Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

karolinakempe

Trådstartare
hej!
jag har tittat på en häst för 3 veckor sedan en fullblods vallack som är 7 år. inga tidigare skador och så.
men nu är det så att jag bestämmt mig för honom och undrar vad jag ska tänka på nu när jag pratar med ägaren.
hjälp snälla måste ringa henne inom 30 min

Sv: Hjälp fort ska ev köpa en häst inom 30 min!!!!

Tips:
Utbildningsnivå. Tävlingsresultat. Lynne i stallet. Temperament att rida, svårriden, olater. Hur är den att lasta, sko, raspa tänder. Trafiksäker. Pris om du inte redan vet det. (Stamtavla ev och temperament/resultat på föräldrar). Hur länge har dem ägt honom? Varför är han till salu? När blev han inriden? Hur är han ihop med andra hästar? Barn/hundvan?
Lycka till!

Oj nu såg jag att du redan tittat på hästen.. :o Försökte vara lite snabb där... :smirk:
Jo då kan det väl vara passande att fråga om veterinärbesiktning, om du kan överta försäkringen, hur ni gör med betalningen. Om det finns möjlighet för en prövotid. Köpkontrakt- har dem det? Om någon utrustning ingår eller kan köpas till?
Om ni ska diskutera pris; gör klart för dig vad du är villig att lägga ner!

nu har jag pratat med henne så här blev det.
(jag har ridit honom) testade lite men sen gick det okej. är nervös inför själva pappers grejerna så att det inte blir fel.

besiktningen: om han går igenom betalar jag om inte säljaren.
har pass, inga tidigare skador.
fick nummret till jockyn som ridit honom. Startat endast 5 g häcklöpning.
kan stå själv både ute och inne.
inte så mycke utbildad men löshoppad 140 och uppsutten 5 g
Har någon tipps om vad man ska tänka på med papprerna?

Det finns färdiga köpekontrakt att köpa t ex i hästhandeln, de brukar täcka det mesta.

Glöm för allt i värden inte veterinärbesiktningen

Och se till att få in papprena om ägarbyte till galoppförbundet i tid. Blir dyrt om de kommer in för sent. Givetvis kommer jag inte ihåg tidsgränsen just nu:o.

Jo, säljaren BRUKAR föredra gårdsbesiktningar:angel:De är inte värda namnet besiktning tycker jag.

Du måste försäkra hästen innan du köper den. Risken övergår på dig så snart du lastat hästen. Är bra att ta över befintlig försäkring eftersom du då oftast slipper ngn karenstid. Be även om lov att tala med nuvarande försäkringsbolag ( säljaren måst ta kontakt med bolaget och ge tillstånd) ang ev uttag från försäkringen - har hästen varit trots allt varit allvarligt sjuk eller skadad vet sannolikt försäkringsbolaget om detta! Vägrar säljaren har du anledning att ana oråd ....

tack för alla tipps..
har sakt att jag vill ha klinik och ska fråga om jag kan ta över försäkringen.
något mer?

Kontakta ditt försäkringsbolag innan ni bestämmer typ av besiktning. Normalt kan man försäkra in en häst under 30 000 med en enklare besiktning/utan besiktning, men... i mina kontakter med A***a har de sagt att de kräver klinikbesiktning och röntgen för att försäkra in fd galopphästar. Kolla detta.

A***a påstod också att tävlande hästar som inte hörde till eliten mycket sällan var försäkrade på samma sätt som en hobbyhäst, dvs det kanske inte finns någon försäkring att ta över.

Har för mig att när det gäller fullblod är det dessutom inte möjligt att försäkra typ från knä o neråt?

Har för mig att när det gäller fullblod är det dessutom inte möjligt att försäkra typ från knä o neråt?

Stämmer, travare och fullblod som varit i träning, får automatiskt en reservation på benen.

Några tips från en som misslyckats en gång vid köp av häst...

Kolla så hästen vart försäkrad sen föl, om du vill att dolda fel ska täckas, och gör inte det med ägaren, utan med försäkringsbolaget ägaren har, så det inte har missats någon typ av inbet. av förra ägaren osv. för då skyddar inte längre försäkringen mot dolda fel.

Försäkringsbolag är duktiga på att sätta olika typer av skador under just dolda fel.. av mina erfarenheter.. och det har resulterat i utebliven ersättning...

Är försäkringen ok, så kanske inte du behöver röntgen, men annars skulle jag rek. det, för då har du bildbevis/friröntgad på det, ifall hästen om några år får pålagringar o så vidare..

Och ta över försäkringen i den mån du kan, för tecknar du en ny så finns inte skyddet, utan från den dagen du tecknar samt oftast en karens på 1 mån..

Vill inte skrämma dig på nåt sätt.. men jag har insett att antingen ska man ha hästen från föl, med dolda fel försäkring alt. fri röntgad eller oförsäkrad. Det är min erfarenhet av det hela med försäkring och köp..

Lycka till med köpet!

Går alldeles utmärkt att försäkra en fd galoppör hos Agria , ingen röntgen behövs . Endast böjprov och vanlig gårdsbesiktning går utmärkt om det är under 30000kr. Fullständig vetförs med plus försäkring utan reservation er ,inga problem i maj i allafall.. Om den har försäkring så är det endast en sk A2 så den måste du ändra vid köp till sk A1 om du villl ha det.

Om hästen är sk A2 försäkring spelar det inte så stor roll . Den täcker ändå inte . Om det är dolt fel ska köpet hävas inte försäkringsbolaget som ska betala utan säljaren. Låter lätt men inte lika enkelt i verkligheten. Galopphästar/travare är inte dolda fel försäkrade på samma sätt som andra A1 försäkrade hästar.Eftersom deras försäkring inte täcker annat än akuta ingrep som fraktur ,buköppning och inga hältor ,ryggproblem eller förslitnings skador.

Men, nu säger du väl emot dig själv lite? Inte försäkrad för hältor, bara frakturer etc etc - eller menar du A2:an då?

En bekant till mig köpte en f d galoppör, 4-åring för något år sedan och fick besked om att fullbloden inte går att försäkra från knäna och neråt:confused: Kan det skilja mellan försäkringsbolagen kanske?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 139
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 334
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar