hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

*lånar knappen*

Jag dör av nyfikenhet, hur har allt gått?
Hoppas allt är väl med både sto och bebis
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jodå, stoet mår bra men tycker livet är jobbigt just nu men förstår henne! Ingen fölis än! Men hon blir bara oroligare och oroligare i boxen! :) men nu vill jag fråga er duktiga hästmänniskor en sak! Vvårat sto KANSKE har en mastit som kan dyka upp när som helst.. Veterinärerna säger själva att den kan komma nr som helst men den inte behöver komma alls. Om vi räknar bort kostnaderna för hur mycket det kostar att nappa upp ett föl och hur mycket tid det tar, vad skulle ni ha gjort? Vi har ren rå-mjölk från annat sto som vi ska ge direkt när fölis kommer ut, men ska vi låta fölet dia? Vad händer om fölet skulle få i sig dålig mjölk?? Någon borde veta för får inga vettiga svar av veterinären! :s

Förlåt för jag inte är inne ofta oh svarar men åker mer eller mindre mellan skola och stallet! :3
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Du får väl tempa henne och hålla koll på juvret?
Får hon en ordentlig mastit lär fölet ändå inte kunna suga ut nån mjölk.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hur kan man ha en mastit kanske på väg? Höga celler eller vad har de mätt för att få fram detta kanske?
Nu beroende på vad det är för mastit hon drar på sig så är det precis som CK säger, fölet lär inte få ut nått. Och får den det är smakligheten inte nått vidare. Men glöm för allt i världen inte att tömma juvret på äckel, det kan spricka.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

kl*

Hur går det för er? Enligt mina beräkningar så borde stoet nu alltså vara inne på månad 14 av sin dräktighet..?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Via skrev ett inlägg på sin blogg 1 april om att hon varit med på en fölning via telefon. Hon beskriver det som att stoet hade någon form av sjukdom och att de inte visste när hon var betäckt. Det låter ju som att det kan stämma in på ts :) om det stämmer så förstår jag att ts inte hunnit in och uppdatera oss ;)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Nämen vad kul! Hoppas att det är detta stoet då och att vi snart får en uppdatering med bilder på den lilla! :love:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

KL, Väntar spänt på att höra hur det går! Hoppas det går bra för TS och att denne snart kan uppdatera!

(har ju följt tråden i det tysta och har förstått att internetuppkopplingen inte alltid är problemfri och att det nog är mkt att göra för ts så jag har full förståelse för att en update kan dröja men tills dess så håller jag tummarna för att allt har gått bra! )
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

jätte förlåt att jag inte hunnit skriva än!
Fölet är ute och hon kom den första april! ett "litet" fölsto kom ut, jättefin är hon!
Vi sa det att hon kommer få gå med stoet hur eller hur så får naturen ha sin gång om det skulle vara något fel på mjölken! :)
Kommer ut bilder på fölis när jag fått in dom på datorn, mobilen funkar som den vill så inte alltid jag får in bilderna! :')

TACK för all stöttning! :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Grattis, så kul! :) Har hon kunnat dia stoet hittills eller har ni fått mata henne? Och hur tar stoet förändringen? Och viktigast av allt, vad ska hon heta?! :love: ;)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

jätte förlåt att jag inte hunnit skriva än!
Fölet är ute och hon kom den första april! ett "litet" fölsto kom ut, jättefin är hon!
Vi sa det att hon kommer få gå med stoet hur eller hur så får naturen ha sin gång om det skulle vara något fel på mjölken! :)
Kommer ut bilder på fölis när jag fått in dom på datorn, mobilen funkar som den vill så inte alltid jag får in bilderna! :')

TACK för all stöttning! :)

Ursäkta en dum fråga: Men vad menar du med att naturen skall få ha sin gång? Mjölk måste ju fölungen få, även om det inte kommer från mamman?:confused:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ursäkta en dum fråga: Men vad menar du med att naturen skall få ha sin gång? Mjölk måste ju fölungen få, även om det inte kommer från mamman?:confused:

Det reagerade jag oxå på,ska den svälta ihjäl om mamma inte kan mata den för så är naturens gång.
Vi har en djurskyddslag......
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Och vem var det som sa åt TS att stoet aldrig skulle kunna ge di, eftersom den hade "ärriga spenar sen tidigare dräktighet samt mastit på alla juverdelar"?
Allt verkar rörigt.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Grattis!! Följt tråden i det tysta… :) Ska bli kul att se den lilla :)

Ang om att naturen skulle ha sin gång menar väl ts att om fölet kan dia så är det väl bra men om naturen "väljer" det motsatta får det bli en nappbebis?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Grattis, så kul! :) Har hon kunnat dia stoet hittills eller har ni fått mata henne? Och hur tar stoet förändringen? Och viktigast av allt, vad ska hon heta?! :love: ;)

vi gav henne råmjölk på flaska direkt sen så har hon bara fått dia och hon tappar inget i hull, och mamma njuter och tycker livet är toppen! de leker och busar med varandra ute i hagen :')
Hon kommer få heta "April" fast med engelsk uttalning :') hon blev trots allt ett aprilskämt ;)
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp