Hjälp-enkät

majola

Trådstartare
En liten enkät...

Vilka hjälper ger ni för:

1. Att komma fram i trav ur skritt
2. Att fatta galopp
3. Göra halt ur trav
4. Rygga

Ni får gärna fylla på med fler alternativ om ni vill!

Sv: Hjälp-enkät

majola skrev:
En liten enkät...

Skjuter fram magen (Stänger en byrålåda med magen), så att jag tippar bäckenet framåt.

2. Att fatta galopp

Skjuter fram inner höft och axel, så att inner sittben kommer fram och öppnar upp för energin bakifrån och skjuter ifrån med vikten av ytter sittben med hjälp av skänkeln.

3. Göra halt ur trav

Drar in magen, (ger plats för byrålådan att öppnas), så att jag tippar bäckenet bakåt och sitter still, för att stoppa impuls för rörelse framåt.

4. Rygga

Ur halt, gå baklänges med sittbenen, tanke ett steg framdelsvändning för ena sidan, ett steg framdelsvändning för andra sidan osv.

Sitter till i magen och lägger försiktigt till vaden o tänker trav
2. Att fatta galopp
Tar fram inner något o tänker galopp, sitter till med sittsen
3. Göra halt ur trav
Sätter mig på rumpan och kramar om tyglarna
4. Rygga
Drar bak skänklen nån mm, och kramar lätt i tyglarna

majola skrev:
En liten enkät...

2. Att fatta galopp
3. Göra halt ur trav
4. Rygga

1. trycker till med vaden.

2. vrider inner höft ngt utåt ooch lägger till inner skänkel samt att jag her ytterskänkels vad emot som stöd.

3.hållerom med vader och sitter tungt spänner magen för att bromsa och kramar tygeln några gånger

4.Kramar tygeln och driver med skänkeln ng. längre bak, typ 1 cm, och leder något med höger tygel då min ponny är förlat för att idas sätta undersig och trampar ut snett åt höger.

majola skrev:
En liten enkät...

Fram med magen, tippar bäcken, håller om med hela skänkeln.

2. Att fatta galopp

Fram med inner axel och höft, fatta med inner skänkel något framför sadelgjorden.

3. Göra halt ur trav

Sjunka ner i sadeln, tippa bäcken bakåt och stoppa "tanken framåt". Jag slutar inverka och då stannar hästen, eftergift = belöning.

Se hjälper för halt, fortsätt med att krama lite omväxlande vänster/höger tygel, möt upp med vänster/höger skänkel.

majola skrev:
En liten enkät...

2. Att fatta galopp
3. Göra halt ur trav
4. Rygga

1. lägger om skänklarna, smackar lite vid behov
2. vid vänster: gör en halvhalt, sättermig ner i sadeln, drar fram vänster skänkel en aning och drar bak höger en aning och trycker till.
3. sätter mig ner och kramar på tygeln, eventuellt prroar
4. sitter ner, håller ett stadigt fast grepp om tygeln, gör förhållningar fast hästen står still och håller om med skänklarna

:smirk:

Säger trava, eller tar en halvhalt och skjuter sedan fram bäckenet.

2. Att fatta galopp
Galopperar inte

3. Göra halt ur trav
Säger how, eller gör en halvhalt och skjuter bak bäckenet.

4. Rygga
Säger back, eller sljuter bak bäckenet och trycker med hela skänkeln.

majola skrev:
En liten enkät...

Spänner magen lätt i handen
2. Att fatta galopp
Trampar ner ngt åt galopsidan, har hästen på yttertygeln o kramar i inre för att sen få en samlad fattning med hjälp av sätet (som ger själva impulsen. fattar bara med innern om jag bara vill ha en snabbfattning i skogen.
3. Göra halt ur trav
minskar, slappnar av o smackar sista steget
4. Rygga

Tänker först framåt, flyttar bak skänklarna ngt "driver "mot en förhållning. skänkeln växelvis.

majola skrev:
En liten enkät...

2. Att fatta galopp
3. Göra halt ur trav
4. Rygga

Naturlitgvis har tagit orden ur munnen på mej:bow: , men jag skriver ändå min version!:p

1. Samma svar som Naturligtvis!
Tippar bäckenet framåt, alt "trycker fram" honom med sittbenen.(vilket egentligen sker då, men ibland behövs förstärkning och då behöver jag trycka på lite extra)

2. skjuter fram, för vänster galopp, vänster höft något. Så inner sittben kommer fram. (som Naturligtvis också skrev fö:smirk: )

3. Tippar bäckenet bakåt och blir lite "passiv" i ryggen.
Alt förstärker med att klämma ihop knäna lite, luta sej nån mm framåt.
Samtidigt som jag håller om med skänklarna så han tänker framåt i halten och stannar "med bakbenen först" om ni förstår hur jag menar..

4.Klämmer ihop skulderbladen, lutar överlivet nån mm framåt och håller om med skänklarna, ber om rörelse framåt, vilket resulterar i en ryggning ist..

Gör en halvhalt genom att knipa med rumpan uppåt (forma den som ett äpple för att inbjuda till ryggrörelse), sedan trycker jag till med magen för att tippa bäckenet framåt. På unga hästar, samt om hjälpen inte går igenom använder jag vaderna.

2. Att fatta galopp
Gör halvhalt genom att knipa med rumpan, sitter till på den yttre sittbenet och knycker till med den inre höften.

3. Göra halt ur trav
Börjar med halvhalt, trycker till med magen inåt för att tippa bäckenet och sitter till.

4. Rygga
Lägger om skänklarna för att skapa energi, stoppar sedan energin att gå framåt genom att lägga vikten bakåt och möta upp med handen. Lyfter ev. med rumpan. Hjälper ev. till med skänkel och smackning.

Beror på hur känslig häst man sitter på men på min pålle=) (verkligen lycklig över att äntligen få säga MIN åt en ponny:rofl:
1. Att komma fram i trav ur skritt smacka, eller snarare sagt göra såna hära "ekorre ljud" ni vet :)
2. Att fatta galopp lägga bak ytterskänkeln något
3. Göra halt ur trav: först "stanna mig själv" o sen ta en förhållning
4. Rygga lägga ner handen och "hålla stöd" med vaden

Kanske ska svara själv också...

Gör mig stor/sträcker på mig. Gör benen långa. Svingar med bäckenet i travtakt.

2. Att fatta galopp
Halvhalt, innerställning. Ytterskänkel ramar in något tillbakadragen. Inner sittben svingar framåt-nedåt. Ger en impuls med innerskänkel om det behövs. Eftergift på innertygeln i själva fattningsmomentet.

3. Göra halt ur trav
Flera halvhalter, ökad drivning (med vikten och vaderna lätt emot) mot en stilla hand. Sedan benen bort, mellandelen blockerar, handen står kvar. Eftergift när hästen stannar.

4. Rygga
Båda skänklarna lätt tillbaka. Lätt avlastningssits beroende på hästens utbildningsgrad (mer på unga hästar). Skänkeln ger en impuls framåt som jag fångar upp med en förhållning på bägge tyglarna. Eftergift när hästen träder bakåt, sedan en ny förhållning osv osv

LinnéaL skrev:
KL

Jisses vilka skickliga ryttare vi måste ha här inne! :)
Ja, eller hur:D
Allvarligt:mad: prova att spänna magen i igångsättningar- det funkar.

Fast jag red med en kompis som red min val. o det funkade inte- vet inte vad hon gjorde för konstigt:confused:

Däremot fick hon känna på häftiga fattningar.

Jag spänner magen i igångsättningen, det går per automatik. Men jag har nog aldrig analyserat min hjälpgivning så noggrant. Det verkar som att jag rider alldeles för mycket på känsla om man jämför med många här inne. :o

Men det jag undrar över är: hur hinner ni tänka så himla mycket när ni rider? Rörelser och övergångar och allt sånt går ju så snabbt. Och jag tycker ändå att jag är en ganska analytisk person som använder större delen av dygnets vakna timmar åt att reflektera över min ridning.

Axel: Kan inte jag få komma och rida på din valack så att jag får känna hur det ska kännas? :)

LinnéaL skrev:
Jag spänner magen i igångsättningen, det går per automatik. Men jag har nog aldrig analyserat min hjälpgivning så noggrant. Det verkar som att jag rider alldeles för mycket på känsla om man jämför med många här inne. :o
Jag har ridit så på mitt sto men inte på val.- förstår inte att jag rider de så olika:confused:
Det är svårt att förmedla en känsla varav tränare inte har det så lätt.
Det är jättesvårt att förklara bollsätet som man har SÅ stor användning av. Det är en teknik- visst, men inte en jobbis sdn.

Jag är mkt beroende av hur min ridning går.
Går det mindre bra , dåligt- uselt humör

Bra - lycklig.
Är hästarna sjuka - så blir jag sjuk av oro- blir bara värre med åren.
Axel: Kan inte jag få komma och rida på din valack så att jag får känna hur det ska kännas?
Han är inte lätt. Det är ju bara jag som har ridit honom o när han inte förstår ser han ut som :confused: o tiill slut byter han i varje.:idea:

Senast ändrad:

LinnéaL skrev:
Men det jag undrar över är: hur hinner ni tänka så himla mycket när ni rider? Rörelser och övergångar och allt sånt går ju så snabbt. Och jag tycker ändå att jag är en ganska analytisk person som använder större delen av dygnets vakna timmar åt att reflektera över min ridning.

Jag har en väldigt noggrann ridlärare. Vi drillas ganska hårt i hjälpgivning så att säga. ;)

axel skrev:
Det är svårt att förmedla en känsla varav tränare inte har det så lätt.
Det är jättesvårt att förklara bollsätet som man har SÅ stor användning av. Det är en teknik- visst, men inte en jobbis sdn.

Förstår att det är svårt att förklara en känsla. Min tränare brukar detaljinstruera mig hur jag ska göra och när jag når fram skriker hon:

- DÄR! KÄNNER DU?! Just så ska det kännas! Känner du?

Och sedan får man leta efter den känslan när man övar själv. :D

axel skrev:
Jag är mkt beroende av hur min ridning går.
Går det mindre bra , dåligt- uselt humör

Bra - lycklig.
Är hästarna sjuka - så blir jag sjuk av oro- blir bara värre med åren.
Han är inte lätt. Det är ju bara jag som har ridit honom o när han inte förstår ser han ut som :confused: o tiill slut byter han i varje.:idea:

Jösses vad jag känner igen mig. För mig räcker det med ett dåligt pass för att jag ska bli sämst i världen och de senaste månandernas utveckling ska vara bortblåst från mitt huvud.

Dessutom är jag övertygad om att min häst har gjort illa sig eller har ont någonstans varje gång jag träffar henne. Jag är hypokondrisk - å hennes vägnar..

- DÄR! KÄNNER DU?! Just så ska det kännas! Känner du?

Där har jag svarat : NÄÄ :o

Däremot när jag ökade i diagonalslutorna så sa min tränare _ tänk passage nu-- O GOSH Kändes som om jag satt på Sack.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 540
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 423
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 147
Senast: WildWilma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka