Hjälp!!! behöver råd

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dobbis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 196

dobbis

Trådstartare
Min 17år gammla tävlingshäst o jag är inte på samma sida i boken "jag är gammal o dräktig" :mad:
Hon gör mig helt enkelt galen :devil::devil: Från att ha varit framåt o arbetsvillig men kontrollerad (75% xx 25% trakehener vilket inte gör henne mindre på tårna) är hennes hjärna nu utbytt mot 4 förvirrade humlor och en gryta poppande popcorn.
Betäcktes i juni,tävlade till TR sa stopp,sa själv ifrån att hon var JÄTTE dräktig mellan 5-6mån,i början på januari vaknade damen till liv igen så jag började rida henne någon gång i veckan (har 4st till) för ca 2 veckor sedan började eländet,stress i hagen,i boxen,sjövild på stallgången under uppsadling "typisk hopphäst" går bärsärk i boxen om någon annan får uppmärksamhet i form av skötsel eller ridtur,skrapar boxgolvet,små stegrar ocg vandrar som en tok runt runt.
Magkänslan sa att att hon kastat så vet.ringdes ut för kontroll då hon nu är i 8 mån och det kändes som ett rätt beslut att ta så jag vet om hon ska ridas upp igen så jag får lugn o ro eller ..........
Nu visade det sig att det fanns en liten där inne som bestämt sa ifrån till vet.handen att "hon" hade minsan ett singelboende några månader till så den handen blev raskt utsparkad.

Så nu är då frågan :Vad göra med stoet :confused: Hon mår uppenbarligen INTE bra av att bara vara lite skogsmulle/avelssto och det gör inte jag heller :crazy:

Ska jag böra träna med henne igen men inte hopp utan dressyr tex och flera gån ger i veckan så hon lugnar sig,jag är rädd att hon annars stressar ut fölet.
Någon ???!!!!!!!!!!!! HJÄLP

Sv: Hjälp!!! behöver råd

Har ingen erfarenhet av detta men det kan ju vara att hon är en av dem som vill ha en uppgift och vem vet, det kanske är uppgift nog att ta hand om föling när den väl kommer ut? Ska hon sedan betäckas medan det finns föl vid sidan så rullar det förhoppningsvis på.
Jag har haft perioder under dräktighet där min varit superpigg och just nu är hon genomdräktig, gissar att det kommer i vågor. Hoppas någon mer med mer erfarenhet skriver..
U

du kan ju få min danska turist med kamera karta och hela paketet ingår även 9årig flicka som handledare och pratkvarn ;);):D

lite OT

men om jag tänker mig själv som dräcktig ( ´gravid) så med den första flickan så kännde jag mig bara tjock och eländig och tyckte inte alls livet var kul, men med dom andra barnen så gjorde jag lita av allt möjligt och trivdes med att vara i farten om vi nu ovandlar detta till stoet så varför inte göra det hon tycker är roligt så länge hon orkar kan tänka mig att hon mår bra av ett dressyrpass lite bommar och grejor
bättre att hon gör av med energin ute i padokken i stället för i boxen och gör mamma tokig:D

du kan ju få min danska turist med kamera karta och hela paketet ingår även 9årig flicka som handledare och pratkvarn ;);):D

lite OT

men om jag tänker mig själv som dräcktig ( ´gravid) så med den första flickan så kännde jag mig bara tjock och eländig och tyckte inte alls livet var kul, men med dom andra barnen så gjorde jag lita av allt möjligt och trivdes med att vara i farten om vi nu ovandlar detta till stoet så varför inte göra det hon tycker är roligt så länge hon orkar kan tänka mig att hon mår bra av ett dressyrpass lite bommar och grejor
bättre att hon gör av med energin ute i padokken i stället för i boxen och gör mamma tokig:D

Tack vännen!!!! Men varje gång jag rider mina "avelsston" så skriker folk i högan sky,dom ska INTE tränas,dom ska INTE träffa andra hästar o ve o fasa tävla är absolut NO NO,nu är jag ju inte precis känd för att göra som andra säger :angel: men denna gången kändes det som en god ide med tanke på att jag har 3 tävlande ston och en guling som skulle igång efter sitt 2007 års föl.

kan man ge dom en daglig dos av pleg :devil: nej skojade bara.
Jag byter henne mot din turist :rofl::rofl:

Jag tror de allra flesta hästarna varit sjövilda och haft vårkänslor (trots att snön ligger kvar hos oss) den här veckan, Jag skulle ut och långskritta min "lånemage" men det blev en rätt ordentlig tur i både trav och lite galopp eftersom hon var så pigg att hon höll på att slå knut på sig själv. Hon är nu ca 260 dagar gången och hon "sätts" inte längre i dressyren men rids ut precis som vanligt.
Jag ser ingen anledning att helt ställa av sitt avelssto (såvida hon inte tecknar för det) utan man kan gått hålla igång dem lite lagomt. Skulle dock aldrig få för mig att hoppa, löshoppa eller köra några övningar som kunde innebära risk för att gå omkull. Hon är nu för tjock för att kunna jobba riktigt aktivt men hon rids i god unghästform.
Du får väl ta och prova deig fram och vara lyhörd för stoet.

Mitt ena sto är väldigt cool så länge man är på marken själv, när man väl kommit upp i sadlen taktar hon och lever om, vill helst bara galoppera :crazy:

Jag rider inte själv längre av div skador så jag har en tjej som rider ca 3-6dagar i veckan beroende på hur hon jobbar.
Mycket skritt men lite trav och galopp för att bli av med lite överskotts energi. Hon rids i form men ingen "dressyrform" utan rätt låg och lång. Så länge stoet tycker det är okay så tycker jag man ska köra på!

Det här stoet ska dessutom igång så fort hon har fölat så hon är i kondis lagom till avvänjningen då hon troligen ska säljas..
Så det är perfekt att hon hålls igång hela tiden.. :angel:

dom ska INTE träffa andra hästar o ve o fasa tävla är absolut NO NO,nu är jag ju inte precis känd för att göra som andra säger :angel:

Ja det är för att djävlas och ställa till problem för dig som det rekommenderas starkt att hålla sitt dräktiga sto hemma och inte träffa främmande hästar och/eller åka på tävling och liknade.

Hur länge går stoet ute i hagen? Har hon en hage med kompisar och så att hon kan springa lite? Hur mycket kraftfoder får hon?

Att hålla igång en dräktig märr är bara bra om man gör det med försiktighet och känsla. Det finns andra sätt att motionera en häst än att rida om man är tveksam. Tex tömkörning, promenader osv.

Mvh

Tora

Du behöver ju inte TRÄNA henne. Men lugna turer i skogen, lite lösgörande på ridbanan osv så länge hon vill kan jag inte tänka mig är någon fara. Lite klurigare uppgifter så hon får tänka.

Min vill inte.

Jag försöker ibland med då gastar hon hela ridturen och sen är hon skitsne. Hon är DRÄKTIG har hon minsann meddelat.

Knapplån!
Ser ingen anledning att inte rida en dräktig häst...så länge man är lyhörd för om hästen vill eller inte.
Själv har jag 2 st som ska föla o ingen av dem rids.:smirk:så rådet kan ju låta konstigt.
Men den ena är fullt frisk, 18 år, men är som en orm just nu.
VILL INTE säger hela hon o har gjort det under senare halvan av dräktigheten.
Den andra är köpt enbart för avel o har en skada i frambenet.
Men hade jag hunnit få upp skrittmaskinen så hade de utan vidare fått promenera en halvtimme om dagen där.

När 2 av de andra stona var dräktiga så reds de till 10.5 månad.

Har ridit min gamla avels/tävlingshäst ända in i 10 månaden, för det ville hon. Kändes som att sitta på ett slagskepp som gungade fram. :) Men hon var pigg och glad och vi anpassade ritten efter hennes förutsättningar, och jag tog det nog ändå lugnare än vad hon ville. Hästar är ju faktiskt i rörelse hela tiden i vilt tillstånd så det är ingen fara. Vad gäller smittorisken när hon träffar andra hästar måste den ju ändå finnas eftersom du har andra hästar i samma stall vad jag förstår. Man behöver ju inte låta hästarna nosa på varandra.
Min häst visade i slutet att hon var mer trött, precis människor kan vara, och då fick hon skrota runt i hagen bara. Glöm bara inte ge henne extra foder för ridningen. de ska ju ha ganska mycket mat i slutet bara för att underhålla sig och fölet. Lycka till!

Tack alla ! Idag har vi åkt till ridhuset,hon sprang på transporten,in i ridhuset o gnäggade så taket nästan lyfte,lycka sa hon :love:

Ang hur hon bor/lever,8hektar kuperade hagar,4 kompisar,ledarsto,lösdrift när det inte stormar eller har regnat dagar i sträck,fri tillgång på grovfoder med en kvot på 10.2 + kraftfoder.
Lugna promenader i skogen är inte något som passar damen som är en mycket framåt/het dam,tömkörning är uteslutet med henne pga av att jag tillhör handicapryttarna så jag orkar/kan inte gå i hennes takt.Ridhjälp i form av grannens 21 åriga dotter är inhyrt from i helgen och så får dom andra 3 tävlinghästarna dela med sig av sin tid,tack o lov har ju säsongen knappt börjat :)

Så beslutet är taget att hon kommer att ridas igen 3-5 gånger i veckan så hoppas jag på att hon kanske i ett senare skede kommer på att hon är dräktig (ska föla ca 20 maj)

Liknande trådar

Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 733
Senast: EmmaBovary
·
Skola & Jobb Skulle verkligen behöva lite stöd och råd just nu :( Har en katastofal arbetssituation och många tankar om det som jag skulle behöva...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: Magiana
·
Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 294
Senast: Lobelia
·
G
  • Låst
Hästhantering Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
25 633
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka