Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hjälp!!!! dräktig eller vad???? Fölar hon nu????

Jag är mest fashinerad över att INGEN i tråden ens reflekterar över de praktiska bekymmer som en sen och oplanerad fölning faktiskt innebär. Sen är det faktiskt inte så många föl som föds i januari.

Jag har tänkt på det sedan tråden skapades - men inte orkat kommentera det hela:crazy:

:rofl:... Tänk va alla kommer sitta uppbunkrade med massa godis vid sina datorer imorgon!

Haha, vi får ha buke-vaka!
Alla sitter och uppdaterar varannan sekund och när den stora nyheten har blivit avsjlöjad så skriver alla så att hela buke kraschar. :D

Läääängar!

jag längtar oxå! e så nyfiken!

*kl*
Nu måste jag nog sticka en med ett litet "negativt" inlägg.
VILL ni verkligen att stoet ska föla nu?? Det verkar ju vara värsta grejen typ "kul att det händer något spännande"....:crazy:

Har ni tänkt på att stoet isåfall gått många månader utan korrekt mat vilket om man har otur visar sig på fölet kanske i form av skelettdegeneration (pga selen-brist) Den får ingen vidare bra start i livet i denna kalla årstiden och det blir fasligt mycket jobb för TS i form av in- och utsläppande utav sto och föl dom närmaste 4 månaderna minst.
Det tar så lång tid för en fölunge att bilda underhudsfett och motståndskraft till vårt klimat så det är inte bara till att släppa ut. Lite generellt kan man säga att när den först är 1 månad gammal kan den vara ute 1 timma. 2 månader gammal =ute 2timmar, 3mån=3 tim osv.
Det blir mycket rännande fram och tillbaka för att fölet ska få vara ute så mycket som möjligt utan att bli sjuk.
Misstänker att det är roligt med ett föl, men det är roligare både för stoet och det eventuella fölet om hon faktiskt är tom...
Vad är det som talar för selen brist? Vi får alltid våra föl i jan/feb. Det fungerar toppen bra med det. Höst och vinterföl föds med päls därefter. Så kylan är absolut inga problem. Problemet är ju att man måste ha dom ute korta stunder i taget och passa så fölisen inte är ute i regn eller lägger sig ner ute.

Jag är mest fashinerad över att INGEN i tråden ens reflekterar över de praktiska bekymmer som en sen och oplanerad fölning faktiskt innebär. Sen är det faktiskt inte så många föl som föds i januari.

Det är en heldel fullblod och varmblod som fölar i jan,feb och mars.

knapplån

Nu tror jag att jag håller på och bli knäpp:mad:

Pratade nyss med dem som haft henne tidigare och nu kunde de dra sig till minnes att hon haft svullet juver vid tidigare brunst:eek: dock inte mjölk, eller rättare sagt det hade de aldrig kollat "för man ska aldrig ta på ett sto´s juver":confused: förstår nu varför hon hade en kaka av smuts på juvret:crazy:

Är detta en efterkonstruktion eftersom de tidigare sagt att man aldrig märker att hon brunstar:confused:

Det var ju först nu som de kunde dra sig till minnes svullnaden när jag sa att hon satt juver och hade mjölk.

Eller är de så konstiga att de inte kan svara ärligt på en så enkel fråga?

Va f-n nu vet jag inte hur jag ska göra eller vad jag ska tro:crazy:

Att hon skulle vara dräktig kunde hon ju inte tro för hon hade hört runt sa hon och ingen hade haft någon hingst lös, för att i nästa andetag säga att hon inte visste om det fanns någon hingst i närheten:confused:

Åh jag är så trött på denna soppa att jag snart skickar tillbaka hästen:mad:

Har haft migrän hela eftermiddagen så jag är sur idag:cool:

Har precis läst igenom hela tråden men det finns ju inget slut.
gud vad spännande!!!
vill veta nuuuuuuuuu!:bump:
hoppas allt går bra önskar dig lycka till!!

Ta nu ett djupt andetag o låt ilskan rinna av dig. Om det nu inte finns nån chans att hon är dräktig, så kan du ju iallfall kanske få en förklaring till varför hon har satt juver o har alla andra syptom på o vara dräktig, efter veterinärbesöket imorron. Pållan kan du ju bara inte skicka tillbaka dit fattar du väl, inte nu när hon kommit till himmelriket

Vi hade nästan kunnat ha vadslagning i den här tråden :rofl: Om "några" timmar får vi förhoppningsvis svaret!!!

Japp det kunde vi ha haft, men lite orättvist o ha vadslagning med folk som inte ens sett pållan.
Dessutom tror inte jag att hon är dräktig, men chansen finns ju, även om den är vääääääääldigt liten.

men ni vet ju om att ni ska ha föl och fodrar därefter eller hur? ;)
*lämnar denna tråden nu*

Ja det är klart vi vet. Vad är det som säger att TS inte fodrar sin häst då? Bra!!

Ta nu ett djupt andetag o låt ilskan rinna av dig. Om det nu inte finns nån chans att hon är dräktig, så kan du ju iallfall kanske få en förklaring till varför hon har satt juver o har alla andra syptom på o vara dräktig, efter veterinärbesöket imorron. Pållan kan du ju bara inte skicka tillbaka dit fattar du väl, inte nu när hon kommit till himmelriket

Tack vad du är snäll:o himmelriket är väl att ta i men just nu vet jag inte vad jag ska göra:confused:

Givetvis vill jag inte skicka hem henne, inte egentligen, känns bara så surt att lägga ut pengar på någon annans häst:mad: hm fast det har jag ju redan gjort med skoning och foder och....:o

Dessutom vet jag inte än om jag "får" ta henne till veterinären:eek: de skulle höra av sig i imorgon förmiddag och säga om det var ok eller inte:confused:

Men VA! Snacka om krånliga säljare.. klart du måste ta henne till vet så du får ordning på henne, så du vet om du kan börja rida, eller om du ska vaka på nätterna..Låter idiotiskt att hindra dig från att åka!
Lycka till i morgon i alla fall, Vi väntar med spänning..
ALLA på buke tror jag:D:D

men ni vet ju om att ni ska ha föl och fodrar därefter eller hur? ;)
*lämnar denna tråden nu*

Fattar inte riktigt vad du är ute efter:confused:

Låter du icke dräktiga hästar få sämre foder på något vis? svälta eller?

Du kan ju fråga innan du skriver sådana här saker, jag fattar inte ens varför du skriver som du gör:confused:

Jag tror att min foderkunskap räcker för att fodra ett ev dräktigt sto, vilket jag givetvis gör nu innan jag vet vilket.

Meh.. man får väl hoppas på det bästa? Finns det ett föl där är det ju inget att göra åt det, då får man väl hoppas att det föds och är friskt?
Finns det inget föl är det ju inte mycket att hoppas på, det är som det är.. :crazy:

Meh.. man får väl hoppas på det bästa? Finns det ett föl där är det ju inget att göra åt det, då får man väl hoppas att det föds och är friskt?
Finns det inget föl är det ju inte mycket att hoppas på, det är som det är.. :crazy:

Ja precis, man ska inte måla :devil: på väggen utan tänka positivt:D

Men VA! Snacka om krånliga säljare.. klart du måste ta henne till vet så du får ordning på henne, så du vet om du kan börja rida, eller om du ska vaka på nätterna..Låter idiotiskt att hindra dig från att åka!
Lycka till i morgon i alla fall, Vi väntar med spänning..
ALLA på buke tror jag:D:D

Ja jag får väl åka dit i smyg:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Asså jag behöver hjälp😰 Jag fick hem ett 4 årigt sto för tre månader sedan. Dom som importerade henne från Frankrike fem dagar innan vi...
Svar
16
· Visningar
3 224
Senast: Moa092
·
Avel hej skulle behöva lite tips råd o erfarenheter. jag har ett shetlandssto som är dräktig. Hon brunstade kraftigt o smet in till...
2
Svar
20
· Visningar
5 348
Senast: athena
·
Avel Naturen borde ju sköta det här, tycker jag, men nu har mitt sto gått över minst 25 dagar om vi utgår ifrån att hon tog sig samma dag som...
Svar
12
· Visningar
3 614
Senast: ponniplutt
·
Avel Kom till stallet idag, och noterade då att mitt sto vad som en tunna ( om man får säga så :D ), tog in henne i stallet men hade inte en...
2
Svar
28
· Visningar
11 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka