Hjälp en slapphänt! *tyglar*

har också problem med att tyglarna blir för långa, fuxen var ju väldigt tung i handen men även andra hästar så blir tyglarna långa, när jag tycker att en längd är ok så tycker folk jag ska korta en halvmeter till :angel:. blir dock sjukt stel i hela mig om jag ska ha en kortare tygel och då hårdare kontakt med bettet. blir som att rida med handbromsen i.

det som fungarar för mig är mest att inte korta tyglarna så pass innan hästen är eftergiven/mjuk och har eget driv framåt.
tar dock längre tid att komma dit.. men blir det att man är spänd och hästen stel så kommer tygeln bara bli längre och längre i vilket fall som.

@Lovisaleonora och @Krumelur

En annan fundering är ju att jag har lärt mig att armbågarna ska/bör vara längs sidorna på kroppen men 'alla' tränare tjatar om att korta tyglarna. Då blir ju armbågarna automatiskt 'rakare' och även om jag inte glappar med tyglarna så är de ändå för långa?
Jag vet ju att armarna är en förlängning av tyglarna men jag kan inte riktigt hitta rätt tanke i armbågarna om det är någon som förstår hur jag menar.

Jag har precis samma problem. Och tänker som dig också angående armbågarna. Ska jag har kortare tyglar så blir det ju raka armar?

Jag har precis samma problem. Och tänker som dig också angående armbågarna. Ska jag har kortare tyglar så blir det ju raka armar?
När min mentor/handledare skulle lägga om min sits så tyckte jag att jag hade så korta tyglar att jag knappt nådde dem, det kändes som att jag satt med spikraka armar och spände bak skulderbladen för att de gärna "föll fram" pga såååå korta tyglar. Känslan satt i fyra ridpass med mycket uppmärksamhet på problemet, nu känns det nästan naturligt. Armarna är inte RAKA egentligen, det känns mest så i början. Man får en svag böj och det räcker.

När min mentor/handledare skulle lägga om min sits så tyckte jag att jag hade så korta tyglar att jag knappt nådde dem, det kändes som att jag satt med spikraka armar och spände bak skulderbladen för att de gärna "föll fram" pga såååå korta tyglar. Känslan satt i fyra ridpass med mycket uppmärksamhet på problemet, nu känns det nästan naturligt. Armarna är inte RAKA egentligen, det känns mest så i början. Man får en svag böj och det räcker.

Exakt!
Det är många som känner en helt annan sak än hur det verkligen ser ut.
Man upplever ofta att armen just är rak, man har ha den långt framför sig etc medan man faktiskt har rätt lång bit kvar till ens rätt läge.

Ofta beror det på bålen och ovanan/vanan att ha en viss position.

Dyons tyglar med gummi på insidan är mina absoluta favorittyglar! Dyra som tusan men riktigt bra kvalité och tätt mellan stopparna.

Jag blir gärna lat när jag har stroppar och nöjer mig då med ett läge där jag kan ha stoppen bekvämt. För att komma ifrån det har jag de senaste tio åren endast ridit i helt släta lädertyglar och nu kan jag inte tänka mig något annat :)

Såg nyligen gummityglar (alltså vanliga gummiöverdragna tyglar, inte invävt gummi) med dubbelt så täta stoppar, tror det kan ha varit på Granngården, Lippo?

Se till att stänga handen, o framför allt tummen. Då får du automatiskt bättre stabilitet i hela underarmen, och kan ge följsamheten mellan axel-armbågsleden istället.

Tack alla, för jättebra tips.
Jag har nu testat att verkligen stänga tummen om tygeln men jag glömmer (än så länge)bort :o att fortsätta hålla trycket och tygeln glider. Jag måste även försöka öva på att bära händerna bättre. Såklart blir det bättre ju högre form hästen går i men jag 'unghästrider' gärna med breddad lägre hand. Dags att inse att man har en MSV-häst och rida därefter? :D
På onsdag ska jag rida för min gamla tränare igen efter ett par års uppehåll. Vi får se vad hon säger.

Jag har alltid föredragit tunna lädertyglar med stoppar men hur jag än beter mig så blir tyglarna alltid lite för långa. Oftast är stopparna lite för långt ifrån varandra och jag skulle behöva en 'mittemellan'.
Jag har provat med gummi på insidan och de funkar helt ok men slits så extremt fort att jag inte tycker det är värt det.
Har någon några tips? Hur har ni löst ev tygelproblem?
Jag skulle ju kunna sluta mina händer bättre men det är visst sjukt svårt att lära sig...

Inte läst hela tråden så kan upprepa något. Men John Whitaker har (snordyra) smidiga gummityglar med TÄTA stoppar.

Jag är helt hopplös, jag öppnar handen och låter tyglarna glida. Men ovan nämnda har gjort stor skillnad, även om jag får fokusera på att hålla kvar stoppen vilket inte är idealiskt, men det är en starter. (Har även faktiskt införskaffat bow reins, handtag man sätter på tygeln och där man inte bara kan låta tygeln glida, utan måste släppa om det ska rassla iväg, för hoppningen där jag är än mer hopplös)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 539
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London