Hjälp en trög att förstå hur det här inte är roligt

Nej jag tycker inte att det var roligt. Jag gillar överhuvudtaget inte sådana anspelningar. Jag lider verkligen med alla människor som kämpar för sina liv på olika sätt och att folk sitter och gör sig lustiga över det får mig att må illa.
 
Jag ser inte heller det roliga, tvärtom faktiskt, tycker den typen av "skämt" eller vad man nu vill kalla det ger en ganska obehaglig bismak.
 
Nej jag tycker inte att det var roligt. Jag gillar överhuvudtaget inte sådana anspelningar. Jag lider verkligen med alla människor som kämpar för sina liv på olika sätt och att folk sitter och gör sig lustiga över det får mig att må illa.
Åh, jag tänkte inte ens på att det kunde uppfattas så. När jag läser den så ser jag bara att den gör narr av SD's eviga tjat om att "vi" ska hjälpa "dem" på plats, istället för att låta dem få en fristad i vårt land. Något som många människor verkar tycka är helt rimligt (SD är södra Sveriges STÖRSTA parti!!!), trots att det inte går att leva på platsen de flytt ifrån. Någonstans i bakhuvudet på SD-röstarna så måste de ju inse detta, men de anstränger sig så himla intensivt för att blunda för det. Så intensivt att det blir löjligt. Någonstans där börjar jag skratta åt folks dumhet, även om ämnet naturligtvis är jätteallvarligt och deras dumhet faktiskt kostar människoliv.
 
Den här typen av ironi är direkt vanlig och den här är inte ens bra skriven, lite bufflig och trampar mest alla svenskar på tårna, lite urskiljningslöst, även fattiga. Hur kul är den att läsa om man inte har råd att fira en riktig jul?

Jag kan bli road av den här typen av texter som är skrivna med mer finnes och mer tydliga målgrupper än alla svenskar. Man kanske ska vara försiktig när man häcklar folk för att de firar jul och inte skänker bort alla sina pengar till flyktingar.
 
Om du är trög så är jag det också, tyckte den var jätterolig :D
(Och förstår inte vad folk hakar upp sig på, ironin är ju klart riktad mot sd och dess anhängare. )
 
Den här typen av ironi är direkt vanlig och den här är inte ens bra skriven, lite bufflig och trampar mest alla svenskar på tårna, lite urskiljningslöst, även fattiga. Hur kul är den att läsa om man inte har råd att fira en riktig jul?

Jag kan bli road av den här typen av texter som är skrivna med mer finnes och mer tydliga målgrupper än alla svenskar. Man kanske ska vara försiktig när man häcklar folk för att de firar jul och inte skänker bort alla sina pengar till flyktingar.

Jag har inte heller råd att fira en "riktig" jul i år, så jag firar en "halvriktig". Julklapparna blir snorbilliga i år. Inte har jag råd att skänka några större summor till välgörenhet heller, men jag känner mig inte det minsta träffad av artikeln.
 
Postade den här bilden för ett tag sedan.

https://www.facebook.com/photo.php?....116914994993459.15362.100000248781837&type=3

Jag tycker att den är hysteriskt roligt. Mina facebookvänner håller inte med. Någon tycker att det är det sämsta hen har läst. Men vad är det som inte är roligt om man inte känner sig träffad?

Jag skrattar inte åt den för att den påminner mig om att folk ju resonerar precis så här. Jag fattar skämtet, men det ger mig bara en klump i magen...
 
Jag tycker den är lite smårolig.
Och tankeväckande. Då jag själv funderar kring vilka otroliga pengar som spenderas på julfirande.

Sen är diskussionen kring SD etc egentligen djupare än så.
Jag har nyligen pratat med några personer som röstar på SD och det var intressant. Det var personer som var oroliga kring sin framtid. Dvs de jobbade inom branscher tex bygg och åkerier och menade att det idag var svårt för dem att få jobb inom dessa branscher. Personerna hade inställningen att ingen vill anställa mig då jag jobbat inom bygg hela livet, jag har ingen annan utbildning, och var är min plats i samhället etc. Jag kände då att politiken och samhället har misslyckats med att nå dessa personer. Nu vill jag absolut inte rättfärdiga SD då jag avskyr dem.
Men ska vi bekämpa SD måste politiken och samhället bli bättre på att nå många män som idag inte känner att de har en plats i samhället.

Och speciellt då jag läser undersökningar som visar att många killar i svenska skolan halkar efter så tror jag det är enormt viktigt att fånga upp även efter.
 
En tanke bara-
Ni som inte gillar den, gillade ni tråden här på Buke om att Golit stänger gränsen?
Är inte det samma sak då? Anspelar på samma sak?
 
Den här typen av ironi är direkt vanlig och den här är inte ens bra skriven, lite bufflig och trampar mest alla svenskar på tårna, lite urskiljningslöst, även fattiga. Hur kul är den att läsa om man inte har råd att fira en riktig jul?

Jag kan bli road av den här typen av texter som är skrivna med mer finnes och mer tydliga målgrupper än alla svenskar. Man kanske ska vara försiktig när man häcklar folk för att de firar jul och inte skänker bort alla sina pengar till flyktingar.

Jag tycker inte att just denna text var den allra mest välskrivna på temat, men jag tycker att en sådan vinkling kan ge ett perspektiv på frågan. Jag tycker inte alls att texten häcklar folk vare sig för att de firar jul eller för att de inte skänker bort alla sina pengar, det är ju argumentationen den häcklar. Och att Sverige som land inte har råd att ta emot flyktingar är faktiskt ganska absurt påstående, oavsett om jag personligen har pengar över i slutet av månaden eller inte. Problemet just nu är snarare att systemet inte är anpassat för de stora flyktingströmmar som är just nu, men Sverige är ett rikt land. Sanningen är att många i detta land prioriterar andra saker, vilket kan vara både rätt och fel, men det är det vi måste erkänna. Men det får man ju inte säga i det här landet...;)

Och om vi ändå är inne på att diskutera prioriteringar under julhelgen, så tycker jag att uttrycket "en riktig jul" är betydligt mer problematiskt än denna text.
 
En tanke bara-
Ni som inte gillar den, gillade ni tråden här på Buke om att Golit stänger gränsen?
Är inte det samma sak då? Anspelar på samma sak?
Det är ingen relevant jämförelse.
Man kan gilla den ena och ogilla den andra. Även om ämnet är detsamma.

Oerhört mycket - ja nästan allt - beror på hur det är skrivet, språkbehandling och hur uttjatat ämnet är.

Jag har väldigt få fb-vänner men jag har ändå sett liknande saker postas ett otal gånger. Jag tyckte - om det nu är relevant - att den inte var det minsta rolig eftersom den var klumpigt skriven. Men det är bara en åsikt i mängden.
 
Hur kul är den att läsa om man inte har råd att fira en riktig jul?
.
Jag tolkar den precis tvärtom.
Det är väl ingen som häcklar någon som inte har råd eller inte firar riktig jul. Vad nu riktig jul är.

Jag tolkar den inte som att man inte ska fira jul. snarare som att man ska stanna upp och få perspektiv.
Dvs vad väljer jag att lägga pengar på. I min familj tex ger vi bara julklappar till barnen. Det känns onödigt att lägga pengar på klappar när vi alla är vuxna och har allt. Dessutom bättre för miljön.
Sen har vi ändå tex julbord men vi har de saker på julbordet som vi äter och gillar. Vi har inte längre dopp i grytan som ingen ändå äter, Bra för både ekonomi och miljö,
 
En tanke bara-
Ni som inte gillar den, gillade ni tråden här på Buke om att Golit stänger gränsen?
Är inte det samma sak då? Anspelar på samma sak?
Möjligen anspelar på samma sak men Golits tråd är lite abstraktare och därför roligare. Detta"skämt" är lite, tja tafflig, plumpt, kanske är ord som passar. Det är helt enkelt inte lika roligt.

Å andra sidan är det väl bra att en diskuterar hur saker och skrifter tas emot olika och vad som karakteriserar ett bra skämt eller sarkasm.

Stephen Fry sa på QI att ett skämt ofta delar människor i grupper och de bra skämten är de "korkade" skämten dvs typ att alla kan samlas i att det var så korkat att det var roligt. ( och ja vi har litegrann snöat in på BBC sen något år och nu förstår jag tillpåköpet hur pointless fungerar ;-) .)

Stänga av Norrländska kvinnor är abstrakt, roligt. Vi blir en gemensam grupp som tycker det är roligt. Ramla över sten, korkat, igenkännlig, roligt.

Stänga Öresundsbron, stänga gränser, är abstrakt men tro det eller ej realpolitik, dvs politik som planeras, eller planerades, att genomföras, inte roligt. Vi blir delade grupper med olika åsikter. I Sverige har vi ju många som har släktingar som är finnar, yuggar, serber, balter, greker, assyrier, kurder , Normann, tyskar etc
 
Det är ingen relevant jämförelse.
Man kan gilla den ena och ogilla den andra. Även om ämnet är detsamma.

Oerhört mycket - ja nästan allt - beror på hur det är skrivet, språkbehandling och hur uttjatat ämnet är.

Jag har väldigt få fb-vänner men jag har ändå sett liknande saker postas ett otal gånger. Jag tyckte - om det nu är relevant - att den inte var det minsta rolig eftersom den var klumpigt skriven. Men det är bara en åsikt i mängden.
Samt @tara
Hur menar ni?
Ja den är rakt på sak. Men det tycker jag Golits tråd är också till viss del.
Jag förstår inte riktigt skillnaden. Ämnet är samma egentligen men länken är möjligen mer rak på sak,
Ämnet handlar ju om att stänga gränser, begränsa invandring i båda fallen.
 
Samt @tara
Hur menar ni?
Ja den är rakt på sak. Men det tycker jag Golits tråd är också till viss del.
Jag förstår inte riktigt skillnaden. Ämnet är samma egentligen men länken är möjligen mer rak på sak,
Ämnet handlar ju om att stänga gränser, begränsa invandring i båda fallen.
Enligt det jag skrev innan är "roliga" skämt eller de "roligaste" skämten sådana skämt som förenar och jag antar litegrann "häcklar" utföraren, t ex Charlie Chaplin som ramlade klantigt utan att slå sig och kom upp på fötter och blev fortsatt jagad av en åsna, typ. De skämte får alla i gruppen att förena sig och skapa ett stort garv.

De skämt som delar grupper får ju bara hälften så stort garv efter som enbart hälften av gruppen ingår i garvet så att säga.

Att stänga gränser är ganska kontroversiell politik idag och ditt" skämt" ligger för nära dagens realpolitik, vilket delar grupper. Golits skämt med att förbjuda norrländska kvinnor i Stockhom är än så länge extremt.

Hänger du med ? Dock är ju Golits skämt tangerar det omöjliga men för bara en vecka sen var det omöjligt att stänga Öresundsbron. Tja , Golits tråd kanske är framtiden?
 
Enligt det jag skrev innan är "roliga" skämt eller de "roligaste" skämten sådana skämt som förenar och jag antar litegrann "häcklar" utföraren, t ex Charlie Chaplin som ramlade klantigt utan att slå sig och kom upp på fötter och blev fortsatt jagad av en åsna, typ. De skämte får alla i gruppen att förena sig och skapa ett stort garv.

De skämt som delar grupper får ju bara hälften så stort garv efter som enbart hälften av gruppen ingår i garvet så att säga.

Att stänga gränser är ganska kontroversiell politik idag och ditt" skämt" ligger för nära dagens realpolitik, vilket delar grupper. Golits skämt med att förbjuda norrländska kvinnor i Stockhom är än så länge extremt.

Hänger du med ? Dock är ju Golits skämt tangerar det omöjliga men för bara en vecka sen var det omöjligt att stänga Öresundsbron. Tja , Golits tråd kanske är framtiden?
Mitt skämt? Menar du TS skämt?

Nej jag hänger inte med. @golit tråd handlar om att stänga gränser. Här illustrerat med att stänga Dalälven.

Länken handlar inte om att stånga gränser utan om SD:s retorik dvs vi ska hjälpa folk på plats istället och om vi har en generös flyktingpolitik så kommer fler komma.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 283
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 134
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp