hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

Aha tack!

Blodplasma från modersstoet är det ett bättre alternativ än råmjölk från ett annat sto då?

Kan en vanlig veterinär "framställa" eller vad man nu kallar det blodplasma på plats?

Hoppas ju verkligen inte att jag ska hamna i en situation där jag får användning av att veta detta men undrar iaf...
bättre och bättre - det är oerhört mycket krångligare med plasma och väldigt mycket dyrare att hålla på med... Jag skulle alla gånger föredra råmjölk från ett annat sto.
Vänta här plasma tillverkas väll ALLTID från en valack det är inget man står i stallet och gör från stoet ...

Det ges sen intravenöst av vetrinären i droppform till fölet , kostar väll ca 1000 kr påsen och kan även ges via nappis till _nyfödd_ fölis .

Mia
plasmatillverkning ligger långt utanför mitt erfarenhetsområde, så det är mycket möjligt att du har rätt :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Skulle vi ha en amma tilgänglig då TS behövde en sådan, så skulle ungen hamna hos oss och inte tvärtom.

Vi har stor rutin för detta men inte ts.
Har svårt att tro att man lämnar bort sina ammor till folk som inte är vana..
Samma här.

Dom jag känner som behövt amma har flyttat fölet till amman.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jag har inga goda råd att ge utan vill bara uttrycka min sympati för den knepiga situation ni har hamnat i. Jag håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra för sto och fölunge.

Vill också säga att det är beundransvärt att du håller dig lugn trots en del ganska otrevliga kommentarer om att stoet inte är dräktigt etc. Folk borde verkligen bemöda sig om att i varje fall läsa hela tråden innan de kommer med diverse anklagelser.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Man kan nappa plasma drygt det första halva dygnet..ligger väl inte så högt i smakhetskurs på fölet men det går. Priset är någonstans mellan 2500 och 3000 per påse.
En unge KAN behöva två omgångar om det vill sig illa..

Har själv blodhäst och skrivit ihop med veterinär en liten sammanfattning för oinvigda, om hur det går till och vad man bör göra när det "krisar".
Allt från att stoet läcker/dör eller är ej tillgänglig till refraktometer, foalcheck och plasmagiva/tillverkning.

PLASMA OCH RÅMJÖLK


AM
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Roligt att du länkade till just den sidan o att det är er sida....hade precis suttit o läst den när jag kom in här o såg att du länkat den:p

Mkt nyttigt att läsa där!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Fyra delar med två hål i varje spene.

Har själv haft ett sto för längesedan som enbart hade en fjärdedel kvar. Fungerade utmärkt.

KL

Ofta är det ju inte spenen som är knölig utan högre upp i juvret. Man kan känna som typ "bullar och förhårdnader" på den delen som är "förstört"

Min rekommendation till TS är att införskaffa en mindre hink med mjölkersättning. (kanske få köpa från ett större stuteri? )

Sedan se till att det finns en liter plasma över, inom vettigt avstånd.
(kanske även det samma stuteri? )

Vettigt avstånd är typ upp till 20 mil enkel resa då.

Definitivt förbereda veterinär för att göra foalcheck då ungen kommer ut.


Det är det som man kan göra FÖRE fölning.

Den dagen/natten hon fölar kan man sätta sig och titta OM det finns amma tillgänglig via ASVTs ammajour.

Och åter igen..
Man bör som fölägare, i första hand prioritera en amma.
Man bör inte prioritera sig själv.

Det är fölungen som alltid ska komma i fösta hand och inget annat.
Känslor får man lägga åt sidan.

Varför? Jo för att amman kanske finns en bit bort.
Man kanske måste skiljas från ungen ett tag..OM ammastoet inte skall flyttas.


För hur det än är..och detta vill jag säga och påängtera och inte då på ett elakt sätt..
Skulle vi ha en amma tilgänglig då TS behövde en sådan, så skulle ungen hamna hos oss och inte tvärtom.

Vi har stor rutin för detta men inte ts.
Har svårt att tro att man lämnar bort sina ammor till folk som inte är vana..

TS bör också ta emot denna hjälp om det finns möjlighet.
Detta för FÖLETS framtid.

Som sagt. Lägg känslorna åt sidan. Det är VIKTIGT i detta fall!


AM


JAG VET ATT FÖLET KOMMER I FÖRSTA HAND !?
tror hellre att jag skulle lämna bort fölet för att de skulle överleva än att de dör? det tror jag att alla skulle gjort MEN nu är det så att ALLT jag läst så står det att Amman helst ska komma till fölet där det föds PGA att bakterier osv osv. JAG VET INTE ??? ska sluta läsa och lyssna på veterinärerna för allt jag skriver "så är jag egoistisk" tydligen. Nu orkar jag inte vara trevlig längre.
Jag är uppfödd med kattuppfödning i 17 år, inte samma sak som häst. Men jag vet vad det innebär att ha djur, jag har pratat med folk runt omkring 4 veterinärer och flera andra erfarna uppfödare. men nu helt plötsligt har allt jag hört fått mig att låta som jag är dum i huvudet mer eller mindre.

Kommer inte svara på något mer ang att JAG är egoistisk. Isåfall hade jag inte bett om hjälp. då hade jag inte lagt ut över 10.000:- på att fölet och stot ska överleva? då hade jag inte gjort allt för att få tag i råmjölkserkättning eller importera mjölkpellets från dannmark??
nej jo jag är egoistisk!

Min gräns är nådd i denna tråd.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jag har inga goda råd att ge utan vill bara uttrycka min sympati för den knepiga situation ni har hamnat i. Jag håller tummarna stenhårt för att allt ska gå bra för sto och fölunge.

Vill också säga att det är beundransvärt att du håller dig lugn trots en del ganska otrevliga kommentarer om att stoet inte är dräktigt etc. Folk borde verkligen bemöda sig om att i varje fall läsa hela tråden innan de kommer med diverse anklagelser.

Är inte så lugn längre tyvärr. Känns som de ända jag får höra är att jag är egoistisk och dum som överhuvudtaget har tänkt tanken att nappa upp en bebis. ne men låt fölet dö då eller vadå?
imorterar mjölkpellets men nej nej, jag är egoistisk!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Man kan nappa plasma drygt det första halva dygnet..ligger väl inte så högt i smakhetskurs på fölet men det går. Priset är någonstans mellan 2500 och 3000 per påse.
En unge KAN behöva två omgångar om det vill sig illa..

Har själv blodhäst och skrivit ihop med veterinär en liten sammanfattning för oinvigda, om hur det går till och vad man bör göra när det "krisar".
Allt från att stoet läcker/dör eller är ej tillgänglig till refraktometer, foalcheck och plasmagiva/tillverkning.

PLASMA OCH RÅMJÖLK


AM

tack! ska läsa det när jag kommer hem :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jag vill även poängtera att hela familjen vakade över henne i 2 veckor när hon vart sjuk och JA JAG VILL HA EN AMMA MEN lättare sagt än gjort !
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

När man använder en amma så är det idealiskt att tajma in båda.
(så OM man sätter ut en amma så får man räkna med att den behövande ringer halv två på natten.. och tvärtom)

Här finns två orsaker till att fölet flyttas:

Den ena är att ammans dödfödda eller döda föl eller efterbörd efter det döda fölet finns på samma plats som amman.

I sådant läge kan man lätt lura stoet med att kasta på det döda fölets efterbörd på den mammalösa fölet.
Det finns flera andra metoder men det går jag inte in på här.
Förenklar i alla fall proceduren att amman tar emot ett främmande föl.

Det andra är att amman har antikroppar i sin råmjölk enbart anpassade efter där hon bor.
Och inte dit hon kommer att flyttas.

Att amman flyttas har man som alternativ och det är då hennes unge har dött senare.
Då har inte råmjölken någon central roll längre..
Men stoägaren bör ju ha koll på hur stoet är mellan öronen.
Tar det en timme att lasta, åka sen 20 mil med en bankande märr i släpet, och vidare sätter ner fötterna på nya stället och säger samtidigt Fy f-n ...här vill jag inte va!!
Då vete katten om det går ändå..

Hur man än gör så får dom som tar emot antingen ungen eller stoet förbereda sig på väldigt mycket arbete. Dygnetruntpassning, brems och stundtals tuffa metoder för att stoet skall låta ungen dia.
Däremellan kan man få ha dom i varsin box.

Vilket betyder att man då ska vara minst två vana vid detta. Hela dagen, hela natten..och vid oflyt ännu längre.

Orsaken till att man ger upp är grundorsak till man inte får en amma.


Menade heller inte någonstans att du skulle var egoistisk. Om du läste vad jag skrivit så har jag påängterat att jag inte ger elaka råd.

Däremot menar jag, vilket inte är bara riktat till dig, att många får separationsångest då man lämnar bort nya föl till folk man knappt känner.
Man får ont i magen och hur ska det igentligen bli...
Man har kanske nappat den redan i ett dyng och knytit an ungen. När den hör att man kommer på stallgången så hör man det lilla gnägget..

Jo jag vet. Har liksom haft båda varianterna. Både ammor och föl vars mamma dött i fölning.

Och det var just det, som jag syftade på. Att allt detta lägger man åt sidan. :)

Så du...ta inte mina inlägg på fle sätt hörru :D

Håller tummarna för er..man vet aldrig. Har du flyt så har hon delar av juvret fungerande..och då har vi alla här målat f-n på väggen ;)

Lycka till!!!


AM
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

När man använder en amma så är det idealiskt att tajma in båda.
(så OM man sätter ut en amma så får man räkna med att den behövande ringer halv två på natten.. och tvärtom)

Här finns två orsaker till att fölet flyttas:

Den ena är att ammans dödfödda eller döda föl eller efterbörd efter det döda fölet finns på samma plats som amman.

I sådant läge kan man lätt lura stoet med att kasta på det döda fölets efterbörd på den mammalösa fölet.
Det finns flera andra metoder men det går jag inte in på här.
Förenklar i alla fall proceduren att amman tar emot ett främmande föl.

Det andra är att amman har antikroppar i sin råmjölk enbart anpassade efter där hon bor.
Och inte dit hon kommer att flyttas.

Att amman flyttas har man som alternativ och det är då hennes unge har dött senare.
Då har inte råmjölken någon central roll längre..
Men stoägaren bör ju ha koll på hur stoet är mellan öronen.
Tar det en timme att lasta, åka sen 20 mil med en bankande märr i släpet, och vidare sätter ner fötterna på nya stället och säger samtidigt Fy f-n ...här vill jag inte va!!
Då vete katten om det går ändå..

Hur man än gör så får dom som tar emot antingen ungen eller stoet förbereda sig på väldigt mycket arbete. Dygnetruntpassning, brems och stundtals tuffa metoder för att stoet skall låta ungen dia.
Däremellan kan man få ha dom i varsin box.

Vilket betyder att man då ska vara minst två vana vid detta. Hela dagen, hela natten..och vid oflyt ännu längre.

Orsaken till att man ger upp är grundorsak till man inte får en amma.


Menade heller inte någonstans att du skulle var egoistisk. Om du läste vad jag skrivit så har jag påängterat att jag inte ger elaka råd.

Däremot menar jag, vilket inte är bara riktat till dig, att många får separationsångest då man lämnar bort nya föl till folk man knappt känner.
Man får ont i magen och hur ska det igentligen bli...
Man har kanske nappat den redan i ett dyng och knytit an ungen. När den hör att man kommer på stallgången så hör man det lilla gnägget..

Jo jag vet. Har liksom haft båda varianterna. Både ammor och föl vars mamma dött i fölning.

Och det var just det, som jag syftade på. Att allt detta lägger man åt sidan. :)

Så du...ta inte mina inlägg på fle sätt hörru :D

Håller tummarna för er..man vet aldrig. Har du flyt så har hon delar av juvret fungerande..och då har vi alla här målat f-n på väggen ;)

Lycka till!!!


AM

Tack för informationen!
Jag överreagerade, JA! :/
Men är trött på att få anklagelser (inte syftat mot dig nu) att jag inte tar hand om mitt sto, att hon är dum i huvudet, och så mycket mer från olika håll. Har taggarna utåt och sovit riktigt dåligt inatt pga en gammal höftskada och har den där oron i magen för min/a fyrbent/a vänner i stallet också.
känns som allt går emot oss just nu, men lite positiva nyheter har jag är att juvren har börjat bli större, och mjukare. Håller tummarna!
Men du verkar veta mycket så har en fråga, när rör sig fölet som mest egentligen? För man kan tro att hon har en torktummlare i magen ! O.O

Tack iallfall, och ber om ursäkt! :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

:D:D

Bästa sättet att få ungen att röra på sig är att ge stoet kallvatten i spann..

På gården hemma har det fötts upp hästar i 5 generationer. Och svärfar berättade en gång att hans farfar gav märrarna iskallt vatten för att se om dom verkligen var dräktiga.. alltså den sista månaden eller så.

Det var ju stora ardennrar och annat i kallblodskorsningar. Dom var ju bautastora ändå..och oftast ganska feta.

Man kan väl säga att den var dåtidens dräktighetsundersökningar på eget sätt ;)

Själv har jag nyss gjort rent ett juver på en som skall föla..i typ förrgår. Det var ett väldans bankande därinne medans jag höll på.

Sedan är det ju så att information du lagt ut kommer bit för bit.
CK och Via är också duktiga och mycket vana uppfödare.

Men vi är bara människor och vi har alla svårt att sia i framtiden om en fölmärr som enbart du har sett. Vi övriga svarar efter bästa förmåga.

Teorin att hon till exempel inte är dräktig alls är inte helt fel..fram tills att du verkligen berättade att hon är noga kollad.

Jag tror inte att någon tycker att du är egoist eller inte tar hand om ditt sto.
Om så är fallet så strunta i dom. Ta inte åt dig. Besserwissar finns det gott om i denna hästvärld ;)

Däremot finns det flertal som kanske har erfarenhet att just flaskföl. Jag med för den delen.
Ett sådant föl blir aldrig bra som vuxen OM den inte åtminstånde haft en fosterförälder av hästsort och öven gått i flock.
Mata med hink kan man ju göra ändå, men sedan måste ungen få vara helt.
Hanteringen bör nästan vara noll.

Ungar som knyter an folk i stället blir ofta mycket lynniga. Den stora merparten blir till och med mycket farliga.

Och jag tror det är det, som många vill få fram..kanske inte alltid på det mest pedagogoska sättet..

Du i din tur sitter lite i kläm.
Å ena sidan har du folk du frågat som gett dig råd.
Å andra sidan har du frågat här och får delvis andra råd.

Din uppgift framöver är att försöka ta åt dig av alla råd..och sedan efter förmåga gallra.
Det är inte lätt..då man inte vet.
Men tänk så här i stället.

-Jag gör mitt bästa och utgår från det. Alla avvikelser som sker får jag ta på erfarenhetskontot.
Enda sättet att lära sig något över huvud taget.

AM
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

:D:D

Bästa sättet att få ungen att röra på sig är att ge stoet kallvatten i spann..

På gården hemma har det fötts upp hästar i 5 generationer. Och svärfar berättade en gång att hans farfar gav märrarna iskallt vatten för att se om dom verkligen var dräktiga.. alltså den sista månaden eller så.

Det var ju stora ardennrar och annat i kallblodskorsningar. Dom var ju bautastora ändå..och oftast ganska feta.

Man kan väl säga att den var dåtidens dräktighetsundersökningar på eget sätt ;)

Själv har jag nyss gjort rent ett juver på en som skall föla..i typ förrgår. Det var ett väldans bankande därinne medans jag höll på.

Sedan är det ju så att information du lagt ut kommer bit för bit.
CK och Via är också duktiga och mycket vana uppfödare.

Men vi är bara människor och vi har alla svårt att sia i framtiden om en fölmärr som enbart du har sett. Vi övriga svarar efter bästa förmåga.

Teorin att hon till exempel inte är dräktig alls är inte helt fel..fram tills att du verkligen berättade att hon är noga kollad.

Jag tror inte att någon tycker att du är egoist eller inte tar hand om ditt sto.
Om så är fallet så strunta i dom. Ta inte åt dig. Besserwissar finns det gott om i denna hästvärld ;)

Däremot finns det flertal som kanske har erfarenhet att just flaskföl. Jag med för den delen.
Ett sådant föl blir aldrig bra som vuxen OM den inte åtminstånde haft en fosterförälder av hästsort och öven gått i flock.
Mata med hink kan man ju göra ändå, men sedan måste ungen få vara helt.
Hanteringen bör nästan vara noll.

Ungar som knyter an folk i stället blir ofta mycket lynniga. Den stora merparten blir till och med mycket farliga.

Och jag tror det är det, som många vill få fram..kanske inte alltid på det mest pedagogoska sättet..

Du i din tur sitter lite i kläm.
Å ena sidan har du folk du frågat som gett dig råd.
Å andra sidan har du frågat här och får delvis andra råd.

Din uppgift framöver är att försöka ta åt dig av alla råd..och sedan efter förmåga gallra.
Det är inte lätt..då man inte vet.
Men tänk så här i stället.

-Jag gör mitt bästa och utgår från det. Alla avvikelser som sker får jag ta på erfarenhetskontot.
Enda sättet att lära sig något över huvud taget.

AM

jo jag vet, men vaknade på fel sida och oron ligger konstant även om man försöker tänka positivt. och folk snackar väldigt mycket skit här om att dom tycker vi inte tar hand om stot, men som sagt det är bara snack! Svårt att sortera folk till sist! :)

Och jag vet att nappbebis inte är bra, läst om att de måste lära sig att drick ur hink. och även att de går i hästflock så blir de aldrig en "häst" om du förstår. Som sagt vårat sto är nappad.. :)

Via har hjälpt oss genom mycket :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Det kan gå jättebra.

Vi hade en fölunge som mista mamma vid 2 månader, han lärde sig aldrig dricka ur hink så vi flaskmatade i 2-3 månader.
Under tiden gick han md mitt sto som var som en fostermamma +
ett sto med föl till. Han levde sen som unghäst på lösdrift i stor hingsflock och är i dag en jättetrevlig valack som man inte märker av nappningen på.

Det viktiga är nog att få en "mamma" eller fostrare som lär ungen vara häst.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Och jag vet att nappbebis inte är bra, läst om att de måste lära sig att drick ur hink. och även att de går i hästflock så blir de aldrig en "häst" om du förstår.
Jodå, det kan bli alldeles utmärkta hästar av dem om de bara får växa upp ihop med hästar som lär dem att bete sig som hästar. Så det är absolut inte kört, bara man låter bli att behandla dem som bäbisar - det bästa är om man enbart hanterar dem vid eventuell matning.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jodå, det kan bli alldeles utmärkta hästar av dem om de bara får växa upp ihop med hästar som lär dem att bete sig som hästar. Så det är absolut inte kört, bara man låter bli att behandla dem som bäbisar - det bästa är om man enbart hanterar dem vid eventuell matning.

Jag skriver under på detta. En "mamma" som fostrar, normalt flockliv och minimalt med hantering, så ska det inte behöva bli någon skillnad mot ett föl som växer upp med sin mamma. Det viktiga är att den får lära sig att vara häst.


*kl*
Jag håller med det som skrivits här ovan, att jag skulle aldrig lämna iväg ett sto till någon för att bli amma, däremot kan jag tänka mig att ta emot ett moderlöst föl, trots att jag vet hur mycket jobb det innebär. Men lämnar iväg mina märrar, nej, det gör jag inte.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Själv är jag fullkomligt värdelös på allt som har med avel att göra. Men jag har träffat ett föl vars mor dog direkt efter födseln. Fölet fick en amma efter ca två veckor men hade då vant sig vid att dricka ur flaska och ville inte dia från amman. Fölet fick dock ändå vara kvar hos amman och fick både mjölk som mjölkades från amman samt mjölkersättning. Han blev således uppfostrad och omhändertagen av en häst och matad av människor samtidigt som mamman stod bredvid. Under tiden man matade fölet gosade man inte med det utan det fick mammahäst sköta.
Det blev ett helt vanligt och trevligt halvblod utan svårigheter med vare sig andra hästar eller människor av den lilla fölungen. Men mycket jobb var det.
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp