hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

Du ska ju inte släppa ihop de två stona! :eek:

Just det som blir problemet! ett LITET stall med 3 boxplatser är det vi har.. så vårat sto lär ju inte acceptera att stå i sin box om det kommer ett annat sto och ska ta hand om hennes föl! O.O
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Tyvärr får man se till det bästa för fölet, och då kanske stalla upp modern i ett annat stall, eller föl och amma i ett annat.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Fast något du måste tänka på är kostnaden för att föda upp ett föl på mjölkersättning. Jag gjorde det för åtta år sedan i år och då fick mitt föl ändå råmjölk och kunde dia i två veckor innan stoet dog. Redan på den tiden kostade det mig 40 000 i mjölkersättning till detta föl. Tänk då på att råmjölksersättning är dyrare än den vanliga och jag använde inte ens den dyraste som fanns på marknaden utan en mellan variant.

Nästa bit du måste tänka på är att fölet behöver mjölk ofta i början precis som en baby. Vilket innebär att det blir precis som att ha en baby i huset man får inte sova så många timmar åt gången och den ska ha mat dygnet runt. Med andra ord att ordna med så att stoet kommer bort och fölet får en amma är betydligt enklare än att föda upp fölet på mjölkersättning.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Fast något du måste tänka på är kostnaden för att föda upp ett föl på mjölkersättning. Jag gjorde det för åtta år sedan i år och då fick mitt föl ändå råmjölk och kunde dia i två veckor innan stoet dog. Redan på den tiden kostade det mig 40 000 i mjölkersättning till detta föl. Tänk då på att råmjölksersättning är dyrare än den vanliga och jag använde inte ens den dyraste som fanns på marknaden utan en mellan variant.

Nästa bit du måste tänka på är att fölet behöver mjölk ofta i början precis som en baby. Vilket innebär att det blir precis som att ha en baby i huset man får inte sova så många timmar åt gången och den ska ha mat dygnet runt. Med andra ord att ordna med så att stoet kommer bort och fölet får en amma är betydligt enklare än att föda upp fölet på mjölkersättning.

Jo jag vet!
Men när man inte vet vissa omständigheter så är det lättare sagt än gjort hur eller hur. Närmaste stallet vi haft kontakt med som vi möjligen kan ställa stoet i ligger 8-10mil bort, du måste vara där morgon och kväll, och stallhyran är bra mycket dyrare än nu och vi har inte äns möjligheten till att ta oss dit morgon och kväll. Hur ska vi lösa detta? förstår att ni ser till fölets bästa allihopa. MEN finns mer problem än detta som jag inte vill gå in på. Men det är 10gånger lättare sagt än gjort!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Men om du stallar upp stoet i t ex lösdrift, alt helackorderad box, så kan det ju vara på lite mer avstånd, om man inte behöver åka dit jämt. Klart att det isf kommer vara trist att inte se hästen jämt om man är van vid det, men det är ju inte föralltid...
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Men om du stallar upp stoet i t ex lösdrift, alt helackorderad box, så kan det ju vara på lite mer avstånd, om man inte behöver åka dit jämt. Klart att det isf kommer vara trist att inte se hästen jämt om man är van vid det, men det är ju inte föralltid...

Jo visst.. bara det att det är nästan bara jag som kan hantera henne också. Är bara jag som kan gå in i boxen hur som hälst som hon har nu. Hon är trots allt en nappbebis hon också. Hon har varit sjuk och nu fått belastningsfång så hon får vara ute max 5timmar/dag i sjukhage. När jag inte träffar henne går hon ner i som deprition och matvägrar..
är tacksam för alla tips tro inte det, men känns som en omöjlig lösning..
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Som du beskriver ditt sto vill jag bara göra en varning.
Risken är stor att hon, när hon fölar, inte alls vill veta av sitt föl.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Skulle det inte vara lättare att köra fölet till en amma och lämna din häst hemma?

Eller har jag missat något varför inte den lösningen går? (förutom att man kan ju inte veta allt innan det väl är dags).
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

knapplån.

Finns det någon sida/tråd för ammor?
Eller hur går man snabbast till väga om man behöver en amma?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Men att hitta annan stallplats till fölis och förhoppningsvis blivande amma då?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

kl

Frågan är väl hur lätt det är att hitta en amma så här tidigt på säsongen?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

knapplån.

Finns det någon sida/tråd för ammor?
Eller hur går man snabbast till väga om man behöver en amma?
Här, gratis och för alla raser:
http://www.asvt.se/fol-och-ammajour-ny.php

(och kom ihåg det allra bästa är om ALLA lägger in sina hästar här, ju fler som finns på samma ställe desto större chans att man hittar det man söker.
Efterlysningar via facebook o sms förekommer ibland - det har sina sidor, man kan möjligen kanske nå ut på det sättet men det finns mer än en som tvingats byta mobilnummer pga att det delats vidare i månader efteråt. OM ALLA använder sidan jag länkade till så skulle inget annat behövas. Så hjälp gärna till att sprida vetskapen om den i stället!)
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp! tänka på med föl?

kl

Man kan hoppas på att detta är en trolltråd...

Ditt sto verkar inte vara ett lämpligt avelssto, varför blev hon betäckt från början?
Svårhanterlig, kan bara hanteras av en person, sjuk och eländig....

Jag fattar tydligen trögt också, var veterinären som kände efter fölet en seminveterinär eller en "vanlig" veterinär d v s har hon/han erfarenhet av ston? Var det i samband med det undersökningen som det konstaterades att hon har ljuverinflamation?
Jag vet fall där stona varit skendräktiga. De har blivit tjocka och fått mjölk men där det inte varit något föl förhoppningsvis är det så med ditt sto.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Ditt sto verkar inte vara ett lämpligt avelssto, varför blev hon betäckt från början?
Svårhanterlig, kan bara hanteras av en person, sjuk och eländig....
du kanske inte behöver hänga den här hästägaren - om hästen är betäckt så har det hänt innan hon köpte hästen och hon fick inte veta det.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Om du hade läst tråden så hade du fått veta både att dräktigheten inte är planerad, att stoet nyligen blivit sjuk och att hon är konstaterat dräktig.

Vaknat på fel sida?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

kl

Man kan hoppas på att detta är en trolltråd...

Ditt sto verkar inte vara ett lämpligt avelssto, varför blev hon betäckt från början?
Svårhanterlig, kan bara hanteras av en person, sjuk och eländig....

Jag fattar tydligen trögt också, var veterinären som kände efter fölet en seminveterinär eller en "vanlig" veterinär d v s har hon/han erfarenhet av ston? Var det i samband med det undersökningen som det konstaterades att hon har ljuverinflamation?
Jag vet fall där stona varit skendräktiga. De har blivit tjocka och fått mjölk men där det inte varit något föl förhoppningsvis är det så med ditt sto.

Nej, hon är verkligen inte ett lämpligt avelsto. Har jag sagt det ?? det som står först i tråden är ATT VI INTE VET NÄR HON ÄR BETÄCKT? alltså har vi INTE gjort det ?
Sjukt, jo visst, vi fick hem henne för ett år sen och då gick det inte ta på henne en grimma pga att hon blivit misshandlad av tidigare ägare och är nappbebis? är det så eländigt och sjukt då? Den ända hon litar på är mig pga att hon bara anser att hon kan ha EN ledare pga tidigare liv?
Jag har både kännt, sett fölet och haft ute fler än, en veterinär som kännt på henne så vi VET att hon är det.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

det är just det att vi har ringt till amjouren och det finns inga ammor just nu... :(
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp