hjälp att välja hundras

yesica

Trådstartare
Hej!
Kan börja med att jag inte är något troll, har läst här i lite mer än ett år men inte haft nått behov av användarnamn.

Nu är det så att vi har börjat leta hund.
Både jag och mannen är uppvuxna med hundar och har haft hund tidigare. (Schäfer+ schäferblandras)
Vi är en familj med barn 10år/13år, bor i radhus och jag jobbar bara halvtid.

Hunden kommer inte behöva vara ensam hemma mer än någon timme här o där.
Vi är en aktiv familj men det kommer vara jag som står för aktiveringen av hunden.

Förutom promenader/joggning och lydnad så vill jag gärna hålla på med agility och rallylydnad. Flyball och freestyle är oxå intressant.

Vi vill ha en aktiv hund i mellan storlek.
Det skall vara en relativt frisk ras.
Mycket will to please!
ingen jakthund då vi inte jagar.

Drömmen vore en border collie, men eftersom vi inte har några får så är det nog bäst att det får fortsätta vara en dröm.

Har ni några förslag?

Sv: hjälp att välja hundras

Shetland sheepdog?

Frågan är vad mellanstor är för dig? En sheltie hamnar i ett spann mellan 34-43 cm! Och det finns gott om den lite större varianten kan jag lova ;) De känns faktiskt inte så himla små, häromdagen så kommenterade faktiskt en människa att det är litet men ändå liksom hund över dem! (Och då har jag pygméer på 34cm)

Annars är de perfekt för freestyle, agility, rallylydnad etc. och jaktinstinkten är generellt väldigt låg (de finner matte och husse mer intressant oftast). Relativt frisk ras och många lever över 14 år! Rasen har 10% större sannolikhet än genomsnittshunden att överleva sin 10 årsdag och det finns få problem inom rasen. En sheltie har massor av will to please och är väldigt förarveka - främst av allt älskar de att arbeta. Sen är de ju sjukt söta också :love:

312118_10150437655473554_628283553_10207254_1839681114_n.jpg

Bordercollien behöver inte ha går för att må bra och det är nog den perfekta rasen till dig. sheltie är ju också en vallhund.

Bordercollien behöver inte ha går för att må bra och det är nog den perfekta rasen till dig. sheltie är ju också en vallhund.

Varför skall alla som inte har BC gå in o rekommendera rasen?
Om man hittar en vuxen omplacering som inte vallar är de ett alternativ. Köper man BC valp vet man aldrig vad man får, det kan bli en vallidiot. Scheltie har inte avlats på vallanlag det senaste seklet eller så. Utan klassas mer som aktiv sällskaps o spothund.

Nja. Sheltie har i över 100 år avlats för sällskap; när rasen skapades så var det endast sällskap och utställningsavel man riktade in sig på. Egentligen har de som ras aldrig använts till vallning utan man tror att en del av raserna som korsades in från början var arbetande vallhundar men sannolikheten att det är sant är inte jättestor. Istället är sannolikheten större att det är inkorsandet av dvärgspets, collie och papillon som bidragit med vallegenskaper och dessa är inte heller särskilt framgångsrika vallare.

Till skillnad så är border collie en arbetande hund som SKA valla. Att köpa en vuxen omplacering utan vallning i sig, är som Vallhund säger, en helt annan grej - att folk som inte vill valla ska köpa valpar är ju att faktiskt förstöra rasen!

Såvitt jag vet så är bordercolllien en av dom bästa, om inte den bästa inom lydnad, agility och liknande sporter. dessa hundar har säkerligen inte alla vallat och så länge hunden har ett aktivt liv med massa stimulans så behöver den inte bli en vallidiot. däremot så börjar understimulerade bc nästan alltid med ett överdrivet vallbeteende. jag har träffat vallhundar som trivts jättebra utan att ha sett ett får i sitt liv, och det är inte otroligt att många framstående agilityhundar inte vallat mycket i sina dagar. att aktivera hunden *massor* verkar vara en viktigare del.

Sheltien är däremot lättare att underhålla och mycket trevlig som hemmahund. den är perfekt att komma hem till då den verkligen är hängiven sina ägare. vill man ha lite sånt så är sheltien ett bra val, men då gäller det ju även där att ha lite tur med den mab fpr. finns garanterat bjäbbiga jobbiga shelties också. våran är dock ett turskott, hon är dessutom väldigt förarbunden och går inte längre än en fyra-fem meter bort som längst.

Men då ska man ju SATSA på agility och lydnad, inte ha den som "sällskapshund" utan "tävlingshund". Dessutom vet jag att många av de framstående ekipagen inom lydnad/agility faktiskt vallar med sina hundar. jag har inte ens BC men blir ändå irriterad, varför måste man ha den "VÄRSTA" hunden, varför inte nöja sig med en mer lagom hund? Det TS vill ha klarar många hundraser, inte bara BC.

TS: Kollat på Welsh Springer Spaniel, Kookierhund, Sheltie, storpudel?

Jag tror också att den dansk/svenska gårdshunden skulle passa er :)
Jag tränar lydnad, spår, vilstpår och agility med min :)

1107201av1.jpg

blogg9-1.jpg

Tänkte direkt på mellanpudel! Aktiv lättränad och supersöt hund som är väldigt allround och lagom i storlek och temperament om ngt av barnen skulle utvecka ett intresse för hundsport.

Annars kan en engelsk springerspaniel också funka bra men då får man räkna med en del pälsvård. En springer kan man inte klippa ner med jämna mellanrum så som man kan med en pudel.

det finns nog många raser som kan passa utmärkt till det du vill göra med din hund.

Jag tänker direkt på både Spaniel och Retriever som kommer i endel olika 'utföranden' Överlag tycker jag att alla raser inom spaniel och retriever har funkat väldigt bra hos aktiva familjer, och är lite mer 'lagom' mycket hund att aktivera och jobba med jämfört med ex BC som du själv var inne på.

Funkar bra till lydnad, spår, agility, rally-lydnad och annat roligt som man vill hitta på.

Raserna inom Spaniel och Retriever har lite olika aktivering behov. Jag själv och även min mamma har Amerikansk cocker spaniel en ras med mindre aktiverings behov/ mindre krävande om man så vill, än tex Flatte och Jaktgolden men fortfarande en aktiv ras.

ts vill ju testa på hur många olika saker som helst (som jag tolkar det i första inlägget), och då är hon ju riktigt aktiv, något som skulle passa bra med en BC. vill man sen vara lite mindre aktiv än typ tre timmar om dagen så kan ju andra hundar rekommenderas. tror att jag sa att om man vill ha mer sällskapshund än tävlingshund så är ju annars sheltien (som en annan även rekommenderade) en riktig toppenhund. det finns inget bättre än att komma hem till en hund som blir totalt skogstokig av glädje när man kommer genom dörren.

... att hon då och då tuggar på mina strumpor är fullt förlåtligt då =D
men det finns ju fler hundraser som skulle passa. vanliga golden, en bruksschäfer eller terriersorter fungerar ju dom med.

Men TS skriver att hon vill träna lite sånt, inte ha en tävlingshund. En hund man "tränar lite med" kan ju vara agility 1 gg per veckan sen vanliga promenader liksom. Varför skaffa en Land Rover Defender om du bor inne i stan, eller en Porsche GT3 om du inte vill köra på bana utan bara fisåker till och från jobbet liksom... varför inte nöja sig med en "lagom" hund, utan en hund som mycket väl kan utveckla oönskade beteenden pga. den vill utöva det den är uppfödd till. Dessutom finns det mycket problem inom rasen med dåliga mentalitet och stress, och vad jag förstått säljer inte duktiga uppfödare med bra hundar till vanliga "svenssons", utan endast till de som är intresserade av att arbeta med sina hundar på RIKTIGT hög nivå på tävling eller med vallning. Och som jag skrev, även många av elit-hundarna vallar pga. att det är det de behövr få utlopp för för att må bra. Varför skaffa en hund som är född att göra en viss sak men med en tanke om att man vill göra något annat? Galet.

Kl
Nu ville ju TS ha en mellanstor hund men jag måste ändå tipsa om Lancashire heeler. Förig och otroligt trevlig ras.

*KL*
Jag förstår heller inte varför man inte kan ha en hund som är "lagom". Såvida man inte verkligen SATSAR - får eller inte får - och lever för hund så är bc sannolikt inte rätt ras.
Själv kan jag ju säga att visst händer det att jag blir sugen på att byta upp mig från min "lagomhund" men samtidigt är det grymt skönt att ha en hund som nöjer sig med promenader, drälla i stallet, träna några ggr i veckan (hon ställer alltid upp) men som inte MÅSTE jobba 24/7.

TS: Förutom de raser som redan nämnts, schapendoes eller lagotto kanske :)? Om ni verkligen vill jobba med hunden så kanske aussie kan vara något annars? Arbetsmyra den med men inte alls lika vallningsavlad som bc.

svar till alla :)

Först, TACK för era förslag!

Sheltie har vi haft som förslag i familjen, men de vi har träffat har varit små, haft väldigt mycket päls och varit väldigt skälliga. Hade man kunnat hitta en stor tik som var dåligt pälsad och inte skällde hysteriskt så hade det varit toppen!

Kelpi har vi med tittat på men jag har fått för mej att det med är en hund som mår bäst av att få jobba ordentligt.

Dsg faller på utseendet :o

De flesta retrivrar är för stora och ser så klumpiga ut och Tollaren som är intressant ska vi titta mer på.

Även Springer spaniel och kookierhund ska vi titta mer på!

Schäfer har vi haft och tycker att de blir för stora.

BC är ju min dröm men jag vill ha valp och fram tills jag kan erbjuda den vallning så får det förbli en dröm ;) Tycker inte det är rätt mot hunden... skulle ju inte skaffa en jakthund till sällskap heller.

Våran hunds vardag kommer att se ut ungefär såhär.
60-120min promenad med inslad av lydnad, hopp upp på stenat, balans på stockar m.m på både fm och em.
30-60min aktiv träning.
Sedan tillkommer rena rastningspromenader på 20-60min flera gånger /dag.
När det passar får vovven vara med i stallet med.

Träna för instruktör minst en gång i veckan och gärna lite tävlingar på "svensson" nivå, skulle vi bli jätteduktiga så kanske vi tävlar mer och på högre nivå - men det är inget som jag räknar med.

Jag tror att ni skulle trivas bra med en sheltie! Det finns de som inte skäller helt hysteriskt och som är stora och utan att vara pälsmonster ;)

Av de sheltisar som jag träffat så är de flesta helt underbara hundar :love:
Roliga, lättsamma och trots att de har mycket päls så är det som att smutsen inte får fäste i pälsen! Mina föräldrars lilla sheltietik tar inte med sej mer smuts in än katterna!

32876926.jpg

ts vill ju testa på hur många olika saker som helst (som jag tolkar det i första inlägget), och då är hon ju riktigt aktiv, något som skulle passa bra med en BC. vill man sen vara lite mindre aktiv än typ tre timmar om dagen så kan ju andra hundar rekommenderas. tror att jag sa att om man vill ha mer sällskapshund än tävlingshund så är ju annars sheltien (som en annan även rekommenderade) en riktig toppenhund. det finns inget bättre än att komma hem till en hund som blir totalt skogstokig av glädje när man kommer genom dörren.

Vilken erfarenhet har du av rasen egentligen förutom denna egna som du haft en liten stund? För charmen med rasen är att de kan vara väldigt aktiva och arbeta som mina (promenader på 3 h per dag med klövjeväska på 700gr samt extra agilityträning flera gånger i veckan utöver det) men också vara nöjda med en timmes promenad och lite trickträning. En ras för både de som satsar i tävlingssammanhang men även en superb familjehund. Jag tycker absolut inte att man ska välja bort sheltien om man vill träna 3 h per dag och satsa inom täving i freestyle/agility etc. eftersom sheltiesarna ligger i toppen på dessa tävlingar.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 374
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
335
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 324
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 367
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka