Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Näe... Fyy.. nån rättvisa får de väl vara här:mad:. Så då väntar vi besked från dig 16.40 i morgon så vips.. försvinner några timmars väntan:D

Ts får nog basunera ut resultatet själv, bara jag får veta det först :angel:

jag trodde jag skulle vakna o de var fredag ?! ... o de är TORSDAG!!! kan inte vet komma idag istället ???:D

Ja man kan ju önska:angel:

Veterinären är på kurs därför denna väntan:crazy:

Tror jag ska gå och lägga mig och vakna lagom till det är dags att åka:angel:

*knapplån*

Den här tråden blir nog en av Bukes rekordtrådar.;)
Men det är spännande att följa vad som händer, kan jag ju säga.:)

*kl*
Nu måste jag nog sticka en med ett litet "negativt" inlägg.
VILL ni verkligen att stoet ska föla nu?? Det verkar ju vara värsta grejen typ "kul att det händer något spännande"....:crazy:

Har ni tänkt på att stoet isåfall gått många månader utan korrekt mat vilket om man har otur visar sig på fölet kanske i form av skelettdegeneration (pga selen-brist) Den får ingen vidare bra start i livet i denna kalla årstiden och det blir fasligt mycket jobb för TS i form av in- och utsläppande utav sto och föl dom närmaste 4 månaderna minst.
Det tar så lång tid för en fölunge att bilda underhudsfett och motståndskraft till vårt klimat så det är inte bara till att släppa ut. Lite generellt kan man säga att när den först är 1 månad gammal kan den vara ute 1 timma. 2 månader gammal =ute 2timmar, 3mån=3 tim osv.
Det blir mycket rännande fram och tillbaka för att fölet ska få vara ute så mycket som möjligt utan att bli sjuk.
Misstänker att det är roligt med ett föl, men det är roligare både för stoet och det eventuella fölet om hon faktiskt är tom...

Håller helt med dig!

Detta är förvisso inte de optimala förutsättningarna för o få ett föl, men inte är det värre om ett föl föds i November eller alla dessa som föds i Januari. I Januari/februari är det ofta kallare än i November, så för kylans skull spelar det mindre roll. Ett sto som är planerad nerkomst på, är ju förhoppningsvis fodras därefter. Men det föds många föl varje år, där man inte vetat om att stoet varit dräktigt o oftast går det bra.

Jag är mest fashinerad över att INGEN i tråden ens reflekterar över de praktiska bekymmer som en sen och oplanerad fölning faktiskt innebär. Sen är det faktiskt inte så många föl som föds i januari.

Det här är väl inte någon fråga om man VILL att stoet är dräktigt nu, utan snarare OM det skulle visa sig att hon ÄR det så vill vi alla här att allt ska gå bra för henne. Inget man kan radera och göra ogjort i så fall. Så vilket svaret från vet. än blir i morgon så har det varit mycket intressant att följa den här tråden.:banana:

Jo du, tänk bara på alla fullblod och travare som ska börja tävla som 2-åringar Dom ska helst födas första veckan i januari....

*kl*
VILL ni verkligen att stoet ska föla nu?? Det verkar ju vara värsta grejen typ "kul att det händer något spännande"....:crazy:

Har ni tänkt på att stoet isåfall gått många månader utan korrekt mat vilket om man har otur visar sig på fölet kanske i form av skelettdegeneration (pga selen-brist) Den får ingen vidare bra start i livet i denna kalla årstiden och det blir fasligt mycket jobb för TS i form av in- och utsläppande utav sto och föl dom närmaste 4 månaderna minst.
Det tar så lång tid för en fölunge att bilda underhudsfett och motståndskraft till vårt klimat så det är inte bara till att släppa ut. Lite generellt kan man säga att när den först är 1 månad gammal kan den vara ute 1 timma. 2 månader gammal =ute 2timmar, 3mån=3 tim osv.
Det blir mycket rännande fram och tillbaka för att fölet ska få vara ute så mycket som möjligt utan att bli sjuk.
Misstänker att det är roligt med ett föl, men det är roligare både för stoet och det eventuella fölet om hon faktiskt är tom...

Det var faktiskt därför jag startade tråden:crazy: för min oro över kyla och bristfälligt foder...nu har hon ju en bra foderstat men jag vet ju inte hur det har varit förut:confused:

Hur det ska fungera med en liten bebis i kylan:crazy: jag var rädd att liten kunde frysa ihjäl:eek:

Sen kan jag verkligen ingenting om fölningar och dräktigheter:crazy:

Jag jobbade på ett stuteri ett par månader en gång i tiden men på fel årstid, alltså mitt i vintern.

Så visst på ett sätt hoppas jag att hon är tom, så att jag kan lära mig det jag behöver kunna, och att jag kan ge henne det hon behöver vid en ev planerad dräktighet.

Jag ville ju faktiskt ha en frisk okomplicerad häst att kunna rida efter det helvete av sjukdommar och oro för min älskade häst som numera galopperar i trappalanda:cry:

Men allt blir inte som man tänkt och då får man göra det bästa av situationen:)

Jag är ju hemma på dagarna (förtidspensionär) och har stallet fem meter från huset, så förhoppningsvis ska det ju gå bra ändå.

Även om det blir mycket spring och extra jobb.

Lycka till, hur det än blir :)

*kl*

Det är väl klart att man tänker på det också men samtidigt så måste man tänka positivt vad som det än är. Dräktig eller ej är ju egentligen det vi vill veta. Det är ett slit med föl men ska jag vara helt ärlig så hellre föla nu i november än jan/feb även mars som är mkt kallare och om det snöar så är det då. (Bor i söder :D) Håller med arabia där.
Visst hade det varit mest praktiskt om hon e tom. Fast ärligt talat.....föl innebär slit men kära hjärtanes vad mkt glädje de ger också....:p

Men det är dina åsikter, inte hur man ska/måste göra. De finns stuterier som avlar i lösdrifter, året runt, oavsett när de fölar

Fast det var inte det saken gällde. Det handlade inte om min åsikt mot hästen/hästhållningen. Självklart önskar jag hästen och TS all lycka. Det var dom som skrev i tråden jag var väldigt förvånad över. För ingenstans pratas det om nackdelar, bara om att det skulle vara så himla kul!
Skriver av erfarenhet då jag själv haft novemberföl och det GÅR inte att behandla dom som föl födda i maj :cool:.
Vill du TS ha råd från en som varit i liknande situation så kan du kontakta mig via PM för mera info.

*kl*

Skriver en liten rad så jag kommer ihåg tråden :idea:

Spännande! :)

Jaha. Då har man tittat igenom hela tråden. Ögonen är nästintill fyrkantiga... :D

Självklart är jag lika nyfiken som alla andra. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 614
Senast: ponniplutt
·
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en...
2
Svar
28
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka