Hjälp att tyda - släktforskning

honung

Trådstartare
Skulle behöva hjälp av era ögon att tyda detta:
20191225_152541.jpg


Det handlar om dödsorsak. Jag känner mig helt blockerad, är inte i närheten av gissning ens, kan någon tyda det åt mig?

Apoplexi är stroke, men övrig text är oklar för mig!
 
apoplexa cerb. på nedersta raden.

Via google kommer jag till att Apoplexia cerebri betyder hjärnslag dvs hjärnblödning.
 
Skulle behöva hjälp av era ögon att tyda detta:
Visa bifogad fil 42692

Det handlar om dödsorsak. Jag känner mig helt blockerad, är inte i närheten av gissning ens, kan någon tyda det åt mig?

Apoplexi är stroke, men övrig text är oklar för mig!
Ord nummer två är verkligen oläsbart, men skulle det kunna vara "universalis" som man har förkortat och tryck ihop? Hydrops universalis verkar vara en dödsorsak från förr.....
 
Ord nummer två är verkligen oläsbart, men skulle det kunna vara "universalis" som man har förkortat och tryck ihop? Hydrops universalis verkar vara en dödsorsak från förr.....
Ja, man formulerade sig helt klart annorlunda förr, det är en mix av latin och obegriplig gammal svenska och oläsbar handstil tycker jag!

Hjärnblödning gissar jag mig till, att det är en stroke pga blödning (och alltså inte av propp) vilket ger lite av ett mönster i släktlinjen.
 
När man har suttit och stirrat i kyrkböcker ett par timmar är man nästan oförmögen att tyda ens det enklaste och uppenbara ibland. Tack alla för hjälpen! :bow:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ursäkta rörig text, men det är natt. Jag vet inte var jag ska vända mig för att få hjälp. Jag mår jättedåligt och är desperat. Har...
Svar
6
· Visningar
1 042
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 956
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
824
Senast: Ramona
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
11 181
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp