Hjälp! Bokföring...

athena

Trådstartare
Sitter och ska börja deklarera men jag måste slutföra 2003 års bokföring först :angel:.

HUR bokför jag de hästar jag tagit upp som lager, de kommer ju från mig personligen. De kom alltså in i företaget första året (2003) och jag har deklarerat en lagervärdeminskning vid 2004 års deklaration. Denna post är inte bokförd och när jag nu ska göra det för att kunna fortsätta med 2004 blir jag helt ställd...

Jag måste ju ha en ing balans i lagret, men var ska den komma från? Jag kan ju inte kreditera ett 40-konto, eller hur?

Rädda mig nu så jag iaf blir halvfärdig ikväll...

Sv: Hjälp! Bokföring...

Ledsen, kan inte hjälpa dig men jag har också en liten verksamhet utan årsbokslut som redan oroar mig för nästa års deklaration. I år är det lätt, första deklarationen för min näringsverksamhet, men hur tusan ska jag få till alla ingående balanser nästa år. Berätta gärna vad du kommer fram till!
mvh
Lejonelle

Ja precis, ifjol var det lätt - första året för mig också... Men nu - suck. Ska sova på saken nu o ringa nån som kan i morgon.

Jag har tittat där men hittar inte vad jag söker. För att få en ing balans i lagret från år 1 måste jga ju debitera ngt konto men vilket? Eget kapital?

Nån måste ju veta?!

athena skrev:
Jag har tittat där men hittar inte vad jag söker. För att få en ing balans i lagret från år 1 måste jga ju debitera ngt konto men vilket? Eget kapital?

Nån måste ju veta?!
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar. Men om du äger tex hästar privat när du startar företaget och sedan tar med dem som lager i företaget så gör du ju ett kapitaltillskott dvs debitera eget kapital (eller Årets kapitaltillskott).

Så här gör du ju med allt som du för in i företaget, det kan ju gälla maskiner och verktyg osv som du ägde privat när du startade.

Äntligen hittade du hit :D.

Ja, jag menar så, jag ägde ju hästarna först privat. Men detta bokfördes inte i fjol, eller ja, jag deklarerade bara själva värdeminskningen och avskrivnignar av inventarier (avelsstona). Hade det påverkar mitt resultat om jag gjort det då? Jag måste ju göra dessa verifikationerna nu för att kunna fortsätta 2004.

athena skrev:
Äntligen hittade du hit :D.

Ja, jag menar så, jag ägde ju hästarna först privat. Men detta bokfördes inte i fjol, eller ja, jag deklarerade bara själva värdeminskningen och avskrivnignar av inventarier (avelsstona). Hade det påverkar mitt resultat om jag gjort det då? Jag måste ju göra dessa verifikationerna nu för att kunna fortsätta 2004.
Hur bokför du? Gör du årsbokslut med balansräkning och resultaträkning? I så fall måste du ju bokföra lagervärdet för att det skall bli korrekt. Annars kan du ju inte bokföra kapitaltillskottet. Det är viktigt att ha det här korrekt bokfört särsklit om du redovisar vinst någon gång för ditt kapital påverkar möjlighet till räntefördelning.

Startade du företaget under 2004? I så fall bör du ju kunna bokföra kapitaltilskottet som en rättelse för att få med det under 2004. Resultatet påverkas ju inte direkt av lagervärdet. Det är bara förändringen av lagervärdet som påverkar resultatet.

Jag bokför utan bokslut.

Startade företaget aug -03 men har räknat med hela -03 i dekl. Deklarerade alltså första gången 2004

athena skrev:
Jag bokför utan bokslut.

Startade företaget aug -03 men har räknat med hela -03 i dekl. Deklarerade alltså första gången 2004
Du borde fråga nån som är revisor. Jag är bara självlärd och känner att jag är ute på hal is nu.

Men bokför du enligt dubbel italiensk bokföring men utan årsbokslut? Kan man göra det? Och i så fall, varför gör du inte årsbokslut?

athena skrev:
Vadå italiensk :confused:. Nog för att jag är halvnorsk men :p.
Ja det kallas ofta dubbel italiensk bokföring. Det var väl där de började använda metoden med debet och kredit. I vanlig enklare bokföring behöver du ju bara bokföra ett belopp en gång och inte dubbelt.

Vad duktiga ni är! Har ni börjat redan... Själv tänkte jag sitta hela helgen... *Harkel*...

Skulle avelsstona bokföras som inventarier? Jag hade för mig att jag fick tillbaka för rättelse på att jag gjort just det... *funderar*...

Jag startade också -03, i juni... Jag deklarerade bara företaget from juni så där kanske man gjorde en miss...

Jag har redan skickat in min deklaration. Det känns skönt att vara tidig för en gång skull.

Men jag har märkt att om jag bokför löpande och noggrannt så är själva deklarationen nästan en formsak. Jag har ett bokföringsprogram som ger mig de flesta värdena till deklarationen.

Haha, ja börjat redan ja. Jag har letat reda på de flesta kvittona, satt in dem i en pärm i datumordning och satt en konteringsstämpel på varje.. Så ja, visst är det en början, men...

Jag svarade på en annan fråga tidigare som jag tror var av dig också. Handlade om ett avelssto som var borttagen och skulle bort ur bokföringen.

Normalt sett bokförs avelsdjur som inventarier och unghästar och föl som ska säljas som lager. Inventarier skrivs av årligen medans lagret värderas till det lägsta av anskaffnings- eller återanskaffningsvärdet.
(Ville bara klargöra eftersom det i förra tråden var ett avelsdjur och här pratas det om lager).

Detta skulle jag vilja debitera värdet på lager, konto 1400, (alt konto 1220 för inventarier om det var avelsdjur) och kreditera eget kapital, för år 2003.

Har du något bokföringsprogram? Om du har skapat år 2004 och bokfört något där så måste du överföra UB för 2003 igen för att IB 2004 ska stämma.

Om du deklarerade någon N6 för 2003 (blankett för räntefördelning och expansionsmedel) så diffar beloppen där eftersom det fattas tillgångar.

Mvh HeJe

Jag har bokföringsprogram men har inte börjat bokföra 2004 än just av denna anledningen. Tror jag fattat nu - jag för in lagervärdet på 1400 och krediterar eget kapital för 2003.

Men, jag inte behövde bokföra avskrivningen av inventarier kom vi fram till i den andra tråden (urdumt med två trådar). Jag måste väl ändå föra in dem från eget kapital?

Nej, när du deklarerar på N1 så gör du "bokslutet" på den blanketten och bokför aldrig några avskrivningar. Kostnaden (avskrivningen) som du räknar fram minskar resultatet i deklarationen men inte i din bokföring.

mvh HeJe

OK. Det är alltså inte så att jag inte "behöver" bokföra det, utan det är fel att bokföra - jag SKA inte göra det?

Det känns som om jag snart kan vlsuta 2003, visst håller ni med om att det är en skön feeling :p. Så här 2 dgr innan 2004 ska vara klart....

Jag ska bli som TomasN i mitt nästa liv och bokföra löpande under året :crazy:.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Derivata
·
Tjatter Wild Kids är ett överlevnadsspel likt Expedition Robinson, men istället för att vara på en öde ö utanför Europa befinner sig deltagarna...
18 19 20
Svar
381
· Visningar
15 503
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 552
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar