hjälp! tänka på med föl?

Sv: hjälp! tänka på med föl?

Fruktansvärt dåligt av Trådskaparen att be om hjälp och råd men sen inte kunna svara folk i tråden hur det gått :mad:

Är så att jag legat på sjukhus fram och tillbaka sen nyår, lite personliga omständigheter, skolan och sen så har datorerna krånglat.. har inte hunnit, eller kunnat komma in då jag glömde bort mitt lösen och sedan var kontot registrerat på en hackad mail så där har du anledningen till att jag inte kommit in och svarat på hur det har gått :/
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Det är ganska ovanligt att ston inte får mjölk så vad får dig att tro att ditt sto inte ska kunna dia sitt föl?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Halloj! Inte hunnit vara inne faktiskt, datorerna har krånglat och lite andra omständigheter!
Inget föl ännu, men det bufflar runt och verkar ha ett temprament av dess like iallafall! ;)
Tyvärr kommer inte stoet få någon mjölk, så kommer bli en nappebebis.. tyvärr.. Men men! :)
Kallstall på det känns inte fullt så kul men det får lösa sig!
Ska FÖRSÖKA uppdatera lite mer här nu framöver! :)

Och TUSEN TACK för alla tips och tack Via för all hjälp vi får och fått ! :)

Varför skulle stoet inte få någon mjölk? Man rekommenderar inte att föda upp ett föl på flaska annat än för stunden, dvs akut. Den absolut första råmjölken är livsviktigt för ett föl.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Även om stoet inte har satt juver än så betyder det inte att hon inte kommer göra det så var du bara lug TS. Köp hem råmjölksersättning annars ifall att - antingen frystorkad eller "färsk frusen" som du kan tina om du får ta det på det. Om du trots allt måste nappa fölet så glöm inte ta ut vet. för en foalcheck!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Är ni säkra på att hon är dräktig överhuvudtaget?
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Japp, det gör de! Jag har stooor nytta av "reffen" förra sommaren när vi väntade föl här hos oss, rekommenderas verkligen!!

---

Eftersom fölet buffar runt i magen på stoet så är det nog inga tvemsakmeter misstänker jag, däremot var hon säkert inte så långt gången som TS först trodde i och med att det har gått så lång tid nu.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

...vilket innebär att stoet kanske inte hann bli betäckt hos säljaren, eftersom, om jag räknat rätt, TS ägt stoet i ett år nu.

Och har hon inte juver nu, (eftersom de gissar att hon inte kan mjölka) så är jag tveksam.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jag har iof haft ett sto som gick dräktig 12 månader eller mer vid ett par fölningar. Hon var bara seminerad en gång, så det var ingen tvekan om när hon blivit dräktig.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Haft veterinären ute och de har kollat på det, hon har haft världens juverinflammation, och har ärriga spenar och juver (vi förstår inte riktigt vad dom menar) de har kännt på henne osv och de som har sett bilder på spenarna har sagt att hon inte kommer få någon mjölk. Stoet är själv uppnappad.
När man mjölkar ur henne efter att veterinären sa att vi skulle försöka med det så kommer det bara ut blod och innan det satt det som vaxproppar fast blodiga. Spenorna är inte utfyllda och de som kollat på det säger att hon med STOR sannolikhet inte kommer få någon mjölk och hur eller hur kommer hon inte få tillräckligt mycket. Det är det jag vet och inget mer. :)
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

...vilket innebär att stoet kanske inte hann bli betäckt hos säljaren, eftersom, om jag räknat rätt, TS ägt stoet i ett år nu.

Och har hon inte juver nu, (eftersom de gissar att hon inte kan mjölka) så är jag tveksam.

Det är just detta som vi blir väldigt förvirrade av.. gah! känns som de aldrig kommer ut något ! :confused:
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hur långt gången brukar stoet vara när fölet rör på sig RIKTIGT mycket? :o
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Då ska du nog mer fundera på att skaffa en amma, än att flaskuppföda fölet.
Bättre både för fölet och för plånboken och för dig.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Jag gissar att juverinflammationen dök i samband med TS första inlägg, då hon skrev typ "idag är juvret ÄNNU större".
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Då ska du nog mer fundera på att skaffa en amma, än att flaskuppföda fölet.
Bättre både för fölet och för plånboken och för dig.

jo funderat på det också, är bara det att vi inte vet hur vårat sto kommer att reagera i så fall!
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

jo funderat på det också, är bara det att vi inte vet hur vårat sto kommer att reagera i så fall!

Hon blir lite ledsen, som ston alltid blir när man tar bort fölen. Oberoende på om fölen är 1 dag, 1 månad eller 1 år.
 
Sv: hjälp! tänka på med föl?

Hon blir lite ledsen, som ston alltid blir när man tar bort fölen. Oberoende på om fölen är 1 dag, 1 månad eller 1 år.

Jo men det jag tänkte på är att jag läst om det med ammor osv.. Som jag har fattat det är det väl så att man tar dit stoet (amman) till där fölet finns? och då är det så att jag inte vet om vårat sto skulle acceptera det. Hon är väldigt speciell då hon själv är flaskad som sagt vad.... :/
 

Liknande trådar

Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 660

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp