Hjälp en slapphänt! *tyglar*

Corax

Trådstartare
Jag har alltid föredragit tunna lädertyglar med stoppar men hur jag än beter mig så blir tyglarna alltid lite för långa. Oftast är stopparna lite för långt ifrån varandra och jag skulle behöva en 'mittemellan'.
Jag har provat med gummi på insidan och de funkar helt ok men slits så extremt fort att jag inte tycker det är värt det.
Har någon några tips? Hur har ni löst ev tygelproblem?
Jag skulle ju kunna sluta mina händer bättre men det är visst sjukt svårt att lära sig...

Jag skulle nog försöka lösa problemet, alltså att du håller för löst. Sitta och nöta hela ridpasset ''Håll hårdare, hårdare'' Utan att bli hård förstås, bara så dom inte smiter iväg.

Det finns inte läder tyglar med närmare stoppar? Jag hade ett par tyglar som jag svor åt var så nära att dom störde mig, köpt på Horze tror jag men det var ett par år sen :)

Jag föredrar precis som du tunna lädertyglar med stoppar, men jag håller mycket bättre i ett par breda vävribbtyglar.
Fick med ett par till ett träns jag köpte och trodde att jag aldrig skulle kunna rida med dem, men provade iaf och tji fick jag.
Jag får liksom bättre tag i dem så jag behöver inte hålla hårdare men de stannar kvar i handen.
Så en bredare tygel kanske fungerar bättre för dig?

Jag föredrar precis som du tunna lädertyglar med stoppar, men jag håller mycket bättre i ett par breda vävribbtyglar.
Fick med ett par till ett träns jag köpte och trodde att jag aldrig skulle kunna rida med dem, men provade iaf och tji fick jag.
Jag får liksom bättre tag i dem så jag behöver inte hålla hårdare men de stannar kvar i handen.
Så en bredare tygel kanske fungerar bättre för dig?
Jag ska absolut ta fram ett par och testa!
Har ungefär tio st avskyvärt breda vävribbare i källaren. ;)
Riktigt tjocka gummiklädda vet jag har funkat väldigt bra (men känns ju som slanggurkor att hålla i)men de får jag inte tävla med.

@Lipperta, jag jobbar med det hela tiden men jag blir stum i axlarna/skuldrorna och får muskelspänningar om jag sluter om hårdare. Min hjärna har väl inte kopplat att jag inte Måste spänna högre upp bara för att jag sluter händerna. :banghead:
Flätade tycker jag blir sjukt halt. Har även där ett par som hänger och samlar damm. Dessutom är de dryga att hålla rent. :p
Jag ska se om jag hittar några med tätare stoppar för det kanske kan funka.
Eller om någon här kan tipsa.

Jag ska absolut ta fram ett par och testa!
Har ungefär tio st avskyvärt breda vävribbare i källaren. ;)
Riktigt tjocka gummiklädda vet jag har funkat väldigt bra (men känns ju som slanggurkor att hålla i)men de får jag inte tävla med.

@Lipperta, jag jobbar med det hela tiden men jag blir stum i axlarna/skuldrorna och får muskelspänningar om jag sluter om hårdare. min hjärna har väl inte kopplat att jag inte Måste spänna högre upp bara för att jag sluter händerna.
Flätade tycker jag blir sjukt halt. Har även där ett par som hänger och samlar damm. Dessutom är de dryga att hålla rent. :p

Precis samma som min mamma då. Alltså att du bler stel i axlar och så. Det finns klämmor man kan köpa så får man en liten äggla att hålla i istället. dock antar jag att det blir väldigt stumt om man inte är försiktig.
206628016001_3.jpg

Vansinnigt svårt problem att få bukt med, jag gick in för det med hull och hår och tränare, men det kom verkligen inte snabbt och lätt. Enda som gällde var nöta, nöta, nöta och komma ihåg att flexa i armen så inte handen blir stum i hästmunnen. Sååååå himla knivigt. Och som alltid hör det ihop med en stadig bål, som vilar över ett stabilt men inte stelt bäcken som låter benen följa med i hästens rörelse utan att förstärka dem.

Jo, men det är ju lätt och snabbt att komma in i... :grin:

(on topic så fördrar jag lädertyglar, när det inte regnar men har förvånansvärt mycket vävribbtyglar)

Tips som har hjälpt mig- (i dressyren då)
Slappna av i axlarna, "stäng" armbågarna och tryck dem lite lätt mot din kropp. Håll tygeln som vanligt med tummen upp. HÅLL FAST TYGELN MED TUMMEN mot pekfingret.
Då får jag en stabil och mjuk hand som kan spela på centimetrarna med lillfingret. Vips så slutade mina tyglar glida.

Tips som har hjälpt mig- (i dressyren då)
Slappna av i axlarna, "stäng" armbågarna och tryck dem lite lätt mot din kropp. Håll tygeln som vanligt med tummen upp. HÅLL FAST TYGELN MED TUMMEN mot pekfingret.
Då får jag en stabil och mjuk hand som kan spela på centimetrarna med lillfingret. Vips så slutade mina tyglar glida.

+1 på den!
Kom ihåg att det är TUMMEN som håller fast tygeln, avslappnad i handen med rak handled och rak linje (ej vikt) och så fast med tygeln med TUMMEN!

@Lovisaleonora och @Krumelur

Jag har en bra och stark bål/säte men med en svag bröstrygg och nacke(gamla skador).
Mina 'slappa' händer har förmodligen kommit ifrån de spänningarna och jag är nog lite 'rädd' för att det ska göra ont igen. Men nu är hästen mjuk och trevlig att rida (för det mesta)och jag vill ju ge samma känsla tillbaka och alltså Inte spänna mig. Jag har dock lite problem med att ha en buren hand och tippar gärna händerna och det gör ju att armbågarna 'släpper' från kroppen. Samtidigt som jag inte kan trycka armbågarna mot kroppen en längre tid då det också genererar spänningar.
Jag ska absolut testa att fokusera på Tummarna i morgon när jag rider. Kanske det hjälper av problemet för där är man ju naturligt starkare.

En annan fundering är ju att jag har lärt mig att armbågarna ska/bör vara längs sidorna på kroppen men 'alla' tränare tjatar om att korta tyglarna. Då blir ju armbågarna automatiskt 'rakare' och även om jag inte glappar med tyglarna så är de ändå för långa?
Jag vet ju att armarna är en förlängning av tyglarna men jag kan inte riktigt hitta rätt tanke i armbågarna om det är någon som förstår hur jag menar.

Jag har alltid föredragit tunna lädertyglar med stoppar men hur jag än beter mig så blir tyglarna alltid lite för långa. Oftast är stopparna lite för långt ifrån varandra och jag skulle behöva en 'mittemellan'.
Jag har provat med gummi på insidan och de funkar helt ok men slits så extremt fort att jag inte tycker det är värt det.
Har någon några tips? Hur har ni löst ev tygelproblem?
Jag skulle ju kunna sluta mina händer bättre men det är visst sjukt svårt att lära sig...

Kantflätade lädertyglar är underbart OCH så vackert! :love:

Hade tyglar ifrån Dyon "Dyon collection", ganska dyra men så värda sitt pris, blev precis rätt "sug" i tygeln! :up::)

Jag har fått extrastroppar påsydda mellan de vanliga på ett par tyglar. Det behövs ju bara max fyra till, det är ju en liten del av tygeln jag har ett behov av täta stroppar på. För mig är det bra med extrastropparna för då ser jag direkt om jag har lika långa tyglar, annars är det lätt att jag tror jag har det när det skiljer några cm.

@Lovisaleonora och @Krumelur

Jag har en bra och stark bål/säte men med en svag bröstrygg och nacke(gamla skador).
Mina 'slappa' händer har förmodligen kommit ifrån de spänningarna och jag är nog lite 'rädd' för att det ska göra ont igen. Men nu är hästen mjuk och trevlig att rida (för det mesta)och jag vill ju ge samma känsla tillbaka och alltså Inte spänna mig. Jag har dock lite problem med att ha en buren hand och tippar gärna händerna och det gör ju att armbågarna 'släpper' från kroppen. Samtidigt som jag inte kan trycka armbågarna mot kroppen en längre tid då det också genererar spänningar.
Jag ska absolut testa att fokusera på Tummarna i morgon när jag rider. Kanske det hjälper av problemet för där är man ju naturligt starkare.

En annan fundering är ju att jag har lärt mig att armbågarna ska/bör vara längs sidorna på kroppen men 'alla' tränare tjatar om att korta tyglarna. Då blir ju armbågarna automatiskt 'rakare' och även om jag inte glappar med tyglarna så är de ändå för långa?
Jag vet ju att armarna är en förlängning av tyglarna men jag kan inte riktigt hitta rätt tanke i armbågarna om det är någon som förstår hur jag menar.
Problemet med att ha armbågarna intill sidorna är dels att man kan börja spänna sig där (som du märkt) samt att ju närmare magen du håller tyglarna, desto "starkare" blir man. Håller du kontakten långt framför dig blir den automatiskt lättare och hästen erbjuds att gå "fram" till kontakten. Har man handen nära magen med 90graders vinkel i armbågen så är det lätt att man fortsätter backa handen till en kontakt,risken för att man "drar ihop" hästen ökar. Prova själv, låt en kompis hålla ena änden av ett partyglar och först ha handen långt framför sig och ta ett tygeltag jmf med att ha handen nära kroppen. Hänger du med på vad jag menar?

Att man lärt sig att armbågen "ska" vara nära kroppen beror på att man red så förr. Kolla en instruktionsfilm från åttio-nittiotal, där rider ju alla så. Kollar man istället på elitdressyr idag ser man att handen kommit fram en bra bit hos de flesta.

Jag har också haft problem med att tygeln liksom glidit genom handen och gradvis blivit längre och längre, oavsett (nästan) vilken tygel jag använt. Har i övrigt haft en ok position av hand/arm/axel.

Tog många år innan jag insåg att jag tappar mina tyglar när jag slarvar med fattningen, dvs, när tygeln kommer upp ur handen bredvid tummen, i stället för under tummen. Och när jag inte har tummen på änden, då glider tygeln igenom handen. Det är ju inte med ring-/långfingret man skall stoppa tygeln. Genom att stoppa via tummen blir också min hand mjukare, då jag inte behöver krama så hårt för att hålla tygeln på plats.

Det finns tyglar med extra många stoppare. Jag har ett par, tror att jag kan ha köpt dem av Lyckås? Jag är inte så förtjust i dem eftersom jag tycker de gör ont i handen.

Jag tycker att val av handskar spelar stor roll. Många handskar är ganska hala.

Problemet med att ha armbågarna intill sidorna är dels att man kan börja spänna sig där (som du märkt) samt att ju närmare magen du håller tyglarna, desto "starkare" blir man.

Så känner jag också. Jag har ju som sagt jobbat mycket och intensivt med handen, som ju egentligen är hela sitsen. Och det som hjälpt mig är att tänka att jag håller om en tjock tunna, då släpper armbågarna och blir mjuka vilket gör att spänningen i axeln minskar.

Handen ska vara buren framför manken, inte statisk in mot magen - det gör enorm skillnad för hästen vilket klart märks i ridningen.

Jag har aldrig sagt att armbågarna ska vara tryckta mot sidorna. Då får man som några påpekar för långa tyglar och starka händer. Jag skrev "tryck lätt armbågarna mot din kropp" och då tänker jag att jag har händerna framför mig, i mankhöjd, och armbågarna framför mig och lutar dem mot magen ungefär. Detta gör att du inte drar tygeln bakåt och får en väldigt stabil hand.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 539
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 338
Senast: lirco11
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 567
Senast: cassiopeja
·
Samhälle Jag och min bästa vän var ut till en uteservering i går, vi satt och pratade och drack någon cider och hade det bra. Fram emot...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
20 424
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London