hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hur går det för dig TS?

Jodå, stressigt men det går relativt bra ändå. Ser ut att närma sig, ser ut att möjligen komma mjölk men inte alls säkert. OM det kommer mjölk så måste vi skicka in provsvar på den innan fölet får något av mjöken från stoet pga att hon troligen haft mestit. Så håller tummarna.
2 liter Råmjök är fixat och KRAFFT milk och hemköpt, flaska och spann.
Ull/fleastäcke och grimma till fölet :3
Ser ut att närma sig, hon kliar rumpan mycket nu, äter mindre, men dricker som tur är. Hon kan stå¨och äta och sedan bli förbannad och bita sig själv i magen, haft som blödningar från vulvan, och den är relativt slät. Oförändrad temp 0.1-0.2grader högre än vanligt. Ligger ofta ner när man kommer till stallet och vill hellre vara inne än ute. Gnäggar varje gång jag kommer och hon hör min röst, och vill gärna inte vara ensam.

Bara jag som tycker det börjar se ut att närma sig? :angel:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jodå, stressigt men det går relativt bra ändå. Ser ut att närma sig, ser ut att möjligen komma mjölk men inte alls säkert. OM det kommer mjölk så måste vi skicka in provsvar på den innan fölet får något av mjöken från stoet pga att hon troligen haft mestit. Så håller tummarna.
2 liter Råmjök är fixat och KRAFFT milk och hemköpt, flaska och spann.
Ull/fleastäcke och grimma till fölet :3
Ser ut att närma sig, hon kliar rumpan mycket nu, äter mindre, men dricker som tur är. Hon kan stå¨och äta och sedan bli förbannad och bita sig själv i magen, haft som blödningar från vulvan, och den är relativt slät. Oförändrad temp 0.1-0.2grader högre än vanligt. Ligger ofta ner när man kommer till stallet och vill hellre vara inne än ute. Gnäggar varje gång jag kommer och hon hör min röst, och vill gärna inte vara ensam.

Bara jag som tycker det börjar se ut att närma sig? :angel:

Hon har inte släppt bäckenbanden glömde jag tillägga :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hon har inte släppt bäckenbanden glömde jag tillägga :)

Det är det inte säkert att hon gör heller, jag har ett sto som inte visade släppta bäckenband annat än någon timme före fölning, tills fölning nummer fem, då syntes det några dagar innan.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

OM det kommer mjölk så måste vi skicka in provsvar på den innan fölet får något av mjöken från stoet pga att hon troligen haft mestit. :

Nu vill jag lära mig mer om mjölk. Varför måste man göra prov på mjölken innan fölet får smaka? Okej om den inte innehåller så mycket antikroppar man kan ju komplettera med annan mjölk, men inte smaka alls?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Dricker fölet från ett sto med juverinflammation bakterier smittas fölet av stoet och blir sjukt .
Dock brukarbebisarna de rata juver med juverinflammation.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Nu är jag koflicka men jag antar att stoet inte har aktiv mastis idag utan är behandlad och frisk. Annars har jag tolkat TS helt åt fanders.
Där emot blir kvalitén på mjölken från en juverdel som haft mastit sämre. Nu spelar det viss roll vilken typ av mastit TS sto haft efter som att vissa typer (bland annat pyogenes som ger en trögflytande gul typ vaniljkräms liknande sörja) förstör juvret medan andra läker ihop och är fungerande men kan ge lite flock (klumpar) i den första mjölken som dras ur.

Det är VÄLDIGT ovanligt att man får mastit i alla fyra juverdelarna.

Här har du lite läsbart om sjuka föl och andra avelsrelaterade sjukdomar :)
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nyfodda-sjuka-fol/
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Nu är jag koflicka men jag antar att stoet inte har aktiv mastis idag utan är behandlad och frisk. Annars har jag tolkat TS helt åt fanders.
Där emot blir kvalitén på mjölken från en juverdel som haft mastit sämre. Nu spelar det viss roll vilken typ av mastit TS sto haft efter som att vissa typer (bland annat pyogenes som ger en trögflytande gul typ vaniljkräms liknande sörja) förstör juvret medan andra läker ihop och är fungerande men kan ge lite flock (klumpar) i den första mjölken som dras ur.

Det är VÄLDIGT ovanligt att man får mastit i alla fyra juverdelarna.

Här har du lite läsbart om sjuka föl och andra avelsrelaterade sjukdomar :)
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hast/Nyfodda-sjuka-fol/

Grejen är det att vi inte vet vad det är för typ av mastit hon haft. Veterinärerna kom ut och kollade på henne, sa bara att dom skulle sätta in pencilin. De kände inte äns på juvren eller tog några prover. Jag förklarade hur juvret kändes. (kändes som det låg som en hård kattskit bakom ena spenen).
De vågade inte känna på henne, fråga inte varför!? :s Men hur eller hur så tog de inte några pover. Sen så ringde vi in en veterinär som bor staxt 10mil söder om oss och hon kom upp och kände på henne, (efter pencilinkuren) och sa att hon haft mastit på alla 4 juverdelar, att de är ärriga sen hennes tidigare dräktighet. Och att vi är tvugna att massera juvren varje dag för att förebygga att hon inte får tillbaka det?

OM jag skulle missa det så blir det som en hård "skorpa" fast innanför skinnet. Vet inte hur jag ska förklara men hon blir stenhård i juvret ner mot marken och sedan ovanför den hårda "skorpan" är hon mjuk igen?

Juvren är stora och om jag försöker mjölka ur henne så kommer det oftast som en gul vätska. Den är inte seg utan ljust gul och samma konsitens som vatten. Fick veta av en kvinna i USA, att jag skulle smaka på den och om den var salt så hade hon fått tillbaka sin mastit, den smakar just ingenting. Ibland kommer det ut blod men oftast den gula vätskan. Beror det på att hon inte fått tillräckligt mycket mjölk för att det ska kunna komma ut ?

Som sagt spenarna när inte fyllda MEN juvren är stora nu..
Känner mig som en idiot, men bästa är att fråga dom som kan, för om man läser runt på internet får man en halv hjärt attack.. :crazy:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Frågan är om du verkligen ska fortsätta att massera nu så nära fölningen för att riskera rå mjölken ,samtidigt så har du nu fixat råmjölk och kanske måste av väga massagen mot detta att hon inte återfår sin mastit ?
Och igentligen spelar det ingen roll om råmjölken går åt skogen eftersom du säger att du måste ta prov innan ?

Dock tycker jag att du tar kontakt med någon duktig vetrinär som jobbar med föl och inseminition istället för att få ett ordentligt svar angående massage och prover på mjölken och berätta tidsperpektiv och vad dom gjort eller inte gjort ? För som det verkar nu verkar det vara som en soppa av information .

Sen är det ju normalt med gulaktig vatten vätska närmare fölning ,men sen när du säger blod så är det ju frågan om när det kom blod NU eller för en vecka sedan eller i samband med mastiten eller långt efter och hur länge sedan hon gick på behandlingen osv , du måste ge exakt information till vetrinären ? Så denna inte tolkar själv vare sig tidsperpektiv osv .

Mia
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Det låter ju som att det hon har nu är fullt normal juverödem för ett sto som ska föla inom några veckor.

Jag skulle verkligen vilja se IRL hur det ser ut. Inte för att jag inte litar på dina veterinärer, men allt låter jättekonstigt, faktiskt.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Det låter ju som att det hon har nu är fullt normal juverödem för ett sto som ska föla inom några veckor.

Jag skulle verkligen vilja se IRL hur det ser ut. Inte för att jag inte litar på dina veterinärer, men allt låter jättekonstigt, faktiskt.

Det ser fullt normalt ut i nuläget! :)
Ingen fölis än! :(
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hur länge har hon gått nu? Jag har två separata ston som var för sig gått 385 resp 388 dagar innan de behagade föla. Den ena var lite överburen den andra helt normal. Som parantes. Bägge mjölkade som kor efteråt.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Kan du inte lägga in någon bild på juvret? Vi har ju några kunniga "juverkännare" med oss här i tråden :) Håller tummarna att det går som det ska!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Kan du inte lägga in någon bild på juvret? Vi har ju några kunniga "juverkännare" med oss här i tråden :) Håller tummarna att det går som det ska!

Ska försöka få in bild! Just nu sitter jag i stallet i väntan på att det ska komma ut. stönande och stonkande från stoet, bajsat 3 gånger på kanske 2timmar och det blir lösare och lösare, står och kniper med bakdelen, och kliar rumpan. Får ej röra magen och har värkar. Bäckenbanden är EJ släppta men soma lla säger det kan gå fort! :3
Hon tar sitt kraftfoder men äter inte hö't som hon brukar! :)
som sagt bäddat upp en madrass med hö inunder, datorn, kamera och alla nummer som behövs. oc sitter förbrylt och läser massor! :o

Håll tummarna nu! :angel:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Lycka till i natt! Ta på dig så du inte fryser i fall det blir både kallt och långdraget.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Lycka till i natt! Ta på dig så du inte fryser i fall det blir både kallt och långdraget.

Tackar! känns som det behövs, aldrig varit såhär nervös! :o
Jovars, har 4lager kläder på mig och sitter invirad i fleasfiltar! ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp