hemmagjorda varianter på GG och tillhörande grimlösningar. Ange om det är en äldre eller den nyare varianten av betesreduceraren ni använder vid svar så alla vet. Tack!

Sv: Re: Hjälp! Greenguard ...

De som anser att betesbegränsare är djurplågeri vet inte vad de talar om. Tvärt om är det djurplågeri för hästen att stå inne stor del av dygnet, i grushage, ensam utan kompisar, med gröngräset inom syn/lukthåll osv.

Både tjockisar och f.d. fånghästar mår bäst av att få gå och noppa lite gräs kontinuerligt. De får gå med kompisarna i flocken, vara sociala och har sysselsättning med att beta en stor del av dagen. Det är naturligt för hästen att äta under lång tid, vi bara begränsar intaget så hästen inte kan vräka i sig.

Till fånghästar är det dessutom farligt att gå i sk bantarhage. I en nerbetad hage frodas ogräs och hästen kanske väljer olämpliga växter den inte skulle äta om där fanns mer gräs.

Däremot kan jag hålla med om att den sk Greenguard är en hård och obekväm tingest, men kanske nödvändig då den är kraftig och stabil om man har en fånghäst - just för säkerheten. Själv valde jag istället den som ser ut som en korg , gjorde bara beteshålet en aning större.

Till de hästar som bara går på bantning har jag istället gjort egna bekväma betesbegränsare i mjuk och följsam 4mm tjock köldridå.
Så här ser den ut
Dock har jag numera inga lufthål på sidorna, den sitter så luftig ändå. En bild till.

Ang. att få hästen äta med greenguard på. Se till att gräset inte är för långt i början 5-10 cm är lagom. Då sticks stråna lättare in i greenguarden. Gör som du gjorde i början, mata lite dvs stick in grässtrån i greenguarden. Låt sen hästen gå och komma undefund med tekniken själv. När den blir hungrig nog kommer den att sluta sura ;) och börja äta. En del lär sig tekniken på 5 minuter, andra tar det ett par dagar för.

Ingen som har en bild på köldridå betesbegränsaren kvar i sin dator ?

Mia

Ja, fram med bilder ni som har sådan egentillverkad i plast. Hur är hållbarheten för dessa förresten?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 048
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 259
Senast: Juli0a
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 474
Senast: Migo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka