Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gissar på att ord nummer ett är "hydrops".Skulle behöva hjälp av era ögon att tyda detta:
Visa bifogad fil 42692
Det handlar om dödsorsak. Jag känner mig helt blockerad, är inte i närheten av gissning ens, kan någon tyda det åt mig?
Apoplexi är stroke, men övrig text är oklar för mig!
Skulle första ordet kunna vara hydrops?
Hydrops (vätskeansamling, typ-ish) är nog alldeles korrekt, tack för hjälpen!Jag gissar på att ord nummer ett är "hydrops".
Ord nummer två är verkligen oläsbart, men skulle det kunna vara "universalis" som man har förkortat och tryck ihop? Hydrops universalis verkar vara en dödsorsak från förr.....Skulle behöva hjälp av era ögon att tyda detta:
Visa bifogad fil 42692
Det handlar om dödsorsak. Jag känner mig helt blockerad, är inte i närheten av gissning ens, kan någon tyda det åt mig?
Apoplexi är stroke, men övrig text är oklar för mig!
Ja, man formulerade sig helt klart annorlunda förr, det är en mix av latin och obegriplig gammal svenska och oläsbar handstil tycker jag!Ord nummer två är verkligen oläsbart, men skulle det kunna vara "universalis" som man har förkortat och tryck ihop? Hydrops universalis verkar vara en dödsorsak från förr.....
UNI är absolut rätt tolkat där skulle jag sägaOrd nummer två är verkligen oläsbart, men skulle det kunna vara "universalis" som man har förkortat och tryck ihop? Hydrops universalis verkar vara en dödsorsak från förr.....
Jo, jag vet......När man har suttit och stirrat i kyrkböcker ett par timmar är man nästan oförmögen att tyda ens det enklaste och uppenbara ibland. Tack alla för hjälpen!![]()