HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Var har du träffat alla de rädda hundarna du pratar om? Jag är fortfarande nyfiken eftersom jag själv träffat så få rädda collies, mina hundar är inte på något sätt unika och jag är ingen superexpert på att fostra trevliga orädda hundar.

Att du inte köper att många collieägare har sina hundar till sällskap var ju tråkigt. Det är dock så det ser ut i verkligheten. Alla som köper hund av bruksras vill nämligen inte tävla, och eftersom collien är så allround så lämpar den sig mycket väl till sällskap. Vad man tycker om det kan ju diskuteras förstås. Men jag sällar mig ändå till de icke tävlingsintresserade.

Jag tänker inte hänga ut några specifika hundar ELLER ägare i det här forumet. Om det nu är det du fiskar efter?

Titta på colliens spindeldiagram över MH så kanske du själv förstår varför folk har mött fler dåliga än bra collies?

Att du skriver att Collien är allround som man kan göra vad som helst med gör mig bara irriterad. Om man nu kunde göra vad som helst med den hur kommer det sig att man aldrig ser en collie i SM, eller att det kanske är en handfull som tävlar Elit och inte mer? Är det för att ägarna inte har något som helst intresse av träning och tävling eller för att hundarna inte håller måttet? Eller är det för att tävlingsmänniskor inte dras till Collien som ras? I så fall varför om den nu är så allround?

Jag har för övrigt sett tax, dvärgschnauzer, euraiser, welsh corgi och andra intressanta raser tävlat i lydnad och bruks. Men bara 4 collies. Och hur många finns det inte i Sverige egentligen?

En hund som inte klarar ett sketet MH är en sketen hund. Man kan inte skylla på något annat. Det spelar ingen roll om det var en "dålig dag" för hunden i fråga. Ett MH gick till och med mitt skräp till Beauceron igenom. Förvisso med en 3:a på skotten, men det var jag knappast överraskad över.

Så du kan försvara din ras med näbbar och klor, statistik säger en annan sak; att rasen är på väg rejält utför. Det spelar ingen roll hur många bra du eller dina vänner har haft. Det finns fakta på att Collien är en urusel bruksras.

Ditt försvar är hela tiden att "andra raser är också så". Men det är väl inget försvar.
Det är som Olle skulle säga att min kompis slog till en kille, så då kan jag också göra så, för det gjorde Olle.

Det är klart att man drar upp andra raser, då det började med att ngn sa att collien är sveriges sämsta ras, men fortfarande har det inte kommit upp ngn lista om vilka hundraser som har mindre brister? Det finns fel på mer eller mindre alla raser.

Och förresten. du snackar om omogna och löjliga inlägg, du verkar inte vara så mycke bättre själv.

Det är väl tur att det finns så många andra bruks raser som inte är urusla brukshundar så ni har nåt annat att välja på :) så kan ni ju skita i att lägga er i trådar om collien för det har ni väl gjort så de räcker, vi vet vad ni tycker nu. Många tävlar andra saker med sin collie, tex agility. Många intresserar sig inte av att tävla bruksgrenar, tror knappast det har med att collien inte håller måttet eller tror ni inte en collie kan spåra, söka eller tävla lydnad???? Många kanske dessutom inte vill ha en hund med massa päls och väljer då en annan bruksras, det är den anledningen jag hört till varför folk inte vill ha collie, pälsvården!

Jag har flera olika sorters bruksraser & kan då definitivt inte påstå att dom är friskare än collien! Att jag säger att dom andra raserna också har HD fel mm är för att vissa påstår här att det finns friskare brukshundar & mycket bättre såna men konstigt att det aldrig nämns någon... Dessutom jobbas det nu med att förbättra alltihop så varför inte uppmuntra det istället för att bara klanka ner...

Sen till alla er som snackar om att collien är en kass bruksras. Jag kan förstå er tanke, då jag sj inte skulle skaffa en collie om jag va ute efter en perfekt brukshund, men tycker inte att det hör riktigt hit.. För nu handlade det ju om att TS skulle ha med sig denna hund på ett hundgymnasium och jag skulle bra gärna vilja veta varför inte collien skulle passa in där? jag gick sj hundkurser på gymnasiet och där fanns alla möjliga raser. Så jag förstår inte riktigt problemet.

Du anser inte att collien är lämplig för ett hundgymnasium därför att det inom rasen förekommer HD, allergier och rädslor. Jag påpekar att detta är inget unikt för collie utan förekommer inom alla raser. Och då kan man ju fråga sig vilken ras TS skulle kunna ha? Det mest elementära om rasen verkar du dessutom inte känna till trots att du som sagt dyker upp i alla trådar där collie nämns och fullkomligt öser galla över rasen, och det gör MIG j-t irriterad. Då du tvärsäkert uttalar dig, du vet tom så oerhört mycket mer än oss som faktiskt äger rasen, så är det självklart att man efterlyser källor. Namn får man inte nämna, det är jag medveten om även om andra här inte verkar vara det.

Dina uttalanden bara stärker mig i min uppfattning att du inte vet vad du talar om. Vidga vyerna! Det är fortfarande ingen här som säger att collien är perfekt. Precis som knappast någon annan ras heller är perfekt. Så valet av ras till detta stackars hundgymnasium verkar bli komplicerat.

Ett sista försök: VAD är det du tycker saknas i dagens avelsarbete för att föra rasen framåt? Det ställs krav på "kryss" i MH, ögonspegling, höftledsröntgen, exteriör, bett. Så vad mer kan göras tycker du? Kom med något konstruktivt för en gångs skull.

Hon är säkert ivägskrämd för längesen hon som längtade efter en collie :(

Sen till alla er som snackar om att collien är en kass bruksras. Jag kan förstå er tanke, då jag sj inte skulle skaffa en collie om jag va ute efter en perfekt brukshund, men tycker inte att det hör riktigt hit.. För nu handlade det ju om att TS skulle ha med sig denna hund på ett hundgymnasium och jag skulle bra gärna vilja veta varför inte collien skulle passa in där? jag gick sj hundkurser på gymnasiet och där fanns alla möjliga raser. Så jag förstår inte riktigt problemet.

Att gå hundgymnasie med hund är bara den lilla biten. Att folk råder ts att titta på andra raser handlar inte om att den inte fungerar i en sån skola. Utan att dess mentalitet inte är den bästa.

Jag tycker att det är tragiskt när ägare till en viss hundras vägrar erkänna rasens fel och brister samt i vilken omfattning de ligger i. Man behöver uppenbarligen inte ha träffat ett tjog med collies för att se över statistik på hur illa det faktiskt är.

Jag har westie, och jag verkligen avgudar rasen. Men inte fan sitter jag och låtsas som att problemen med klåda inte existerar, eller att mentaliteten i dagsläget i stora drag är så anti-terrier det kan bli? Jag letade i två år efter westien jag har nu, och det är en riktigt trevlig hund. Ändå tror jag att jag aldrig kommer kunna älska honom riktigt lika mycket som min första westie, som objektivt sett inte var en bra rasrepresentant.

Jag har även schäfer, en ras som vuxit sig stor hos mig på brukssidan. Men inte sjutton sitter jag och slätar över problemen som finns där heller.

Med folk som du kommer en ras aldrig att förbättras. Jag anser att vad gäller avel kan man alltid sträva efter bättre resultat. Det är ingen idé att stå och stampa på samma ställe för att ens EGEN hund "minsann är rejäl, social och lättlärd".

Och förresten. du snackar om omogna och löjliga inlägg, du verkar inte vara så mycke bättre själv.

Jag gav en jämförelse, men det kanske du inte vet vad det är. Ja jag tycker det är löjligt att man inte kan se brister i sin ras, utan att säga fel på andra raser. Det är precis samma sak som att det är ok, för felen finns på andra också.
Jobba för sin ras istället för hitta fel på andra när diskussionen kommer upp.

Jag tycker att det är tragiskt när ägare till en viss hundras vägrar erkänna rasens fel och brister samt i vilken omfattning de ligger i. Man behöver uppenbarligen inte ha träffat ett tjog med collies för att se över statistik på hur illa det faktiskt är.

Jag har westie, och jag verkligen avgudar rasen. Men inte fan sitter jag och låtsas som att problemen med klåda inte existerar, eller att mentaliteten i dagsläget i stora drag är så anti-terrier det kan bli? Jag letade i två år efter westien jag har nu, och det är en riktigt trevlig hund. Ändå tror jag att jag aldrig kommer kunna älska honom riktigt lika mycket som min första westie, som objektivt sett inte var en bra rasrepresentant.

Jag har även schäfer, en ras som vuxit sig stor hos mig på brukssidan. Men inte sjutton sitter jag och slätar över problemen som finns där heller.

Med folk som du kommer en ras aldrig att förbättras. Jag anser att vad gäller avel kan man alltid sträva efter bättre resultat. Det är ingen idé att stå och stampa på samma ställe för att ens EGEN hund "minsann är rejäl, social och lättlärd".

Tack för det inlägget :bow:

Det är väl tur att det finns så många andra bruks raser som inte är urusla brukshundar så ni har nåt annat att välja på :) så kan ni ju skita i att lägga er i trådar om collien för det har ni väl gjort så de räcker, vi vet vad ni tycker nu. Många tävlar andra saker med sin collie, tex agility. Många intresserar sig inte av att tävla bruksgrenar, tror knappast det har med att collien inte håller måttet eller tror ni inte en collie kan spåra, söka eller tävla lydnad???? Många kanske dessutom inte vill ha en hund med massa päls och väljer då en annan bruksras, det är den anledningen jag hört till varför folk inte vill ha collie, pälsvården!

Jag har flera olika sorters bruksraser & kan då definitivt inte påstå att dom är friskare än collien! Att jag säger att dom andra raserna också har HD fel mm är för att vissa påstår här att det finns friskare brukshundar & mycket bättre såna men konstigt att det aldrig nämns någon... Dessutom jobbas det nu med att förbättra alltihop så varför inte uppmuntra det istället för att bara klanka ner...

Jag kommer knappast tävla bruks med westie. Det blir lydnad och spår. Tänka sig att jag vill ÄNDÅ ha en hund som slipper vara rädd så fort det smäller eller jag tappar en kastrull i golvet.Jag vill ändå ha en hund som vill leka, jag vill ändå ha en hund som är nyfiken. Om inte för MIN skull så för hundens!

Vad gäller brukset, där håller jag med om att det är tur att det finns andra raser att välja på. Samtidigt är det jäkligt synd att collien överlag inte funkar där, för det hade varit jäkligt kul!

Jag gav en jämförelse, men det kanske du inte vet vad det är. Ja jag tycker det är löjligt att man inte kan se brister i sin ras, utan att säga fel på andra raser. Det är precis samma sak som att det är ok, för felen finns på andra också.
Jobba för sin ras istället för hitta fel på andra när diskussionen kommer upp.

Nä jag har ingen aning om vad det är, kul att du oxå gillar ironi.
När har dom inte erkänt att det finns brister inom collien???
Det enda jag har läst i denna tråden är att det även finns inom andra raser, det betyder inte att man försvarar rasen. Jag förstår fortfarande inte varför inte en collie skulle passa på ett hundgymnasium, som är den igentliga frågan. Va så snäll å berätta det för mig.

Att gå hundgymnasie med hund är bara den lilla biten. Att folk råder ts att titta på andra raser handlar inte om att den inte fungerar i en sån skola. Utan att dess mentalitet inte är den bästa.

Såg att du svarat här ang collie på skola eller ej. Men ge några tips på andra raser då som skulle passa. Ge TS lite tips.

Jag förstår fortfarande inte varför inte en collie skulle passa på ett hundgymnasium, som är den igentliga frågan. Va så snäll å berätta det för mig.

Du kan läsa det andra inlägget jag skrev, så förstår du kanske bättre.

Såg att du svarat här ang collie på skola eller ej. Men ge några tips på andra raser då som skulle passa. Ge TS lite tips.

Varför gör du inte det själv?

Jag diskuterar inte om en ras passar på en skola eller ej. Utan att det finns så himla många raser att välja mellan som har bättre mentalitet.
Om TS säger vilken typ av hunn hon är intresserad av ska jag ge tips. För collien är nog inte egentligen ett jättegenomtänkt beslut om man läser ts andra trådar.

Då har vi helt enkelt olika erarenheter av rasen alla som skriver här, jag har inte träffat på nån collie som inte vill leka MEN jag vet att det finns. vet även att det finns terrier raser som inte är det minsta intresserad av att leka men sen finns det dom som är det. Enligt er är allting fel på en collie, finns inte ett skit som duger hos den. Har heller ingen erfarenhet av att hunden skiter ner sig när en kastrull ramlar i golvet eller rädd för sin egen skugga som nämnts här, låter som rejäl överdrivning sen vet jag också att vissa har problem att avreagera vilket man självklart ska jobba med men inte fan hjälps det att det bara klankas ner. Nu ska jag säga att en av mina collies har avbrutit MH, ja gud vad man kommer få höra här nu................ om min skit kassa collie som inte klara ett sketet MH. Men så sketen är hon inte ändå eftersom hon klarar livet galant utan rädslor & utan att bry sej om skott på nyår, konstigt att en collie med avbrutet MH kan klara de :)

Så du skulle avråda folk från att skaffa sig en westie eller schäfer, med tanke på deras brister??

Varför gör du inte det själv?

Jag diskuterar inte om en ras passar på en skola eller ej. Utan att det finns så himla många raser att välja mellan som har bättre mentalitet.
Om TS säger vilken typ av hunn hon är intresserad av ska jag ge tips. För collien är nog inte egentligen ett jättegenomtänkt beslut om man läser ts andra trådar.

För det är inte jag som avråder henne från att skafffa en collie. Har inte läst hennes andra trådar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 371
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 879
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka